Kliande, tovor, och grinig Ruu..
Behöver lite hjälp med en fråga.. Ruu har fått en massa tovor på ryggen bak vid rumpan. Han gnager och biter och det verkar göra ont eller irritera massor.. Men inte alltid, ibland får han ryck och springer och försöker klia och bita där på ryggen och detta har resulterat i tovor.
Vad kan detta vara? Han har inte gjort så förut vad jag har sett.. Bara nu på senare tiden.
Jag har badat honom för att se om det skulle hjälpa, borstat men tovorna går inte bort med vanlig borste måste köpa en riktig i såfall.. Jag vågar inte klippa. Ska ringa Satu i morgon och fråga henne vad det kan vara..
På bilden lite grinig och badad Ruu

Att bada en tovig katt gör det bara värre. Har perser här så jag vet. Du gör nog bäst i att klippa bort dom om de nu inte går att kamma/borsta ut. Eftersom de nu kliar och han ser inte ut att vara en långhårig katt så kanske du ska få kollat upp honom. Hoppas du kommer tillrätta med hans päls och att det inte är något allvarligt…
Jag ska köpa en riktig kattborste i morgon, går inte det att reda ut dom då så blir det att klippa.. Men jag tycker det är så läskigt. Tänk om jag klipper honom.. =( Annars ringer jag min veterinär Satu..

Ett tips är att ta en kam och sätta mellan huden och tovan och sedan klippa ovanför kammen på så vis klipper du inte i hans hud. Jag gör så när mina perser fäller och om de råkar få någon tova som inte går att kamma ut.
Tack för tipset!

Bara glad att kunna hjälpa till. Kom på att min moster haft en katt som när hon började bli gammal inte kom åt att hålla sig själv ren fick tovor just vid svansen. Moster fick då dagligen kamma henne där.
Hoppas det löst sig
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har borstat, klippt och grejet med honom idag.. Kan väl säga att Rasmus är ännu mer Ruu-Puus favorit nu. Men tovorna är bättre. Lite kvar att reda ut men jag har plågat honom tillräkligt nu.

Ja har han mycket tovor så får man ta det pö om pö som vi säger här i söder… 

vad bra att det blivit bättre… o som sagt… lite i taget…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Vet bara inte varför han fått dom.. Men dom lossnar i stora tovor när jag borstar.. Så det kan kanske vara vinterpäls som är kvar och inte ramlat av..
OJ ja för han är ju inte långhårig….

Min Berlioz har också liknande problem på underryggen..jag tar med fingrarna o försöker att nysta upp det lite grann..ibland har jag använt kammen, till saken hör att han är en tjockis, så jag tror att det uppkommit för att han inte kommit åt att slicka sig där. Han behöver förstås banta, men sånt är lite svårt när man har flera katter…
Då är det nog tjockis biten på Ruu med.. Men han är nerbantad till 7kg nu och jag tyckte det var ganska ok.. Men då kanske ett eller två kilo till hade varit bra.
Han har dock börjat skrika igen. =/ Nya lägenheten måste väl oxå skrikas in. Eller skrika är en underdrift.. Vråla eller VRÅLA med stora bokstäver är mer saningsenligt.
Vad bra att du börjar få ordning på hans päls nu! Vissa katter har problempäls och får lättare tovor.
Lämplig vikt beror på hur storväxt katten är. 4 upp till 5 kg brukar vara normalvikt på katt. Storvuxna raser som Norsk Skogkatt kan väga betydligt mera utan att vara överviktiga. För att avgöra om katten är nomalviktig känner man den över revbenen. Hos en normalviktig katt ska man kunna känne revbenen ganska lätt. Om det är svårt att känna revbenen är katten överviktig. Ju svårare det är att känna ju värre ställt är det med vikten. Är katten underviktig känner man revbenen direkt under huden.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pälsglans till hästar ska visst kunna reda ut tovorna. Det är nog billigare än den speciella tovutredningssprayen Absolu som finns till katter.
Annars finns det ju speciellt spraybalsam också i djuraffären. Kam är bättre än borste till tovorna. Mirakelkammen är bra, men man kan också använda en kam med roterande piggar/tänder som gör mindre ont på katten.
#15 tack för tipsen!Köpt mig en borste till katt i djuraffären frågade mig fram.. Men de var så dyrt så det fick bli billigaste modellen nu till att börja med. Men nu ser han fin ut igen. Klippte bort ett par tovor och det ser lite kul ut men annars är han fin fin.
Och efter en låååång sele-promenad så slutade vi vråla oxå. Knäppa kisse.. Vi var nere och gick vid vattnet. Bor nära hamnen nu. Det var mycket spännande att lukta på vid stranden. Och måååånga blickar av badgäster fick vi. Galna katt tanten= Mig XD
Gulliga galna tanten. Kom att tänka på en sak, det är inte sk fettsvans han har? Dvs vid svansroten, så är han liksom kladdig och flottig i pälsen på ovansidan alltså? Då är det diskmedel som gäller…..

Är katten kastrerad?
jo det var han redan när vi hittade honom för snart ett år sedan. Men fettsvans kan faktiskt kissar ha ändå, men jag kan ju ha fattat fel jag med.