Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 2344 ggr
Biejvve
0

Hankatt nytt hem omgående

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om denna katt inte hittar ett hem omgående kommer den att avlivas på måndag, HJÄLP.

Han är kastrerad, vaccinerad, avmaskad och försäkrad, snart 2år gammal.
Han är väldigt väluppfostrad, tigger aldrig vid bordet, har inte varit uppe på diskbänken en enda gång. Han har ett underbart peronlighet som får alla att älska honom.

Han har varit utekatt i nu mer än 1,5år och familjen som har honom önskar att han kommer till ett hem på landet. Han kan vara lite reserverad från barn och män (vilket jag tror är lite vanligt för en utekatt på landet), men älskar kvinnor :-)

Lite bakgrund om hans historia:

Jag har haft katten tidigare och han har sin plats i mitt hjärta, jag kan tyvärr inte ta emot honom igen pga att vi väntar ett barn till och snart är det ytterligare en hund i familjen (inget han kommer att gilla). När han var ca 6 mån gammal var jag tvungen att omplasera honom till ett nytt hem, hittade en mycket fint familj till honom på landet o en av mina önskemål var att vi ska hålla kontakt så att jag vet att han har det bra och de är nöjda med honom mm. Vi höll kontakten lite då och då. Fick ett mejl igår kväll om att familjen ska flytta till lägenhet och de vill omplasera honom. Efter några mejl fram och tillbaka visade sig att de ska flytta nästa tisdag och de har bokat för avlivning till på måndag.

SNÄLLA HJÄLP HONOM, kan någon snäll själ ta emot denna underbara katt.

Mejla mig på denna adress: katrin.naralex@gmail.com

Skicka inga pm, mejla om ni kan hjälpa katten.

Bigless
0

Lite hjälp om du skriver var katten finns… Kan du inte ens ta hem katten en kortare tid för att han inte ska avlivas så att hittekatter.ifokus får större chans att kunna hjälpa dig.

Biejvve
0

Han finns i Stockholm

Hur jag än försöker men jag kan inte ta hem honom till mig pga av kommande hund och snart ett barn till i familjen, jag försöker övertala hans familj om att ta katten med till lägenheten ett tag tills vi kan hitta ett annat hem.

Bigless
0

Stockholm är ju stort så större chans där ni hittar hem än övr delar landet, faktiskt vad jag tror. Nu ska jag inte ge mig in för djupt i detta eftersom jag slutat hjälpa katter men det fins en länk på hittekatter där du skulle kunna få en del hjälp, hittar den dock inte. Kanske annan aktiv kan länka in den för din hjälp!

emjon
0

Förstår helt enkelt inte hur de kan välja att avliva en så ung och som du skriver trevlig katt. Det finns ju inget som säger att det inte skulle gå bra med katten i lägenheten. När jag flyttade hem från landet tog jag alla mina katter med och även de som varit vana utekatter i 6 år. De trivs alldeles utmärkt som innekatter så nog kan det gå bra alltid.

Skulle det inte gå bra så är väl ändå en omplacering att föredra framför avlivning. Fortsätt att försöka övertala familjen om att ta med katten tills nytt hem hittas och jag hoppas att du lyckas.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Debattia
0

Har du inte möjlighet vänta med att hämta hunden och ta hem kissen tills du hittat ett nytt hem till henne ?

Har du ringt runt till alla djurhem och frågat ?

Annonserat,afficherat ,satt ut förfrågningar i fler trådar ?

Kan inte den familjen som ska flytta ha katten hos någon bekant tills den får ett permanenthem ?

Jag tycker också det är hemskt och alldeles för enkelt för oss människor att göra sig av med ett kattliv när det blir lite problem . Katten har ju inte bett om att  flytta,den blir bara flyttad när det inte passar de som tagit på sig ansvaret för deras liv. .

