Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1375 ggr
LinneaG
0

Upphittad katt i Bålsta

Förra veckan hittade vi en liten katt på höloftet. En liten hona, ser inte ut att vara mer än 6 mån gammal. Hon är grå/svart randig, van med hundar eller hon bryr sig inte om de.

Kanske går att hitta ägaren här, vem vet?

/ Linnea

gejsa
0

Matar ni den?

Lena
0

Om ni kan ta ett foto av kissen vore det jättebra och skulle underlätta ett eventuellt igenkännande. I vilken del av landet finns kissen?

Det är en god idé att ta ett foto och sedan göra en liten annons som ni kan sätta upp som flygblad i omgivningen samt lägga ut på olika forum på internet.

Jag ska även skapa en särskild avdelning i diskussionsforumet här i Hittekatter med rubriken; Bortsprungna & upphittade katter

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Bålsta ligger i Uppsala kommun. Det vet jag för syrran bor utanför Bålsta. Förutsatt att det är samma Bålsta då…det kanske finns flera?

Helen

LinneaG
0

Jo, precis. Bålsta ligger i Uppsala län och i Håbo kommun.

Jag håller på att skriva lite flygblad nu, något speciellt man ska skriva?

Hon har fått torrfoder och vatten av oss, då hon va väldigt smal och skrek, hon åt till och med hästgodis som låg framme. Så vi va tvugna att ge henne mat

Lena
0

#4 Försök att beskriva henne så fylligt som möjligt. Var ni fann henne och hur gamal ni tror hon kan vara. Om du har möjlighet att ta ett foto av henne underlättar det alltid. Annars får du försöka beskriva henne så gott du kan. Färg, storlek, teckning osv. Skriv även att kissen söker permanent hem om inte ägaren går att spåra.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LinneaG
0

#5 - om vi inte hittar ägaren så får hon bo kvar hos oss! Hon verkar trivas..

Lena
0

#6 Skönt att höra! Jag vill tacka dig för at du tagir dig ann den här kissen! Ett stort fång julrosor!

//Lena

vanessa
0

Och alla här är väl trötta på mig och mitt eviga tjat, men polisnmäl att hon flyttat in hos er. Detta är viktigt. Dels för de brukar skriva upp alla anmälningar på försvunna katter och kan då jämföra. Dels för att allt ska gå lagligt till, då kan inte ägaren i framtiden säga "vad sjutton är det ni som har min katt"!? Då säger ni frågande, "polisanmälde ni inte detta, vi gjorde det".

Sedan upp med lappar, annonsera med mera. Gör inte för detaljerad. Lämna något unikt i hennes utseende utanför det hela.

Ni kanske undrar varför jag säger detta, att ifrågasätta ägaren. Ser framför mig kattsamlare som anser sig vara de enda som kan rädda hemlösa katter. Om de får se en annons så kan de tänka att de ska rädda kissen. Därför beter jag mig som en hemsk människa som ifrågasätter.

Vanessa - bör nog ta semester ur katternas tjänst.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#8 Det är så himla bra Vanessa att du delar med dig av dina erfarenheter. Sådant här är ju jätteviktigt att det görs rätt för kattens skull. Är så tacksam att jag får lära mig er som har så mycket erfarenheter. Det här känner jag är ett ämne för en framtida artikel. Hur man går tillväga när man hittar en katt, respektive när en katt försvinner.

//Lena

Engla
0

Jättebra, Vanessa! Du är så himla duktig och otroligt kunnig. Jag och min sambo hittade en kattmamma med unge i en lada i somras, och vi fick rådet att sätta upp lappar i området, vilket vi också gjorde. Vi beskriv Pengla väldigt kortfattat och att hon och hennes ungar sökte efter sin ägare. Skrev också att hon var väldigt skygg…Men det gjorde vi mest för att vi visste att ingen ville ha henne då. Vi ville nämligen att hon skulle komma till katthemmet för avmaskning, vaccination och kastering….Lapparna satt uppe i flera veckor, men ingen hörde av sig. Kan ju berätta att Pengla har det tusen gånger bättre på katthemmet än i en lada utan mat eller vatten! http://www.katthemmetkompis.se/katter/pengla.shtml

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Faxlin
0

Vanessa tycker det du skriver är otroligt viktigt. Om man inte tänker sig för kan man få iväg katten till något ställe som inte alls är bra. Eller mista sin vän efter flera år. Inte skojigt något av dem.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Engla
0

Bra sagt, ÅsaF!

modellflickan
0

Underbart fint av dej som vill hjälpa den lile stackaren. Troligtvis så är hon hemlös LedsenBerätta gärna hur det gått. MVH/Madde

vanessa
0

Tack alla som skriver så snällt. Ja Lena, det är nog en artikel i det hela, så långt har jag aldrig tänkt. Engla, tyckte om ert sätt att skriva att hon var skygg. Då tappas intresset snabbt av andra, inklusive de som kanske ägde henne.

Linnea om du behöver hjälp med lappen så kan jag hjälpa till. Har skrivit en del sådana, tyvärr.  Tar det på PM i så fall.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
0

Vanessa; Jag kan fortfarande må dåligt över att vi inte satte upp flera lappar. Vi satte upp tre st där runt omkring området. Kan tillägga att detta var på landet, och det bor inte så mkt folk där. Kanske hade mamma Pengla och hennes unge ett hem i alla fall? Ibland får jag dåligt samvete för att vi bara "tog" dom, men så vet jag ju att vi gjorde det för deras bästa. Men å andra sidan kan man undra vad det skulle vara för ägare som inte kastrerar sina katter, och låter de vara såååå smala.