Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3292 ggr
Kurran
0

Bedrövligt, Djurskyddets styrelse!

Läs detta så håller ni med.

Bedrövligt för katterna!

Lika bedrövligt för alla andra djur. Undrar vad det är för lagstiftning som veterinären talar om?

Bedrövligt också med föreningen som kallar sig Djurskyddet.

De borde ju verka för att det ska bli bättre för alla djur i stället för att sätta en sort mot en annan.

Vad ska man göra? Kan vi resa till Stockholm med plakat och besöka jordbruksminsitern?

lilltasen
0

Ursäkta min svenska, men vad fan är det med folk.

För det första så undrar jag varför det ska till ideella krafter inom lantbruket. Det är väl folk som har det som sitt levebröd och då får dom faktiskt se om sitt eget hus.

Sen så är det väl så att dom som jobbar på t.ex katthemmen vurmar för just katter, ska dom då ut och ta hand svin och höns.

Nej,än är inte den sista idioten född.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Intressant att katthemmen bara kostar pengar och resurser…vems pengar? Vems resurser? Får man inte längre som svensk välja vart man vill lägga sin privata tid och sina egna beskattade pengar längre?

emjon
0

Blir fruktansvärt ledsen över att läsa denna artikel och med den inställningen som veterinären har. Förstår inte varför man skall offra vissa djur för att hjälpa andra alla behöver ju få ett bra djurskydd.

När man läser om allt som är på gång så känns det som katterna är riktigt illa ute och vem vet hur detta kommer sluta. 

Det som vi alla kattvänner runt om i landet försöker kämpa för lag om obligatorisk ID-märkning verkar inte vara av intresse alls varför? 

Nu är jag riktigt orolig för hur det skall gå med alla hemlösa katter runt om i landet.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

brutt
0

håller helt med hur kan man bara sätta upp djurs livs värden mot varandra alla djur som människan har i sin vård måste naturligtvis få kosta.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Usch, satt här och blev så arg SkrikandesSkrikandesSkrikandes så nu har jag mailat karln

Bäste Bo,  

Måste få ställa frågan när Djurskyddet Sverige tog sig bestämmande rätt över vad privat personer gör med sin fritid och sina privata beskattade pengar?  

Vad är det för stora resurser av statlig och skattemässig karaktär som katthemmen slukar? De katthem jag känner till existerar tack vare privatpersoners gåvor och engagemang. Och jag hävdar å det bestämdaste min rätt att bestämma över mina tillgångar både i form av tid och pengar.  

Citat från tidningen "Allmänheten är landets djurskyddsinspektörer, så länge djurskyddshandläggarna på länsstyrelserna inte hinner med sina inspektioner." slut citat. En fråga, du tror inte dessa människor som sliter på katthemmen idag arbetar för en bättre djurskyddslag och hantering? Du tror inte att många av dessa är de som anmäler vanvård av inte bara katter utan andra djur med?  Du kanske missade den inlämnade skrivelsen för hårdare tag om kastering och id-märkning av katter till vår jordbruksminister inför stämman 2008? De gjorde iallafall inte de 109.000 personerna som skrev under.  

Ingen av oss som kämpar på katthemmen blundar för verkligheten. Ditt förslag är att alla ska sluta jobba ideellt på katthemmen och jobbar för svinen och hönsen istället, hur skulle de lösa för alla hemlösa katter? Eller ska de svälta och frysa ihjäl?

Vad jag inte kan förstå är varför man inte runt katter arbetar pro-aktivt med hårdare lagar och regler runt hantering och ägande av dem. Det gick ju att ordna med hundarna, varför inte med katter?

Avslutningsvis en sista fundering, vad gör du för ideellt på din fritid?

mvh//

liinah
0

Jag blir bara illamående… Håller med er alla fullständigt!

"Det är ute bland dem jag vill se de frivilliga krafter som i dag sliter på katthemmen."

Är han dum på riktigt eller?????

Imasy
0

Jag trodde att majoriteten av katthemmen endast lever på gåvor ifrån privatpersoner, så för vem kostar katthemmen?

Gåvor ger man ju desutom frivilligt.

Jag gillar ju katter, jag vill inte volontär arbeta med boskapsdjur.

SaraC
0

Vilken idiot. Har svårt att tänka mig att han kommer att få "kattvolontärerna" att börja engagera sig i lantbruksdjur genom att skjuta hemlösa katter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gronstedt
0

Det är ju fullständigt fantastiskt fånigt …

Lena
0

God vad arg jag blir!

"Veterinär XX i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse oroar sig för lantbrukets djur och vill offra katthemmen för att få frivilliga krafter till att hjälpa slaktsvin och värphöns".

Men hur tänker vederbörande? Tror han att han kan tvinga ut dem som frivilligt engagerar sig i katthemsverksamhet till att arbeta med svin och höns sedan han offrat deras katthem? Han tycks inte veta något om frivillgarbetets drivkrafter. Och som sagt vems pengar talar karln om? Ca 96% av katthemmens medel kommer från Privatpersoner eller är sponsring från Privata företag. Ska han även bestämma det vart vi lägger våra egna pengar på? Låter ju som rena rama diktatorsfasonerna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
0

Galenskaper till max.man tror inte det är sant att någon ens kan uttala något så inbisilskt vanvettigt angående djur och kostnader.

Mår illa av manipulerandet.

Kurran
0

Men vad står egentligen Djurskyddet för? Står de bakom denna åsikt?

I vilken lag definieras djur som livsmedel? Hur har han tänkt sig att allmänheten ska bereda sig tillträde till ladugårdar, stall, hönserier, grisfarmer? Det är hemfridsbrott att bara gå in någonstans utan att fastighetsägaren vet om det. Till och med djurskyddsinspektörerna har ju svårt att komma in överallt där de skulle vilja titta.

Bra med mailet till …skapet.

brutt
0

Den jädrans viktigpettern behöver få mail om att vi också  är tänkande varelser som kan dra slutsatser.

Att det är väldigt många djur som far illa som kor och svin tvivlar jag inte en sekund på men vad har vi jordbruksverket och djurskyddsinspektörerna till om frivilliga ska utföra deras avlönade arbeten oavlönade och med egna medel.