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Dagoe
0

Det värsta är ju att sådant folk garanterat kommer att skaffa en ny katt vid senare tillfälle…. som ska avlivas när det uppstår en ny situation som man anser inte passar ihop med att ha katt

sagodjuret
0

"Vi höll kontakten lite då och då. Fick ett mejl igår kväll om att familjen ska flytta till lägenhet och de vill omplasera honom. Efter några mejl fram och tillbaka visade sig att de ska flytta nästa tisdag och de har bokat för avlivning till på måndag."

jag skulle bli fullständigt j***a vansinnig om några som köpt en katt från mig och lovade hålla kontakten helt plötsligt hade bokat tid för avlivning utan att meddela mig. jag skulle dessutom bli hysteriskt arg för att dom hade så dålig framförhållning (ofta man får reda på att man ska flytta en vecka innan flytten..). och hur kan människor tro att det är värre för en utekatt att flytta till än lägenhet än att dö? känns som en uttjatad bortförklaring till att man inte vill ha katthår på finsoffan.

annebeate
0

Hur man kan avliva en ung frisk älskvärd katt kan inte jag förstå.

Det är ju verkligen ont om tid att skaffa ett hem.

Om det nu här på forumet jobbas för att hitta ett hem åt katten skulle du Biejvee väl kunna ta katten högst  tillfälligt om det nu inte hinner ordnas ett hem åt honom tills på måndag. Att låta honom dö vore grymt.

Hawknestgrove
0

Ja kan du skaffa lite bätte frist och ta hand om kissen för en kort tid, så brukar folk här inne jobba häcken av sig för en lösning. De flesta av oss har ju många kater redan…. Och varför skulle han inte trivas i lägenhet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Biejvve
0

#3 Jag vet att om jag hade bara mer tid så skulle jag säkert kunna ett hem till honom, men mindre än 4dagar är verkligen för lite tid och två dagar av dessa är helg. Hade jag vetat kanske 3v. i förväg så vet jag att jag kan hitta ett hem, men F*N med så lite tid är det omöjligt…Rynkar på näsan

#4 Av erfarenhet så vet jag att man kan ha en katt inne om MAN SJÄLV VILL FÖRSÖKA, jag har nu mejlat de och försöker att även om de inte vill ha honom efter flytt men åtminstonekan de kan ha honom ett tag till tills jag kan hitta ett hem. Har inte fått något svar än, men jag försöker, älskar honom så mycket och jag gör så gott jag kan just nu.

#5 Det är intill omöjligt för mig att ta honom just nu (det är liksom allt kom just under dessa veckor). Hade de kontaktat mig bara kanske 2-3 veckor tidigare eller senare så skulle jag kunna fixa detta, har redan andra djur hemma och pga att min sambos bror med hans fru (frun är svår allargisk) kommer att bo hos oss just de kommande 3 veckor så var jag tvungen att tillfället flytta djuren till deras uppfödare så länge därför flyttades hundens ankomst också. sambos bror och hans fru bor i USA och är här och hälsar på nästan var tredje år, detta har varit planerat sedan snart 1 år tillbaka, alltså inget jag kan plösligt ändra.

Annonserat nästan överallt där jag får annonsera, men tiden är nästan intill inget. Enligt de så har de gjort allt vad de kan göra för att hitta ett hem till honom. Det märkliga är att de vill inte att han hamnar hos katthem, de tycker att han är värd mer, förstår själv inte hur han kan vara värd mer att dö än att hamna i ett katthem?

#6 Jag hoppas verkligen att de är inte så, när jag omplaserade honom valde jag mycket noga familjen han skulle flytta till och de är verkligen mycket bra för honom.

#7 Jag blev inte alls arg när jag fick mejlet om att de ska flytta mm och han ska avlivas, för att jag tänkte direkt att ett annat hem kan vi hitta och säkert har vi tid för att kunna lyckas med det, men eftersom det hela hände igår kväll runt 23 eller sånt så mitt sista mejl till de var att de ska skicka bilder mm och då frågade jag om när de ska flytta så att man vet hur lång tid man har på sig, i förmiddags fick jag mejlet om att det var på Tisdag de flyttar och han ska avlivas på måndag, jag blev helt paff, min sambo blev inte heller glad över det för att man vet säkert att man ska flytta lång tid innan man ska det och inte bara en vecka, de skrev också att de kanske skulle ha tagit kontakt med mig tidigare, (tro ni?). Jag hade lovat de att ta kontakt med mig oavsett när om något händer, jag hjälper gärna till med allt jag kan och detta gällde öven om tio år, men att jag får mindre än 4dagar på mig och just under denna period, skulle det vara om ca 4 veckor så hade jag mycket bättre chans till att kunna hjälpa de, men men, kan inte säga mycket om det, men glad är jag inte alls tro mig, min sambo tycker att jag är en idiot som ändå försöker för att han tycker att man hinner inte på mindre än 4dagar och två av de är helg, han räknar katten som död…Vi brukar inte bråka men idag blev det bråk pga av detta…

