Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 2175 ggr
[LucyInTheSky]
0

Stort beslut/problem Snabb hjälp tack!

Hej,

Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har blivit kontaktad av en tjej som vet att jag tagit in hittekatter och att jag brinner för mina pojkar.. Nu är det så att det är en kattunge en blandis som väntar ett ganska hårt öde. Det är en äldre dam som ska ta honom och där hon bor finns redan massa katter som är hennes och de bor ute, inte ens hälften är handtama.. Och mat får dom bara utstrött på marken.. Alla är inte kastrerade så ni kanske kan förstå hur många de är och kommer bli.

Tjejens mamma har vist lovat bort katten till denna dam.. Men hon säger att om jag kommer och hämtar katten först utan mammans och damens vetskap så skulle hon säga att katten blivit såld och att "oj var den tingad" Har inget med denna familj att göra i vanliga fall så dom kommer inte veta vart katten tagit vägen.. Hon är en vän, till en vän till en vän.. Och dom hade pratat om mig och Ruu..

Men till problemet.. Kan jag ta in en katt till? =/ Är det rätt gentemot Ruu och små pojkarna. Vad kommer hända med kisse om jag inte gör det.. Usch vilket beslut.  Tankarna snurrar.. Rasmus säger att beslutet är helt mitt och att en katt till är inte en så stor kostnad till i månaden..

Jag har en 3:a med innätad balkong.. Är fyra katter för mycket. Vad hade ni gjort.. Jag behöver lite råd..

Lena
0

Det är absolut inget problem med ytan om du bor i en trea och desutom har inätad balkong. En kattunge brukar snabbt smälta in i kattgänget. De större katterna kommer att lära honom att betee sig som katt.

När det gäller ytan är det egentligen inte bara golvytan man ska tänka på. Katter rör sig lika mycket uppåt som på golvplanet. Om man inreder smart med hyllor, klätterträd och ställen där katterna kan dra sig undan kan man öka ytan ur kattens synvinkel högst väsentligt. Men en trea är definitivt inte för lite för 4 katter oavsett hur den är inredd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
0

Ta katten, självklart. 4 katter i en trea med en innätad balkong dessutom, tycker jag absolut inte är några problem. Kissen hade säkert valt det, istället för det andra hemmet, om den haft möjlighet.

Majja12
0

Jag håller helt med #1 och #2. Jag har själv bott i en trea med fyra vuxna katter. Det fungerade alldeles utmärkt! Säkert inga problem för dina katter att acceptera en ny katt eftersom det är en kattunge Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

martdat
0

Jag tycker att fyra i en trea funkade bra för mig i allafall, har du möjlighet så vore det ju bra för katten att slippa komma dit det är tänkt, låter ju inget vidare. sen om det känns att det inte funkar ändå så har du ju alltid möjlighet att omplacera den,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tiana
0

Håller med övriga talare…

[LucyInTheSky]
0

Jag ska kolla på katten idag och se vad det är för litet liv.. Pojke eller flicka. Har funderat och räknat lite.. Måste ju ha råd med att kastrera och försäkra. =/ Men det borde gå.. Katten är nu 5 veckor.. Men damen skulle ha den vid 8 veckor så jag måste ta den då.. Tyvärr, även om de ska vara 12.

Och katterna här hemma är jag inte så rädd för att dom ska bli griniga. Mina små pojkar släppte in Ruu utan problem. Nu är Mel och Nemo 1 år och Ruu är ca. 6-7år så det borde ju inte vara så jobbigt att ta till sig en kattkompis.

Misan
0

jag skulle prova och fungerar det inte skulle jag omplacera den när den var tillräckligt gammal. Hellre se till att den får det bra än hamna hos den andra som inte verkar vara lämplig

martdat
0

men om damen blitt lovad katten vid 8 veckor,, finns det då en hel kull? då kanske damen får en annan i stället? illa det med,, Kan du anmäla dem för att de ger bort katter vid 8 veckor vore det bra, går att göra anonymnt om du inte vill stöta dig med tjejen, jag gjorde en sån anmälan häromdan, skrev ett mail till djurskyddsinspektörn på länsstyrelsen, jag var inte anonym men det kan man ju vara om man vill,

[LucyInTheSky]
0

Det är två kattungar i kullen och den ena ska tjejen behålla. Hon flyttar hemifrån efter sommaren så katten ska följa med henne.

