Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 940 ggr
bananacosmicgirl
0

Katt bortsprungen!! Hjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mathilda har försvunnit. Jag tog ut henne för att testa att gå i sele (hon har gått så fint här inne i lägenheten) eftersom hon verkade så totalt uttråkad av att vara inne. Men när jag tog ut henne blev hon helt panikslagen och lyckades slita sig ur selen (något hon aldrig lyckats med hemma).

Vad gör jag? Var skriver jag? Jag har varit ute och letat i 1,5 timme efter henne.

Hon försvann utanför Fågelbacksgatan 8a i Malmö, alltså precis brevid Kronprinsen. Hon är tabbyfärgad (brun/svart/grå) med vit nos, vita framtassar och vita bakben. Hon är inte ID-märkt (skulle ske vid kastreringen om några veckor).

Hon är väldigt kelen, så hon kommer förmodligen (förhoppningsvis) söka sig till människor.

Bilder finns på www.cosmicuniverse.net/mathilda/

Snälla, hjälp.

Camilla

bananacosmicgirl
0

Mathilda igen

Engla
0

Har också råkat ut för det där. Förmodligen kommer hon tillbaka när hon känner sig modig nog att smyga fram. Vad är det för typ av område ni bor i? Håller tummarna.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hennum
0

oj, va hemskt. hoppas att hon dyker upp/du hittar henne snart.

vilken fin misse :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

bananacosmicgirl
0

Jag har varit ute ytterligare en stund och hon är helt försvunnen. Har gått och ropat på henne.

#2 Tyvärr bor jag i ett område med mycket gator och bilar. Jag hoppas att hon hållit sig undan från gatorna (hon har varit utekatt innan jag fick henne, så hon kanske vet att bilar är farliga); runt ikring lägenhetshusen finns det bakgårdar och liknande. Jag hoppas att hon gömt sig på någon av dessa, men det hjälper ju inte så mycket…

Pelusa
0

Nu är hon säkert så rädd och förvirrad så hon kanske inte hittar hem. Jag förordar därför att du lägger ut en kattfälla med mat ungefär på den plats där katten slet sig och försvann (om det är möjligt att ha fälla där).

Sitt i bilen en bit bort t ex (om du har bil), vänta och vakta fällan.
Då kommer du höra när den slår igen och förhoppningsvis är det din misse som är infångad annars får du rigga upp den igen.

Lämna aldrig fällan obevakad över långa stunder. Kisse som går i fällan kommer bli rätt stressad och behöver omhändertas och komma inomhus så fort som möjligt!

Håller tummarna att du lyckas få tag på din misse!

/Pelusa

Lena
0

Oj vad nervöst att Mathilda slitit sig! Hur hade hon det innan hon kom till dig? Vet du vilke bakgrund hon har som hittekatt?

Om du inte redan gjort det ring polisen, katthemmen, sätt upp lappar i området med bild och hittelön samt annonsera i tidningen.

Håller tummarna hårt!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bananacosmicgirl
0

#5 Carina från KKS är här och hjälper mig, hon har satt ut en fälla med mat i. Förhoppningsvis blir Mathilda hungrig och hittar dit; den står inte långt ifrån där hon slet sig.

#6 Ska anmäla till polisen imorgon, samt sätta upp lappar. Det enda jag vet om innan hon kom till mig var att hon var utekatt, en av Kivikskatterna. Enligt Carina är hon hundrädd.

Sidentass
0

Så jobbigt och oroligt för er..kan tänka mej att hon är förskräckt o ligger o trycker någonstans, när vi hade en misse borta, det var flera år sedan nu, satte vi upp lappar o utlovade hittelön..det dröjde bara någon dag..så fick vi napp..vi gick o hämtade katten som var något förskräckt. jag bodde då i ett stökigt bostasområde där tillvaron inte är alltför gynnsam för katter. Håller hårt i tummarna nu att Mathilda kommer tillrätta.. Snart!

Sidentass

evamojje
0

Oj jag hoppas verkligen att det ordnar sig….kan ge ett tips så här i efterhand om man ska ta ut sin katt i sele för första gången så bör man först bära den så att den känner dig och sen gå och sätta sig på ett lungt ställe typ park och där låta katten sakta men säkert undersöka sin omgivning och detta bör man göra dom första ggr när man går ut om det inte är en liten kattunge förstås.Men det får ta den tid det tar med att vänja kissen vid att knalla runt utomhus i sele…det är klart att dom e rädda det är ju inte alls en del av den värld som dom e vana vid…

Men jag hoppas verkligen att det ordnar sig och att du hittar Mathilda och tänk inte att det är ditt fel…att du ville gå ut med henne i sele är något som e jättebra . Jag håller i allafall tummarna för att du ska hitta henne.

