Hur ska vi göra? :(
Min väns katt rymde för lite mer än en vecka sen och i lördags kom hon tillbaka igen. Lyckan var total tills jag igår upptäckte att hon hade skadat sin tass. Två av "tårna" ser brutna ut så det blir att åka iväg till vetten idag. Problemet är att miv vän har en väldigt dålig ekonomi och lever på socialbidrag och har inte försäkrat katten. Kvar på konto har han bara 50 kr och detta besöket skulle enligt vetten kosta 450 kr exklusive ala undersökningar som måste göras.
Jag hade gärna hjälpt till men hela summan kommer jag nog inte ha råd med och han har ingen släkt eller andra vänner som kan hjälpa.
Hur ska vi göra? Någon som har några ideér? Katten betyder väldigt mycket för honom.

jag är väl i ärlighetens namn lite skeptisk till om man ska ha katt om man har så dålig ekonomi. olyckor händer ju tyvärr. det får man nästan räkna med. har han ens råd att köpa mat och kattsand till katten?
hursomhelst är det ju en svår situation han hamnat i nu. jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ge för råd. men naturligtvis måste ju kissen få komma till en veterinär.
#1 Han har pengar till kattmat och sand. Pengarna tar han från mat- och hygienartikelskassan. Jag håller med sig om att man inte bör ha djur om man inte har råd med dom ifall något skulle hända. Han har haft katten försäkrad förr (och jag trodde att den var det nu också) men då soc blev hårdare med sina regler fick han inte lika mycket pengar mer och hade inte råd med försäkringen.
Katten betyder allt för honom och han vill verkligen ine omplacera den.
Jag kommer efter detta at betala försäkringen för katten men just nu är problemet hur han ska ha råd att betala veterinärskostnaderna.
Katten ska till veterinär idag och jag kommer nog att få betala allt med våra sparpengar men hoppas att det finns någon fond eller något där man kan få hjälp. Vi har inte så fett med pengar själva men vi har en liten buffert då vi själv har djur. Får ta pengarna därifrån i så fall. :(
Fonder & bidrag Gå in här o läs. Finns tips om olika fonder o hur man ska göra.

Det är mycket ledsamt när det blir så här. Det är väl det som är den stora baksidan med allt underbart som våra husdjur ger oss. Hoppas det ordnar sig med denna räkning sedan kanske han trots allt måste fundera på om han kan behålla katten under dessa omständigheter med dålig ekonomi. Ett alternativ är att försöka sätta in ex. en femtiolapp på ett konto varje månad så har han åtminstone 600 kronor varje år att ha till vaccination och ev veterinärbesök.
Har ju sett på Animal Planets USA-program om djurorganisationerna att de är väldigt noga med att om inte en person kan sköta veterinärbesök och ha råd med det så omhändertages djuret. Lite hårt - men kanske nödvändigt för att inte djuret skall bli lidande.
Hoppas det löser sig.
(Bidrag ges oftast inte till redan ägda katter utan möjligen där det inte finns någon ägare ex. hemlösa upphittade katter)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Men jag var in och kollade fonderna som Alexej har samlat i artikeln, och i en av dem står det att de delar ut pengar till "djurägare som är mindre bemedlade" för veterinärvård etc.
Kan ju vara värt ett försök?