Så det är bara denna lilla som damen kan få..

MariannE11
0

vilket dilemma…. håller med föregående talare om att en 3a går bra med 4 kissar….eller så kan du hitta ett bra hem till den senare…

Men det låter inget vidare att ta ungarna vid 8 veckor…. det bör ju undvikas om det går…sen fattar jag inte varför denna kvinna ska skaffa sej en katt till… något måste ju vara allvarligt fel där för jag kan inte tänka mej att hennes kissar är kastrerade så där borde det ju ynglas på bra ändå….tyvärr….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[LucyInTheSky]
0

Jag gav beslutet till Rasmus.. Han får bestämma hur vi ska göra..

Har tittat på kisse nu, den lurvigaste lilla varelse med lite smått platt näsa jag sett! =) såå söt, perserblandis gissar jag på.. Ljust grå.

tuska
0

Gratis till din 4:e katt.

Det är inte många katter du har och plats får de i din lägenhet. Ompysslad blir den också

Minka040
0

Klart att ni ska ta katten. Ni verkar ha riktigt gott om plats och en vilja att göra inomhusmiljön så intressant för katterna som möjligt (tänker främst på balkongen). Katter accepterar kattungar otroligt fort, det tror jag inte ska vara något problem.  

Katten får det dessutom bättre hos er, det är jag fullständigt övertygad om! Skrattande

[LucyInTheSky]
0

Jag kan beskriva de kattvänliga ställena i lägenheten. Dom får vara i alla rum! 3 rum plus kök och badrum + liten hall. Men dom har ett klösträd i datorrummet där dom kan ligga och spanna på akvariet bredvid. Isamma rum finns nät i fönstret så man kan sitta och lufta sig lite. Rasmus har även satt en liten kattkorg under datorskrivbordet där man kan sova om man vill hjälpa husse eller matte med internet osv..

I vardagsrummet finns en klätter-hyll-vägg där man kan klättra ända upp till taket och sedan anfall inte ont anade gäster i soffan under =)Även här finns nät fönster där små kattrumpor kan sitta och kolla fåglar eller annat.

I hallen finns två kattlådor

I badrummet finns en skål vatten och badkaret är jätte kul! Spolar man upp lite vatten och släpper ett par pet-flaskekorkar där i blir Melvin galen! XD Då stor han och plaskar omkring där i och jagar korkarna.

I köket står maten och en till vatten skål.

I sovrummet finns en stoooor skön säng att vräka sig i dag som natt. Även en stor gaderob som man som liten katt smiter in i titt som tätt.. Mysigt att sova där inne bland hyllorna.

Sen har vi den innätade balkongen där det finns kattmynta och kattgräs planterad i små amplar över ett klösträd som funger fin fint som utsikts plats.

Så lägenheten är ju stor i kattens synpunkt..

monsi
0

Hoppas Rasmus går med på en till kise, hota annars med att sälja honnom på Tradera som ni skrev om på en anna tråd hi hi!Oskyldig

Tror inte att det gör något att du får din kise lite tidigt du har ju tre kloka kisar som kan lära den lille vett o etikett.

Lycka till håller tummarna för att kise kommer till er.

Ser fram imot bilderna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Låter som ett litet kattparadis Skrattande

Själv har jag 3 egna katter i en tvåa med innätat balkong och det fungerar utmärkt, mellan varven tar jag in en eller två akutkatter med och det är heller inga problem.

Det kommer gå galant efter lite fräs och visa vem som är herre på täppen. Och möjligheten finns ju alltid att omplacera om det mot förmodan inte skulle fungera. ALLT låter bättre än ödet den väntas hos tanten.

