Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: media
Läst 2825 ggr
Imasy
0

Körde ihjäl katt med mopeden :(

Ibland undrar man hur ungdomar är funtade Skrikandes

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5429997.ab

Leffe
0
Bumbis
0

SkrikandesGråter det finns inte ord.

Jag är inte heller ett dugg förvånad, speciellt inte när det hänt i Hagfors, Värmlands "vilda västern".

anebit
0

GråterSkrikandesGråter

Undrar hur dessa flickor blivit uppfostrade och var är deras emapti?

Det hände väl hemska saker förr också men världen har blivit mycket hårdare nu.

Förr var det väl mest pojkar/ynglingar som stod för typ såna här hemska saker men nu är det fler och fler flickor som också är grymma…………….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

huskatt08
0

Skrikandes Grymt!!!!!

Bra att de iaf fick tag i tjejerna…hoppas nu de får vad de förtjänar.

( så hårda straff får de förstås inte)

martdat
0

Hadde min dotter gjort så så hadde hon åkt ut tror jag, fan vad jag hadde skämts,, nedrans,,, xxx!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Fy f-n det är ingen hejd på olustigheterna! Men det är klart kan man avsiktligt ha ihjäl en skolkamrat (syfte på det hemska mordet i Stureby) så ligger väl även en katt risigt till bland oempatiska tonåringar…Skrikandes

Jag kör ju moped själv och det är min fasa att det skall rusa ut en katt i vägen, då kör jag garanterat av och det kan gå galet för såväl katt som mig själv. Och så finns det sådana som medvetet "prickar". Skrikandes(igen)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

JAg saknar od.. Klart störda i alla fall. OCh som sagt, tjejer….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Leffe
0

Numera är tjejer råare en killar

Imasy
0

ja hade det varit min unge som gjort något sådant hade mopeden legat på Blocket för länge sedan Skrikandes

änglaflickan
0

Och folk kan bara inte förstå varför man har sina katter som innekatter… Får höra hur ofta som helst hur elak jag är som inte låter mina katter gå ut, "och leva sitt liv naturligt"…

Lena
0

Fruktansvärt! Man undrar vart samhället är på väg när ungdom beteer sig på det här sättet.

Tyvärr även ett tydligt exempel på varför det inte är så lämpligt med utekatt i tätbebyggda bostadsområden.

Enda trösten är att ett vittne så dem och att de nu åkt fast.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MammaL
0

Åh jag läste detta och undrar liksom andra hur dom är funtade. Jag fattar inte hur man kan bli så kallhjärtad.

Någon ånger måste dom ju känna…

martdat
0

#11 Ja bra det, för en gångs skull, hoppas det blir påföljder nu bara,

annebeate
0

Som någon tidigare skrev i tråden: Vart är samhället på väg. Våld som begås av tjejer är inget ovanligt i dag. Ungdomar som står inför rätta känner eller i vart fall visar många gånger  ingen som helst empati för sina offer. Detta är dagens samhälle. Någon förbättring är ej i sikte, tvärtom.

Lilla kisseGråter

monsi
0

Värkar som de inte fattar att djur eller mäniskor kan känna smärta, precis som om de tror att de ska ställa sig upp igen efter att ha blivit ner mejade.

Viste folk körde på kaniner o harar med vilje med bil men jaga katt med moped sjukt både sakerna.

Spärra in dem o kasta bort nyckeln.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Hawknestgrove
0

JAg ekar i takt med dig,Monsi

CALA
0

I NWT (pappersupplagan) Försäkrar anhöriga att flickorna aldrig skulle göra något sådant med vilje. Men det är väl samma som tror de ute på natten och gör vettiga saker. Hoppas de åker dit för djurplågeri.

Imasy
0

En av tjejerna hade väl till och med erkänt?!

Hawknestgrove
0

japp i allafall enligt vad som stod i AB….

Debattia
0

Håller med om att det är mycket sorgligt det finns såna här avarter i samhället oavsett det är tjejer eller killar !

Undrar om människan och djuren kommit för långt från varandra??

Hur många tänker på att den goda fina steken i affären tillhört ett levande djur, med detta menar jag inget illa till någon som äter kött. Förut kunde dom se och mata djuren innan dom slaktades.

Hur många föräldrar som bor i hus t.e.x. skäller på katter när dom varit där och släppt lite bajs i rabbatemn.(gödning) Kanske skriker,jagar bort och skäller??vad lär dom då barnen samt att det blivit mindre solidaritet och empati i hela samhället.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

maggan47
0

vad jag inte förstår är att föräldrarna säger, mina barn skulle ALDRIG skada ett djur med vilje, ändå finns det vittne till hur dom avsiktligt körde på katten, säger bara, få upp ögonen på era barn, lär dom empati, och vara rädda om människor och djur, men kan inte föräldrarna fatta, att deras barn kan göra så, hur ska dom då kunna lära ut något. kommer ihåg förra sommaren när någon eller några kastade sten på min lilla Timjan 5 år, som låg i MIN trädgård under en rosenbuske och sov, träffade i pannan, och jag såg inte just då, vem som kastade, detta utvecklade sig på 3 veckor till skelett cancer, och som jag bråkade med föräldrr, och dom säger bara, men det var inte meningen… där hade jag kunnat göra mig olycklig, tr mig

Maggan47 som saknar sin bebisGråter

MadebyM
0

I "min värld" skulle det vara "skottpengar" på dessa tjejer! Finns INGA ursäkter!

Debattia
0

21.Gråter

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

CALA
0

Hittade en artikel i vf om flickorna..

http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Hon-har-mordhotats-efter-mopedolyckan-090626.aspx

Kanske är man för snabb att dömma? eller,,,,

Imasy
0

Ja allt som fanns att läsa var ju det i Aftonblaskan. Hur det än var så tycker jag inte att de ska utsättas för mordhot, oavsett om det var en olycka eller ej.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Absolut ska inte tjejerna mordhotas men vad har hon för mamma som tycker att poliserna skulle vara mer psykologiska när de ringde på dörren? Det är ett brott som har begåtts och poliserna är då banne toppen som så fort följde upp detta. I dåläget hade man ju ingen info. 

Och mamman klagar vidare på att ingen ringt och frågat hur tjejerna mår? Har de ringt och frågat kattens ägare hur dem mår. Olycka eller ej jag blir så trött på jamseriet, de har kört ikjäl katten och får ta konsekvenserna av utredningen

Imasy
0

Ja, var det en olycka så har de ju inget att oroa sig för.

Var det dessutom en olycka så kan jag förstå om tjejerna mådde dåligt, men det var ju då inte deras fel och de har ju heller inte förlorat ett älskat djur.

Tycker också att poliserna ska ha all heder som följde upp detta, trots att det "bara var en katt".

Hawknestgrove
0

Ynk, Ynk, säger jag bara. För det första, så var de nog mer rädda för att åka fast, då de antagligen inte fick åka två på moppen. Okej, för att det inte var meningen, men man smiter inte från en olycka på det viset! Nästa gång  är det med bil och kanske en människa? Rätt åt henne att sommarlovet blev förstörst. Det ska hon bara ha.

martdat
0

ja jag vet inte men enligt vittnet så har den ju sett hur de jagade katten, nä, jag liter inte på aftonbladet  men jag litar inte på flickorna heller,

kattassen
0

#28 Gunilla - man får åka två på de vanliga EU-mopederna som finns i dag! Inga problem därvid.

Jag vet inte vad man skall tro. Det känns i allafall ledsamt både för kattägaren och tjejerna. Var det en olycka, blev det hela naturligtvis en läxa för damerna och de lär sig förhoppningsvis att man tar sitt ansvar och sedan att katten dog känns väl som straff nog här.

Det är rätt obehagligt dock att en kvällstidning kan få en vinkling på grunder som kanske inte är helt bekräftade. Vad skall man tro?

Hawknestgrove
0

kattassen, får man det, även om man bara är 15 år? Vet ju att man får på de där Eumopparna, men får man köra Eumoppe vid 15år? OCh hur är det med förarbevis? Jag är så mossig i mitt tänkande, så jag är ju fast i det där med vanlig moppe, 15 år, 30 km/tim och ingen passagerare. HAr liksom inte haft anledning att sätta mig in i de där reglerna….

kattassen
0

#31 Vi har en EU-moped (klass 1). Mycket praktisk och trevlig när man susar till jobb här i Göteborg.Glad En sk. scooter.

För Klass 1-moped gäller följande:

Åldersgräns 15 år.

Du måste ha ett sk. förarbevis (fixar man på trafikskola ca 8-10 timmars utbildning)

Du får åka 2 personer (en som kör och en passagerare) på denna typen av moped.

Moped skall vara registrerad och den får inte framföras på cykel eller gångbana. Man får betrakta den som "en liten" bil som jag säger till mina ungdomar.

Mopeden får gå max 45 km/tim

Sedan finns det en annan variant som kallas klass 2-moped och för den gäller mer "cykel-reglerna"

Mopeden får inte gå mer än 25 km/tim

Den skall köras på cykelbana där det finns annars vid vägrenen

Man får (om man är över 18 år skjutsa 1 barn under 10 år eller 2 barn under 6 år).

Där gäller också 15-års gräns för körning men inget förarbevis behövs.