Kramar från Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

vanessa
0

Tänker på er.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
0

Usch vad hemskt. Men vilken tur att du fick hjälp så snabbt med fällan.
Håller tummarna för att ni snart är återförenade igen. Håll oss gärna uppdaterad hur det går.

Tänker på er båda.
Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0

Har jag missat nått.

Hade inte Mathilda nyss fått ungar.

Jenna

bananacosmicgirl
0

Vi ska sätta upp lappar idag, har gjort A5:or med bilder, och så ska vi ut och leta igen.

Tack till alla som håller tummarna.

#12 Mathilda fick ungar för sex veckor sedan.

modellflickan
0

Tänker på er och håller tummarna.

Sidentass
0

Fortsätter att hålla tummarna!

[helenal]
0

ojdå.. behvör inte ungarna mjöli? hon kommer snart fram:) skulle inte du sälja mathilda?

Lena
0

Bra att ni redan fått upp en fälla samt att anmälan till polis kommer att ske och att lappar kommer ut i området. Frågan är ju hur rädd hon blivit i samband med att hon smet. En vettskrämd katt reagerar ju helt annorlunda jämfört med annars. Normalt sett borde annars modersinstinkten göra att hon söker sig tillbaka till sina ungar. Hur klarar sig ungarna utan mamman? Hur mycket äter de själva?

Fortsätter att hålla tummarna jättehårt!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bananacosmicgirl
0

Ungarna får just nu mjölkersättning. De äter också vanlig mat sedan tidigare, så det fortsätter de med. Hittills verkar de klara sig okej utan sin mamma.

Lena
0

#18 Tur ändå att de inte är så jättesmå att det enbart livnär sig på att dia. Hoppas mamman kommer tillrätta snart!

//Lena

Sidentass
0

När jag nu läste om hennes ungar slog mej en annan tanke. Tänk om ni skulle ta med er ungarna i en bur en tid när det inte är mycket folk ute. Då lär ungarna pipa..och finns då mamman i närheten kanske modersinstinken får henne att våga sig fram..

Sidentass

bananacosmicgirl
0

#20 Vi hade dem (två stycken) faktiskt ute en liten stund idag när vi gick omkring i området. Eftersom de inte är vana vid buren pep de gott om det, men ingen Mathilda.

Finns viss risk att hon har hunnit långt bort vid det här laget, men nu finns det lappar uppe lite varstans och jag försöker hålla hoppet uppe fortfarande…

SmillasMatte
0

Vad vacker hon är din Mathilda. Hoppas du hittar henne snarast. Hoppas hon inte råkat illa ut. Håller tummar hårt.

Sidentass
0

-Eller kan hon ha smitit in o blivit instängd någonstans, men å andra sidan borde ju någon då ha hört henne…..fortsätter med tum o tasshållning!

Sidentass

vanessa
0

Glöm inte att det är det är tidig morgon och skymning som är den bästa tiden. Med skymning menar jag då inte vinterskymningen utan när allt lugnar ner sig utomhus.

Vanessa

Lena
0

#23 ja glöm inte det att kontrollera bodar, uthus, garage och liknande. Det är vanligt att katter på rymmen söker skydd på alla möjliga underliga ställen. Vill det sig illa kan de bli instängda av misstag.

//Lena

bananacosmicgirl
0

Vi har försökt kolla i alla bodar, under balkonger, garage, och liknande, men vi har inte tillträde till ett flertal och vi har förmodligen ändå missat något. Jag ska ut och sätta ut fler lappar alldeles strax.

Carina ska ut i natt igen. Jag kan inte vara ute mitt i natten eftersom jag pluggar på dagarna och därför behöver sova :(

Jag är så orolig Gråter

Lena
0

#26 Usch jag förstår att du känner sig orolig. Det är jättejobbigt när katterna försvinner. Vi får ändå hoppas på en lycklig utgång. Du har gjort och gör allt som kan göras. Förhoppningsvis ger det resultat förr eller senare. Ett sätt vore om det gick att få någon tidning intresserad och skriva en artikel om försvinnandet!

//Lena

bananacosmicgirl
0

#27 Jag skrev till Sydsvenskan. Just i o m att hon har sju ungar hemma så är det kanske mer intressant… ska sätta in en annons annars.

Lena
0

#28 Håller tummarna att de skriver om Mathilda!

//Lena

hanita
0

håller oxå tummarna, superhårt!! hoooppppaaas det ordnar sig o att matilda dyker upp oskadd!

Hawknestgrove
0

Hoppas du hittar din lilla tjej!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

det är nog bland det värsta man kan vara med om tycker jag, när det gäller katter alltså.

hoppas verkligen att hon kommer hem!