Hawknestgrove
0

Låter jättebra. OCh skulle det knas, så kan ju du placera om kissen sen, som har större krav på ny ägare. Du är fenomela, Lucy och Rasmus med. OCh med den stora ytan, så är det nog inga problem, som LEna säger, du ska itne bara räkna ytan utna volymen, när det gäller katter!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Kisse kommer flytta in hos oss.. Rasmus har träffat kisse och blev kär. Hoppas allt blir bra nu. =)

Hawknestgrove
0

Ja och hade jag varit som du, så hade jag nog satsat på att i ett tidigt skede försökt ha en annons i bakfickan, så att säga.

Hoppas nu att alla kommer gilla varnadra!

monsi
0

Tror det kommer gå jätte bra. Eller vet att det kommer bli detGlad

Lycka till med den lille jätte kul Rasmus gick med på det hela.

Fast vem kan motstå liten katt Hi hi!FlörtGlad

destiny
0

#14 Tack för tipset! Skrattande D v s spola upp vatten och släppa i ett par korkar. Det kommer ett par av mina katter att gilla. Fast jag har inget badkar så det får bli en balja.

Lycka till med det lilla livet. Det är ju helt klart att den får det tusen gånger bättre hos er än hos tanten.

[LucyInTheSky]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns lite läskigt men spännande och kul oxå att ta en till katt.. Börja om från början nu när jag precis fått ordning på små pojkarna. Eller ordning och ordning.. Blomkrukorna flyger endå men dom är inte lika kattunge busiga som förut.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#22 dubbelhäftane mattejp är oslagbart bra. Alla mina krukor sitter med det (dock har jag stenfönderbrädor) Man får bort dem men får ta i lite och det klarar ingen kisse inte.

MariannE11
0

dagens ros till Rasmus för att han "ställer upp"….Skrattande

Minka040
0

Skrattande

monsi
0

Ge Rasmus en stor kal öl från oss alla för han altid ställer upp för kisarna, önskar det fans fler killar som han.

Minka040
0

Om ni besöker kattungen igen så ta gärna en bild… Oskyldig Bebisar tittar jag gärna på..! Foten i munnen Skrattande

huskatt08
0

Grattsi till den nya lille familje medlemmen Skrattande

viskar:hade nästan hoppas på att Rasmus skulle åka ut Tyst

så kunde han få bo här medans han byggde rastgård.Oskyldig

monsi
0

# 28 du läste mina tankar fast jag hadde hoppats på renovering av huset i stället, dela det i två en för kisar o en för min samboFlört .Oskyldig

Fotton o Lucy komentarer tack!

[LucyInTheSky]
0

Ha ha XD Jag får hålla i min Rasmus hör jag.. Ska bjuda honom på glass då han är ett glassmonster som inte gillar öl Glad

Om vi besöker kisse igen ska jag fota massor.

#23 ska helt klart kolla efter sådan tejp.. Mina blommor lever farligt här.

monsi
0

Hur går det?

När får ni hem liten?

Bilder o komentarer tack!

O glass i stora lass till Rasmus.

Du behöver inte hålla så hårt i honnom försvinner han mystiskt i ca en månad så renoverar han bara vårt hus hi hi!Skrattande

Hawknestgrove
0

Lucy, du kan skaffa sån där häftmassa också. Funkar bra den med.

[LucyInTheSky]
0

Ingen kisse än.. Har inte hört ett ljud från tjejen heller men ska ringa henne i veckan. Är inte hemma nu utan är i västervik hos en kompis.

maggan47
0

väntar också på besked, vore inte bra om kissen kom i orätta händer, eller kommer till damen, sök tjejen, vet du om kissen är hos sin mamma, det är ju bra i så fall

orolig Maggan47

[LucyInTheSky]
0

Kattungen är fortfarande hos mammakatt. Den 16:e ska jag hämta henne.. Blir när kisse är 8 veckor. Mina små pojkar var bara 6-7veckor när jag tog in dem (trodde veterinären) men dom var så sjuka så jag matade dom med massa pencillin och sen magarna som var helt förstörda så de fick kokt torsk och kyckling.. Men denna lilla är ju frisk.. Ska jag tänka på något speciellt när den är så liten? Behöver den äta något speciellt?

Hawknestgrove
0

Uj… JA just det,du var tvungen att hämta henne när hon var så liten? Ja det är ju bebismat som gäller. Mjau har faktiskt bebismat, Föräldrafritt heter det!