#8 Jag gråter över honom och jag vet att det är så J*lar ont om tid, jag förklarat längre upp till #5 varför jag inte kan ha honom just under kommande 3 veckor, det tog oss så mycket att planera det hela och plösligt kommer detta, känns så hemskt att jag nästan måste låta honom nu…

#9 Jag försöker nu övertala de om att de kan ha honom bara ett litet tag till, men inget svar hittills och det verkar inte som att det ska vara positivt svar snart heller…

sagodjuret
0

#10 jag hoppas att dom kan ha honom ett tag till. eller iaf låta honom få komma till ett katthem om det finns plats. jag hade tagit hem honom (bor i stockholm) om det inte var så att jag bodde i en pytteliten lägenhet och redan hade en katt. :(

Biejvve
0

#11 Jag tackar, hoppas verkligen att han kan få leva, han är hur snäll som hels och är så gullig. Minns fortfarande när vi fick honom då var han knappt 3mån och han ville bara leka och busa, han älskade att sitta i famnen och slicka en, min sambo minns hur han brukade sitta på kudden och slicka sambons hår Glad

Åhh, jag hoppas verkligen att de kan behålla honom bara ett tag till, han är i sina bästa år och har massor med kärlek att ge. Gråter

Lena
0

Fruktansvärt trisst med ytterligare en avlivningshotad katt. (Det fyller tyvärr vårt forum i semestertider). Vad är det för land vi lever i egentligen? Det är inte tillåtet att ha avlivningshot i "annonserna" här på Hittekatter iFokus. Nu är det ju inte du själv som tänkt avliva honom, men det är ett gränsfall.

När kattägare gör så här, bokar en avlivningstid inom snar framtid och sätter tidspress på mer ansvarsfulla människor i sin omgivning blir jag galen. Det är fruktansvärt dåligt gjort och borde dessutom vara förbjudet. (I Tyskland och Nederländerna t.ex. hade det inte varit tillåtet eftersom lagen förbjuder avlivning av friska sällskapsdjur).

För din del borde det underlätta att ni bor i Stockholm. Ring runt till alla katthemmen som finns. (Det finns 12 katthem/föreningar i Stockholmsområdet som du har länkarna till här nedan). Kanske något av dem kan ta emot honom mot betalning.

Sedan finns föreningen Livlinan som har specialicerat sig på att rädda livet på avlivningshotade djur.

Sätt ut annonser på www.katt.nu  & www.katter.nu - båda kattsajterna är stora sajter där det finns särskilda annonsforum för omplaceringar. Sätt ut annons i blocket. Ta inte med ordet avlivning i någon av annonserna, för det är förbjudet på dessa tre annonsforum. Ta med bilder på katten och skriv så heltäckande som möjligt om hans personlighet.

Som du skriver gör tidspressen att det blir särskilt svårt. Du måste försöka få familjen att ta sitt ansvar på ett bättre sätt än via en avlivningssputa. Den här kissen ska inte behöva dö pga att människor är lata. De får helt enkelt ta sig i kragen och hysa kissen tills en lösning har infunnit sig.

PS! Det finns även en ganska ny förening som omplacerar djur En andra chans. Du kan även pröva med att höra av dig till dem.

