Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2483 ggr
Elega
0

Hjälp! Kattungarna har diarré!

Mina 6 veckors gamla kattungar har fått diarré!!

Vad ska jag göra åt det? Jag vet att detta kan vara väldigt farligt. Finns det något speciellt man skall ge dom att äta för att stabilisera magen? Har läst lite på internet och tänker ringa veterinären imorgon men jag vill höra med er här också som är vana kattmänniskor.

Behöver verkligen hjälp för att de är mina änglar och jag skulle gå sönder om någon av dom dog!

De har blivit avmaskade två gånger och började äta vanlig mat för 1-2 veckor sedan.

Hawknestgrove
0

Oj Du kan göra som man gör med små bebisar. Ge dem, morotspure.. Men de är väl hos mamma och diar? 6 veckor och avmaskade två ggr? Kan det verkligen vara br a när de är så små? Underligt??

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
1

Kolla så de inte är uttorkade, nyp dem i nackskinnet, om skinnet inte går tillbaka så är det akut, om inte så se till att de får ordentligt med vätska och ring vetten så fort de öppnar för mera råd, ang mat så vet nog andra bättre än mig vad som är bra att ge ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
1

ja eftersom de förhoppningsvis diar, så får de näring där och som martadt säger, vätska är väldigt viktigt! MEn morotspure och kokt fin vit fisk är mjukt och snällt mot magen. ge dem gärna honungsvatten med en litnliten gnutta koksalt i eller avsvalnat svagt te med honung. Ge i pipett. Men ring du veten i morgon. Tycker det är väldigt mysko, att diande kattungar får diarre…

Elega
0

#1 Jag ringde till 4 olika veterinärer och frågade här på iFokus innan jag avmaskade dom. Dom skulle avmaskas första gången vid 3 veckor och sedan med två veckors intervaller tills dom är 8-12 veckor gamla (dom hade bevisat mask).

Dom är hos mamman och diar också.

#2 Ska kolla med en gång!

martdat
0

#4 låter som väldans många avmaskningar, blir ju över fem ggr tills de är 12 veckor,, nä,

Elega
0

#5 Ja det tyckte jag också, men samtliga veterinärer sa samma sak.

Atiz
0

Stomax är ett bra, ofarligt meddel som bromsar upp diarré av lindrigare art.

martdat
0

#7 är den den där pastan man kan köpa på apoteket? har hört det ska finnas nån men hadde glömt bort det totalt,

Hawknestgrove
0

ja jag läste om det  idag också och så finns det Diarsanyl också. MEn jag hade nog tagit kontakt med en vet när de är så små. För risken finns ju, att det i så fall är något i mammamjölken, som inte är bra?

Atiz
0

Naj,, detta är ett pulver som blandas med vatten. Katterna tycker dessutom att det är gott..
Det går även att blanda det i maten

Elega
0

Åh, när jag ringer vet imorgon ska jag fråga om det här pulvret och pastan. Hoppas det räcker att köpa det. Vill inte stressa dom med att åka till vet i onödan.

Hawknestgrove
0

ja det har du rätt i. I många fall, speciellt i den här värmen, så är det ju ingen höjdare för småttisa att åka om de slipper

Elega
0

Veterinären sa att jag skulle köpa Diarsanyl!