[LucyInTheSky]
0

Japp, måste ta henne då tyvärr.. Men det får bli bebismat då =) Får bara se till att tjockis-pojkarna inte äter av den. Dom behöver inte bli rundare.

Hawknestgrove
0

PRecis!!!!! OCh hittar du inte Mjaus bebismat, så finns RC bebismat

monsi
0

Be Rasmus bygga en mat låda till lillan där tjockisarna inte kommer in.

Vi hadde ett skåp med öppning till våra för hundarna inte skulle komma åt maten.

Tyvärr gjorde husse hålet lite förstort så hundarna kunde äta ändå, men inte lika mycket hi hi!

Kittekatten
0

#37 Här hemma har det funkat jättebra att ha en kartong med liten öppning (hålet stort nog för ungen men för liten för de vuxna att tråckla sig in) och ha bebis-maten där.

[LucyInTheSky]
0

Tack för tipsen! En lådan med litet hål kan funka fin fint.. Melvin är dock väldigt påhitig så han hittar säkert en annan lösning på problemet =) Men tjockis Ruu kommer inte in i allafall.

Stora pojkarna äter RC för kastrerade innekatter så det blir nog RC bebis mat till nya kisse.

monsi
0

Våran tax tyckte husse hade varit jätte snäll katt mat till honnom o ingen annan trots att den stod på en hylla i skåpet kom han på ett sätt att äta upp maten så de små kan om de vill.

Provade med en papplåda först men den var ju bara att välta sa alla djuren iklusive katterna som sov i den upponervända papplådan hi hi!

[LucyInTheSky]
0

Är sååå spänd nu.. Hoppas bara allt går bra. Minns hur jag fick jobba på att få små killarna rumsrena =/ Men det gick till slut. Ruu var ju redan klar och färdig.. Även om han har ganska mycket dumheter för sig ibland ändå. Stor rumpa och små fönster ingen bra kombo

Hawknestgrove
0

haha vi väntar på att höra hur det går!

[LucyInTheSky]
0

Var borta hos tjejen med katten idag. Hon ville att jag skulle ta kisse med mig med en gång men övertalade henne att låta kisse vara hos mamma katt minst en vecka till..

Har nu kollat efter noga och det är en liten tös =) Så mina pojkar kommer inte få det lätt.

[LucyInTheSky]
0

Rasmus vill döpa kisse efter en manga-figur.. "Nami" Men jag vet inte.. Nemo och Nami.. =) Låter lite kul.. Fast sen har Rasmus inte varit så intresserad av att döpa dom andra pojkarna så jag borde ju låta honom få sin vilja igenom här.

Nami är ju ett sött namn egentligen.. Och enkelt att skrika på om den sitter i en blomkruka.

monsi
0

Kan ju också bli nami namnam är inte det från en gammal dålig wody allen film o vilket party? Fast då är det väll birdi namnam?

Rätt sött namn ändå.

Bra liten kunde stana en vecka till hos mamman, men sen tror jag dina bus pojkar kommer lära henne allt hon behöver veta.

Ska bli spännade att veta vem som kommer spela pappa Baloo o lära henne allt bus hi hi!

[LucyInTheSky]
0

Jag gissar på att Nemo kommer ta liten under sina vingar =)

Nami namnam.. Awww söt..

[LucyInTheSky]
0

Jag är så trött, arg och ledsen just nu.. På något vis har vår plan att ta kattungen kommit fram till "den vuxna" i huset.. Och då kom helvetet i gång.. Nu vägrar hon prata med mig och dottern har inte heller hört av sig.. Jag har försökt ringa och jag har varit där borta för att försöka prata med dottern.. Mamman och damen som blivit lovad katten var vist ganska tajta. Och mamman verkade då inte tycka att det var fel att ha katterna så.

Jag gissar på att katten är borta nu.. Fy fan vad jag har ont i magen och är ledsen över detta.. Lilla Nami.. Jag hade redan köpt kattungefoder.. ställt in mig på att få ha en liten i huset igen..

Och vilket öde kommer nu kisse få? Gråter Vad ska jag göra??

monsi
0

Så tråkigt.