Länkar till Katthem i Stockholm:

Djurhjälpen

Fisksätra Katthem

Stadskatten

Stockholms Katthem

Kattluckan

Kattstallet

Kattvärnet

Solgläntan

Södertälje Katthem

Tasseland (Värmdö)

Akutgruppen

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Biejvve
0

#13 Jag hoppas att en sån lag kan finnas i Sverige, han är hur frisk som hels och har många år framför sig, ska försöka annonsera där också. Jag tackar för listan, ska se om jag kan övertala de också till att om att han kan bo tillfället i något katthem (oavsett hur konstigt det än låter så sa de till mig i mejlet att de tycker att han är värt mer än att bo i ett katthem, därför vill de hitta ett ny hem snarast) Personligen förstår jag inte hur han kan vara värt mer en spruta än att bo tillfället i ett katthem. Jag är beredd att betala för katthemet om de tar emot honom tillfället tills ett nytt hem hittas till honom.

Nu har jag inte fått något svar från familjen om de kunde åtminstone ha honom två eller tre veckor till, jag hoppas att de svarar snart.

Lena
0

#14 Det varkar ju fullständigt sanslöst om de hellre avlivar katten än att ge honom chansen att leva vidare. Skamligt att bara ge katten några dagars tidsfrist och sedan ställa alla möjlig krav som andra ska uppfylla åt dem. Ursäka - men jag blir så arg att jag kokar! :(

Men skulle du inte kunna ta hem katten bara för en kortare tid innan det löser sig för honom. Vad som helst är väl ändå bättre än att den här fina, friska katten ska behöva dö?

Här på sajten har de flesta av oss huset fullt med hittekatter, plus tar in helt hemlösa katter i den mån vi får någon plats. Därför är chansen inte så stor att någon kan här kan ta emot kissen. Försök därför att vara aktiv på så många sajter som möjligt. En sådan här trevlig katt borde inte vara svårplacerad.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Går det inte att ha honom på ett kattpensionat ett par veckor, det kan väl kosta lika mycket som en avlivning eller… Ok kanske lite mer men det är nog inte svårt att skramla ihop till. Ett par veckor ger katten betydligt större chans för ett nytt hem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

Solgläntan har även kattpensionatverksamhet.

Biejvve
0

Nu vet jag inte längre hur jag ska göra, jag har nästan skaffat ett tillfälligt hem till honom (hittade en tjej som kunde ha honom hos sig mot betalning som jag tänk betala för) men familjen svarar INTE på mina mejl…

Jag är arg, ledsen och vet inte hur jag F*N ska göra, inget nr ingen adress, jag ångrar att jag valde de som familj.Gråter

Det verkar som att jag har jobbat häken av mig i helt onödan, för att det verkar som de sa till mig i första mejlet, antingen hitta ett helt nytt hem som passar eller inget alls… min älskling kommer att dö på måndag…

kattassen
0

Har du inget telefonnummer till dem?? Du vet väl vad de heter åtminstone? Det går alltid att söka upp folk om man har lite mer info.

Synd att det var Stockholm och ingen mindre ort - då kunde man ju åtminstone kollat av de vanligaste veterinärerna på måndag om de har någon inbokad avlivning.

martdat
0

#18 vet du vilken veterinär de ska till så ring dit och säg att du vill de kontaktar dig när de dyker upp och varför, du kanske inte har nån juridisk rätt till katten men det är värt ett försök, Mail kollar inte jag varje dag,man kan ju tycka de kollar då de bett om hjälp men de verkar ju inte bry sig så mycket om katten så det kanske är föööör jobbigt att starta datan,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Biejvve
0

#19 de svarar inte på tel.

#20 de nämnt något om djursjukhus, vet inte vilken och det finns inte lite av de i Stockholm, sen vet jag inte vilken tid de ska ditt på måndag, inte alla djursjukhus har öppet under en helg. De kunde svara på alla mina tidigare mejl tills det kom fråga om de kunde ha honom bara två veckor till i lägenheten tills jag kan hitta något nytt. Sist vad jag har fått förstå är att de vill ha ett nytt hem till katten för att han är värt mer och eller inget alls. Så jag tror inte att de inte kollar mejl, men de tyckte kanske inte om mina förslag på hur vi kan hjälpa katten. Sen som du säger juridisk är jag inte ägare längre, men men… vad kan jag göra mer än det jag har gjort…

martdat
0

#21 Har du en adress så kan du ju åka dit kanske? ringa på dörren,

kattassen
0

#22 Japp knacka dörr är nästa steg. Det finns kanske mobilnummer till folk på den adressen? Har du adressen eller något telenr kan jag kolla åt dig. Pma isåfall.

