missnöjd katt. vad ska jag göra?
som några vet har jag en kisse hemma hos mig vid namn herr mumrik som jag hämtade på djursjukhuset för ett par veckor sedan då han skulle avlivas. vetten sa att kunde jag ha honom över sommaren så fanns det ett katthem som kunde ta honom sedan.
även om jag tyckte att det verkade osannolikt att det skulle finnas plats på ett katthem efter sommaren och även om mina föräldrar var emot det (fast jag inte bor hemma) så hämtade jag honom. jag kunde ju inte låta honom avlivas när han var helt frisk.
det har gått bra att ha mumrik här men jag tror att han skulle behöva flytta snart. dels har jag inte riktigt tiden för att ha katt (det var ju aldrig meningen att han skulle bo här permanent) och dessutom (och framförallt) tror jag att han gärna skulle vilja ha en kattkompis (han är van att bo med två andra katter) och han verkar vilja gå ut. iaf på en balkong eller liknande.
min mamma ringer ofta och undrar hur det är med honom och är väldigt såhär.. beskyllande. hon blir arg när hon får veta att han sitter vid dörren och "skriker" och försöker öppna garderobsdörrar och sånt, det är ju av omtänksamhet för att hon vill att han ska få gå ut men vad ska jag göra liksom. det och det och det faktum att det blir katthår överallt och sånt ser hon som anledningar till att jag inte tänkte tillräckligt mycket innan jag hämtade honom. men vad skulle jag göra liksom? det fanns ingen tid att tänka.
och nu sitter jag här med världens sötaste kisse som vill ha kompisar och kunna gå ut men som jag inte har en aning om hur jag ska kunna omplacera (han är åtta år) och en arg mamma som tycker att jag är oansvarig och dum. naturligtvis skulle jag aldrig ens fundera på att avliva honom men det största problemet just nu är ju inte ens att jag inte kan ha kvar honom (iaf ett tag) utan att han inte verkar trivas. och även om jag skulle få en plats åt honom på ett katthem (känns osannolikt) skulle jag känna mig hemsk som tog en plats från dom stackars hemlösa kissarna. ah. det är så svårt. :(
Annonsera?

ja anonsera är det du ska göra då, och aktivera honom mera kanske? han kanske känner sig uttråka o rastlös. sen har du ju nte hafft honom så länge, är ju en stor omställning för honom oxå, har han bott de 8 åren i en o samma familj så känns det nog mycket omtumlande för honom att hamna hoss dig,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

oansvarig är det minsta du är….
inget kul när mammor har synpunkter som man inte delar…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#1 & 2# jo naturligtvis. känns bara lite hopplöst. dels är det ju verkligen helt fel tid att annonsera ut katter dessutom undrar jag hur i hela världen jag ska hitta någon som vill ha en åttaåring när inte ens små söta kattungar blir sålda. :(
#2 jo men det känns bara så sorgligt att han inte får gå ut och ha en kattkompis när han verkar vilja det. :(
Din katt längtar hem till de förra ägarna och de ville inte ha honom.
Han söker nog inte kattkompisar där du bor, kanske sina gammla vänner då.
En katt följer inte ägaren som en hund gör, en katt följer hemmet.
Efter åtta år i ett hem vet han inte att det nya hemmet är vid dej, det måste få ta tid för honom att vänja sej.
Släpp inte ut honom för han vandrar iväg och blir helt vilsen.

#5 mjo och hans gamla vänner finns ju inte mer. :(
jag bor mitt i stan så jag tänker absolut inte släppa ut honom.

Så fint av dej att rädda kissen från avlivning…det gör så ont i en när man hör om dessa evinnerliga avlivninghot..så man blir alldeles ifrån sig!
Om man i en annons berättar att han i sista stund är räddad från döden..och om man berättar lite om missens personligheter, samt visar bild..så griper det förhoppningsvis tag i läsares hjärtan..förhoppningsvis blir det lite lättare att finna nya hem efter semestertiderna..
Den här kissen skulle vara kanon som sällskap till en lite äldre person. Äldre människor mår bra av kattsällskap och katterna får mycket uppmärksamhet och tid.
Har ni något dagcenter för äldre där du bor? I så fall kunde du sätta upp en lapp där?
Jättebra gjort av dig att du tog hand om kissen och räddade hans liv. Tråkigt att din mamma håller på och småskäller.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Köpöronproppar och lyssna inte på hene. För övrigt har du fått bra råd här
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....