Håller tummarna att det löser sig o att du får liten.

martdat
0

#49 det du kan göra är ju att anmäla henne (mamman) för att hon såld den lille för tidigt, bortsett från det är det ju inte mycket att göra om du inte vill försöka prata vett med hon som tog henne,,,

Dagoe
0

Anmäl även tanten som har tagit emot kattungen, som du beskriver hennes katthållning finns det mycket att anmärka på den. Skulle vara bra att länsstyrelsen gjorde en inspektion.

MariannE11
0

nä vad trist….hoppas det går att lösa ändå…håller tummarna att kissen blir räddad till bättre öde…

[LucyInTheSky]
0

Hur gör jag när jag ska anmäla någon?

Felixfelix
0

#54 Det är bara att ringa länsstyrelsen.Du kan vara anonym om du vill.

Jag ser samma sak här igen,ni är flera som tycker det är fel att skilja kattungen från sin mamma för tidigt ändå tycker ni att den här kattungen ska hämtas när den är 8 veckor.Jag förstår inte hur ni får ihop resonemanget,lagen skiljer inte på kattunge och kattunge eller djurägare och djurägare.

Jag blev väldigt glad över detta tillägg om kattungar i lagen men blir både häpen,ledsen och arg över hur många som uppenbart struntar i det.

[LucyInTheSky]
0

Många, många jag pratat med vet inte ens att det är 12 veckor som gäller.. Fått ett par: "Va, nej det är 8 veckor man ska lämna bort dem.." Blocket är dock bra och har i annonsen att man inte får sälja dom yngre. Men på landet råder fortfarande stenåldern där folk inte vet att det faktiskt går att kastrera.

Och jag tycker att man får gå efter förnuft.. Jag tog mina små pojkar när dom bara var runt 7 veckor. Hade jag inte det hade dom varit döda nu. Självklart ska katten vara hos mamma katt tills 12 veckor om det är möjligt, men man måste se till själva situationen som är.. Det är i allafall min åsikt.

Dagoe
0

Spelar ingen roll om man bor på landet eller inte… man FÅR inte skilja kattungar från honan innan 12 veckors ålder.

Hawknestgrove
0

Nä…. LUcy så sorgligt! MEd facit i hand, så hade det ju givetvis varit lika bra att du fått ta katten med en gång. USch så förbaskad man blir på folk!

Gardens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#57 man får väl men BÖR inte eftersom det är uppfostran de sista veckorna….alltså inget som är livsviktigt för katten.

själv hämtade jag en krabat för 4år sedan som va 8veckor och rumsren! han är världens goaste att idag

------------------------------->

Dagoe
0

# 59 Ur föreskrifterna hållande av hund och katt, som föreskrivs med stöd av djurskyddsförordningen:

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.

Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

[LucyInTheSky]
0

ja, om jag bara hade tagit kisse med en gång.. Tyckte hon var för liten.. Bara 6 veckor. Hoppas allt löser sig.

[LucyInTheSky]
0

Och jag är så trött på allt nu.. *suck* Vill hjälpa till så gott jag kan.. Ville hjälpa lilla kisse men hur man än gör så verkar man göra fel.

Jag ska koncentrera mig på att ta hand om mina pojkar och ge dom all min kärlek så får vi se hur allt löser sig med lilla Nami.. Verkade inte som om tjejen skulle få ta andra kattungen heller.. Mamman skulle behålla den. Men jag vet inte om jag har orken att slåss.. Anmäla kan jag ju göra men är inte psykiskt stabil för att klara av bråken allt detta innebär. Dom vet nu vem jag är och sura som ättika är dom.

Ville bara skriva av mig.. eller nåt liknande.

Hawknestgrove
0

Lucy, du kan tyvärr inte rädda alla. Så bränn inte ut dig. Du har räddat tre katter. det är inte dåligt det!

Dagoe
0

# 62 Att anmäla innebär inte att du behöver bråka med någon, du ser till att omständigheterna kommer till länsstyrelsens kännedom så att de kan jobba med det. Om du anger att du inte vill bli inblandat i ärendet så blir du inte det. Gör det för katternas skull.

[LucyInTheSky]
0

Upp..

Alexej
0

Putt

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus