Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1577 ggr
Praxis
0

Tyr släpps ut igen på måndag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

AKUT AKUT AKUT!

Katten Tyr har nu kommit tillbaka från veterinären. Han har blivit kastrerad, idmärkt, vaccinerad och avmaskad men har inget stödhem. Just nu sitter han i en bur i Hennums studentrum. Om inget stödhem hittas till på måndag har vi inget annat val än att sätta ut honom igen. Vi vet då inte om han kommer låta sig fångas in igen. Vi har kontaktat djurhem men inte fått någon plats till honom. Har någon en vrå åt honom?

förra tråden  JP och Tyr

Haga Veterinär AB
PG 35 24 14-7
märk "JP"

Praxis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyr

martdat
0

vilka katthem har ni frågat? kanske nån här har nått mer att rekomendera?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

åhhh…detta är ju bråttom..puttar!

Praxis
0

Vi har kontaktat aggarp, tassebo (fick inget svar), djurens vänner i växjö (fick inget svar) samt några till. Problemet är att de flesta har telefonsvarare eller inte har telefontid nu :(

monsi
0

Någon som har en toa eller liknade ledigt?

Fråga Annepetra hon skulle ta mina Eslövs kisar men eftersom ingen kan hjälpa till att fånga dem så lär det dröja innan de kommer in tyvärr.

Tänkte eftersom det är så akut, ni kan ju forsätta leta hem medan han är där o sen kanske det blir platst otid till eslövs kisarna när alla mammor är inne bara en tanke.

hoppas på en snar lösning till Tyr han har varit ute nog nu.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Praxis
0

#5, tack för tipset, ska höra med henne! SKa fixa så´att han hamnar på en kölista hos olika katthem under tiden också.

Pudel
0

Kontakta inte djurens vänner!

Hennum
0

Djurens vänner i växjö skulle enligt någon här inte följa den där 3månadersregeln som de andra har, och skulle därför vara ok.

Transport brukar ju funka, så att hitta ett katthem i en annan del av sverige är ju lika bra som här.

Önskar bara att han kunde få slippa flytta runt så mycket.. :(  Det är jättejobbigt för honom och det är inte bra. Det kommer bara ta längre tid för honom att bli tam sedan ju mer flyttar han behöver vara med om.

Just nu sitter han med filtar på sidorna av buren så han får lite avskildhet.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bumbis
0

Putt för stödhem till Tyr! Han ser ut att behöva en "Bumbisbädd". Hoppas han någon kan ta honom så ska han få en säng att sova i.

Hennum
0

Ja, en bumbisbädd hade han varit lycklig över. Tänk vad härligt om han kunde hitta ett hem där han kunde få ta det lugnt och ligga i en bumbisbädd… :(

Debattia
0

Puttar !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

martdat
0

#7 Dv växjö följer INTE tremånadersreglen, har bott i växjö i 15 år, bor nu utanför, har hafft mycket med dem att göra, har en kompis i styrelsen, jag skulle aldrig rekomendera någon att vända sig dit om jag inte visste detta, har praktiserat för många år sen där, mina föräldrar har en katt som adopterats därifrån, han var över tio år och hadde suttit på katthemmet långt över ett år, katter kan var många år där, men offtast får de ut dem ganske fort, Det som är negativt är att de inte är så duktiga på skyggisar och tar då inte emot dem, Tyr däremot verkar ju hafft ett hem en gång och är ingen svättäckta skyggis vad jag förstått även om han verkar skygg jusst nu efter hemlösheten, De håller på att bygga nytt i nya lokaler som ska öppna i september, hoppas att de får fler platser då. Pengar har de så man behöver inte vara rädd att en katt avlivas pga ekonomin,

#8 Nä, Tyr bryr sig nog inte om vart han hamnar bara han slipper släppas ut, Kolla katthemmet kompis i Nybro oxå,  Transport får man ju kika på sen, Det löser sig med skridskor bara det bli isFlört

Hennum
0

Då ska vi försöka få tag i Dv växjö och katthemmet kompis i nybro. Ska skriva en lista på katthem som folk rekommenderar så kan man ringa runt till dem.

Då vore ju det bästa om vi hittade ett stödhem till på måndag som kunde ha honom tills ett katthem kan ta honom.

Men det känns jätteviktigt att han inte flyttar för mycket, att han inte flyttar från den ena till den andra varje vecka, det kommer förstöra honom aldeles.

Debattia
0

Tänkte börja ta in kolonikatterna och kastrera dem,ha dem  i min sommarbur. Eftersom detta verkar mer akut kan jag ta emot dessa  under tiden ni letar ett katthem som kan ta dem. ifall ni håller till godo med det boendet ? Det är utomhus men dom  ett litet hus att krypa in i ,samt tak .Buren är  rätt stor. Dom kan tyvärr bara vara där över sommaren eftersom det kan bli för kallt om  vintern. Men då får ni lite tid på er i alla fall.

Debattia

Hennum
0

Åh, det skulle vara fantastiskt! Debattia, jag älskar dig! :)

Jag har ju en liten bur på mitt rum som borde funka som konvalecensbur, eller du tänkte omplacera dem oxå, och inte släppa ut igen? (Har inte koll på vilka som håller på med tnr och inte.) 

Kan du ta emot både JP och Tyr?

Och att de kan vara där över hela sommaren är ju fint, så de slipper flyttas så mycket.

Praxis
0

Yes yes yes! Det vore perfekt, då hinner vi placera oss på kö hos katthem, lägga ut annonser etc!

Hennum
0

Tyr verkar lite lugnare redan. Han ligger i kattlådan på bajset, men det verkar ganska torrt så ja tror inte han får i pälsen. Har flyttat fram lådan lite nu så han kan lägga sig bakom den istället. Väntar tills han flyttat sig från den frivilligt med att tömma den. Vill inte köra med honom för mycket.

jag kan sitta framför öppningen och prata med honom och blinka till honom och sådär, och han ser rätt lugn ut. Nu skulle vi haft kameran praxis, hade säkert gått att få bilder.

Men han morrar mycket. ^^

martdat
0

Toppen Debattia!

Debattia
0

Kan i så fall  ta  båda så slipper dom vara delade. Vet inte vad du menar med omplacera,men dom kan vara lösa i sommarburen, eller? Måste väl gå få in dem i bur igen när dom ska flyttas ???

Vad hade Tyr för sjukdomar????

Debattia

Hennum
0

Jag pratar om katterna du ska fånga in. Jag tänkte att vi kanske kunde göra ett byte, eftersom du då kanske inte får plats med de katterna du annars skulle fånga in. Jag kommer ha möjlighet att ha katter här några dagar då och då som är med i TNRprojekt. Har märkt att det brukar behövas konvalecensmöjligheter ibland på några dagar bara för att återhämta sig efter kastrering osv.

Tyr har inga sjukdomar utom brist på tänder. Han är vaccinerad, avmaskad och strongholdad. De sa inget rätt ut om ifall han hade skabb eller liknande. Men om han har något så försvinner ju det nu.

Bumbis
0

#14 vad snällt av dig Debattia! Glad Då blir det ju mer tid till att försöka hitta stödhem/permanent hem till Tyr och JP.

Bidrag till mat kommer naturligtvis i så fall! Flört

catfoot
0

Debattia, än en gång…Du är bara bäst..Kram..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hennum
0

Det kanske är bra att Tyr är här ett tag nu, så han får pusta ut lite, efter en flytt. (Plus att jag tycker det är mysigt med en katt) :P

Men när har du möjlighet att ta emot honom, och hur ska han transporteras till dig? Jag har inget körkort så vi måste hitta någon som kan köra…

emjon
0

Toppenfina nyheter Debattia och jag blir så glad att du kan hjälpa dessa två pojkarGlad. Kändes så olustigt om Tyr måste ut igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hennum
0

Ja. det har blivit så slitna nu och jag och praxis är studenter och kommer nog inte bo här för alltid, så vi har svårt att mata i längden. Ska de ut igen blir de slitna igen om till sist måste man hitta någon annan som kan mata och det är inte det lättaste alltid, åtminstonde ingen som har uthålligheten.

Praxis
0

Hennum, jag kan nog köra om ingen annan kan. Men på imorgon och måndag är jag borta hela dagen, förutom på kvällen på måndag då…

monsi
0

Underbart debattia!

Tack vare dig kan kisarna få riktiga hem.

Både Hennum o praxis har slitit så sen i vintras med att få in dessa kisar o äntligen. jhee!

Vet att de två kommer att slita lika hårt för att få hem till dem.

O nu kan ni snart fånga lille JP med o så spännade hoppas han går i fällan denna gången.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Hennum
0

Söndag kanske?