#5 Just det! Det stötte jag på när jag sökte bidrag åt Ludde. Det fanns visst någon fond som hjälpte mindre bemedlade djurägare. Men jag kommer inte ihåg vilken det var.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Det enda som kan hålla en ovanför vattenytan är just djuret och jag tycker det ytterst kränkande att inte det kan ingå i socnormen!! Hur mycket hade det varit extra att få till en försäkring?! Synnerligen lite i det stora hela med tanke på att det ger så mycket i livsglädje!
Kommer det till att de ifrågasätter mina katter som är de enda som hållit mig vid liv så här länge så kommer jag inte att orka. Då går jag under. Ingen annan än katterna har gjort så mycket.
Det enda jag kommer på just nu är att sälja på loppisbord/Tradera och att gå till kyrkan och fråga. Kyrkan ger när det är slut i kappsäcken.
Har han några talanger/färdigheter som han kan använda sig av? Typ snickra åt någon?
Här hos mig skulle han kunna göra sig en hacka då jag inte orkar med mycket.
Har just köpt fönsterputsningen. Då slipper jag ligga i smärtor en vecka å plågas. Finns mycket roligare saker att göra istället!
Har också sett de amerikanska programmen på Animal Planet och de har som regel att om man inte har råd med vård (typ soc) så får de vården gjord åt sig…ibland mot att de ställer upp och jobbar ideellt hos olika shelters/"djurhem"/veterinären. Det vet jag min gamla vet skulle ha ställt upp på.
Kram o lycka till!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Huvudsaken när man har katt är väl att man söker hjälp när man inte har råd att betala och inte struntar i att söka veterinärvård. Ibland kan man betala med faktura hos veterinären och då kan han betala efter månadskiftet. Ring hör med veterinären om det är möjligt. Han borde kanske i fortsättningen hålla katten inomhus och bara ta ut den i koppel för att minska olycksrisken. Försäkring kan han inte vara utan om han har katt och vet att han inte har råd att betala om något händer, 50 kr i månaden är till och med mer än vad en försäkring kostar för en huskatt om man betalar årsvis. 740 kr ca hos agria.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus
JA, det du kan göra, är att i så fall be att han betalar dig i små summor tillbaka.OCh han får se till, att katten inte kommer ut. För en katt som går ut, skadar sig onekligen lättarer än en som inte gör det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
En fråga att ha i åtanke, är att om din vän får soc-hjälp, och vi leker med tanken att denne får hjälp från en fond med räkningen.
Då kanske pengarna sätts in på dennes konto, eftersom de kanske måste visa upp kvitto först. Vet inte hur soc gör, men jag har förstått det som, att i en del kommuner iallafall, måste visa upp ett kontoutdrag varje månad.
Har det då kommit in en summa på dennes konto kanske de tar det som en inkomst. Vad det egentligen skulle gå till kanske de ger blanka fasiken i, för en katt ingår ju inte i normen.
Går det att förklara för veterinären att h*n sitter i en knivig sits och be om avbetalning/faktura? Kanske kan ev fond betala fakturan direkt?
Enklast är väl, att du i så fall själv står för fakturan och namnet på den. Då behöver inte soc blandas in
håller med, måste väl inte stå vännens namn, då allt räknas som inkomst, på kontot, om det kommer in pengar, lycka till
Maggan47
Om det finns en distriktsveterinär där han bor kan han anlita dem. De skickar faktura som man har 30 dagar på sig att betala. (Går under Jordbruksverket).
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

inga bra tipps, men har själv gått på soc och hafft sjuka katter, det var bara att åka dit och se glad ut, här skickar de faktura när det är akutfall, nån släkting kanske kan låna ut till socbidraget kommer'? Hoppas att det löser sig för kisse,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Här måste man bara visa kontouppgifter när man söker soc första gången.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack så innerligt mycket för alla era tips men det behövs inte någon hjälp. Besöket kostade "bara" 450 kr och det kan jag betala.
Veterinären sa att det med stor sannolikhet var en skadad led och det går inte att åtgärda. Man kunde röntga för att se exakt vad det var men eftersom det ändå inte går att behandla (mer än amputation om en fraktur inte ville läka ordentligt) så kändes det onödigt. Skönt att det löste sig så lätt. :)
ja och försök nu få din kompis att försäkra kissen igen. och kanske låta bli att släppa ut….
ja och försök nu få din kompis att försäkra kissen igen. och kanske låta bli att släppa ut….
#17 Han har inga pengar till att försäkra katten med så jag kommer att betala försäkring för den.
Han släppte inte ut katten utan den föll ut från tredje våningen då haspen på fönstret hade gått sönder. Det var en himla tur att hon inte skadade mer än tassen. Veterinären sa att katterna ofta slår sönder käkbenet också.
#19 vilken underbar vän du är som vill betala försäkring till katten! 
#20 Tack så mycket. :)
Ja du är verkligen en väni nöden. Oh vilken tur kissen hade! LAga haspen!