Biejvve
0

#22 Har inte deras adress, vet ungefär vilken kommun.

#23 Det är bara mobilen jag har och får ingen träff på hitta.se, försökt med gulasidorna och 118 118 men inget träff där heller, måste vara att det är ett sånt mobil med kort. Finns det andra ställe man kan kolla på?

martdat
0

#24 är det ett oreggat kontantkort så är det nog rättså kört,,,

Biejvve
0

#25 F*N  Rynkar på näsan, Dä är det mejl och ringa som gäller, har ändå helgen på mig, jag ska erbjuda att köpa honom ifrån de om de går med på det.

kattassen
0

#24 Kolla på eniro också, en del finns där men inte på hitta.

martdat
0

"26 ring från annat nr elr be tjejen som kan ta honom att ringa från sin lur, det kanske är dig de inte vill prata medFlört

kattassen
0

#28 Tänkte också så, kan vara bra att ringa "anonymt" ibland

annebeate
0

Jag har skickat PM till dig Biejvve.

Biejvve
0

#27 Kollat där också inget träff.

#28 o #29 Det var smartGlad, sitter helt i min egen värld och av stressen kunde knappt tänka, tack, det ska jag fråga tjejen imorgon om hon kunde göra, misstänker också att det är mig de inte vill prata med.

#30 Tackar Glad, Skickat dig PM.

Debattia
0

Puttar upp denna tragiska tråd!!!!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

annebeate
0

#31 Jag har svarat dig.

Biejvve
0

#33 Svarat dig

annebeate
0

#34 jag har svarat dig.

annebeate
0

#34 Ringer och vid behov mailar i morgon.

Biejvve
0

#36 Jag tackar enormt, hoppas verkligen att detta kan hjälpa… Mejla mig så fort du vet något, jag kommer att fråga tjejen som kan vara kattvakt åt honom om hon kunde ringa också.

Lena
0

Hoppas det ordnar sig. Följer tråden med hjärtat i halsgropen.

annebeate
0

Ännu ingen kontakt med kattägaren. Det börjar bli riktigt akut. Finns någon  som kan ta emot  denna gullige kisse? Jag hoppas nå kontakt med ägaren senare. Skall försöka igen. Inte skall kissen behöva dö i morgon!Gråter

annebeate
0

putt…

sagodjuret
0

går det inte att få tag på ägaren spelar det ju ingen roll om det finns ett hem..

kattassen
0

#39 Men visst fanns det någon som kan hysa kissen? Det är väl kontakten med ägaren som inte funkar?

Finns det inte fler nummer till personen i fråga? Vet man inget mer än ett enstaka mobilnummer och en mailadress?

Biejvve
0

Jag blir galen, ingen kontakt hittills, nu har de stängt av telefonen och svarar inte på mejl.

#42 Jag nu ordnat en kattvakt som kan ta katten i ca 2-3 veckor (mycket snäll tjej som bor nära mig också) och jag kommer att stå för alla kostnader men F*N har jag bara ett mobilnummer och en mejl adress, hade aldrig behövt något annat tidigare för att få kontakt med de, jag är verkligen rädd för det värsta, bara en dag kvar….Rynkar på näsan

kattassen
0

#43 Kan du inte PMa mig mobil och mailadress. Jag skall inte kontakta dem bara se om jag kan få fram fler uppgifter.

annebeate
0

#41 det kan tyckas så men vi hoppas fortfarande på att få kontakt med ägaren och då bör vi inte stå tomhänta.

Biejvve
0

#44 Skickat PM till dig.

Biejvve
0

#46 Svarat…

Biejvve
0

*putt*

annebeate
0

Ännu ingen kontakt med ägaren.Gråter Kommer under morgondagen att försöka nå dem igen.

Biejvve
0

Inget kontakt här heller Gråter, har nu även frågat andra som kan ringa och om någon få tag på de så ska de bara be familjen kontakta mig innan måndag.

Jag vill inte ge upp på för att det är en dag kvar… Fast jag måste erkänna att jag ser lite mörkt på detta nu… Jag vill inte ens att måndag ska komma…

annebeate
0

Jag har för en stund sedan skickat mail till kattens ägare och hoppas på svar.

Biejvve
0

#51 Jag hoppas verkligen att du får svar, själv sitter jag här och kollar mejl nästan varje minut… hoppas hoppas.

annebeate
0

Just nu kan vi bara hoppas. Att låta avliva en ung frisk katt medför oftast svåra kval hos ägaren. Jag har upplevt det på nära håll där ägarna efteråt uttryckt "aldrig mera".

Biejvve
0

#53 Jag hoppas att "aldrig mera" inte dyker upp på måndag, hoppas att det inte ens behövs en gång för att få familjen att vakna till. Han är i sina bästa år, frisk, snäll och underbar. Han har sin plats i mitt hjärta och jag kan inte bara förlåta mig själv om det händer vad jag är rädd för (jag är medveten om att jag är inte ägaren längre men han var hos mig sedan han var väldigt liten och satte riktiga spår hos hela familjen), jag har väldigt svårt att släppa detta.

Biejvve
0

Fick ett förbannat mejl från ägaren precis, jag är arg, ledsen och det gör så ont i mitt hjärta. GråterGråterGråter

Så står det i deras mejl:

Eftersom vi kommer att åka på semester nästa vecka så var vi tvungna att flytta tiden, vi är ledsena men vi tycker att detta var den bästa lösningen, han lämnade oss ifredags. Vi sörjer men vi vet att han har det bra nu utan att tvingas flytta runt till olika hem.

Får jag skrika ut och svära här???

Hur i hela helvetet kan man bara flytta tiden två dagar utan att ens säga något? Åker man verkligen på semester samma vecka man flyttar???

Kommer aldrig att förlåta mig själv eller de för detta. Nu är jag verkligen även osäker om de verkligen gick till djursjukhuset för sprutan.

Hur kunde de? de gav mig tid till på måndag, han är borta nu och det finns inget man kan göra GråterGråterGråter

sagodjuret
0

#55 ah. hemskt synd. usch vilka människor. :(

det är tydligt att man aldrig kan vara säker på något när man säljer en katt. skrämmande.

emjon
0

#55 Men så fruktansvärt ledsamt och jag lider med digGråter.

Det är inte lätt att sälja en katt för ofta lovas guld och gröna skogar när det gäller ansvarstagande och kontakt. Allt för ofta bryts det när de säger att nu är det deras katt och de gör som de vill.

Visst finns det många många lyckade försäljningar men jag har blivit luttrad under åren och min tilltro till människor är inte vad den varit.

Mina tankar går till lilla kissen som inte fick leva vidare och jag förstår din sorg nu och är ledsen ör din skullGråter.

annebeate
0

Begriper inte detta. Först maila dig om hjälp  och i nästa ögonblick avliva honom.

Lilla söta kisseGråter  Jag är också så oerhört  ledsen att du kämpade förgäves för att rädda honom.

kattassen
0

Men vilken otrolig vändning! Stackars dig som försökte in i det sista och försökte få kontakt.
Jag finner inte ord för människor som gör så här!!Skrikandes Så förbannat lågt - stackars kisse som fick detta öde. Hoppas verkligen de gick till veterinären…

Lena
0

#55 Fruktansvärt! Det är den här attityden som allt för många kattägare har - att man bara kan avliva när man tröttnar som vi måste ändra på. Jag tjatar ju hela tiden om Nederländerna - där det finns en lag som förbjuder avlivning av friska sällskapsdjur. (Så och även i Tyskland) Om den här familjen hade bott i något av dessa länder hade det här aldrig hänt.

Den här historien klingar särskilt illa mot bakgrunden av att de lovar dig att hålla kontakten och först ger en tidsfrist som de sedan inte håller. Det är så lågt som det bara kan bli. Att man ger sig iväg på semester dagarna innan man flyttar verkar ju inte heller så troligt. Kanske var det semester det handlade om hela tiden? Semester är nämligen högsäsong nummer ett när det gäller avlivning av friska katter och andra sällskaps djur i vårt land.

