Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3573 ggr
Puma77
0

Pysselkatter i fokus 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den gamla tråden började bli så lång så vi gör en ny.

Här har ni den gamla tråden.

//Pia

Hawknestgrove
0

Tack! Toppen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

ja boken var bara för läcker!!!!!!!

Puma77
0

Då var den värd sitt pris:))Skrattande

//Pia

Hawknestgrove
0

Bara förnamnet Puma!!!!! Hon blev så glad! Du kan kolla på hennes student på Facebook!

Puma77
0

Jag kan inte se korten på hennes sida om inte antingen hon är min vän eller om du kommenterar något där.

//Pia

Hawknestgrove
0

fasen, jag är så dålig på Facebook. har ju kommenterat massor…

Puma77
0

Men inte något av korten i hennes album väl. Var ett annat album som du kommenterat i eller åtminstone gillade tror jag och då var Ina med.

//Pia

Hawknestgrove
0

Åh jag fattar inget av det…..Klickar och har mig och delar ut blommor och sånt men fattar väldigt dåligt hur man gör.Nåja, du vet ju vad hon heter, så du kan väl ta kontakt där inne? HAr sagt åt henne vad du heter.

amlis
0

20 valar klara och på väg Puma :-) Mejlar beskrivningen ikväll, tänkte lägga in lite förtydligande bilder, få se om jag hinner, texten är klar dock.

Säg till om de är säljbara och ni kan behöva fler. Tänkte testa någon humla nu - har dock fortfarande ingen beskrivning, bara sett en bild någonstans, får väl se hur det går… lär i alla fall ta lite längre tid skulle jag tro.

Puma77
0

amlis; mailade du mig om beskrivningen?Obestämd

puma77_nr2@hotmail.com

//Pia

amlis
0

#10 Pm'ade bara mitt mailadress och skrev vilka andra mönster jag redan har (i torsdags) men har inte skickat filen än. Har nog ändå fått ett hum om hur de ska se ut :-) eller ska de var exakt likadana som de ni hade tidigare? Då är det förståss bra om jag kan få ert mönster.

Funderade om man inte kan hitta på en stickad variant (kroppen) dvs snabbare att tillverka man har bara rätt så tunnt garn i gult och svart just nu, få fundera lite..

Puma77
0

Just humlemönstret tror jag blir ganska stora humlor om man följer mönstret så en del har modifierat det så det passar dem själva.

Tror du kommer lösa det där galant och vem vet du kanske kommer på något helt nytt fräckt, precis som fästingarna som cirkulerade ett tag;)

//Pia

amlis
0

Tack för ditt förtroende i mitt kunnande :-)

Lillan gillade valerna i alla fall, det blev full fart och hopplöst att få bra på bild - får ta några fler vid tillfälle…

Puma77
0

Helt perfekt bild. Ju mer galnare desto roligare:) Se bara på min Tudor.

//Pia

Hawknestgrove
0

Amlis, den bilden snor jag att använda på Tradera! Givetvis anges du som fotograf och fotomodellens namn!

Hawknestgrove
0

Puma, panikmail och panikpm!

amlis
0

*skrattar* ok inte mig emot. Trodde bara att man inte ser sååå mycket av valerna egentligen ju?

Har mejlat filen nu. Gunilla om jag får ett mailadress kan jag skicka även till dig (första utkast dock bara)

Hawknestgrove
0

ja fästingarna är på G igen. har en klar.

Hawknestgrove
0

och nu kan man gå till VAL på Tradera!Tungan ute

Simson
0

För er alla som handarbetar (eller tvärsom kanske??Flört)…

Min kofta är äntligen färdig!! Woho!!

Säljes även den på Tradera: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=94342615

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

essut50
0

WOW vilken jätte snygg kofta. Du är verkligen duktig..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Tiana
0

Jag har också ett litet paket på gång till er, men har blivit lite distraherad nu när min kattfamilj har kommit.

Ska komma till ro lite bara och ta tag i resten. Skäms Dessa fyraveckors ungar är ju en sådan distraktion!

majvi
0

#22 jag tror nog att kattfamiljen kan vara till stor hjälp med att hålla reda på garner.

Är det någon som behöver kuvert med bubbelplast? Vi får kontroller i såna och jag har en del på lager. Jag har använt dom till att skicka böcker i  de är lagom för en vanlig bok dvs ej för tjock.Man får klistra eller tejpa dit en ny adresslapp förstås.Kan även användas att linda in lite skörare grejer som man vill skicka.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Pudel
0

Jag skulle gärna ta emot kuvert med bubbelplast! Skickar många saker, och problemet är att hitta förpackningsmaterial

majvi
0

#24 skicka ett PM med namn och adress så kan jag skicka kuvert till dig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

amlis
0

Har under helgen försökt att få några bilder av min variant av humla tillsammans med en av katterna *fniss* gick inte alls som jag tänkte.. Knappt hade jag humlan fram på altanen satt där en liten envis Lillan med på bordet och hux-flux, jag hann knappt ta några bilder, så hade hon snappat åt sig humlan, kastad den ett par omgånger i luften, hamnade själv under bordet under leken och sedan bet hon helt självklart i enan vingen och försvann med den ut i trädgården. Hm! Undrar om jag någonsin hittar den igen? Fick hämta en till och försöka med Tigern.. men nix. Han tillät sig visserligen att nosa lite, men sedan han konstaterade att det inte var ätbart på allvar så var det inget intressant alls.. 

Men själva humlan kan visst funkar eller vad tycker ni? Lite annorlunda än kks-humlan, hade barnen som rådgivare och de ansåg att den borde få "riktiga" vingar. Den här varianten blev godkänt till sist :-)

Tiana
0

VIlka sötnosar! Både kisarna och humlan Skrattande

Puma77
0

Tycker humlorna blev kanon.Flört

//Pia

amlis
0

Tack :-) Ska posta en omgång lite senare under veckan.

Hawknestgrove
0

Ja de är ju perfekta!

JAg är ju djurvän, så mina humlor får ju en ärlig chans, jag ger dem lite större vingar. Virkar dubbla vingar med 10 luftmaskor i varje!

NUUUUUU gick det upp en Luma, vem det är som bjöd över Grävaren på Koftan!

amlis
0

#30 *funderar hur du menar* Dubbla = två på båda sidor?

Som sagt så testade jag lite fram och tillbaka och den här varianten blev mest godkänt av barnen :-) men visa gärna hur dina ser ut. De här har ju liksom vingarna "ihoplagd" på rygen. Inte som i flygande fart… Tyckte faktiskt att "vingfrågan" var det knepigaste med det hela, kunde inte alls bestämma mig hur jag egentligen villa ha det..

Simson
0

Bättre reklam än de bilderna kan humlorna inte få! Sanslöst roliga bilder!!! Skrattande

Får man göra reklam för försäljning här inne på HKiF numera?? Att göra en egen tråd med tips om koftförsäljningen?? Jag tänkte att det kanske kan finnas intressenter utanför denna tråd… Flört

majvi
0

Det är väl bara bra om du gör mer reklam för saker som säljs till förmån för hemlösa katter.du kanske kan göra reklam på katter i fokus också om du frågar sajtvärden.

Hawknestgrove
0

#31 precis!

Vill gärna låna dina humlebilder till Tradera, om jag får. Min lilla Söta Esther är ju en ganska stillsam katt…

amlis
0

#31 Helt ok Gunilla att ta bilderna som reklam för de leksaker de visar :-) även om jag inte är helt nöjd med alla.. (oskarp, delar kom inte med på bilden..) men det är sååå svårt att få riktig bra lekbilder tycker jag.

Men jag gjorde några inomhus försök igår vilket visade sig betydligt enklare…

destiny
0

www.amigurumi.se/

http://garnstudio.com/index_lang.php

Såg dessa adresserna på kattforum.se

Jag kan tyvärr varken virka eller sticka Obestämd så jag brukar inte kolla så ofta i denna tråden. Kanske känner ni som handarbetar redan till sajterna.  Har inte kollat sajterna så noga men på den första verkar det finnas gratis mönster till små djur.

Hawknestgrove
0

Jättefina grejer!

Puma77
0

Säger som Gunilla;)

Hittade detta hjärta i en länk inne på pyssel bl.a också.

//Pia

Hawknestgrove
0

Så sött! Men aningen för avancerat för mig…..

Puma77
0

Tror jag väl inte Gunilla, det verkar ju inte så avancerat. T.o.m så jag kan göra det och då borde det vara enkelt.

//Pia

mymlanbus
0

Vilka fina humlor :) och Lillan är ju gudasöt :)

Hawknestgrove
0

HAha Puma, då känner du inte mig. Måste ha ännu enkalre och mer pedagogiska förklaringar. Som den om valarna tex den var ju väldigt lätt, när den blev tolkad rätt!

majvi
0

Gunilla, om du hade tolkat beskrivningen till valarna på ett annat sätt då kanske det hade blivit mörtar eller abborrar till försäljning

Hawknestgrove
0

majvi, ge mig nu inga griller……… S****N! De har du redan gjort……….Börjar tänka på både gäddor och aborrar…..

