Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2173 ggr
kemikal
0

Upphittad katt i Uppsala

Grå och vit, stor okastrerad hankatt finns i Ekeby. Saknar du honom eller vet något om honom?

Igår tog jag in honom, jag och han var inlåsta i sovrummet i natt (Lillan öppnar dörrar). Han har nog öronskabb, och har varit i slagsmål, så han är ganska sönderriven. Han är smutsig och tilltufsad, men ändå i förvånansvärt bra hull och pälsen är inte alltför ful.

Han var skygg först, och han gömmer sig under sängen om nåt alltför oväntat händer. Men när han väl kommer fram är han hur gosig som helst. Inget halsband, ingen öronmärkning. Ska gå till veterinären och kolla efter chip om han kommer fram innan de har lunchstängt, han gömde sig när jag ställde in buren.

Men jag kan inte behålla honom. Jag hoppas att han har en bra ägare som letar efter honom… Annars vet jag inte hur det ska bli. Det var meningen att vi skulle ha två katter, vi har redan tre sedan Pluto kom.

modellflickan
0

Lägg gärna ut samma text på www.katter.nu forumet. Har du prövat blocket? Häng gärna ut lappar i området du bor. Kanske är stackaren hemlös. Snälla, försök hjälp den så gott du kan.

kemikal
0

Det forumet var en bra idé. Har hängt upp lappar hos veterinären och en djuraffär här i närheten, ikväll och imorgon ska jag gå runt och sätta upp fler. Ska även försöka fixa en bild på honom idag, så jag kan lägga ut den också. Och så ska jag maila föreningen Samvetet, som har hand om hittekatter här i Uppsala.

Han var inte chipmärkt, kom i väg och fick det kollat. Har gett honom en dos Stronghold för skabben, får hoppas det blev tillräckligt då jag uppskattade hans vikt… Har även fått ett recept på maskmedel.

modellflickan
0

Tack för allt du gör för den lille stackaren. Uppskattar eldsjälar som du. Så all eloge till dej. Hoppas verkligen det löser sig för den lille.

Håll oss gärna uppdaterade!

Simba
0

Hej!

Ja, jag saknar en stor grå och vit okastrerad hankatt i Ekeby som jag matat dagligen sedan februari. Jag har gett honom Frontline tidigare mot öronskabben som då gick bort men återkom efter några månader. Senaste dagarna har han varit mycket riven på huvudet, mest beroende på att han kliar sig men har verkar ha varit i slagsmål.

Jag är osäker på om han fortfarande har en ägare och hade tänkt kolla det när snön kom. Om det är samma katt så kommer han till min altan varje dag kl 15 och stannar oftast till morgonen.

Simba
0

Tror dessvärre att det inte är någon mening att be den nämnda föreningen om hjälp. Bara i år har jag tagit hand om tio hittekatter i mitt närområde som föreningen inte kunnat ta emot. Andra har också tagit hand om många katter som inte föreningen kunnat ta emot.

Jag har givetvis vaccinerat, avmaskat, kastrerat och öronmärkt alla katter som jag tagit hand om. En del har fått nya hem men några finns kvar och det är därför jag inte kunnat ta in den stora okastrerade hankatten. Då katten får mat, kel och sällskap dagligen + att han är i relativt gott skick har det inte varit akut. Eftersom han är så tam och social har han haft en ägare eller också har han en "dålig" ägare som inte kastrerar honom eller ser att han hela tiden får öronskabb.

SmillasMatte
0

Vad kommer hända katten nu? Hoppas verkligen hi hittar något hem till han. Det är så sorgligt med alla dessa hemlösa katter som oftast går en plågsam död till mötes…

kemikal
0

Simba: Jag ska ta kort på honom så kan du titta, men det låter ju som samma katt. Jag hade tänkt leta efter ägaren, och under tiden försöka komma fram till vad man ska göra med honom. Min sambo har blivit charmad och vill försöka få våra katter att acceptera honom. Jag gillar honom såklart, men tänker på det praktiska med att ha en katt till. Alternativet är att vi hittar ett bra hem åt honom, han ska inte ut i kylan igen. Jag antar att det är okej med dig att vi tar hand om honom?

modellflickan
0

Kemikal

Underbart av dej att du vill hjälpa katten. Vilken tur att han träffade på dej. Såna som du behöver vi fler av, många fler! MVH/Madde

Sidentass
0

jag vill också ge dej en stor eloge som tagit in misse…vilken tur att han nu slipper vara ute i regnrusket som börjar över gå till snö o kyla dessutom…håller nu turmmarna att allt löser sig till det bästa..nu fryser han inte längre..så gott att veta!

kemikal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte kan man lämna en sån snygging :)

kemikal
0

En till bild…

Simba
0

"Min" utekatt har inte kommit "hem" för första gången på tio månader så det är säkert samma katt. Jag har rätt bra koll på katterna i området.

Han är en ovanligt stor, tjock och snäll okastrerad hankatt. Han tolererar de andra okastrerade hanarna i området (utom när honorna löper). Jag har plockat fästingar på honom under sommaren och han finner sig i det mesta.

Han är ingen typisk hittekatt då han aldrig varit mager, vrålhungrig eller matfixerad. Han är inte heller så smutsig som de allra flesta hittekatter brukar vara. Denna katt mår bra och tvättar sig och håller sig ren.

