hjälp! vad gör vi med hittekatt?
jag och min vän tog idag in en liten kisse idag till henne, då vi märkte att den var undernärd och uttorkad. men vi kan inte ha den kvar hos henne länge för hon är allergisk och jag kan inte ta den heller. vi ringde Slaka Djurhem i Linköping och dom hade fullt. dom tipsade och sa att vi skulle ta den till veterinären. men tydligen så kostar det. hon är ensamstående mamma och har ej mycket pengar och jag går i gymnasiet och fick inget sommarjobb i år så har inga pengar alls. hur gör vi? vi vill att den ska få leva och ev komma hem till sig igen. om vi inte hittar ägaren så är den ju dödsdömd mer eller mindre :(
förövrigt är det är hane som inte kan vara spec gammal. han hittades i ostbrickan i Ryd (Linköping).

Har ni kollat blocket? Har för mig att det finns en efterlysningsannons där som påminner om denna katt.
Ska se om jag hittar den jag tänker på om en liten stund, för ska jag installera liten kattunge inne på toaletten.

anmäl den upphittad hoss polisen, anons på blocket, i nån lokal tidning och nån lapp i affären, skriv även att om inte ägarn dyker upp så sökt nytt hem, vad jag kom på jusst nu,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#2 jag tittade såfort jag kom hem nu, men jag hittade inte något. men kanske inte tittade tillräckligt
å lilla vän .. äter han och dricker? han ser ju inte alls bra ut..
Stackars kisse, jättesnällt av er att hjälpa kissen!
Är den uttorkad måste den få hjälp direkt! Ring veterinärkliniken direkt i morgon bitti och berätta om situationen. En del kliniker har konto för akuta katter som hittas.
Tycker att katthemmet kunde satt kissen på kölista åtminstone…
Äter och dricker han? Hurpass dålig är han?
Har ni kollat id-märkning i örat?

Hittade inte den annonsen som jag tänkte på såklart. Kanske inte var blocket jag såg det men jag kollar vidare.
De övriga frågorna jag hade har flera redan ställt så jag väntar på svar istället :)

#5 och #6
hon från djurhemmet nämnde kölista, men den var tydligen väääldigt lång.
han äter inte mer än någon tugga sen vill ha inte ha mer. och när min vän gav honom vatten så drack han pyttelite och började sen att skaka. som om han frös. men vattnet var inte spec kallt.. och vilka kliniker har konto? jag är bara 17 så jag vet inte riktigt vad vi ska göra. min mamma verkar inte speciellt pepp på att hjälpa, mer besvärad. jag sitter med tårar i ögonen asså. jag vill inte att den ska behöva avlivas. den har även ett sår ovanför tassen. det kanske också behöver tas om hand. kan lägga in en bild på såret. dock lite suddig
Oh… lilla kissen!
Ring valla och fråga vad det kan kosta och säg att det är en katt utifrån som är i dålig kondition! Kanske att de kan hjälpa till att omplacera den?

Lille vännen då!
Ska luska lite och se bland några bekanta i just Ryd, och även se om det inte går att få nån lösning.
Vilka veterinärer som har konto låter jag vara osagt för jag är osäker på om det ens finns här i närheten hos nån vet, men där kan jag ha fel.

#9 när vi ringde valla så var den som svara jätte kall och sa bara "vi kan tyvärr inget göra, ni kan ju ringa slaka djurhem" ungefär. men vi kan ju prova att ringa igen..
#10 ja gör det! all hjälp uppskattas något oerhört (:
Åh lille stackars vän! KAn du inte ha den på toa så länge i allafall? Såret mår nog bäst av att du bara tvättar med koksaltlösning. Ta en halv tesked salt i en halv liter vatten och koka upp och låt svalna av.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#12 den stannar hos min kompis över natten. men kan itne mycket längre än så pga allergi. min mamma är bara helt anti och påpekar att den kan ha sjukdomar som kan smitta våra katter så jag får inte ha den hemma. imorgon ska jag åka till henne och så ska vi ringa runt lite mer. ska be henne fixa koksalt (:
Kan man inte om den är hemlös hävda djurskydd och då har den rätt till vård??
Mymlan: Var det inte så?
så snällt Hoppas Danielssson kommer på nån lösnig Finns inget annat djurhem i närheten som kan ta emot en akutkisse? såret ser ju rent och fint ut i allafall.