Citerar faimljen: "vi är ledsena men vi tycker att detta var den bästa lösningen, han lämnade oss ifredags. Vi sörjer men vi vet att han har det bra nu utan att tvingas flytta runt till olika hem". 

Den bästa lösningen för vem? Hur kan människor var så egoistiska så att man dödar ett friskt djur för sitt egen bekvämlighets skull och sedan försöker rättfärdiga det med att man gjort något bra? Hur kan man åka på semester med detta på sitt samvete? De påstår sig sörja katten, men för bövelen det är ju de själva som är orsaken till att katten inte lever längre! Med andra ord sörjer de sitt eget verk som de samtidigt försöker legitimera som det enda rätta.

Jag tycker du ska konfrontera dem med hur vi ser på deras handlande. Låt dem veta att en helt internetsajt varit engagerad för att rädda katten och att det nu fanns ett hem som väntade.

Usch vad besviken man blir på människor ibland.

martdat
0

fyyyyy bövelen, vilka as!!!!! så lågt  gjort,  håller med lena om att det snarare verkar bero på semestern,,,  vilken det än är så är det för jäkligt,  Trösste kram till dig TS , gör någon så med en katt de adpoterat från mig så skulle jag må riktigt skit jag med, men inget du kunde veta på förhand, inte ditt fel,

emjon
0

Jag håller med dig Lena i vad du skriver. Det är fullständigt obegripligt att de valde att avliva katten när det fanns ett nytt hem till den. Vissa människor säger att det gjort allt för att hitta ett nytt hem men inte lyckats och därför varit tvungna.

Om man älskar sin katt men ändå av någon anledning måste lämna den ifrån sig så vill man väl ändå att den skall få ett fortsatt liv. Kan inte för mitt liv förstå hur man kan göra på detta sätt och det är ett stort svek mot Biejvve som ville ta ansvar för kissen vid en omplacering.

Josefa
0

Så jävla sorgligt att människor kan agera på det viset

annebeate
0

Jag är inte bara upprörd över kattens öde utan även hur familjen behandlat Biejvve. Först maila om hjälp sedan inte svara på hennes mail och göra sig oanträffbar per telefon. Biejvves kärleksfulla engagemang för sin tidigare katt är rörande och jag hoppas att hon i fortsättningen kommer att vara aktiv här på forumet.

mymlanbus
0

Gråter

Biejvve
0

Till alla: jag vill tacka alla för all engemang och försök att rädda honom.

Jag kunde knappt sova för att redan från första mejlet jag skickade de bad jag de att inte göra något tills vi ordnar det hela, jag kan inte förstå att han är borta nu Gråter att de ångrat sig i sista stunden och gick på avlidning kan jag knappt förstå att en människa kan göra mot ett husdjur. Hade han varit en katt som var för sjuk för att leva hade jag förståt och skulle själv vilja avliva, men det var inget fel på honom och han var hur underbar som hels, jag vet det för att han bodde hos mig när han var liten i några månader och enligt de är han mycket gosig, lekfull och full av glädje.

#60 Hade verkligen önskat att den lagen finns i Sverige. Jag har inte svarat de än för att hade jag gjort det igår natt så skulle det inte alls vara något trevlig jag skriver och det skulle säkert ha kommit massa svordomar i mejlet (vilket jag fortfarande önskar skriva). Så fort min sambo läste mejlet så sa han, då var det semester som det handlade om hela tiden, man säljer inte ett hus på en vecka och flyttar till en lägenhet och sedan åker man på semester samma vecka man flyttar (hur dum tror de jag vet jag inte).