Det är bra om ni kan ta hand om honom. Han blir säkert en underbar familjekatt om han kastreras.

vanessa
0

Vad du är snäll som hjälper denna kisse. Glöm inte att polisnmäla honom också. Dels så får de gå igenom sina pärmar med efterlysningar, men också underlättar det "överlämnandet" till ny ägare. För då har du gjort allt.

Ultuna brukar göra annonser om hittekatter  som de kommer över i UNT. Så om du pratar med dem kanske de kan hjälpa dig med det.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

kemikal
0

Nej mager är han ju inte, tänkte nästan att han fick mat någonstans. Jämfört med Pluto, som vi hittade i somras, så är han i fint skick, Pluto hade ju så glanslös päls, maskmage och annars tanig. Ett par tovor på ryggen och så alla skorvar hade den här. Givetvis kommer vi att se till att han blir kastrerad, vaccinerad och id-märkt så småningom. Han kommer att få stanna inne nu till en början, tills sådant är ordnat åtminstone, sen får vi väl se. Har Kisse som får gå ut, och Lillan och Pluto som bara går ut i koppel.

Simba
0

Kan du visa bild på den andra katten som du hittade i somras. Hittades den katten, Pluto, i samma område?

Exakt var i Ekeby hittade du den stora gråvita katten, adress/gata? Jag vet ungefär var han håller hus på dagarna och där han har sitt andra hem när han inte är hos mig.

Cammo
0

Jag tycker att han är så vacker. Jag kan se hans vackra milda själ lysa igenom…jag blev verkligen berörd av denna misse.

Kram

Cammo

kemikal
0

Tack för tipsen Vanessa.

modellflickan
0

Han är jättesöt, Kemikal!

kemikal
0

Pluto hittades i närheten av Månkarbo, mellan Uppsala och Tierp, av min sambos mamma. Han är svart på ovansidan och vit på undersidan, en ung hankatt, då okastrerad. Den gråvita hittade jag på Nordengatan 12-18.

Cammo: Han är som en nallebjörn…

kemikal
0

#18 Ja :)

SmillasMatte
0

Vilken fin kisse. Och vad fin Pluto är. Är svag för svartvita katter Glad

kemikal
0

#21 Ja, det kan man väl säga att jag också är, med tre stycken svartvita i huset ;)

Hawknestgrove
0

Men rara ni, kan inte ni två gå ihop för att få honom kastrerad? HAr faktiskt inte råd, har lagt pengar på lille Fonzie i Hörby. Kommer han att få stanna hos någon av er? Ni kankse kan få lite ekonomisk hjälp av Samvetet till kastreringen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

modellflickan
0

Eller Chick Fond. Birgitta på kks har telefonnummer dit.

Ännu en gång du är underbar Kemikal som tar dej an denna söta fina katt Glad

kemikal
0

#23 Han kommer kanske att få stanna hos mig i alla fall. Det känns som om han och min sambo övertalat mig… Men så har vi ju de andra katterna som ska säga sitt också, så det kan dröja ett tag innan jag vet om de funkar ihop.

När det gäller ekonomin så är det lite tajt tills vi betalat Plutos röntgen, det går inte att komma ifrån. Det viktiga är först att se tlll att han blir av med öronskabben (vilket förhoppningsvis redan är ordnat med den dos medicin han fått), och avmaskningen, ska se till att komma till Apoteket och ta ut medlet idag. Kastreringen blir nog efter jul isåfall, men ska kolla i familjen om det finns möjligheter att sponsra gråvit därifrån också.

Simba
0

Nämen, då blev han nappad precis utanför min ytterdörr inne på gården när han var på väg in för att äta och sova.

Det här är ett typexempel på den vanligaste orsaken till att tamkatter försvinner. Någon kattvän tar i all välmening hand om en katt i tron att det är en hittekatt.

Jag har hört och sett detta hur många gånger som helst. När upphittaren sedan efter nåra dagar/veckor/månade/år råkar släppa ut hittekatten försvinner den spårlöst. De som förlorade sin katt säger att den plötsligt bara försvann och ofta efter nåra dagar/veckor/månade/år kommer katten tillbaka i bra skick.

Jag har egna katter och tillräckligt många jourhemskatter så därför har denna katt fått gå ut men han har alltid ätit och sovit hos mig. Eftersom jag gett honom mat och husrum under lång tid är jag juridiskt ansvarig för katten. Samtidigt kan varken jag eller den förre ägaren göra anspråk på katten då han inte är ID-märkt.

Men du får gärna överta ansvaret för katten. Vill du ha fler katter så har jag ytterligare jourhemskatter som skulle behöva ett eget hem.

vanessa
0

Angående ägande/eller sk ägande. Det är därför det är viktigt att man polisanmäler, sätter  ut annonser med mera, för annars gör man med polisspråk - egenmäktigt förfarande. Själv brukar jag tipsa om att sätta på halsband på katten med lapp om att kontakta upphittaren, så man vet om det är en herrelös katt eller ägd kisse.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

kemikal
0

Jo, det har sambon varit med om, innan mig. Då tog han in Kisse och en kattflicka, och han hittade kattflickans ägare via lappar. Men ingen ägare till Kisse, och Kisse själv tyckte att han skulle bo kvar, då han fick gå ut och in som han ville. (Honom lär du, Simba, känna till då, svartvit, fet, med rött halsband.)

Så jag håller med om att det är viktigt att göra efterforskningar. Och också viktigt att som ägare till en utekatt se till att den är märkt och har halsband.