Jenna-Gun
0

Hur går det med kissen

Faxlin
0

Hur går det med era två missar? Har ni hittat dem?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bananacosmicgirl
0

Mathilda är fortfarande borta… har fått en del tips, men ingenting som lett till något än så länge. Jag är ute och letar och sätter ut mat på diverse ställen och en del blir uppäten, men jag har inte en aning om det är Mathilda eller inte. Försöker hålla hoppet uppe.

Ungarna mår dock alldeles utmärkt. De äter mestadels torrfoder nu, och får modersmjölksersättning, och leker friskt så att det är kaos i hela lägenheten. Gardiner är oerhört kul att hänga i, så de har jag fått dra upp så att de inte kan nå.

/Camilla

Soulway
0

bananacosmicgirl Du kämpar verkligen på med alla dina katter. Det är tufft och starkt gjort av dig. Du gör en otrolig insats!!!

Skönt att de små inte far illa! Hoppas Mathilda kommer tillbaka! Vi håller tassar o tummar.

Soulway

Lena
0

#35 Kämpigt att Mathilda alltjämt håller sig borta. Du gör allt du kan och det är bara att hoppas på det bästa. Skönt att höra att kattungarna artar sig så bra.

//Lena

bananacosmicgirl
0

Mathilda ska vara i Kvällsposten imorgon. Carina på KKS ringde dem och de tyckte att det var en bra idé till en artikel, så de var här och fotograferade och ställde frågor i eftermiddags… kanske det hjälper.

Nämnde naturligtvis också KKS, och vi diskuterade vikten av att kastrera katter. Får se vad som står i artikeln…

/Camilla

Bild: Angel och Giles myser…

evamojje
0

Va bra hoppas att det hjälper ,,,tänker på dig ….och hoppas att hon hittar hem igen.'

Va söta dom e :-)

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Sidentass
0

Åhh så fina småmissar! Och så bra att Kvällsposten skriver i morgon..hoppas verkligen att Mathilda kommer till rätta snart, håller fortfarande i tummarna, förstås!

Soulway
0

#38 Bra tjejen!

Media, Media, Media,Åtal. Media, Debatt, Åtal,Motioner, Media, Demonstrationer, Media, Åtal, Diskussioner, Riksdagsbeslut, Media,Åtal……

Soulway

Lena
0

#38 Men så bra att det blir en artikel om Mathilda! Fortsätter att hålla tummarna för att det dramatiska försvinnandet ska få det lyckliga slut vi alla drömmer om.

//Lena

bananacosmicgirl
0

http://www.kvp.se/index.jsp?a=784221

Det står att hon sprang bort. Detta för att det viktiga är att hitta Mathilda igen, inte att ha en diskussion om huruvida man ska ta ut katter i sele (något jag aldrig någonsin tänker testa igen…:( )

/Camilla

Soulway
0

#43 Mkt klokt att inte börja "tjorva" in sig i någon slags skuldneurotiskt babblande inför en bråttomjournalist.(Tänker nu mer allmängiltigt.) Men en liten detalj tänkte jag på och det är ju att katterna varit hemlösa. Det står inget om det. Kanske lite synd om mamman också är skygg?

Men det är som jag sagt jättebra med alla skriverier om katter i media och Kvällsposten når många läsare och budskapet är att Katter är viktiga och att Mathilda saknas.

Så mer privat: Det där med koppel är inte lätt. Katter är ju ena riktiga utbrytarkungar ofta på gott men när det gäller sele på ont.

Sessan var försvunnen en eller kanske t o m två dygn här på landet och matte höll på att få spader. Det blev innevistelse men då höll Sessan på att få spader. Matte bannade och så bestämde vi kompromiss.

Sessan i sele på altanen. Jojo… matte hann inte mer än vända bort blicken så var katten borta och selen låg där platt och hånglog mot matte. Dock hade Sessan ändå förstått budskapet. Tack och Lov.

Men nu slutar jag med att innerligt hoppas att Mathilda kommer tillbaka oskadd! Jag tycker du är jätteduktig som klarar så avancerade studier med att också kunna göra så mycket gott för en liten hemlös kattfamilj! Heders Camilla!

(((Kram från Soulway)))

evamojje
0

Glad Va bra att dom tog med den…hoppas att det hjälper jag och mojje håller tassar och tummar för att hon ska komma hem till dig och ungarna.

Ha de bra

Kram Eva & Mojje

Lena
0

Nu håller vi tummen igen och hoppas att artikeln skördar frukt - dvs att Mathilda kommer tillrätta.

//Lena

Engla
0

Vad bra att KVP skrev en artikel. Hoppas att hon kommer tillbaka snart.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Håller fortfarande tummarna. Börjar få kramp.

Vanessa