Det verkar som att de ville bara att han ska flytta snabbt så att de kan ordna sin idiotiska semester i tid och när de såg att tiden inte passar ville de inte ens ge en en chans. Jag har båda barn och husdjur, om jag skulle ordna semester så ordnar jag till att alla följer med, går det inte att husdjuren åker med så åker husdjuren på en egen semester hos någon som kan ta hand om de tills vi är tillbaka. Jan kan knappt förstå att man avlider en frisk katt för semestern. Jag skulle inte ens ha blivit arg på de om de sagt saningen från början, hade de sagt att de behöver kattvakt tills de är tillbaka från semestern så skulle jag ordna det. Men att ljuga på det sättet och få många engegerade i att försöka hjälpa katten för att sedan svika alla och gör som de planerat är så orättvis och idiotisk, får också en känsla att de bara tröttnat och vill åka på sin semester och säkert när de kommer hem flyttar en söt kattunge hem till deRynkar på näsan så att stakare katten avlids när de ska på sin nästa semester *idioter*, skulle man döda sitt barn för att åka på semester och när man är tillbaka skaffar man nya? *idiotisk*.

Ser jag dessa människor någon gång i mitt liv så gud få hjälpa mig att inte att ta och strypa de…det är vad jag har lust att göra just nu. Jag kan inte förstå hur man har ett hjärta att göra det… Trots den korta tiden som fanns så kunde ett tillfälligt hem ordnas. Men enligt de så kommer katten att lida mer om den bara flyttar runt Skrikandes Men de tänkte inte på att ok, den kanske kommer att flytta lite runt i max 4 veckor till knappt 2 eller 3 familjer och sedan hittas ett stabilt hem har de inte tänkt på? Jag är så arg på deras behandling som att katten är bara en leksak som man kastar när den inte passar in.

Jag har mycket att säga till de om jag får chansen att prata med de, för att i mejl kan jag inte beskriva vad jag känner för de just nu…

Min sötnos är borta nu för att han passade inte in i deras liv nu, förstår inte hur man kan behandla en familjmedlem på detta sätt Gråter

Lena
0

#66 Nej det är ofattbart hur de har agerat dessa människor. Tyvärr är de inte ensamma om att använda en katt som en slit och släng vara. Något man dödar när man tröttnat och det blir lite besvärligt. I det här fallet tycker jag det var extra nedrigt gjort eftersom du som hans tidigare ägare var involverad och jobbade för en lösning.

Om du vill kan jag åta mig att skriva ett email till dem som Sajtvärd. Det gäller att få dem att förstå att det de gjort inte är acceptabelt. Det går tyvärr inte att göra det ogjort, men det får inte hända igen.

Hör av dig via PM om du vill ha min hjälp med ett mail.

Hawknestgrove
0

Fy fasen, så elaka folk. Varför i H***e då ta kontakt och be om hjälp?

brutt
1

Så hårt och respeklöst de här människornas agerande är.Med den inställningen kommer de säkert återigen att skaffa djur som får möta döden vid situationer där deras egna behov går före kattens liv.

Bra hade katten haft det om hans mamma varit kastrerad för då hade han aldrig fötts och inte heller behövt utsättas för de här människornas godtycklighet.

Skrikandes

Biejvve
0

#67 Skickat PM till dig.

#68 Ibland dyker denna känsla upp också: kan ha varit bättre att inte ta kontakt med mig från första början. Men jag tror att de trodde att jag kunde ta katten direkt när de kontaktar mig, jag tror att det är därför de gav mig så kort tid att rädda honom. Blir så F*N arg när jag kommer ihåg deras första mejl.

#69 Jag hoppas verkligen att ingen kommer att sälja till de någon katt, men tyvärr med alla dessa som säljer deras kattungar för 100kr blir det inte så svårt för de att skaffa en ny…

Hawknestgrove
0

kan nte annat än gråta. Hoppas Lena skriver något riktigt styggt.

Sidentass
0

Åhhhhh nu gråter jag här framför skärmen..gråter över hur fruktansvärt lågt människor kan beté sig..jag blir mörkrädd! O jag är så ledsen för den fina missens skull..vad i hela fridens namn har den gjort för ont för att gå ett sådant öde till mötes..en frisk …o glad kisse!!

Jag känner verkligen med dej Biejvve..så fruktansvärt ledsamt och sorgligt att du skulle behöva vara med om något dylikt…

R.i.P finaste kisse..

essut50
0

Vilka människor det finnsGråter Hur kan man bara göra så här. undrar jag..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"