Hennum
0

(Nu sitter jag och Tyr och lyssnar på arabisk musik. han verkar uppskatta det. ^^ tydligen fick det honom hungrig för han äter nu. :P )

Debattia
0

Okey!Nu ramlade poletten ner . Jättebra om du i så fall kan ha en hona då och då om vi börjar kastrera och släpper ut i så fall.men vi kan avvakta och se  .

Ni kan komma när ni har möjlighet,det går bra nu i helgen.

Ligger han på Haga nu,kanske det inte går komma åt honom förrän på måndag???

spelar ingen roll om han har någon loppa kvar för dom kommer ju ramla av honom nu när han är medicinerad. Kan ändå inte smitta någon annan.

Undrade bara varför han ser ut så i pälsen ????

Debattia

Praxis
0

Debattia, Tyr har inga pälsproblem, det är JP som har det. Jp är inte infångad än. Tyr är hos Hennum, i en bur hon tillverkat!

Dagoe
0

Kan man inte ställa en liten transportbur i buren så att han kan gömma sig i den? Det är väldigt stressande för en skygg katt att vara instängd och inte kunna gömma sig samtidigt.

Också lättare att flytta honom om han redan har vant sig att gömma sig i transportburen.

maggan47
0

underbart om det kan lösa sig med Tyr, på så sätt, och att JP hittar in

Maggan47

Gullimat
0

En räddande ängel, Debattia. Så underbart om Tyr kan komma till ditt sommarkollo, och senare även JP. Låter fint att få vistas ute, nu när det är sommar.

Som ni slitit, två unga studenter som varje dag arbetar för JP och TYR.

Går in på tråden insamling till dessa båda.

MariannE11
0

underbart av dej Debattia IGEN….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

annebeate
0

Visst är det underbart av Debattia.

Så fort JP är infångad skall han direkt till veterinären och det saknas pengar till hans veterinärkostnader. Kassan är tom efter Tyrs behandling.

Så varje litet bidrag är så välkommet till Haga Veterinär AB pg 352414-7 Märk talongen "JP". 

essut50
0

Har satt in en peng till JP..

Hoppas han kan bli infångad snart.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

annebeate
0

Tack essut!

emjon
0

Så fort JP är infångad kommer ett bidrag från mig med och jag är så glad att Debattia kan ta emot både Tyr och JP.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Bumbis
0

Ytterligare en slant kommer när JP är infångad.

soso
0

När blir nästa försök att fånga honom?

annebeate
0

Hennum höll i infångandet av Tyr och hon återkommer säkert snart med besked när infångningsförsök av JP skall ske.

anebit
0

Så underbart att Tyr är inne!  Nu får vi hoppas att JP är förståndig att också gå i i fällan.

En slant sätts in i kväll på kontot.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Debattia
0

Tror det underlättar för kattkillarna om dom kommer in samtidigt eller rätt snabbt efter varandra , då  allting är nytt för dem och ingen har skapat något revir ifall dom inte är vana  eller brukar vara tillsammans därute ???

Debattia

annebeate
0

Tack för allt ekonomiskt stöd till JP:s veterinärkostnader! Det kommer säkert att kosta en slant.

Hennum
0

Dom har inte varit särskilt sams tidigare. Så vi får försöka så snabbt vi kan i nu i veckan kanske, förhoppningsvis.

Men JP är ju lite knepig att fånga.. :(

Hennum
0

Ja, nu är Tyr hos Debattia och dit ska även JP när vi har fått in honom vilket vi tänkte fixa så snabbt som möjligt. Helst nu i veckan. Någon som vet att dom kunde hjälpa med fällor och transport får gärna säga till.

För att JP ska kunna få den behandlingen han behöver på Haga så måste vi ha in tillräckligt med pengar. Just nu borde det finnas runt 800 på kontot, men vi behöver säkert lika mycket till med tanke på att JP är sämre än Tyr.

*håller tummarna för att vi ska få in JP oxå*

Hawknestgrove
0

Putar för en påse godis på lilla insamlingsforumet. Där ligge det tärningar och lödagsgodis till förmån för dessa herrar! Då får ni något för slanten, dessutom! Kom igen nu!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

Hm, vi kanske borde byta namn på tråden… åtminstonde ta bort akutdelen, för det är ju inte så akut längre. faktum är att tyr inte kommer släppas ut alls imorgon. kanske borde vi starta en ny tråd igen. ber om ursäkt alla, om det blir mycket hoppande. Men vi puttar duktigt så ni inte ska missa. :P

Hawknestgrove
0

Ja Det bästa vore väl att det låstes och en ny tråd skapades??

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

kattassen
0

Vad bra! Då låser jag denna tråd.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer