Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1279 ggr
sagodjuret
0

herr mumrik säger hej.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

igår hittade jag en annons på blocket om två avlivningshotade kissar och jag kontaktade vetten som lagt ut den. som tur var fick dom kissarna hem ganska snart men redan nästa dag blev det akut igen. tre nya katter skulle in för avlivning. jag lyckades rädda en av dom. läs mer här. vetten sa att jag kunde hämta rocky (som han först hette) imorgon men jag åkte dit så fort jag kunde och hämtade hem honom. ville inte att han skulle vara tvungen att sitta i en ensam bur över natten. speciellt inte när han förlorat sina brorsor. :'(. så idag flyttade fd. rocky hem till mig. jag tyckte att det kändes fel att låta honom ha ett namn som några som tänkte avliva honom hade gett honom så numera heter han mumrik. han är åtta år och springer efter en som en liten hund och älskar att bli kliad på magen. han gick på lådan det första han gjorde när han kom hit och drack sedan ordentligt med vatten. torrfodret jag köpt ville han inte ha så jag köpte blötmat, mjau med oxkött, och det älskade han. han lät mig snällt klippa klorna på honom för dom hade blivit tokigt långa. han hade också mycket lös päls så jag fick borsta honom ordentligt. antar att man inte pysslar om en kisse som man tänker avliva så värst mycket. nu ligger mumrik här på min soffa och tittar på mig med sina stora gula ögon. jag kan inte förstå att han egentligen skulle varit död nu. :'( egentligen är jag ju tokig som tar in en liten kisse (även om det bara är tillfälligt) när jag inte har någon inkomst men jag ska setill att han får det han behöver om jag så själv ska svälta. haha. här kommer en bild på mumrik och mig.

sagodjuret
0

och en på bara mumrik med sina stora gula ögon. :)

sagodjuret
0

båda bilderna är tagna med webbkameran som är inbyggd i min bärbara dator. på andra bilden ligger mumrik på mitt badrumsgolv och mig sittandes med datorn framför honom. det var galet svårt att vinkla skärmen så man såg honom. haha.

sagodjuret
0

nu sover han på min soffa. finisen. <3

sagodjuret
0

han vaknade och nu har vi lekt lite. en leker som en riktig liten kattunge. :)

Alexej
0

Vilken fin katt och vilka idioter till ägare som inte ville låta honom leva. Underbart att du kunde rädda honom!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sagodjuret
0

#5 mjo. han är jättefin. :)

sagodjuret
0

idag ska jag köpa klösbräda, lekpinne och kompostgaller till fönstren. det blir nog nudlar för mig närmsta månaden. haha. :)

annebeate
0

Så jättefin han är. Glad Tack för att du räddade honom!

sagodjuret
0

#8 tyckte inte att jag hade något val. :)

emjon
0

Vilken tur att du fanns där för kissen och så sorgligt beslut de tog för hans bröder.

Helt otroligt att folk väljer avlivning framför omplacering av fullt friska katter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MaalinF
0

Han var jättesöt. Eloge till dig. Vart bor du? Jag har lite klös över som du kan få.

MaalinF
0

Han var jättesöt. Eloge till dig. Vart bor du? Jag har lite klös över som du kan få.

sagodjuret
0

#1 stockholm. norr om alla verkar det som. :)

destiny
0

Så vacker han är. Kyss En stor eloge till dig för att du finns där för Mumrik. Skrattande

sagodjuret
0

#14 han är jättefin. och tycker om att prata. :) för mig var det helt enkelt självklart att åka och hämta honom. visste inte hur han såg ut eller någonting men räddas skulle han. :)

MaalinF
0

Asch vilken otur då :)

sagodjuret
0

#16 ingen fara. köpte en klösgrej till honom idag. :)

sagodjuret
0

idag var jag och köpte: klösgrej av wellpapp, lekvippa med fjädrar, torrfoder (som han vägrar äta), en liten leksaksmus, kattmyntaspray och torkad kattmynta. blev 154,50 kr. inte så farligt. men en kattbädd har jag tyvärr inte råd med. :( men han verkar iofs tycka att soffan är helt okej.

MaalinF
0

Sagodjuret, du behöver nog inte stressa med kattbäd. Katter lägger sig där de har lust :)

Vad köpte du för mat till honom? Jag vill ge dig tipset att ge honom blötmat, det är bättre än vilket torrfoder som helst.

sagodjuret
0

#19 nej jag tror också att han överlever. ;)

det första jag gav honom var "one -indoor formula" från purina. det smakade han inte på överhuvudtaget. så då köpte jag "mjau oxkött" det gillade han. idag köpte jag "orijen" för det var extrapris på en liten påse (jättebilligt) men det har han inte heller smakat på. så nu måste jag nog ge honom mjau igen. han har liksom inte ätit sedan tolvtiden. :(

MaalinF
0

Det är säkert mycket nytt för honom, så matlusten kanske kommer i efterhand!

Klok katt som gillar Mjau, det är en toppenfoder, du kan ge honom det två gånger om dagen så klarar han sig utmärkt på det. Om det känns lättare kan du naturligtvis dryga ut med torrisar, men blötmat är som sagt oslagbar. Orijen är ett välditg bra torrfoder också, men ge honom inte så mycket, det är väldigt energirikt :)

Ge honom Mjau, det mår han klart bäst av.

sagodjuret
0

#21 okej. då får det bli mjau. jag vill att han ska få det som han tycker om och är det bra foder så är det ju perfekt. :)

nu vägrade han först att smaka på mjau också. det enda som fungerade var när jag tog upp lite i handen och han fick äta därifrån först. jag är vegetarian så det var lite traumatiskt men nöden har ju ingen lag. haha. :)

MaalinF
0

Hehe starkt jobbat.

Ja mjau är ett helfoder, framför allt är det den höga halten av vatten som gör det mycket bättre än torrfoder.

Hawknestgrove
0

Grattis till lille Mumriken!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

sagodjuret
0

#24 tack. :) han är så fin. just nu ligger han här i fönstret och sover. annars vill han bara gosa helatiden. :) pappa ska hälsa på idag och ta med min spexiga digitalkamera så snart kommer fina bilder. :)

sagodjuret
0

#24 förresten! pengarna från traderasakerna kommer alldeles strax. och 100 kr till via puma. :) har bara blivit lite mycket nu när mumrik kommit hit så jag har inte riktigt haft tid.

sagodjuret
0

nu kommer lite mobilbilder på mumrik. imorgon ska jag försöka ta "riktiga" med min digitalkamera. :)

sagodjuret
0

gula ögon. :)

sagodjuret
0

gosig. :)

sagodjuret
0

han älskar verkligen gos. :)

sagodjuret
0

"klia mig på magen!" säger mumrik. :)

sagodjuret
0

tröttis. :)

sagodjuret
0

om mumrik gick ihop med mamma och pappas katter kunde han nog få flytta dit permanent (dom har två katter och bor på typ 150 kvm). tyvärr tror jag inte att han gör det. :(

sagodjuret
0

ah. det är så märkligt att tänka på att han egentligen skulle varit död nu. och hemskt att tänka på alla katter som inte räddas. :'(

sagodjuret
0

en kompis sov över så det ligger en kudde och ett täcke i soffan. där ville mumrik självklart ligga och mysa. kommer få dåligt samvete när jag ska tabort det. hah.

Hawknestgrove
0

ja då det är lugnt! Men du behåller väl lille Mumrik själv? HAn är bara för söt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....