#15 jag känner inte till något annat. tror det bara finns Slaka här i linköping :/
Nix, inte samma kisse… skiljr på teckningen vid ögonen!

#16 han har inte så mycket svart i pälsen. mest grå blandat. och han verkar inte ha varit borta allt för länge, då pälsen verkar relativt fin och så. men tack iaf (:

I Linköping finns bara Slaka, sen är det ju Norrköping nästa finns i eller Västervik.
Som huskatt säger har jag för mig att det var också ang när Mymlan var iväg med den påkörda katten. Frågan är om man kan vända sig till vilken vet som helst då.

Läste nu att han är kastrerad och chipmärkt.
Så det vore bra om ni kunde få hjälp med att kolla om han är chipmärkt. Vetrinären kan kolla det men även vissa polisstationer. Det ska inte kosta nåt.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Hmmm är det bara jag som tycker, att den undre(vänstra) framtassen ser svullen ut uppe på benet?

#21 när vi ringde djurhemmet så fick vi hembesök av en tjej som jobbade där. (blev ganska chackad av att hon var så angagerad! eloge till henne! )
hon tog med sig en såndär grej och kollade, han var inte chippad.

#22 hhmm.. tror det inte var så. en tjej från slaka kom och tittade på honom. har inte spec bra kamera på mobilen så kanske därför det ser ut som det. men ska kolla när jag åker till kissen imorn!
Än en gång tack för att du bryr dig!
Äter han inte som han ska är det oroväckande!!
Det kanske finns någon som äger katten och saknar den något enormt och skulle göra allt för sin kisse.
Har du sett om den är kastrerad? Jag tycker också att jag känner igen kissen från någon bild. Jag ska kolla runt.
Försök att se till att den får lite mat i sig, smeta lite blötmat på framtassarna så kanske den sklickar i sig lite. Försökt även få i honom lite vätska, doppa ditt finger i vatten och dutta på hans mun. Denna kisse får inte släppas ut igen för det är något som är fel!
Finns det ett katthem borde de se allvaret i det hela och försöka hjälp när det verkligen är akut. De får bidrag till att hjälpa, de kunde se till att katten kommer till veterinär åtmistone.
Suck, varför har man inte plats….
Finns det någon som kan ta in kissen??? Insamling till vettevård kanske vi kan fixa här på hittekatter om det inte finns någon lösning??? Vad säger ni andra?

#22 Funderade på det också, eller om det bara är att han ligger lite konstigt med benet så att det ser ut så.
Så snällt av er att ta in lilla kissen. Hoppas du Danielssons kan hjälpa dem i morgon med katten.
Oj, oj stackars lilla kissen! Jättebra att ni tagit in kissen.
Den behöver få i sig vätska. Försök att ge den lite på en tesked med jämna mellanrum. Allra bäst är om man har en doseringsspruta eller pipett. Men annars får man försöka ge den med en sked. Eller om man har ett sugrör som man fyller med vätska och sedan droppar in i munnen på kissen. Skulle tippa att den är dålig pga av att den är uttorkad. Lätt att bli i den här värmen. Den skulle behöva komma till en veterinär så snart som möjligt. Det finns något som gör att de måste ta emot en upphittad katt.
För att söka vidare efter ägaren kan titta på www.djurpolisen.ifokus.se - en annan iFokus sajt som är till för just bortsrpungna katter.
Viktigt att ni ringer polisen - det är det första man ska göra när man hittar en katt. Och det första en ägare ska göra om deras katt springer bort. (Tyvärr gör inte alla det).
Om ni tar kissen till polisen kan de scanna den för att se om den är ID-märkt med chips.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ett STOOOOORT tack till alla som svarat och kommit med tips. ska ringa polisen om kissen imorgon, och kolla till han rent allmänt. tror att han ligger och sover med Caroline hehe (: så får väl ringa och checka imorgonbitti. och fortsätta ringa runt till vi hittar någon lösning! I'll keep you informed.
och igen, tack!
Berätta hur det går, ska också höra runt lite grann och se om det finns någon som kan ta en liten kisse.
ja fösök få den lille att kanske slicka i sig något riktig mums, som såsen på makrill i tomat, eller tonfisk i vatten. Då får han i sig lite vätska i allafall!
Gonatt lilla kissen, hoppas du är piggare i morgon när du fått vila!
#22, nu såg jag också att benet ser konstigt ut….missade det förut….
Vll bara uppdatera ang lille missen, som är i mycket dåligt skick (verkar dert som) han har även börjat kissa blod och vill varken äta eller dricka.
Jag har efter mycket besvär (återkommer om detta) lyckats få detta under djurskydd samt fått en tid till djursjukhuset idag kl.13.40
Så jag och Ts kompis..som har katten hos sig åker då dit med lilla missen för en koll och bedömning.
Håll tummarna och tänk på missen.
Hur går det med lille kissen?
Huskatt08, **Varmt tack!!** och även stort *TACK* till de tjejer som tog in honom! lille vän..
så skönt han får komma till veterinären snart..
Men stackars katt!!
Snällt av dig huskatt08 att fixa så kissen kommer till veterinär. Håller alla tummar och tassar vi kan för att det går bra.
Missade tråden:( Hoppas att katten överlever..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Så bra att du kunde hjälpa till, Huskatt! Nu håller vi alla tummar och tassar, vilket blir ett par st, för lille kissen!

Å, lille vännen så bra att huskatt08 kunde hjälpa till så att du kom till veterinären. Du ser onekligen smal, sliten och trött ut.
Nu väntar vi bara på uppdatering.
Tassar och tummar hålles för att det är behandlingsbart.
Så snällt av huskatt08 att hjälpa till. Håller tummarna och väntar otåligt på uppdatering.
Arma kisse….. OK, vi håller tummarna, men jag har faktiskt inte stora förhoppningar…..
liten vän, det skar rakt in i hjärtat på mig. Det ser ut som om han har givit upp. Håller alla tummar och tassar för att det ska gå bra med den lille.
åh men missen, vad det gör ont i en när jag läser om han. Vilken tur att han fick komma under ert beskydd…
Hoppas att han inte är alltför skadad….. Hoppas att han överlever detta nu, nu när han får hjälp lille katt….
Lille missen…så fin…har nu fått somna in
han slapp vara ensam för C (hon som tagit in katten) var hos honom.
Han var mycket illa däran…spräckt gom, invärtes skador och antagligen både lever och njurar var illa eller slut.
Han hade inte kunnat äta på några veckor (vad vi vet) så mager..bara skinn o ben…har aldrig sett en så mager misse.
Är otroligt tungt men man måste (försöka) tänka som så att han nu slipper lida mera.
Mina tankar går oxå till C som jag vet tog detta mycket hårt.
Hoppas om ett tag så känner du att du gjort en god gärning C som tog in katten och gjorde så han slapp lida mer.
Åh lille vännen….. nu har han det bra……Antagligen påkörd….Tack för att ni tog hand om den lille vännen! Nu springer han på de gröna ängarna i Regnbågslandet!
Turerna kring denna misse har verkligen fått mig att fundera..
Ringde länsvetrinären (fick efter många försök tag i en) efter hänvisning från djursjukhuset för att få bekräftat att detta kunde gå under djurskyddd, innan dess kunde de inte ta emot och hjälpa katten!!!!
Länsvetrinären (länstyrelsen) hänvisade mig vidare till polisen för Ls hade inga medel för hemlösa skadade djur.
Polisen jag pratade med var inte beredd att "satsa" pengar på en hemlös skadad katt
utan att det var avlivning som gällde…. efter mycket prat…lirkande..argumenterande att katten åtminstone MÅSTE få en bedömning av vetrinären innan man kan avgöra dess öde, så gick han med på detta om jag LOVADE att ta hand om katten ifall den hade chansen att leva vidare.
Undrar egentligen vem som har ansvar vad det gäller djurskyddet???
Tyckte de lassade över ansvaret på varandra.

vila i frid lilla fina tisse… jag har tänkt på dig och fällt tårar sen jag såg kortet.. 
varmt Tack Ni som hjälpte honom så han slapp lida mer.. 
Lille älskade kissen, nu är han fri från smärta och som Gunilla skriver springer han nu omkring med andra älskade kissar i det vackra Regnbågslandet.
Än en gång tack för att ni tog hand om honom och visade honom mänsklig värme.
Stackars, älskade lille kisse..
..nu slipper du lida.
Tack alla ni som hjälpte honom.

Tur att ni hjälpte honom, även om han inte gick att rädda så slapp han att lida i allafall mer,,, lille gubben,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag förstår hur tufft och tungt detta måste vara för dig men tänk vilken lycka för den katten att DU fanns där för honom, att han slapp lida längre för det kunde ha tagit veckor innan han självdog någonstans. Du är hans ängel. Tänk så även om det är jobbigt. Fortsätt ta hand om dem du möter där ute även om det inte alltid slutar lyckligt.
Många tröstkramar
Lisa
huskatt08, det där vore väl något för en aftonblaska att ta i ? För hur mycket ska ett djur lida förrän det åtminstone får en smärtfri hädanfärd? Ruskigt, att det ska vara så……
Vad bra Huskatt att du kunde hjälpa kissen till veterinären. Men för bedrövligt att det skulle ta sådan tid och så många samtal att få det ordnat. Så ska det inte behöva vara! Vi borde låta kvällsprssen skriva om det här tycker jag.
Vill även tacka TS och C som engagerade sig för kissen. Så synd att den inte kunde räddas men nu fick den hjälp från sina plågor och fortsatt lidande. Undrar vad den varit utsatt för?
Kram till er alla tre!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har just startat en ny tråd ang turerena kring denna lilla misses öde.
Just nu känns det som jag helt tappat tron på människosläktet.
Visst denna misse sover gott nu MEN det finns så många fler och ska det vara helt omöjligt att få hjälp så undrar jag hur det ska sluta…

Lille vän en sån tur att du kom in och fick hjälp så att du slapp dö ensam utomhus. 
Tack allihopa för erat egangemang!
stackars lille katt
Stora och många tårar rullar på min kind …………. så fruktansvärt sorgligt att katter ska behöva ha det så. Hur är människor funtade som sett den här stackars kissen säkert länge och inte bryr sig ………. och den som väl en gång kanske har ägt denna katt 
Stor Eloge och Tusen TACK att ni hjälpte den lille fine kissen så att han slapp dö ensam och eländig. Ni har gjort en stor insats.
Tack och Stor Kram till er alla tre!
ja arma lilla vän. Han hade behövt få somna in redan i går, eller så fort han hittades. Det är ju fruktansvärt, att ett djursjukhus inte tar in och ens kollar en sjuk katt! Så det där är ett fall för KVällspressen. Kan ju även få folk att kanske öppna ögonen på vad de ställer till med….

både jag och min vän C var med vår lille prins tills han somnade in. det var väldigt jobbigt för oss båda. mycket tårar och så. det brast för mig när han fått sprutan. såfort han reste sig så föll han ihop igen. det var hemst att se.. och det kändes också jobbigt att se min bästa vän så krossad och ledsen.
när han tillslut drog sitt sista andetag så stannade vi och tog farväl. vi ville nog inte acceptera att han var död, han var fortfarande varm när vi lämnade honom. så jag intalade mig lite att han bara sov..
här är en bild på prinsen innan han blev riktigt sjuk.
en bild på honom första gången han dök upp utanför C.

Lille vän! Sov gott nu du lille och inget ont kan mera drabba dig. Vad jag önskar dem, som dumpade dig, kan vi ta i en annan tråd……

jag tror nog att det var någon jävla *censur* som skadade honom. han hade ju så ont! men tack till huskatt som hjälpte oss med samtal och följde med! tusen tack!
sov i ro lilla kissen och tack för att ni tog hand om honom
lille grabben!

Stackars kissen.
Det är trots allt skönt att han slipper lida mer.
Sov gott.
ja, men att ingen ville ta emot honom i går, det är ju anskrämligt!
Skäms på er, både katthem och djursjukhus som inte ens ville titta på honom!
Jag blev så ledsen när jag läste att han inte klarade sig. Fick gå ifrån datorn ett tag. Varför fick han inte leva sitt liv?
Trodde inte att det var så farligt efter att jag läste (#23) att någon från katthemmet hade varit och sett katten. Hur kan man åka därifrån och inte fattar att katten behövde akut hjälp?
Linda, jag klandrar absolut inte dig eller din kompis. Ni gjorde vad ni kunde men tjejen från djurhemmet borde har sett! 
Lilla okända katten, den är till dig:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nää..det var så uppenbart att han behövde akut hjälp.
Visst är det skrämmande att någon som jobbar på ett katthem bara vänder på klacken och går….

Tack o lov för människor som er som gav den lille stackarn ett värdigt slut! Arma kille att behöva gå så! Underbart att ni tog kraft o drev detta vidare för hans del!
Tänk på er själva nu o att ni faktiskt gjorde ett underbart arbete för denna kille! Klappa er själva på axeln o säg att ni gjort något bra för det har ni!!
Stor eloge till er alla!! 
Ingen skall behöva lida! Inte ens djur!
Det borde vara klarare regler o det är bra om detta luftas.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
ja jag förstår verkligen inte att katthems tjejen bara kunde gå utan och hjälpa till ej katthemmen el djursjukhusen heller..

hon från slaka var faktist väldigt hjälpsam. men han såg faktist inte lika risig ut som han var. visst var det en miss men vi såg det inte heller förns dagen efter, dvs blod i urin osv.. men så jävla trist att djur inte räknas. deras liv är inte mindre värda än våra. bara för dom inte kan prata som en människa, tänka som en människa, så är de värdelösa i andras ögon liksom. om jag hade haft pengar så skulle jag mer än gärna betalat vård för prinsen men är ju tyvärr bara 17..
Stor eloge till er som hjälpte katten och sov i ro lilla kissen för nu finns ingen smärta mer.
De som vände ryggen till borde skämmas.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lilla hjärtat då
Stor eloge till er alla som hjälpte kissen och att han får slippa lida mera.
Jag tycker det är oerhört nonchalant av ett katthem att neka en sådan här katt hjälp. Även om det finns många katter i kö så måste de sjuka få förtur, åtminstone se till att katten får veterinärvård, så får man ta platsproblemen i efterhand… det brukar lösa sig om det verkligen är kris.
Jag hävdar fortfarande att jag sett en efterlysning på honom för en tid sedan men kan inte minnas var. Jag har för mig att det var en katt som varit försvunnen länge och att de annonserat flera gånger. Men katter kan vara lika varandra, jag kanske har fel….vi får hjälpas åt att kolla efter annonser.
vilken lycka i allt elände att lilla kissen fick hjälp över regnbågsbron, och slapp ligga i ett och dike sina sista timmar, lilla kattängeln har det bra nu
Maggan47

#74 Ja jag är säker på att jag har sett en annons också. Man kanske borde sätta ut en annons som förhoppningsvis ägarna ser så de får veta vad som har hänt sin lille..
#76, hade också den tanken att en annons bör sättas ut.
Jag satt och kollade runt igår kväll på efterlysningar, men som på blocket försvinner de ju efter ett tag.
Vem vet, kissen kanske inte ens bodde på den orten utan liftat med en bil någonstans ifrån?
En annons är inte fel. Jag har också i kväll letat förgäves på efterlysningar.
#71, vi är så tacksamma att du och din vän hjälpte kissen.
Hur många skulle ha brytt sig överhuvudtaget????
Även om det känns tungt nu så försök tänka hur han skulle mått om han fick ligga ute och självdö i värmen…..
Det var väldigt bra gjort av er att ta in kissen i tryggheten. Han kommer minnas er och er insats. 
åh lilla katten som var så fin, 
sov i ro lille missen, jag gråter för jag hade hoppas att du skulle klara dig när du äntligen fick hjälp…
Så fin så…… usch vad tragiskt