De flesta ungdomar i dag har den översta varianten sk. klass 1-moped (EU-moppe) och får således åka 2 pers på den men dock inte på cykelbanor vilket man tyvärr ser ofta. Det kan kosta en liten prick i protokollet och en slant i böter. Jag är som en bandhund här hemma och påpekar alltid detta. Händer det något på en GC-bana är man skyldig vad som än hänt.

Hawknestgrove
0

Ok, tack! Ja då spörs det om, vilken typ av moppe tjejtrasorna hade. OAvsett, så har de smitit från en olycksplats….Skrikandes

kattassen
0

#33 Räknas det som en regelrätt smitning från olycksplats om man kört på en katt? Jag säger inte att det är OK på något sätt men rent juridiskt liksom? Det är nog det vanligaste lagbrottet i Sverige i såfall förutom att gå mot röd gubbe.

Bumbis
0

I dag att läsa på nwt.se:

http://nwt.se/hagfors/article550678.ece

Här framstås kattmördarna som om det vore synd om dom. Skrikandes

Vad jag har hört ryktesvägen hade samma tjejer skrivit blogg några dagar innan och beskrivit hur de kört över en fågel på flit och hur fjädrarna flög hit och dit.

Mamman till en av tjejerna uttalar sig i artikeln:

"Jag är orolig varje dag att det ska hända henne något, att någon sjuk människa ska ge sig på henne.

"Någon sjuk människa"!!!?????? Skrikandes Vad är de här tjejer då????  Det här är minsann inget friskt beteende!!

kattassen
0

#35 Vad är sant och vad är inte sant? Det är den ständiga frågan. Vad man hör ryktesvägen är ju inte alltid heller riktigt. Men visst - om det är så att flickorna "njuter" av dessa handlingar är det så oerhört sjukt och skall naturligtvis fördömas. Men folk har också en oerhörd förmåga att utnyttja situationen att svärta ner tjejerna och vända historian till deras nackdelar. Det är i synnerhet ungdomar också väldigt bra på. Retar man sig redan på någon är detta ett gyllene tillfälle att spä på aggressionen. Det finns alltid 2 sidor av myntet.

Jag vill nog inte spekulera längre, men att överhuvudtaget lyckas köra över ett djur (i synnerhet fåglar) med flit med en moped är inte så lätt - de flyttar sig i 9 av 10 fallen innan man ens är nära.

Men som sagt - sjukt och oförsvarbart om det ligger sanning bakomSkrikandes

Hawknestgrove
0

och så de andra ungdomarna, som skrattade och undrade om de skulle spotta och p**a på den. Vad är detta?Gråter

Bumbis
0

#36, nej man ska inte lyssna på rykten, men jag är inte ett dugg förvånad om detta är sant.

Att köra över en fågel med moped är nog ganska lätt denna årstid när det finns så mycket fågelungar som sitter och kurar. Jag ser överkörda fågelungar både på trottoarer och vägar när jag åker till jobbet.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om man skriver om det på en egen blogg….verkar minst sagt mycket sjukt. Då är det nog dags att denna mamma öppnar sina ögon för vad sin dotter gör.

kattassen
0

#37 Skrikandes Usch man baxnar. Det var väl på natten det hände. Grabbarna var nog dessutom något förstärkta med starkvara kanske.

Jag säger bara - OM - det hela stämmer (vilket dock vittnen verkar kunna intyga) är det fruktansvärt och oförsvarligt. Hoppas det blir någon slags påföljd på detta och inte tvärtom i såfall.

Hawknestgrove
0

JA för många vittnen som säger att det gick till på detta fruktnsvärda sätt…

monsi
0

Enda sättet att döda en katt med en moped är att göra det med vilje.

De har jagat katten för att döda den.

Hoppas de fick jä##v ont någonstans när de körde över den.

Är jätte svårt att träffa saker med en moppe har kört mycket själv, för att inte tala om hur äckligt det är att bara köra över en gren som ligger i vägen, bara en sån sak kan göra att man trillar.

kattassen
0

#42 Ja det är en fasa när jag är ute och kör att köra på något. Bara en stor sten kan få moppen att få sladd. Men jag tänker på om en katt rusar ut i gatan precis framför… det som händer är nog att man kör av vägen och ramlar. Katten borde rimligen klara sig om man inte har otur att den springer rakt på.

Börjar mer och mer tro att vittnen hade rätt. Det verkade dessutom vara hyfsat seriösa vittnen med egna djur osv.Rynkar på näsan

monsi
0

Kattetasen vet ingen stor katt som springer rakt ut framör något på 2hjul vet du? Har sett en ungkatt springa in i backhjulet på en bil en gång, hon som körde var helt knäkt fast det inte fans något hon hadde kunnat göra för att undvika katten. Katten dog direkt, den sprang rakt in i hjulet på fälgen. Gråter