Shit!

amlis
0

*småler över er dialog här*

Hur gick det med valmönstret förresten Gunilla? Kan man (du) förstå det?

Såg förresten på någon amigurumi sida en kattleksak som visserligen är lite arbetssam men också lite häftig: en burk med tre sardiner i, alltihop, även burken alltså, virkad. Tyvärr behöver man bli medlem och logga in för att koma åt orginalmönstert men man kan ju ta själva idén och gör något liknande… :-)

Hawknestgrove
0

amlis, jättenkel1 Tack! INGa problem. Hum sardinburk…..

MEn är det så svårt att bli medlem på amigurami?

Tiana
0

Äntligen! Paket lägges på posten imorgon - hoppas det duger med mina lite vingliga första försök Flört

Hawknestgrove
0

OCh tiana, du får ge mig ditt kontonummer, för vi tar porotkostnaden från kontot. Inte mer än rätt, då kanske det är lite roligare att skicka!

Tiana
0

Men oj! Det tackar jag för! Detblir en litan samlig med tärningar, valar och lite annat smått och gott. Letar fortfarande efter mitt favoritmönster Skrattande. Jag PMar imorgon när jag vet vad portot blir.

Puma77
0

Jag är medlem på den sidan med sardinmönstret.

//Pia

amlis
0

Hm nej, jag tror det var gratis medlemskåp, men en engelsk språkig sida så jag kollade inte mer nogran just då. Har länken på en annan dator kvar tror jag, kan försöka leta fram den. Tyckte mest det var en rolig idé men frågan är väl om det tar för mycket tid att tillverka jämförd men det man får ut för det - en kattleksak är väl ändå alltid rätt snabbt sliten?

Åt andra sidan har nu mina barn upptäckt förtjusningen med virkade småsaker *skratt* har aldrig tidigare gjort några amigurumis, virkning var aldrig riktig min grej liksom, tycker det tar rätt mycket tid,  men nu när de rafsar åt sig "mina" kattleksaker så har jag börjat kika mer på det.. och vilka saker som finns! Tror ni det går att sälja lite större = dyrare saker för era ändåmål? Alltså där man inte tillverkar  så många av samma utan även mer enstaka? Är det någon här som redan gjör hjärtor (som puma länkade till) eller har ni behov även av sådana? (har lite röda garnrester såg jag)

Har precis beställt garn till en omgång till humlor men det är ju klart lockande att göra flera olika saker :-) Små igelkottar blir nästa projekt här tänkte jag, urgulliga, få se om även Lillan godkänner de då presenterar jag de även här…

Hawknestgrove
0

Vad är ditt favoritmönster?

de stickade bullarna en kioskvältare. De går givetvis att virka också. hur enkelt som helst. Tre långa stycken,  som sys ihop till korvar och fylls. jag behöver din vanliga mail, så ska du få en pdf av mig

Mera lillarne….

Tiana
0

Det är just det, jag letar efter något som är roligt men samtidigt lätt. Jag håller på och testar mig fram genom alla de mänster som jag har fått + några som jag hittat själv. Något fastnar jag säkert för Tungan ute

Kan även berätta att en "testval" var populär här hemma hos mina stödkisar - ungarna leker med det om vart annat!

Hawknestgrove
0

ja men ge mig din mail då! De går inte att bifoga PDf filer här eler? Ska testa.

Tiana
0

Tack Gunilla! Har fått den nu Skrattande

Hawknestgrove
0

ja den ska du tacka Simson för1 Det vasr hon som hittade den nånstans. Där kan du läsa om kanelbullarna

essut50
0

Nu har valarna kommit, helt underbara var dom…

Kollade länken, ska testa att göra Kanin dockan..Tänk om man kunde virka då det fanns så många fina skaer att göra.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Puma77
0

Idag fick jag hämta ut två paket på posten. Det ena var en salig blandning av underbara datamösds, tärningar, valar m.m. I det andra var ursöta små humlor. ett stort tack till Silke och Tania för dessa underbara skapelser. Flört

//Pia

Hawknestgrove
0

pust! Jätteskön och då slipper jag tokvirka humlor om de tar slut!

Tiana
0

Så här populär är en vit val hemma hos mig.

Hawknestgrove
0

Här är månadens insättning till KKS! Detta är vad jag skrev i gästboken.

