Nattens övningar är slut...Baffe på äventyr...
"Nu är det sommar och det är sol och kissen tassar på natten… är man vaken och klädd i kjol får man se lille katten…" tralalalala…
Nej det är ingen ny visa jag diktat ihop, bara resultat av min trötta och snurriga hjärna som varit ute och letat katt fram till 3 i natt…
Det är så härligt med värmen som vi har men ack så bökigt och jobbigt med att få kunna vädra ordentligt. Med 4 katter i huset och lika många människor är det en logistik utan all dess like för att lyckas få ner temperaturen i sovrummen till drägliga 29 grader…
Så vid inräkning av katterna vid 22-tiden i gårkväll fattades typiskt nog Baffe. Hela familjen blev som vanligt djupt engagerade och började leta. Han är en mycket sävlig katt och stor och tung vilket fick oss att tvivla att han smidigt och lätt hade hoppat vidare från fönster ner till förrådstak och sedan ner på marken. Men vad göra? Katt-f-n står inte att finna i hela huset så matte kommenderar ut resten av truppen hemma att leta med skrammel-skålar och rop.
De som skulle upp till jobbet gav upp halv 1 men jag kunde liksom inte släppa tanken. Typiskt också att vi skall åka iväg till helgen med katter och allt… Han måste återfinnas! Nu var jag väl allt mer övertygad om att han var nog inte långt borta och som jag själv beskrivit i annan tråd; varm och ljus natt - som gjort för en katt…
Men strax före 3 vart jag i allafall tvungen att krypa i säng. Sover mycket dåligt och lyssnar till varje ljud. Klockan 4 kommer dottern in till mig och säger att Baffe är i hennes rum…
Där hade han alltså troligtvis varit hela tiden. Möjligen hade han hoppat ut 1 meter från fönstret och ner på förrådstaket sedan legat och tryckt där uppe vilket man inte ser nerifrån där vi sprang runt. Sedan hade han helt sonika hoppat in igen och gömt sig under sängen där han brukar ligga…
Trött men glad matte kunde krama sin bästa vän igen.. 
Nu är det dags att bygga nätramar till de nya vridfönstrena också…suck.. Det blir inte helt lätt. Vi hade en bra lösning till de andra gamla kopplade fönstrena men den funkar inte här.
Ha en bra och varm dag och håll fönstrena stängda
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

skönt att ni återfann honom, hemskt när man inte vet var de är.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja, det är nog bäst och när ni ändå är i gång, så gör en nätdörr till den inglasade verandan…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Skönt han kom hem den lille busen.
Katter kan mycket när det är sommar
som de annars aldrig skulle klara.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#2 Jo det har vi redan ordnat. Det finns sådan att beställa där vi köpt uterumspartierna. Men egentligen är det inte verandan som är problemet för där finns kopplena till katterna och är uterummet öppet är katterna med där i lina eller håller sig inne och då hålls balkongdörren stängd eller med vädringsöppning. Uterummet bildar ju också en slags sluss in i huset.
Det är fönstrena där uppe som är bekymret. Vi måste kunna öppna upp helt när det är riktigt varmt och då gäller nät, vilket är lite kinkigt i stora vridfönster. Lättare med de gamla kopplade fönstermodellerna. Men nu är väl snart värmen över för denna gången och det räcker med vanlig "vädringsöppning".
Vilken tur att han inte hade sprungit bort på riktigt. Det där är den värsta mardrömmen man har att någon av katterna ska lyckas smita ut av misstag. Linus hoppade ut genom ett vädringsfönster en gång. Men blev själv så nervös att han genast ville in igen. Men man vet ju aldrig om de får panik och sätter iväg i vild förskräckelse.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vilken liten filur… ligga o sova medans övriga letar febrilt…..låter som hos oss….händer då o då…..o lika orolig är man varje gång…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Åhhh så skönt att det hela ordnade sig..minns förra året när vi hade packat inför jämtlandsresan..då var Lassie borta hela dagen innan…lättnaden var enorm när sonen såg honom ligga på gräsmattan…
Vila ut nu kattassen efter nattens övningar..

#7 Ja nu tar jag det lugnt.
För en stund sedan var dock Baffe åter igen puts väck…
nu gick jag direkt in och drog ut dotterns säng (rätt bred) och långt in längs golvlisten bakom sängklädes-förvaringar och annat bråte ligger han givetvis och sussar gott…
Nu vet vi i allafall att han var inte ute överhuvudtaget trots att fönstret stått på vid gavel och dottern satt vid datorn hela kvällen. Hon kunde ju verifiera att dörren till hennes rum varit stängd och ingen katt gått ut genom fönstret. Det stämde ju bra men Baffe låg likväl där inne - utan att vara ett dugg intresserad av några gymnastiska övningar såsom uthopp från fönster odyl. Det bekräftar bara mina redan anade misstankar--- han är för fet!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag har också problemet med varmt. Kan inte ha direkt öppet förän nu då. Har knåpat ihop en lösning med kompostgallret jag hade och kan numera ha öppet fönter. Hoppas även min lösning fungerar när jag ska ta bort det ikväll i så fall så är det en enkel lösnin.
Här är Thindra som nyfiket håller koll.
//Pia

Skönt han är inne igen! Han låg säkert där under o snarkade även förra gången?!! 
Mina huliganer är också puts väck emellanåt. Vet att de inte smitit ut men hittar dem ändå inte. De sitter troligen någonstans o skrattar gott åt matte som irrar omkring. Ibland tror jag de gör det bara för att retas! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

#11 Vi har myntat ett uttryck här hemma - "cat-space". Dit flyr katterna då och då, och vi letar halvt ihjäl oss och där sitter de och skrattar åt oss
Nej Baffe var aldrig utanför huset i natt det är vi helt på det klara med efter att utredningen nu är färdig. Eftersom han varit ute hela kvällen på altanen så ville han bara gå in och lägga sig förstod vi nu - och då på ett så svalt ställe som möjligt - längs golvlisten långt under en säng. Buskillen!

Tror de har något sån ställe där de kan sitta o titta på en medan man letar hm osynliga kanske, kan de bli det svar ja.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Jag hittade mina under sängen vid listen längst in idag! Såg två knallhattar sticka upp bakom extramadrassen jag har där. Trodde den låg in mot väggen men tydligen inte. 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

#14 Det verkar som det är lite svalare längs golvet/väggen och de söker sig bort från värmen här hemma märker man.