Dagoe
0

Men vad i j*vla h*lvete är detta?!?!?!?

Ännu en gång visar Djurskyddet Sveriges styrelsemedlemmar deras inkompetens! Och dessa idioter ska få lämna sina åsikter angående den nya djurskyddslagen! Med sånna djurvännner behöver man inga ovänner!

Imasy
0

Jag är faktiskt medlem i djurskyddet Sverige, men efter dessa idiotiska rader ska jag nog ta och gå ur.

De drar 25 kr från mitt konto varje månad. De kronorna kan jag lägga på en annan verksamhet, medans jag fortfarande får bestämma vart mina egna pengar ska gå till Tyst

Maria-I
0

Jag föreslår att låta Djurskyddet Sveriges styrelse vara mottagare till er kritik.

Idag skäms jag åt att vara aktiv i en organisation som är medlem i Djurskyddet Sverige!! Skäms!!!!!!!!!!!

MewTwo
0

**morr fräs klös* 
*jag blir så arg så jag kokar!

Hur sjutton är den här karln funtad? Han vet uppenbarligen ingenting om dagens katthems ekonomi, organisation eller funktion, för eljest skulle han inte uttala sig så idiotiskt!

1. Mer än 90% av alla katthem finansieras med privata medel, donationer och sponsorer. Ingen mer än de själva har att lägga sig i vad de spenderar sina pengar på - i detta fall hemlösa katter. Inte frågar någon om alla som arbetar i idrottsrörelsen skulle kunna sluta med det och ägna sig åt sjukvården? Alltså: Hannersjö, ge fan i våra katthem och dess finanser. Du äger ingen rätt att styra över dem på minsta sätt.

2. Personalen på de flesta katthem arbetar idéellt p g a eget intresse. De är alltså inte anställda och kan inte styras över på något sätt. Inte heller kan de beordras flytta sin verksamhet till jordbrukets slaktdjurs- eller hönsproduktion. Alltså: Hannersjö, glöm den dumma idén, du har inte med våra privata engagemang att göra!

3. De flesta kommuner stödjer och vill ha katthemmen kvar, då de löser ett stort problem med hemlösa katter. Kommunernas verksamhet styrs av en politiskt och demokratiskt vald kommunstyrelse, över vilka Djurskyddet inte har minsta kontroll. Alltså: Hannersjö, du är fel ute!

4. Jordbrukets slaktdjurs- eller hönsproduktion är som regel privata företag med privat vinstintresse. De har knappast intresse av att släppa in någon sorts luddig frivilligorganisation i sin verksamhet för någon sorts tycka-synd-om-djuren-åtgärd. Höns och svin hålls efter av Jordbruksverket godkända normer och ansvaret för deras vårds ligger på den enskilde producenten. Alltså: Hannersjö, du som veterinär bör veta när din besiktigande roll ska påtala åtgärder hos dessa, men du har ingen rätt att kräva att de ska ta emot något voluntärt arbete! Laga din cykel!

5. Höns och svin i liv/slaktdjursproduktionen har tak över huvudet och får mat, samt skyddas av lagar. De fryser inte ihjäl, de misshandlas inte till döds, skadas inte i trafiken, de blir inte övergivna av familjer som påstår att de älskar dem. Men det har inte hemlösa katter!!! Alltså: Hannersjö, Djurskyddet borde inte ställa olika djurgruppers behov mot varandra utan värna om alla! 

Var hade ni mailadressen till honom, jag vill skicka det här vidare!!!!

huskatt08
0

Mycket oroväckande att en sådan person är invald i Djursyddet!!!!!!

Samt att han är vetrinär!!!!

Talar sitt tydliga språk vilken status katter har i hans värld!!!

Frågan är: Vad kan man göra, hemsk tanke om han får även andra att gå på hans linje.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

fornamn.efternam@djurskyddet.se

Inga prickar över bokstäver, så har du hans mailadress enligt Djurskyddets Sveriges hemsida

Bumbis
0

Det finns inte ord.

Nu förstår jag varför en ordförande i en förening inom Djurskyddet senaste tiden framhållit både i media och på andra sätt att "funnes det inte så många hemlösa katter skulle man kunna lägga ner annan tid och kraft på andra djur. " Han har även uttalat sig att "katterna på katthemmet är bortskämda" och att det är synd om andra djur, tex. kor, där inte resurserna räcker till. Det kanske är en åsikt som delas inom styrelsen i Djurskyddet Sverige?

Skrämmande är att det också finns djurskyddsinspektörer som ser hemlösa katter som skadedjur och vill få bort dom. Det har jag blivit varse den senaste tiden, därför tror jag inte att gårdagens rubrikerna om Eskil Erlandsson är tagna ur luften det verkar vara mycket som pågår bakom kulisserna.

essut50
0

Nu blir jag så arg, vilken veterinär det är.Skrikandes Tur att jag inte är medlem där.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Gronstedt
0

Jaha? Ska det tas in höns i katthemsburarna eller vad? Ska katthemsvolontärerna åka hem till privatägda gårdar och rykta korna? Skrikandes

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Man kan även skriva till själva Djurskyddet  info@djurskyddet.se

vilket jag nu gjort och väntar med spänning på deras svar om hans uttalande.

Jag hoppas fler mailar dem eller honom så de förstår att det är många som inte tolererar sånt här. Ensam är man inte stark men tillsammans, då jäklar Glad

Bäste Djurskyddet,

Erkänner att jag står förundrad över er förbundsstyrelse medlems Bo Hannersjös uttalande  (http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article435983.ece) om att hemlösa katter bör avlivas och att människor som ideellt arbetar med katthem istället skall arbeta med svineri och höns.

Mig veterligen drivs merparten, nästintill alla katthem med gåvor och medel från engagerade medlemmar och sponsorer, inte statens pengar. Varför skall jag som privatperson arbeta ideellt i ett företag som är vinstdrivande och för att maximera sin vinst gör det minsta möjliga för djuren, såsom de svinerier och hönserier Bo Hannersjö må ha i åtanke?

Jag förfasas om en förening av er storlek anser sig ha rätten att bestämma över svenska medborgares val i livet, mig veterligen är vi än så länge fria att välja vad vi disponerar våra pengar på och gör av vår fritid.

Men än mer förfasas jag över den diskriminering mellan djurarter ni som förening i sådana fall står för. Eller har Bo Hannersjö inget stöd i föreningen och styrelsen för detta?

Med vänlig hälsning,

Dagoe
0

skicka era brev till

styrelsen@djurskyddet.se

så får alla den!

Dagoe
0

Kommer att skicka följande:

"I Dalarnas Tidning från den 5 juni 2009 uttrycker veterinär och förbundsstyrelsemedlem i Djurskyddet Sverige Bo Hannersjö att katthem bara kostar pengar och inte löser problemen med landets 100 000 hemlösa katter. Han tror mer på avlivning av hemlösa katter och kommer att verka för det i förbundsstyrelsen då katthemmen enligt Hannersjö slukar för stora resurser både ekonomiskt och personellt.

Nu vet vi på Göteborgs Katthjälp inte hur mycket och länge Hannersjö har varit engagerad i djurskyddsarbetet men man får intrycket av att det inte kan ha varit särkilt länge. Inte ett enda katthem drivs med statliga medel. 96 % av summan det kostar att driva katthemmen kommer från den privata sektorn. Personalen jobbar nästan enbart utan ekonomiskt ersättning. Att Hannersjö tror sig kunna bestämma över hur privatpersoner använder sina pengar och fritid är helt befängt.

Att man ska "lösa" problemet med hemlösa katter genom att massavliva dessa är ett påstående som man knappt tror kommer från en veterinär och förbundsstyrelsemedlem i Djurskyddet Sverige. Tror Hannersjö verkligen att han kan få folk att engagera sig i andra djur genom att förespråka avlivning av hemlösa katter? Tror han verkligen man bedriver vettig djurskydd genom att uppmana avlivning av en djursort till förmån av en annan?

Det Hannersjö, som förbundsstyrelsemedlem i Djurskyddet Sverige, istället borde engagera sig i är att påverka den Svenska regeringen och se till att det frigörs större resurser och bättre lagstiftning som tar tag i samtliga djurskyddsproblem. Att det finns hemlösa katter är ett lika hemskt djurskyddsproblem som att det finns grisar som far illa. För både dessa problem har staten det ytterste ansvaret.

En fråga som kanske leder till lite eftertanke hos dig Hannersjö: många av de som jobbar på katthem bryr sig inte enbart om katter. Oftast har dessa människor ett mycket bredare engagemang för djurskydd och djurskyddsproblem. En hel del "katthemsmänniskor" är även vegetarian. Genom att avstå från att konsumera kött påverkar man att ett mindre antal grisar/kor/kycklingar behöver plågas för att bli mat. Skulle alla vara vegetarian skulle det överhuvudtaget inte plågas några djur i djurindustrin.

Är du vegetarian Bo Hannersjö?"

MewTwo
0

Jag har nu skrivit till styrelsen m fl i Djurskyddet och ställt frågan med vilken rätt Bo Hannersjö gör dessa uttalanden å Djurskyddets vägnar och i strid med deras policys enligt hemsidan om alla djurs rätt till ett gott liv…

Jag läser i Dalarnas Tidning uttalanden av veterinär Bo Hannersjö från Enviken, som tydligen nyligen invalts i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse.

Hans uttalanden om katthem och deras varande både chockar och upprör mig, är han talesman för något som pågår under ytan i Djurskyddets verksamhet? Som innebär att katter i framtiden ska betraktas som värdelösa skadedjur, på vilka inga större resurser än en kula skall slösas? Stämmer det verkligen med Djurskyddets syn på att alla djur ska ha goda liv utan lidande?

MewTwo
0

Ooops klickade på SKICKA KOMMENATR LITE FÖR FORT DÄR…

Sen klippte jag in allt det jag skrev i mitt förra inlägg.

Men ställde i synnerhet frågan "Står Djurskyddet bakom BH:s uttalanden????"

Så får vi väl se vad som händer. Jag har däremot inte skrivit till BH direkt. Djurskyddet bör nog se över sin parlamentarik och fundera på vad deras medlemmar anser viktigt.

Det värsta är bara att int veta vad som pågår bakom kulisserna, i synnerhet som Djurskyddet är remissorgan för mycket myndighetsarbete…

TassKram M.

Kurran
0

Bra rutet! Jag ska försöka komma mig för med att skriva något också men jag vill första ta reda på vad det är för lag om att djur ska betraktas som livsmedel.

En annan sak, som hör hit tycker jag, är hur det kommer sig att djurtillsynsmyndigheterna bara kan säga år efter år att de inte har tillräckligt med resurser för att leva upp till vad lagen säger om tillsyn. och hur fungerar man som veterinär när man ser hur illa lantbruksdjuren har det utan att protestera för förhållandena går att klämma in under vad lagen tillåter, i alla fall om man har rymligt samvete.

Jag har sett kor som står i bås större delen av året och har ett par nävar spån på cementgolvet att ligga på. Jag har varit på rättegångar om djurplågeri där veterinärer varit kallde som vittnen/sakkunninga och bara mumlat om de sagt något alls. Varför blir man veterinär egentligen? mm

Om jag skrev vad jag tänkte skulle nog polisen komma.

MewTwo
0

Jag har skickat en länk hit till Pia kolumnist på Dalarnas Tidning - hon bloggar gott om katter! Hon kan få ge tidningen lite motord, tycker ni inte det?

TassKram M.

MewTwo
0

Å förlåt förlåt nu var jag för snabb igen, Pia Persson heter hon

http://www.dt.se/blogg/piasblogg/

MewTwo
0

Pia Persson Dalarnas Tidning svarar:

Hej, Jättebra att du och många, många fler reagerar. 

Jag tror inte Djurskyddet står bakom uttalandet, så många katthem som det har runt om i landet.

Synd att Djurskyddet blir utskämt på det här sättet av en enskild nyvald i förbundsstyrelsen.

Artikeln och bloggen verkar redan ha väckt opinion över hela landet. Ska följa fortsättningen.

Du kan strax gå in på vår webb och tycka till.

Gör det!!!

Trevlig helg och

bästa hälsningar Pia

Känns skönt att snabbt ha fått en reaktion och ska bli spännande att se om Djurskyddet svarar lika snabbt…

TassKram M

Kurran
0

Nedanstående har jag skickat till Djurskyddet

Nyligen har till er förbundsstyrelse invalts veterinär B H som ledamot. I Dalarnas Tidningar 2009-06-05 står att läsa bland annat följande: Katthem kostar bara pengar och löser inte problemen med landets 100 000 herrelösa katter. Det säger veterinär B H från Enviken, som nyligen invalts i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse. Han tror mer på att avliva de hemlösa, eller som han kallar det, förvildade katterna.
Jag kommer att verka för det i förbundsstyrelsen, då katthemmen slukar för stora resurser både ekonomiskt och personellt, säger B H.

Hela tidningsartikeln finns på http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article435983.ece
- Är det som Bo Hannersjö säger också Djurskyddet Sveriges uppfattning?

- Anser Djurskyddet Sverige att olika djurslag ska ställas mot varandra på det sätt som Hannersjö förespråkar?
- Anser Djurskyddet Sverige att ansvaret för djurtillsyn ligger på allmänheten i brist på tillräcklig tillsyn från aktuell tillsynsmyndighet?
- Hur ska i så fall allmänheten bereda sig tillträde till djurhållarnas fastigheter?
- Delar Djurskyddet Sverige Hannersjös åsikt om katthem?
- Hur rimmar detta uttalande med Djurskyddets namninsamling om id-märkning av katter?

För att förbättra situationen för katterna här i landet, både de hemlösa och många som i någon bemärkelse har en ägare, borde alla krafter sättas in för att höja kattens status. Utspel som detta verkar i rakt motsatt håll. Jag är övertygad om att fler än jag på grund av vad er styrelseledamot uttalat tappar förtroendet för er som varande en seriös djurskyddsorganisation.

Jag förutsätter att Djurskyddet Sverige tar avstånd från vad denne styrelseledamot uttalar om katter och katthem.

Hälsningar

Bumbis
0

#31 snyggt av Pia Persson att svara så snabbt, det tyder på ett engagemang.

Ni har alla gjort så bra skrivelser, ska själv försöka författa något men jag suger lite på karamellen först.

MewTwo
0

Jag har just fått svar från en person på Djurskyddet:

Hej! Du har säkert redan fått svar från kansliet att han agerar helt på egen hand och vi är lika chockade. Vill dock bara skriva: Vilket svar!!!! Det är så bra rutet att jag är helt imponerad!!!! Det är sådana här krafter jag önskar att få träffa, höra och se på våra årsmöten!!! Många vänliga hälsningar från XXX

Ni kan alla ta åt er av detta eftersom det är era gemensamma åsikter jag summerat och skickat! Tack!

Bumbis
0

#34, snyggt jobbat. Flört

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ja du, förhoppningsvis får denna Bo sina fiskar varma av Djurskyddets styrelse. Sånna hemska uttalanden som han gjort skadar så vansinnigt mycket det man jobbar för med att höja katter status med mera.

Än har jag ej fått svar varken från Djurskyddet eller karln självt, men förhoppningsvis har de fullt upp med att besvara mail-

Sidentass
0

Hur man som veterinär kan ha en sådan inställning som denna man, det övergår mitt förstånd!! Blir så arg så jag får sätta mej på händerna för att inte fara ut med de starkaste ord här i skrift…man blir mållös helt enkelt….tviiiii!!.-(

Lena
0

Har också fått iväg ett email till Djurskyddet Sverige nu:

Hej!  

Jag heter Lena Lindell och är Sajtvärd för www.hittekatter.ifokus.se en sajt som fokuserar på de hemlösa katterna, samt arbetar för att höja kattens status i Sverige. Vi har idag 2000 medlemmar, många aktiva eldsjälar spridda över hela landet.  

Flera av våra medlemmar, inklusive jag själv, har reagerat med stor bestörtning på de uttalanden som Veterinär Bo Hannesjö gjorde den 5/6 i en artikel i Dalarnas Tidning. Bo Hannesjö är enligt artikeln nyligen invald i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse.

Hannesjös inställning är att katthem bara kostar pengar och inte löser några problem med landets 100 000 hemlösa katter. Hannesjös lösning på problemet är istället att avliva alla katter, stänga katthemmen och låta volontäerna arbeta med värphöns och slaktsvin. Han säger att han kommer att verka för att hans "avlivningsstrategi" blir verklighet på förbundstyrelsen.  

I mina öron verkar det som att Bo Hannesjö är novis inom området katthemsverksamhet. Han verkar dessutom inte förstå sig på hur frivilligverksamheten fungerar. Om han vore mera insatt skulle han veta att ca 96% av katthemsverksamhetens finansieras av ideella medel. Människor väljer att stödja verksamheten genom frivilliga bidrag, antingen i form av medlemsavgifter eller via penninggåvor. Privata företag går ibland in som sponsorer. Arbetet inom katthemmen bedrivs i 99 fall av 100 på helt frivillig basis. Volontärer söker sig till verksamheten för att de är intresserade av att arbeta med och hjälpa utsatta katter. Katthemmen är föreningar som bildats för sitt speciella ändamål.   

Det är svårt att förstå logiken i Hannesjös resonemang. Hur har han tänkt sig det hela? Ska han förbjuda oss att engagera oss i katter och istället tvinga oss att jobba med grisar och höns? Tänker han lägga beslag på föreningsverksamhetens pengar för helt andra ändamål? Att avliva alla hemlösa katter kommer inte heller att vara gratis: 100.000 X 400:-(avlivning hos veterinär) = 40 miljoner kronor plus kostnaderna att fånga in alla dessa katter. För han tror väl inte att de frivilliga tänker ställa upp och fånga in dem åt honom?  

För dessa 40 miljoner kan vi starta många TNR-projekt och/eller kastreringskampanjer i landet.  

Vi vill bjuda in Bo Hannesjö till diskussion på Hittekatter iFokus. Hans artikel diskuteras i den här tråden: http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=42734ee9-808d-4852-9321-89a9efe1bbb6&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup  

Det vore även bra för oss att veta hur Djurskyddet Sverige ställer sig till Hannesjös uttalanden.  

Vänliga Hälsningar Lena Lindell, Sajtvärd för Hittekatter iFokus

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
0

Det tycker jag var väldigt bra formulerat av Lena och anser nog i största allmännhet att veterinär 000 inte ska provocera människor utan svara ärligt och sakligt på de frågor som hans uttalanden medför.

Hawknestgrove
0

ja väldigt bra skrivet.  Om jag inte hade haft så mycket om mig och kring mig just nu, så hade jag skrivit jag med. Men så bra som ni skrivit, så behöver inte jag!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria-I
0

Rädda Katten, som är medlem i Djurskyddet Sverige, har också förfasats över Bo Hannersjös uttalande och skrivit till Djurskyddet Sveriges styrelse (med kopia till alla anslutna föreningar). Rädda Katten tar helt avstånd från dessa horribla åsikter som denna man ventilerade i artikeln och förväntar sig ett offentligt uttalande från DS.

Hej,  

med anledning av Bo Hannersjös uttalande om förvildade katter i Dalarnas Tidningar kräver Djurskyddet Öresund Rädda Katten en förklaring av Djurskyddet Sveriges styrelse huruvida organisationen stödjer samma åsikter som vederbörande eller tar avstånd från åsikterna.   Rädda Katten arbetar ideellt för att höja kattens status och Bo Hannersjös åsikter är inte förenligt med föreningens ideologi. Bo Hannersjö är representant för Djurskyddet Sverige och därigenom sina medlemmar.   Flera av era medlemmar lägger ner en stor del av sin fritid och eget kapital för att förbättra situationen för hemlösa katter, detta uttalande underminerar deras arbete och stärker knappast Djurskyddet Sveriges anseende eller katternas status. Bo Hannersjös visar förutom mycket dåligt omdöme även en oroväckande okunskap om problematiken kring hemlösa katter och finansieringen av dagens arbete för dessa.     Rädda Katten kräver en offentlig förklaring, och hoppas att även Bo Hannersjö inser vikten av en ursäkt till de medlemmar som det är hans uppgift att representera. Vidare rekommenderar Rädda Katten övriga medlemmar i Djurskyddet Sverige att påverka så att vederbörande inte innehar ett förtroendeuppdrag som ledamot när han uppenbart varken har den rätta kunskapen eller lyhördheten som krävs för arbetet.

CALA
0

Jag undrar vad det är för tomte, på medlemsmötet i Stockholm på iogt;s kursgård var han inte med. Synd att jag inte kunde åka på ärsmötet. På medlemsmötet var det mest kattvänner iaf. Det måste vara ett ordentligt felval om han kom in i styrelsen.

Lena
0

Har fått svar från Djurskyddet Sverige som de vill att jag publicerar här på sajten:

Hej!

Bo Hannersjö valdes in i styrelsen för Djurskyddet på vår stämma 16-17 maj. Han har ännu inte varit på något möte och har inte varit medlem tidigare så vi känner inte honom eller hans åsikter. Valberedningen föreslog honom och stämman gick på den linjen. Om han inte förstår vilken organisation han är satt att företräda eller om han genom sin roll som styrelseledamot hoppas kunna förändra organisationen kan jag inte svara på då jag inte pratat med honom. Men jag kan säga att vi är mycket upprörda inom organisationen idag och vi håller VERKLIGEN INTE med honom.

Detta uttalande har jag nu publicerat på vår hemsida, och jag blir mycket glad om du publicerar det på er sida också.

/Åsa Hagelstedt
Förbundssekreterare Djurskyddet Sverige

Förvildade katter ska inte skjutas!

"Djurskyddet Sverige har en glasklar uppfattning i frågan om hur förvildade katter ska hanteras: Förvildade katter ska inte skjutas.

Ur djurskyddssynpunkt är avskjutning av förvildade katter helt förkastligt. Det motverkar starkt en ökning av kattens status, och undergräver människors ansvarstagande för sina katter. Dessutom är avskjutning av förvildade katter en usel metod om syftet är att minska populationerna. Det finns ett flertal vetenskapliga studier som tydligt visar att avlivning av förvildade kattkolonier inte fungerar långsiktigt i populationshämmande syfte.

Djurskyddet Sverige driver istället frågan om obligatorisk märkning och registrering av katt som en långsiktig väg att höja kattens status och få människor att ta ansvar för sina katter. På kort sikt, och som en akut åtgärd för att minska övergivna och förvildade katters lidande, är djurhemmen ovärderliga hjälpare. Utan djurhemmen skulle så många katter lida så mycket mer. De frivilliga insatser som djurhemspersonalen utför går inte nog att värdera och känna största tacksamhet inför.

Djurskyddet Sveriges ståndpunkt i frågan om förvildade katter framgår också tydligt i vår nyligen reviderade kattpolicy

Hawknestgrove
0

Toppen!

Dagoe
0

"Bo Hannersjö valdes in i styrelsen för Djurskyddet på vår stämma 16-17 maj. Han har ännu inte varit på något möte och har inte varit medlem tidigare så vi känner inte honom eller hans åsikter."

Skrämmande att man väljer in folk i styrelsen som man inte har en aning om vad de står för….

Jag är faktiskt väldigt positivt överraskad på hur djurskyddet sverige tar avstånd från avskjutning. :) Inte allt för länge sen uppgavs det vara en möjligt lösning.

Maria-I
0

Det är mycket bra att Djurskyddet Sverige tydligt tar avstånd från Bo Hannersjös åsikter, dock återstår frågan om vederbörande kommer att sitta kvar i styrelsen. Hans röst kan vara avgörande vid beslut om TNR-projekt, kastreringskampanjer m m.

Alexej
0

http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/aktuellt/2009/forvildade-katter-ska-inte-skjutas!

varför kollar de inte upp personer inan de vals in i styrelsen???

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

De som vill och är medlemmar i Djurskyddet Sverige och som anser att han inte ska sitta kvar i styrelsen tycker jag absolut ska maila dem och framföra sin åsikt. Ingen är tvingad att sitta sin mandatperiod, man kan kliva av även om det ger valberedningen extra jobb.

Jag sitter själv med i flera valberedningar i olika föreningar och jag undrar verkligen hur har de utvärderat honom, på vilka grunder och på vad har de baserat sitt val?

Kurran
0

Jag tror att det räcker att 10 % av medlemmarna begär att  ett extraårsmöte ska hållas för att då kunna välja en annan styrelseledamot men det förutsätter förstås att BH inte är kvar. I och för sig borde det som han gjort vara nog för att utesluta honom från föreningen.

Dagoe
0

Ja, det vore högst intressant att få veta på vilka grunder valberedningen har föreslagit honom som kandidat till förbundsstyrelsen. Hittade uppgifter på valberedningen i en nyhetsbrev:

Känner du till någon som du tycker borde sitta med i styrelsen för

**

Djurskyddet Sverige?

Hör i så fall av dig till valberedningen.

** 

Pelle Bratell (ordförande): pelle@bratell.se

Göran Gustavsson: goran.gustavsson@orebro.se

Stefan Hamnstedt: stefan_hamnstedt@hotmail.com

Lena
0

Håller med er andra, det är skrämmande att man inte kontrollerar sina kandidater mer ingående. Sådana här "snedsteg" äventyrar ju ryktet på hela organisationen.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Från Djurskyddet Sveriges hemsida, deras ideologi, den kan BH ej läst in sig på inte och ej heller leva efter

IDEOLOGI

Djurskyddet Sveriges vision är förenlig med att människor håller och använder djur för olika syften. Men eftersom både djur och människor har rätt till ett meningsfullt liv får djuren inte utnyttjas ensidigt. Djurskyddsaspekterna måste vara överordnade andra intressen. All samverkan mellan människa och djur innebär ett visst mått av inskränkningar och lidanden för djuren. Skäl och värderingar som ligger till grund för användande och hållande av djur måste därför ständigt diskuteras.

Djurskyddet Sverige vill betona vikten av…

• förståelse och kunskap om olika arters levnadssätt, beteenden och behov.
  • förmåga att se till de enskilda individerna i en djurgrupp.
  • förmåga till inlevelse och medkänsla för alla levande varelser.

Det innebär att vi arbetar för…

• att djur ska skyddas mot sjukdom, smärta, mentalt och fysiskt lidande och stress. Alla djur ska respekteras som levande och kännande individer.

• att alla barn och ungdomar ska få en obligatorisk undervisning i etik och djurskydd på grundskolenivå.

• att alla människor som håller djur, och därmed har ansvar för deras skötsel och vård, ska ha den utbildning och kompetens som innebär att ett fullgott djurskydd efterlevs. Alla människor som tar sig an djur har ansvar för deras skötsel och vård.

• att alla djur, genom regelverk, garanteras ett skydd som innebär att de respekteras och behandlas väl. Vi arbetar för att regelverket utvecklas och förbättras.

• att genom kunskapsförmedling och opinionsbildning förbättra djurens villkor.

anebit
0

Jaha mycket ska man höra innan öronen trillar av. Förvånad

Det värsta är att folk som läser tidingarna tror att katthemmen blir sponsrade med massor av pengar. Dom kanske t.o.m. tror att det är skattepengar.

Vilka tror han vill sluta hjälpa katter och jobba med höns och svin i stället?   Förvånad

En Eloge till alla er som är så duktiga på att formulera er och författa skrivelser.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Det är väl sånt som kallas för självmål?

Snyggt jobbat, Djurskyddet. Sätta in en helt ukunnig människan i styrelsen. Hänger hans uttal ihop med regeringens utredningen? Hoppas han får sparken direkt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Fick svar från Djurskyddet:

Hej!

_Vi står inte alls bakom Bo Hannersjös åsikter. Ett uttalande från övriga
styrelsen finns att läsa på vår hemsida, www.djurskyddet.se_

Bo Hannersjö får själv svara för sin uppfattning och om han anser sej kunna sitta kvar i en styrelse för en organisation vars främsta verksamhet är just katthem och som driver kattfrågan som en av de viktigaste politiska frågorna.

Med vänlig hälsning

Åsa Hagelstedt

Men jag undrar i alla fall hur han kunde komma på tal men Djurskyddet har ju haft styrelseledamöter som arbetar med försöksdjur också så man borde inte bli förvånad.

En annan undran är om BH:s inställning ryms inom veterinäretiken.

Jag tycker också att Djurskyddet gör det lite lätt för sig när de lämner det upp till BH om han ska vara kvar.

MewTwo
0

Puh vad skönt att detta fick en vettig respons från Djurskyddet! Stor eloge till alla som bidragit med sina röster genom mail och bloggar och telefonsamtal.

En guldstjärna till Djurskyddet som tagit tydligt avstånd och visar det, på första sidan på sin hemsida, och i en särskild sida med den text som redovisas ovan.

Puh… men nu har vi ändå det tunga jobbet kvar att fortsätta lobbyarbetet med kattens status!

Dock, katterna Wikki, Nea m fl har utsett idag till KattionalDagen, och det måste vi ju också fira!

Marga
0

Om man ska försöka hitta något positivt i allt detta kanske det är att uttalandet från Hannersjö har fått Djurskyddet att väldigt tydligt (och snabbt) kommunicera sin ställning i frågan, i och med att man tvingades ta avstånd från hans uttalanden.

Alexej
0

#57 Precis! Nu kan de inte backa i frågan om avskjutning! Men dåligt att Bo Hannersjö själv ska bestämma om han vill vara kvar i styrelsen. För hela hans inställning är ju mer än skrattretande….

Bumbis
0

Det är väl bara att kicka honom om de inte vill tappa fler medlemmar? Hur tänker dom? Han har redan gjort så att många tappat tilltron till Djurskyddet Sverige.

Alexej
0

martdat
0

oj, har vart borta i natt, kommer hem o får se detta spektakel, tvi vale för sådana veterinär,,, Ni har alla sagt va jag oxå tycker och tänker så jag har inget att tillägga direkt, Bra skrivet allihopa ni som skrev, hoppas att media tar upp våra reaktioner, Jag kan hälsa denna Bo att jag tänker inte byta ut mina stödkatter mot stödgrisar elr stödhöns,, suck,,, vad tror fanskapet… Skrikandesjag skänker pengar dit jag vill och det bestämmer inte han om.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kurran
0

Jag har en del tveksamheter när det gäller Djurskyddet förutom det faktum att en fd ordförande i en lokalavdelning har hotat mig nästan till livet om jag inte tog tillbaka en JO-anmälan mot ett miljökontor.

Vad tycker ni andra om att det åtminstone i förra styrelsen fanns med en som arbetar med djurförsök?

Vad tycker ni om att en polis som brukar ta hand om djurärenden är styrelseledamot? Som jag ser det kan vederbörande hamna i dubbla roller, jäv mm.

Samma fråga som för polisen fören som arbetar med djurskyddsfrågor på en länsstyrelse?

Ska man vara styrelseledamot i Djurskyddet om man arbetar på slakteri, LRF mm?

Och nu detta, saknar man helt rutiner för att se vad föreslagna styrelseledamöter har för åsikter i djurskyddsfrågor.

Dagoe
0

Ingrid Redbo som är styrelsemot och anses vara mest kunnig i kattfrågor jobbar ju som chef på försöksdjursavdelningarna på Uppsala universitet.

Sen kan jag tycka att det kunde vara bra om ordförandet jobbar med djurskyddsfrågor som polis men tyvärr verkar det inte finnas någon intresse hos honom att jobba med just polisens bristfälliga hantering av djurskyddsärenden i hans roll som ordförande i djurskyddet sverige.

Hoppas att styrelsen inser att det är otillräckligt att låta Hannersjö bestämma själv om han vill vara kvar i styrelsen eller inte. Det skulle vara en förolämpling gentemot de anslutna föreningarna.

Nikita-
0

Djurskyddet sverige står inte bakom denna persons uttalande. Olyckligt att han sitter i styrelsen i en förening han inte delar verksamhetsmål med. Lika olyckligt att han är veterinär….

Djurskyddet ger varje år bidrag per medlem till de föreningar som som är medlemmar. Hjälper därför inte katthemmen genom att gå ur föreningen men det som skulle hjälpa är om fler blir medlemmar i de seriösa föreningar som jobbar med hemlösa katter ex Föreningen DjurhjälpenFlört

Bumbis
0

Jag känner till åtminstone två-tre person ganska väl som suttit i Djurskyddet Sveriges styrelelse  under åren och måste säga att de har inte suttit där för djurens skull, utan för sin egen, för att synas.

Det är personer som aldrig engagerat sig praktiskt utan bara haft en massa synpunkter på vad katterna kostar och på vilka katter som ska få  leva eller inte…utan att egentligen veta hur det funkar ute i "verkliga livet".

Lena
0

#65 Låter inte särskilt upplyftande! :(

#60 Skrev en insändare får vi se om den kommer med.

Alexej
0

#64 Djurhjälpen är ansluten till både Svenska Djurskyddet och Djurhemsföreningen som har 3-månadsregeln i sina stadgar.

Djurskyddet kräver medlemsavgifter av ett katthem. Vill katthemmet ha bidrag till nånting hänvisas till Djurhemsföreningen som finanseras av Djurskyddet.

Dagoe
0

#65 Jag delar dina åsikter. Jag känner också några som har suttit och som fortfarande sitter i styrelsen enbart för sin egen skull. De sitter i en massa olika styrelser för att bära upp arvoden utan att de har särskilt stora kunskaper eller engagemang.

# 64 Som Alexej skriver ska man som ansluten förening betala en viss belopp till DS för varje medlem föreningen har. Då man kan få bidrag från DS upp till en viss summa betyder det att vissa föreningar betalar mer i medlemsavgifter till DS än att de kan få i bidrag. Dessutom ska man, om man t ex vill få bidrag för underhåll av byggnader e.d. ansöka om bidrag hos Djurhemsförening som ju har 3 månadersregeln. Vi har av principiella skäl tackat nej till ev. bidrag från Djurhemsförening pga deras absurda regel.

Det är inte bara olyckligt att Hannersjö sitter i styrelsen. Det är skamligt att han överhuvudtaget har kunnat ta plats i styrelsen. Är det ingen som har frågat honom hur han ser på de olika djurskyddsproblem och hur dessa ska lösas enligt honom? Det visar ju hur precis hur föreningen sköts, det borde säga en del eller?

Djurskydd Sveriges förbundsstyrelse är en klubb för inbördes beundran, tyvärr…

johnnys girl
0

Även vi från Sth Katthem har av principiella skäl valt att stå utanför Djurskyddet Sverige.Precis av samma anledning som Göteborgs Katthjälp. I dag känns det mycket bra att vi står utanför.

Det enda glädjande med BH:s klavertramp i tidningen är   att jag tidigare uppfattat att Djurskyddet kännts svajigt i frågan kring skygga katter. De hade inte tagit tydlig ställning mot avlivning och jag fick flera gånger känslan av att man egentligen förespråkade avlivning även om det inte uttalades. Att Djurskyddet nu tvingats bekänna färg i frågan glädjer mig även om jag tvivlar på att hela styrelsen står bakom det.

För övrigt undrar jag hur intelligent BH egentligen är.  Katthemmen i landet måste vara veterinärernas absolut bästa kunder. Merparten av katthemmens medel går till veterinärkostnader. Kastrering,id-märknig,vaccinering och övrig veterinärvård av de tusentals katter som omplaceras via katthem varje år är ansenliga summor rakt ner i veterinärernas fickor.  Men han kanske inte tänkte på det.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Alexej
0

#69 Glad

[Kattsamariten]
0

HKS tog beslut på sitt årsmöte den 5 april att avsluta medlemskapet i Durskyddet Sverige fr.o.m. 2010. Vi upplever att djur-/katthems verksamhet ligger alltför  långt ner på priolistan, och att Djurskyddet egentligen hellre sysslar med "större och viktigare" frågor än hemlösa katter. Våra medlemmar är medlemmar hos oss för att dom stödjer OSS och VÅR verksamhet. Nu med facit i hand känner vi att för vår förening var det rätt beslut. Visst, man kan söka medel och få bidrag men medlemskapet kostar också en hel del. Nu kommer pengarna att stanna hos våra katter.

Vill även upplysa om att Djurhemsföreningens riktlinjer är under ombearbetning, och då även 3-månaders regeln. Jag har för ganska många månader sedan, under en annan tråd där 3-månaders regeln disskuterades, påtalat att om man för en saklig debatt ger det så småningom resultat. Nu är det på gång…

Lena
0

#71 Vad bra att 3-månadersregeln är under omarbetning. Låter mycker lovande!

Alexej
0

Extra Djurskyddsmöte efter veterinärs utspel

Djurskyddet Sverige håller just nu extra styrelsemöte i Stockholm med anledning av veterinär Bo Hannersjö från Envikens utspel i fredagens tidning. Där framhöll han som nyinvald i förbundsstyrelsen för Djurskyddet att han ville skrota katthemmen och i stället skjuta herrelösa katter.

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article436973.ece

lilltasen
0

Hoppas karln tar sitt förnuft till fånga och avgår.

MewTwo
0

I fredags kl 19.39 fick jag följande mail:

Hej!

Vi står inte alls bakom Bo Hannersjös åsikter. Ett uttalande från övriga styrelsen finns att läsa på vår hemsida, www.djurskyddet.se 

Bo Hannersjö får själv svara för sin uppfattning och om han anser sej kunna sitta kvar i en styrelse för en organisation vars främsta verksamhet är just katthem och som driver kattfrågan som en av de viktigaste politiska frågorna.

Med vänlig hälsning 

Åsa Hagelstedt
Förbundssekreterare 

Djurskyddet Sverige

Rökerigatan 19

121 62 Johanneshov

Alexej
0

2009-06-09
Djurskyddet kallar till extrastämma!
Djurskyddets förbundsstyrelseledamot Bo Hannersjö har i Dalarnas tidningar uttalat sig om att hemlösa katter bör skjutas och att katthem är slöseri med resurser som istället borde läggas på lantbrukets djur. Artikeln har lett till kraftiga reaktioner hos våra medlemmar och många har krävt Bo Hannersjös avgång.
Då det är stämman som väljer förbundsstyrelse är det endast en ny stämma som kan besluta att avsätta en ledamot. Vid ett extrainkallat styrelsemöte per telefon beslutade därför förbundsstyrelsen igår att kalla till en extrastämma den 27 juni kl. 13.00 i Stockholm. En kallelse skickas till alla anslutna föreningar idag. Föreningarnas ombud har rösträtt, men alla medlemmar har rätt att närvara på den extrainsatta stämman.

Djurskyddets hemsidan

Lena
0

#76 Vad bra att de tar tag i det hela! Här händer det minsann saker! :)

Alexej
0

Dalarnas tidning

Jättebra av Pia Persson att hon tog upp det!!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

De har misslyckats nå honom för att be honom frivilligt avgå står det i Pias artikel, hur kommer det sig att han själv inte kontaktar dem eller missar han denna uppståndelse hans skamligt dumma uttalande gjort?

Gronstedt
0

#79: Det står ju till och med "Hela helgen har Djurskyddet försökt förmå Bo Hannersjö att avgå frivilligt men misslyckats." Det låter ju som om de försöker övertala honom men han vägrar?

Alexej
0

Något de borde ha kollat innan han togs in i styrelsen. Hans inställning….Skrikandes Har de ont om folk? Jag ställer gärna upp!

Hawknestgrove
0

skönt att något händer!

MewTwo
0

Ja Alexandra, jag skulle rösta på dig!  =^:^=

Det är nog inte så enkelt annars för en så stor organisation att ha koll på alla medlemmar, och en årsstämma förutsätter ju faktiskt att valberedningen kontrollerat föreslagen person så att sådant här inte ska hända. Men misstag är mänskliga och vem vet, kanske är hela affären en tidningsanka eller också var detta en person som hade en hemlig plan med sitt engagemang, vem vet..

Det positiva i det hela är i alla fall att läsa idag i DT uttalandet från DS's Åsa:

Hon framhåller att både inom och utanför förbundet är folk upprörda, då Djurskyddet har som sin främsta politiska fråga att stärka kattens status i samhället. Det innebär att tills en förändring skett så är katthemmen ovärderliga och de eldsjälar som arbetar där värda all beundran.

Credit om något! Men man undrar ju, har karln gått under jorden, fortsatt citat:

Vi kommer att kalla alla föreningar på tisdagsmorgonen, då Bo Hannersjös ut-spel som nyinvald i förbundsstyrelsen skadat Djurskyddet och väckt starka reaktioner runt om i landet, förklarar Åsa Hagelstedt. Hon har hela måndagseftermiddagen försökt att nå veterinär Bo Hannersjö för att underrätta honom om beslutet att kalla till extra stämma i Djurskyddet Sverige bara en månad efter ordinarie årsstämma. Han har dock inte gått att nå, för att få besked om beslutet.

Bara att fortsätta bevaka!

emjon
0

Det finns mycket man kan reagera på och tycka om detta. Gillar verkligen Pia Persson och hennes blogg.

Väldigt bra med att så många och inte minst här har reagerat och skrivit mail till både Bo Hannersjö och framförallt Djurskyddet. Här ser vi ett bevis på att det lönar sig att protestera och hoppas nu att han blir avsatt av stämman.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

spookie
0

Hej!

Detta finns att läsa på Djurskyddets hemsida www.djurskyddet.se:

Styrelseledamot tvingas lämna Djurskyddet Sverige

Djurskyddet Sveriges extrastämma är nu avslutad med resultatet att Bo Hannersjö kommer att lämna styrelsen.

I dag höll Djurskyddet Sverige sin extrastämma. Stämman beslutade att styrelseledamoten Bo Hannersjö får lämna styrelsen med omedelbar verkan. Det var en stor majoritet av de närvarande ombuden som röstade för förslaget att avsätta Bo Hannersjö.

Delvoriah
0

Läste kommentarerna till artikeln, här är ett fint citat från en person som tänkt till:

"Det finns inga hemlösa katter. Alla katter är vilda rovdjur från början som klarar sig själv,för dom plågar och mördar oskyldiga råttor och möss varje dag innan dom äter upp stackarna."

http://brisingasmycket.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.