Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 806 ggr
MariannE11
0

tips på att skydda sitt hem från ev smitta...

har senaste veckan hört från bekanta om alldeles på tok för mycket sjukdomar, avlivningar, virus o annat tråkigt…. det är ju lättare att man byter skor, tvättar sej osv om man "bara" har sina egna katter… men hur skyddar man olika grupper i sitt eget hem?…tror väl inte det är så stor fara idag men jag vill lära mej att göra rätt ifall att…..desinfiktion har jag men hur gör ni med kläder, strumpor osv?…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MaalinF
0

Det beror väl på vad det är för typ av smitta. Vaccinering är ju en grundsten helt klart.

tuska
0

Man får väl göra som inom vården, använda skyddskläder sprittvätt.

Bra vore om man hadde ett sluss system, som man kunde hänga av sej skyddskläderna

Vikon S är ett ypperligt rengöringsmedel

Intresant att höra hur dom gör på katthemmen när dom får in katter med virus och bakteriella sjukdommar.

destiny
0

För några år sedan fick jag in en stödkatt som jag inte visste om hon var sjuk. Hon hade bott hos en kattsamlare och blev faktiskt sjuk efter en kort tid men det var inget som smittade. Hon hade gått med urinvägsinfektion som gick upp i njurarna.

Men jag försökte i alla fall skydda dom andra katterna så gott jag kunde eftersom jag inte visste om hon var sjuk, Jag bytte kläder när jag lämnade rummet, jag tvättade mig i sprit man köper på apoteket och jag städade med Virkon S.

Självklart är alla mina katter vaccinerade.

martdat
0

hm ja om det är lufftburen smitta så behövs enskilt ventilationssyten så de olika kattgrupperna inte andas samma lufft,

när ja varit hemma hoss nån med tveksam katthållning, lagårdar elr hoss folk med mängder av katter så sköljer jag av mina skor, antingen i lagårn elr tar av de ute hemma o bär direkt in o sköljer, byter alla kläder o direkt i tvättmaskin, paserar inte ens tvättkorgen.

tvättar alltid händerna om jag rört nån annan katt, undviker att klappa katter jag möter på gatan,  även om man har vaxinerade katter så kan de ju bli smittade i allafall fasst de drabbas inte lika hårt, man ska inte gå runt o tro det är nått som gör dem helt imuna, sen vacinerar de flessta bara mot pesst o snuva finns ju annat oxå.

har min kattbur varit utlånad så tvättas den omgående när den kommer hem, ja förebyggande småsaker,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
0

tackar för era synpunkter….vaccinerade är ju alla mina men just detta med ex virus….. vill ju inte sprida ev smitta vidare till friska…. ska genast bli duktigare här hemma….har inget "säkert" rum alls så jag får finurla på hur jag bäst gör…..Obestämd

martdat
0

#5 man kan nog aldrig vara helt säker, man får göra så gott man kan,

ska du ta in nån okänd katt elr varför grunnar du på detta nu?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mymlanbus
0

Det där är inte helt lätt.

Man skulle behöva ett eget hus för att vara alldeles säker tror jag.

Jag har ju en familj här, tagen utifrån och då vet man ju inte. Mamsen och Shimena är ju vaccinerade, men virus är det nog svårt att skydda sig mot.

MariannE11
0

#6 nä då huset är ju rätt fullt som det är nu….jag blev väldigt nojig genom att höra kompisar som fått in smittor o vill ju inte var orsak till att någon kisse skulle bli sjuk för att jag slarvar….har inte varit hemma hos kompisarna men funderar på hur stor risk det är att man kan släpa hem något under fötterna….

Kroppskultur
0

med DAX ytdesinfektion spritar jag mina foppatofflor med för att begränsa att dra runt på gud vet vad, skorna/fötterna glömmer man lätt.

MariannE11
0

jaha… så jag MÅSTE alltså skaffa foppatofflor…som jag är sådan motståndare till….Flört.. hehe.. tack för tipset… har nog en hemlig dröm att skaffa mej ett par foppor….men sccchhhh…..Cool

Kroppskultur
0

hm, snygga är tofflorna inte men gav in för det praktiska med lättheten att rengöra dem, gympadojjor har inte samma praktiskhet. Lovar att inte skvallra om ditt kommande inköp Oskyldig