Omgående KATTKOMMANDO SYD/FÖRB. DJ 138 39 84-0 Traderapengar. hälften kastreringar marrria och hälften till Oscar 1 226,00
Så, här är månadens netto från Tradera, då allt är draget, både faktura och porto. Som synes, så ska hälften gå till MAriiias kastreringar och hälften till Oscar.

Hawknestgrove
0

Till er som bjudit och Puma…..

Såg att det är några auktioner som går ut i kväll också, men flertalet går ut i morgon på dan. Så jag tar det lugnt i kväll med grattismail, till er som bjudit både idag och igår och samlar allt i morgon i stället!

Sätter mig och virkar mera bautaråttor… Det behövs…..

MariannE11
0

#60 ingår kissen i den vita valen?….Skäms… isf tar jag 10….Skrattande

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
0

hmmm…. vi har tittat… jag o mej själv….såg lite saker…Skäms… men inga virkade saker….*tar fram luppen*..

Tiana
0

Här är en bild på något som jag tänkte sätta igång och virka nu, och fortsätta med fram till jul. Tänkte dessa kunde säljas för katternas väl i juletider. Glad Dessa kommer att komma i massor av färger och storleken beror helt på grovleken på garnet.

Vad tror ni?

majvi
0

#65 jag virkade  liknande hjärtan förr i tiden, de är jättefina att hänga i tallris.

Simson
0

#65: De är underbara i alla färger!!

Tiana
0

Kanon att ni tycker det! Då virkar jag på tills garnet tar slut :)

Hawknestgrove
0

Nu har ja skrivit i tråden och pma t och mailat. Tack för tipset!

MariannE11
0

jag "råkade" vinna 3 auktioner…. hur gick det till?…..Flört

Hawknestgrove
0

???????#71 ? HAr jag missat något i Plocklistan?

majvi
0

#71 var det nån liten kisse som sprang på tangentbordet, så att det plötsligt blev bud på 3 auktioner?Om det var kattleksaker då kanske de var flera små missar som hjälptes åt

Hawknestgrove
0

OCh jag sitter här och är orolig för att jag missat någon vinnare… För jag ser ingen MArianne i min plocklista?

OCh ingen med 3 auktioner?

MAriannE, pma mig vilka auktioner du vann!

Hawknestgrove
0

MariannE11
0

Gunilla det är inte hos dej jag vunnit…har fått mitt vinnarmail o betalat in…. en tigermugg… en skylt o en värmeljushållare… tror jag….Flört

Hawknestgrove
0

Åh, pust…….. trodde jag missat något!Glad

MariannE11
0

jag har vunnit Arne förståss… missade att berätta det kanske?…Flört

Hawknestgrove
0

GRRRRRRRR återkom kl 03.00 Då är han gratis, nästan!

MariannE11
0

*ställer klockan på 2.58*..Skrattande

Hawknestgrove
0

Förresten, ni som virkar, ingen som vill hjälpa till med bautaråttor? det är samma beskrivning som lyxmössen, men med tjock garn och virknål 4.Svans på 20 maskor. Rådisarna går åt fortare än jag hinner med…..

Tiana
0

Någon som behöver lite brunt, lite tjockare virkgarn? Till humlor kanske ? Jag har 32g liggandes här hemma som jag ger bort. Först till kvarn…

amlis
0

#81 Var hittar jag en beskrivning till sådana då? Håller på med några "egen påhittade" (som på bilden längre upp) men det är tunnt garn så de tar bra mycket tid.. Har percis börjat testa en nu sort - mer som en liten boll fast med spetsig näsa som går rätt så snabbt - det kanske kan vara en alternativ? 

Men har du ett mönster åt mig så kan jag försöka mig även på din variant.

amlis
0

Hm, såg att bilden inte var i den här tråden.. här kommer vår egen lite större mus-variant - svansen är på den här bilden redan borttyggat :-)

Hawknestgrove
0

ME gud så söt! JA de är en variant som säkert går!  JAg pmar dig  lyxmusmönstret!

Hawknestgrove
0

ME gud så söt! JA de är en variant som säkert går!  JAg pmar dig  lyxmusmönstret!

amlis
0

Så här blev den första - kanske har du ännu tjockare garn? Och ska de ha morrhår? Finns inte med i beskrivningen men jag inbillar mig att jag såg det någonstans?

Hawknestgrove
0

Ja kolla min på bilden jag har morrhår på dem.

Hawknestgrove
0

Ursöt!

