Blivit getingstucken eller humlebränd?
Min katt har förmodligen blivit getingstucken men det kan också vara att han har blivit bränd av en humla.Hans tass är nästan dubbelt så stor som vanligt.Vad ska jag göra?
Han kan inte ha blivit ormbiten då?
//Pia
När min Elsa blev getingstungen just i tassen, blev den dubbelt så stor. Förutom att hon är innekatt såg jag när hon klappa till getingen . Men som Puma säger, kolla så det inte kan vara något annat.
Det rådet jag fick var att ha på socker uppblött ivatten. Det ska ta ner svullnaden och så men problemet är ju att kissen slickar av det. Är det ett getingstick och kissen inte har reagerat låt säga inom en 20-30 minuter är den iallafall inte extra känslig mot getingbett. Svullnaden gick ner av sig självt sen.
Ja socker har jag själv erfarenhet av då jag kan vara känslig mot getingstick. Sist så hade jag iof tablett med mig men jag tog en sockerbit och pressade mot fingret som jag blev stungen i och det hjälpte. Men det är ju otroligt svårt med djur.
//Pia

Han har blivit getingstucken förut men jag kommer inte ihåg hur stor tassen var.#1 Det satt också fast en vinge i tassen.

Min lilla dam här hemma svällde upp förra sommaren till dubbel tass storlek. Vet kunde dock inte hitta någon tagg eller andra märken på bett så förmodligen kankse det varen humla som var framme. Det enda som gäldle var att försöka hålla henne stilla (jättlätt) och vila efter ett par timmar försvann svullnaden av sig själv och allt blev normalt igen

#0 Såg du att det var en geting/humla som kissen varit på eller har tassen bara svullnat upp?
Min ena katts tass svullnade upp för nåt år sen så den var helt enorm. Hos vetten visade det sig vara ett sticksår som blivit infekterat. Han berättade då om en katt som varit inne någon vecka tidigare med samma problem. Där hade tyvärr ägarna reagerat för sent och infektionen hade spritt sig så benet gick inte att rädda. Min egen katt fick antibiotika och blev helt återställd.
Min poäng är iaf att är man inte säker på vad man har att göra med är det bättre att låta veterinären titta på katten en gång för mycket.
Hoppas att det inte är något allvarligt och att din kisse blir bra 
Är tassen nästan dubbelt så stor som vanligt är det veterinär som gäller och det på en gång trots helgdagar. Jag hade en kattunge som blev getingstungen men han blev inte svullen utan slö och hängig ett par timmar.

svullnaden har gått ner nu och han mår jättebra.Jag hittade ickså en vinge som hade fastnat eller de satt vid tassen

Min Madicken 6 månader blev idag bränd av en humla. Jag var efter henne som en hök hela tiden men en har troligen kommit åt att bränna till ändå. På överläppen. Hon ser ut som Kalle Anka.
Nu en timme senare har veterinären inte ringt tillbaka ännu och svullnaden gått ner. Ska jag fortsätta att oroa mig eller är det värsta över nu?
Hon har hela tiden varit alert och sprungit omkring och busat samt ätit och druckit så jag har inte tagit det hela så allvarligt.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

nu blir jag lite rädd… min Jullan är expert på att jaga humlor o getingar som kommer in…såg en gång att hon golvade en geting 5 sekunder efter att den kommit in o sen sa det bara sluuuuurp… blev så jätteorolig för hon är inte det minsta rädd…inget har hänt hitills men hur länge ska hon ha tur?…
hur är det med Madicken Simson?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#8 Vad skönt att svullnaden gått ner, och att kisse mår bra! För några år sedan, var Berlioz väldigt svullen vid kinden..tänk om man kunde säga åt dom att det är farligt att jaga getingar..
För ett par år sedan fick min katt svårt med andningen troligt vis ett stick, svullnade upp i munnen.
Ilfart till veterinären som gav Cortison.
Det kan bli lite problem om de sväljer en geting-Humla

Härom dagen släppte jag ut två katter ,dom brukar vara ute med mig ibland. Gick själv in och tog en kopp kaffe,på väg ut igen kommer den ena inspringande med världens fart.Håller munnen öppen och är helt hysterisk.Andas jättesnabbt,tappar massor av hår från pälsen.Munnen öppen hela tiden. Ser inget i hans mun.Baddar honom med vatten.Så småningom håller han munnen stängd med vissa mellanrum då han håller den öppen igen. Efter någon timme kräks han ,sen äter han som vanligt igen.På kvällen är han som vanligt .
Funderar också över om han blivit bränd av en humla eller getingstucken,men vädret var grått och mulet,tycker inte dom skulle vara framme då?Någon som varit med om något liknande???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

jag vet, att man inte ska ge katter manecyl, men kan man ta till husmorsknepet att badda sticket med en fuktad magnecyl, tro?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#16 Jag vet inte.
För att minska svullnaden kan man "badda" med socker, blöta en sockerbit och dutta med på sticket. Fast missen lär slicka av det om den kommer åt