Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2400 ggr
Hennum
0

Stödhem sökes till lundakatten Tyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en fortsättning på tråden Lundakatterna JP och Tyr forts. 

Stödhem sökes ganska akut!

Vi har precis fått in Tyr med drop-trap, så nu är han påväg till Hagaveterinären. Vi kommer behöva mer pengar på kontot till katterna, då de har fler problem än att de ska kastreras. De mår inte alls bra de här pojkarna.

Här är insamlingstråden: Insamling JP 

Pengarna som kommer in där ska alltså gå till både JP och Tyr. Tyvärr ville inte JP dyka upp, men det kommer göras fler försök att få in honom.

Nu söker vi ett stödhem till Tyr för det vore hemskt om han ska tillbaka dit. Bättre om han fick komma in till ett bra stödhem istället för att sedan komma till ett permanent. Han har absolut möjligheter att bli riktigt tam med lite tid och engagemang.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bumbis
0

Putt för stödhem till Tyr!

Hennum
0

Visst är han söt? Han ser mycket friskare ut på bilden där uppe än vad han är idag. Men så är den tagen i början av april oxå :)

Hennum
0

Ett jättestort tack till Gullimat och Vargtassen som har hjälpt till med att fånga in honom och köra honom till Haga. Tyr gick i fällan direkt nästan, och så fick vi vänta 2-3 timmar på att JP skulle dyka upp, men det gjorde inte knasbollen. :/

Bumbis
0

#2 Han är ursöt!! Kyss Snyggt jobbat!

Hoppas nu också att JP låter sig fångas.

Gullimat
0

Putt för stödhem till Tyr

En jättesöt katt med stora vackra ögon.Kyss Verkade inte så värst rädd, men ändå gav han Vargtassen klösmärke på ett finger. Det är lite klurigt vid överflyttningen från Drop trap till bur. Han behöver en ordentlig översyn, bl.a. såg vi några stora fästingar runt munnen.

emjon
0

Underbart att lilla Tyr bestämde sig för att gå in i fällan och nu kan få den hjälp han behöver. Hoppas att ni hittar ett stödhem till honom i väntan på permanent. Hoppas också att ni får in JP vid nästa försök.

Dessa kissar har varit ute så länge att de verkligen förtjänar att bli riktigt älskade och bortskämda i egna hem.

Håller med dig om att det vore hemskt om han måste tillbaka dit ut igen.

Bidrag kommer från mig till kissarna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hennum
0

Oj, fästingar runt munnen. Blä. undrar hur många han har på resten av kroppen då…

maggan47
0

nu såg jag bilden, underbart att han är inne, bra jobbat tjejer, nu är det bara JP som fattas, hade han redan ett stödhem väntande, eller minns jag fel

Maggan47

soso
0

Åh, vad bra! Nu håller jag tummarna att ni får in JP också! Ett bidrag är insatt.

Magda
0

bra jobbat!

ska försöka få in ett litet bidrag till er!!

Hennum
0

Tack så mycket! :)

Vi har kanske ett stödhem som kan tänka sig vilken som av katterna, men det var länge sen det var aktuellt och kanske har hon ändrat sig.

Så det behövs verkligen ett stödhem snarast, så att vi slipper släppa ut Tyr igen utan att han kan få stanna inne, det skulle han må bäst av, sliten som han är.

Ingen som har en liten plats över?

Hawknestgrove
0

Putt för Tyr nu!" OCh även för JP!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

JeanetteS
0

Puttar för ett stödhem!

soso
0

Hur gick det hos veterinären?

Hawknestgrove
0

Då puttar vi för TYr och så finns det tärnigar till dem att bjuda på inne på insamlingsforumet!

Debattia
0

Puttar upp!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

Putt!!!!!

maggan47
0

puttar upp

Maggan47

Praxis
0

Jag har kontaktat det stödhem som tidigare fanns men inte fått svar. Chansen att det finns plats där fortfarande skulle jag tro är små iom att det gått en tid. NÅGON SOM KAN TA TYR? Är akut eftersom det inte löser något problem med matningen genom att släppa ut honom igen, dessutom kanske det blir svårare att fåmga honom nästa gång. Han kan dessutom bli rejält tilltufsad och råka illa ut.

Jag hoppas folk förstår att detta är akut och kan försöka höra med alla sina kontakter om någon kan öppna sin dörr för Tyr, tillfälligt eller permanent!

annebeate
0

Hur har det gått hos veterinären? Hur länge kan Tyr stanna där?. Det måste väl brådska med stödhem!

soso
0

putt

Hennum
0

Han är nu hos veterinären och kan vara där till fredag ungefär. Så det är rätt bråttom!

Praxis
0

AKUT AKUT AKUT!!!

TYR MÅSTE SLÄPPAS UT IGEN OM INGET STÖDHEM KAN HITTAS TILL PÅ FREDAG. Finns det någon som har ett rum över och kan ta in honom någon vecka iaf så vi får lite mer tid på oss att hitta ett mer långvarigt stödhem? Varken jag eller Hennum kan ta honom, Hennum bor i studentkorridor och jag har redan hamnkatten Mimmi.

emjon
0

Skulle inte Tyr kunna bli en tillfällig kompis till Mimmi under tiden hem letas. Mimmi kanske rent av blir glad över att få sällskap av en annan kisse.

Känns väldigt tråkigt om Tyr måste ut i ovissheten igen.

monsi
0

Putt

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

annebeate
0

AKUT                              AKUT                                   AKUT

Lille Tyr kommer  sannolikt att lämna  Hagaveterinären redan under morgondagen och står därefter utan hem. Om ingen kan ta honom då, åtminstone tillfälligt, måste han sättas ut igen. Detta måste förhindras!

Snälla, någon som har något utrymme där han tillfälligt kan vistas, allt för att förhindra att han åter skall behöva  bli en herrelös liten kisse  som dagligen får kämpa för sin efterlevnad.

Praxis
0

#24, jag vågar inte ta in Tyr för Mimmi har en autoimmun sjukdom vilket gör henne extra känslig och hon är dessutom inte kastrerad mot kattpest/kattsnuva än… :(

Praxis
0

Jag menar såklart att hon inte är vaccinerad mot kattpest och kattsnuva.

Hennum
0

puttar för tyr och att han ska slippa släppas ut igen. lille kissen behöver stanna inne.

Hennum
0

Har precis pratat med hagaveterinären.

Tyr är nu kastrerad, avmaskad, strongholdad, öronmärkt och vaccinerad. De menade att han mådde ganska bra utöver lite småsår, smuts och sådär. Inte särskilt tam menade dem.

Tyvärr kan de inte ha kvar honom över helgen så imorgon innan kl 13 måste vi hämta honom på haga. Någon som har möjlighet? Jag har inte körkort och bil. :(

och snälla snälla snälla? finns det inte någon som kan ta in honom, det känns så otroligt dumt att släppa ut honom igen. :(

annebeate
0

HJÄLP!

Om knappt ett dygn måste lille Tyr lämna Hagaveterinären. Inte skall han behöva lämnas tillbaka inne i centrala Lund med de faror detta innebär för honom. Någon, om än bara tillfälligt , som kan ställa upp för honom med tak över huvudet så att hem kan ordnas. Så sorgligt om han i morgon  måste återgå till ett liv som övergiven utekatt.Gråter

Hawknestgrove
0

Åh putt för Tyr! Snälla han ska väl inte bhöva släppas ut?

essut50
0

Hennum. Kan inte din pappa ha honom några dagar så han slipper bli utekatt igen??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Bumbis
0

Åhhhh, finns det ingen som inte har så många katter som kan förbarma sig över Tyr? Gråter

emjon
0

Precis så känner jag också för det vore sååå ledsamt om han måste bli utsläppt igen. Ett stödhem vore underbart om någon kunde ställa upp med.

Bumbis
0

Ingen högre upp i landet som kan vara stödhem åt Tyr så han slipper släppas ut i morgon igen?

martdat
0

Har ni ringt alla kattehem i närheten? , DV Växjö kan ha platser ibland om den inte är alltför skygg men innan tog de bara emot från när området men kolla kan ni ju alltid, de har bytt styrelse så man vet inte, men de är inget vidare på skyggisar där. 

http://djurensvanner.com/  ring de telefonnr som finns i såfall, gästboken och mailen kollas typ aldrig vad jag förstått,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

monsi
0

putt

Hennum
0

Jag ska ha honom i en ganska stor bur i mitt rum i lund, den är ungefär 120x70x70 cm. där får det plats en låda och mat och vatten. Jag kommer även kunna använda den som konvalecensbur för honor osv som sedan ska släppas ut igen, i TNRprojekt osv. Jag har märkt att det brukar kunna behövas en plats då och då. men då handlar det om typ 3 dagar osv.

Så Tyr kommer kunna vara där fram till söndag - måndag men det är fortfarande lika akut med stödhem, detta är bara en tillfällig lösning i väntan på ett ordentligt stödhem, inte kul för honom att bo i burar hela tiden heller.