Hawknestgrove
0

Ursöt!

amlis
0

Ok ska bli :-) men storleken förbluffar mig verkligen… ska gräva lite i mina garnkorger imorgon efter tjockare garn.. det måste väl gå att få upp den i några cm åtminstone? Annars får jag väl lägga till några varv helt enkelt.. men just det här gick ju så snabbt och smidigt ;-)

amlis
0

Här kommer 15cm - råttan, kanske lite tråkig i färgen.. men "lyxigt" garn, 50% mohair :-) hade inget annat som var tillräcklig tjockt.. vad tycks Gunilla?

Hawknestgrove
0

Åh gudasöt ju! OCh som sagt exakt den storlek jag brukar göra. Sen se till att du inte stoppar den för hårt. Postens jämrans trecentimetersgräns, du vet…. HAr torskat dit många gånger på att grejer har varit för tjocka och fått betala 12 kr extra bara för att de varit för tjocka. MEn går de att trycka ihop, så är det huvudsaken.

Puma77
0

Underbar

//Pia

amlis
0

Öhm.. jo tjockare är de ju visserligen.. men de går att pressa ihop..  Frågan är ju hur man förpackar sedan att de förbli "platta" i posten..

.. har kårdat ull i, alltså riktig fårull eftersom det är det som jag har här hemma just nu.. så jag hoppas det fungerar.. Ska skaffa annat när tillfället ges. Kan väga för säkerhets skull med det är nog inget problem…

Men då är det den storleken du föredrar? Har tre nystar av garnet kvar så det borde räcka nill några Flört

Puma77
0

Det blir en lyxbautamus helt enkelt. Jag använder mig av zip påsar men det går säkert med vanliga med bara att pressa ur luften och platta till och se till så att det håller sig vakuumförpackat.

//Pia

Simson
0

Skulle jag kunna tigga till mig ett lyxbautaråttamönster också… Oskyldig

Hawknestgrove
0

Simson,klart du kan få! PMa r dig!

Puma just det! Bautaråtta  de Luxe!

Hawknestgrove
0

Suck… och så behövs det datormöss…. de går som smör de med. Nu har jag virkat klart dem som det är bud på just nu…..

amlis
0

:-) ni tycks ha full fart på försäljningen

Datormöss låter roligt.. de kan visst vara lite färggladare också? Är det bara två rektangler som sätts ihop, eller? De ser så tjocka ut ju?

Men jag satsar på några råttor nu i första hand.. så att jag kan posta de första tillsammans med humlorna innan helgen..

Simson
0

Jag försökte läsa mig till datormössen men min lilla hjärna förstår inte än… Gråter

Ska skriva ut mönstret å läsa i sängen får se om jag fattar bättre… Flört

Hawknestgrove
0

ja datormössen är lite knepigare. MAn har en ovandel, som är lite knölig, man får räkna ordentligt, så att den blir lite bulligare. JAg gör dem tvåfärgade, dvs har jag blått garn till en datormus, så virkar jag ihop och virkar "sladden" i blått, tex  den andra gör jag då tvärtom. JAg har ju tvåpack när jag lägger ut dem.

Du utgår från 12 maskor i både över och underdel virkar 2 varv utan ökning, men ökar mer på överdelen till 22 maskor och virkar med max antal i 8 varv innan du minskarinnan du minskar. Både över och underdel  är 16 maskor i slutvarvet. Så underdelen där virkar du 2 varv med 12 maskor ökar till 16 och forstsättr bara. Alltså ökning med EN maska i början på varje varv.

amlis
0

#102 Öhum? Vet inte om jag hängde med helt, verkligen öka/minska bara i början av varvet? 

Hur många varv ska det blir sammanlagd då -  2+10(ökning överdelen med 10m)+8+6 (minskning överdelen med 6m) = 26 varv. Låter inte så krångligt ju?

Sedan kant runt om och till hälvten i mitten samt sladd/svans förstås.. hmm.. något mer? Kan inte du lägga in en bild här i tråden så ällt är samlad?

Känner mig sugen att testa ju *skratt* men nix.. först råttorna ..tror jag Flört

Hawknestgrove
0

amlis, pmar dig

Hawknestgrove
0

bid på datormöss även här

amlis
0

Kunde du skriva ungefära mått också?

Har en första test på c:a 6.5 x 8.5 cm …

Hawknestgrove
0

ja det stämmer ungefär…precis

amlis
0

Ok, då kör jag med det garnet :-)

Hawknestgrove
0

kul! då vet jag, att jag kan lägga ut en omgång till!

Hawknestgrove
0

Kan någon låsa denna jag strtar en ny.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.