upphittad svartvit katt
En svartvit katt, troligen honkatt och i så fall kanske även dräktig, dök upp vid Frillesås rid och körklubb i början av juni troligen. Frillesås som ligger mellan varberg och kungsbacka, och ca 5 mil söder om Göteborg.
Den är tam men har blivit mer restrektiv med tiden, den ser ut att ha varit ute ett tag med tanke på hullet och pälskvaliteten. Den har inget id-nummer i örat och inget halsband.
Som det ser ut nu kan jag inte ta in den då jag bor hemma och inte får lov att ta in en katt till, och ingen annan verkar vilja ta in den heller. Men den får mat varje dag i stallet. Känner du igen katten?
Hör i så fall av dig, antingen här på iFokus eller till h_anna87@hotmail.com, jag kollar mejlen varje dag!

puttar…
Dräktig:(
Kollar med katthem i närheten. Listan om katthem finns här. Lägg också ut henne under http://kattpolisen.ifokus.se/
Hon måste ju in innnan hon får barn!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja, och av det lilla jag har fått känna på hennes mage så känns det som bebisar där inne… Jag har kontaktat göteborgs katthjälp och även ett lokalt katthem i närheten av där jag bor, men det kryllar ju med dräktiga katter/katter med ungar som behöver någonstans att bo… Jag försöker berarbeta mamma lite åt gången, kanske att jag kan få ta in katten om jag genom ett katthem får hjälp att placera ut kattungarna när det är dags sedan! Mamma katt kan efter kastration få stanna som stallkatt om ingen ägare går att hitta. Väntar på svar från göteborgs katthjälp, hur dom ställer sig till att hjälpa till.
Har lagt ut henne på kattpolisen, gjorde det samtidigt som på hittekatter. Och även lagt upp en efterlysning/upphittad på gbg katthjälps hemsida med bild.

håller tummarna att du kan linda mamma runt ditt lillfinger….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jättebra att du bry dig och försöker ordna det för missen.
Hoppas hon kan få komma in till er om hon är dräktig.
Åh, så snällt! Hoppas du kan beveka din mamma! för kissen framtida öde är ju säkrat, om någon kan ta hand om henne under bebistiden!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja, det är det som känns så frustrerande, att det är "bara" under bebistiden som det gäller… Kan ju inte klandra mamma, det är hennes hus och jag förstår på sätt och vis att hon inte vill riskera att "bli sittandes" med en massa kattungar som ingen vill ha, men det känns rätt kasst att inte kunna ta in kissen när jag så gärna vill göra det.
Väldigt eventuellt kan det finnas en öppning, en vän till mig som kanske kanske kanske kanske kan tänka sig att ta hem katten, men det är så osäkert att det går vägen (även där finns det familj, man och barn att ta hänsyn till) så det vågar jag inte hoppas på ännu.

Nu har jag fått mamma att gå med på att ta in katten åtminstone tills en annan lösning kan kommas på! Var uppe i stallet nu ikväll för att se om jag kunde få med mig kissen hem, men självklart så visade sig bara stallkatterna. Kissen brukar vara vid stallet mellan 22-23 på kvällarna, men inte ikväll, jag ropade och letade och väntade men inte ett spår… Hoppas på bättre lycka imorgon!
Åh..Så bra
hälsa din mamma oxå och tacka för att hon/ni hjälper/ bryr er om denna lilla missa.
missen kommer säkert snart….de brukar alltid vara osynliga när man vill ha tag i dom 

toppen änglaflickan… hoppas nu snart missen visar sej…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ikväll håller jag tummarna att kissen visar sig!
Men usch vad nervös jag har blivit nu, jag vet ju inte alls hur långt gången i dräktigheten hon är, och jag vet inte alls när och ens om jag kan få hjälp av något katthem att ta hand om henne under dräktighet och kattungetid… Jag har aldrig varit med om kattfödsel innan, och jag är fattig student så att behöva åka akut till veterinären och göra kejsarsnitt eller liknande om något går galet har jag inga ekonomiska möjligheter till hur gärna jag än hade velat!
Många funderingar nu…
Förstår att du är nervös
samtidigt som det är spännande.
Hade du varit i kontakt med något/några katthem? De kanske kan hjälpa dig med råd och stöd iaf.
Har din mamma någon vana av katt födslar?
Det kanske finns någon bra bok du kan låna hem..sen finns det mycket här på internet att läsa.
När du får fatt i katten..om du tar den till vetrinären så kan de kolla hur långt gången hon är. Är det inte för långt gånget så går det att abortera.
Lycka till med fångsten ikväll!

Hehe, nej min mamma har fram tills jag drog hem första hittekatten för fyra år sedan inte ens tyckt om katter:P Så hon har ingen vana alls!
Jag är 22 år och bor hemma tillfälligt dessutom, så det är verkligen på nåder som jag får lov att ta in kissen nu… Men jag får läsa på om kattfödslar, hoppas på att hon inte föder innan jag har lyckats leta fram någon som kan tänka sig att hjälpa mig med inhysning under kattungetiden, och om hon föder typ snart så får jag bara hoppas på att allt går väl! Som sagt, en veterinärräkning på flera tusen finns det ingen chans alls att jag kan klara av att betala. Men jag ska göra vad jag kan!
håller tummanr för dig……

Håller tummarna jag med…
Jag upplevt många kattfödslar och aldrig haft problem. Hoppas allt kommer att gå bra!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kom nyss hem från stallet, tomhänt idag med. Suttit o väntat, ropat, väntat igen, letat, sedan kl nio. Hon brukar komma när man ropar, annars kommer hon självmant vid tio-elva tiden på kvällen… Men nu har ingen sett henne på två dagar, jag hoppas verkligen inte att hon har lagt sina ungar någonstans i "skogen" eller att något annat har hänt… Får göra ett nytt försök imorgon kväll.
Usch risken fins,a tt det är just det som hänt…..

Mm, jag är rädd för det med… o har hon lagt ungarna i skogen vetesjutton hur jag ska lyckas hitta dom..! Jag håller tummarna att hon dyker upp imorgon kväll! Har bett dom i stallet att ringa mig om dom får syn på henne med.

Ingen lycka idag heller… Försökte ge mig ut i den lilla skogen som omgärdar stallet, men fick ge upp efter bara några meter för det gick inte att ta sig fram för alla buskar, träd och sly… Något tips på bra sätt att leta katt i skog? När man är helt ensam dessutom, svårt att typ gå "skallgång" då… Vill så himla gärna hitta kissen!
Kanske har hon nu fått sina ungar, men jag har svårt att tro hon skulle ha dem liggande i en buske i skogen, hon har hittat ett litet gömställe med tak. En kattmamma ligger still flera dygn med sina ungar för hon är mätt och belåten av moderkakor bra länge.
Hoppas hon kommer och visar vart hon har lagt sina ungar
hoppas du får tag i mammakatt och hennes ungar, om det visar sig att hon fått dom, du får väl smyga efter henne, om hon verkar smal
Maggan47

Okej, tack för infon, då vet jag det =) En fråga till er experter, när tror ni är den mest sannolika tidpunkten på dagen som hon kan tänkas komma och äta..? Innan har hon alltid kommit kvällstid som sagt, men hon kanske inte vågar lämna ungarna kvällstid..? Om ungar nu är anledningen till att hon är borta..
Vet att det har funnits en gammal förfallen stuga/torp i "skogen" runt stallet (skogen är kanske en knapp kvadratkilometer stor, om inte mindre), kanske det vore ett ställe att leta på?
Hur går det..har du fått tag i katten?
Hon dyker nog inte upp förrän det blivit svalare på kvällen…

Varken jag eller någon annan i stallet eller någon av stallets "grannar" har sett till kissen :( Jag har letat i alla bodar, uthus och husgrunder jag kunnat komma åt, ingen katt där heller och hon kommer inte längre när man ropar, oavsett tid på dygnet… Har även tittat i diken och längs vägen som går en bit bortanför stallet men där har inte heller funnits någon katt.
Jag hoppas att någon annan har tagit in henne, att det är anledningen till att hon är spårlöst försvunnen! Men jag har bett folk i stallet att hålla ögonen öppna.
Hoppas att inget hänt henne…kan ju gått undan för att föda..hittat något annat tillhåll.
Bra att du fortsätter kolla och leta.Vi får hoppas på det bästa.