Hennum
0

Transport till mig är fixad, nu är det bara ett längre stödhem som fattas och det kan inte min pappa vara för han har två skygga katter redan som han kommer få ha mycket längre än vad som var meningen. Han vill inte ha katt alls egentligen så att ta hit en 5e katt känns bara dumt. Kattmat blir dyrt i längden bara det.

Bumbis
0

#39, vad bra att du kan hjälpa till några dagar, då får vi fortsätta hjälpas åt att putta för stödhem.

annebeate
0

Som Hennum skriver kan hon ta Tyr fram till måndag. Detta innebär att  det fortfarande är akut med stödhem och att detta måste ha ordnats till måndag. Annars måste Tyr åter bli en hemlös liten utekatt i Lund omgiven av faror och beroende  att av någon vänlig människa lämnar mat.

Min man och jag kommer att hämta ut Tyr i morgon hos Hagaveterinären. Jag hoppas då att tiden som liten hemlös utekatt i centrala Lund skall vara över för lille Tyr!

Hennum
0

Ja, det hoppas jag med. Skulle vara underbart om ett stödhem dök upp nu.

*putt*

Gullimat
0

Puttar för stödhem till Tyr

Har ni fått svar från det ev. stödhemmet?

Hawknestgrove
0

Putt för lille fine Tyr!

annebeate
0

#44 Vad jag vet finns inget stödhem för närvarande.

Praxis
0

Nej, jag har inte fått något svar från det tidigare stödhemmet. Så det går bort…

Gullimat
0

Då puttar vi upp igen

Hawknestgrove
0

ja putt!

monsi
0

varför har ingen platts till denne vackre pojke?

Putt!Gråter

martdat
0

verkar han riktigt skygg? det verkar inte så när man hör om han på matplatsen?

#50 troligen för att de flessta här har mer katter än vi planerat redan pga att andra inte tar ansvar, här bor 6 katter , den enda jag tagit hem för att jag ville ha är Miss, möjligen Ice då, hon var inte vanskött på nått vis men inte hadde jag valt en katt som inte går att klappa inte , enbart för att hon skulle slippa flytta runt mer,

Har ni kollat med DV Växjö? är han inte alltför skygg så kanske de kan. har han vart en familjekatt en gång i tiden så blir han nog social fort ijen, . ring och berätta den blödande historien och att han sitter hoss veterinären o riskerar att bli utkastad, tar typ två timmar att köra emellan bara har jag för mig,

Praxis
0

Jag och Hennum ska ses idag och ringa runt till katthem och försöka lösa det hela!

martdat
0

#52  Lycka till, och dv växjö följer INTE tremånadrersreglen kan jag säga, Jag har gjort mig omöjlig där ett tag nu sen jag ställde till liv när de ljög om Vimsan så jag kan tyvärr inte ringa för då blir det tvärstopp,

Praxis
0

#53, vad innebär 3månadersregeln?

JP-kontot hos haga är nu tömt för att täcka Tyrs veterinärkostnader. Ett bidrag för att kunna bekosta stackars JP's kostnader när han fångas in tas tacksamt emot. Länk till insamlingstråden finns högst upp. Tack alla som skänkt pengar så att Tyr kunde få vård!

martdat
0

#54 djurhemsföreningens dumma regel att katter ska avlivas om det inte hittas hem inom tre månader där dv riksorganisatin är ansluten,

men som sagt, det vet jag att v ö inte följer,

Praxis
0

#55, så de avlivar tidigare än så?

martdat
0

#56 Haha nä nu blev det missfötrstånd, De avlivar inte alls, däremot har de inte kunskap om rikliga skyggisar så de tas inte in från börgan, . nä de låter katter stanna så lång tid de behöver, men de brukar få hem till sina katter, rullar på ganske bra gämfört med många andra föreningar, matboll o vimsann har båda nya hem o de blev inlämnade för inte ens två månader sen,

Praxis
0

#57, aha haha, tur det :) Vad jag vet så är Tyr inte superskydd, inte som Dimdim iaf, men helt tam är han heller inte. Men ska nog inte ta så lång tid att få honom kelig.

Hennum
0

Kan någon rekommendera ett katthem som kanske har plats att ta in honom åtminstonde efter lite tid i kö? Och har någon plats att ta in honom? Någon måste väl ändå ha lite plats kvar. Som det är nu så bor han i en liten bur på mitt rum. 120x50 cm stor. Han kan inte vara här längre än till måndag och vi måste hitta någon.. :(

Bumbis
0

Putt för stödhem/permanent hem till Tyr!