jag är nog lite "skadad" men..
jag kan inte låtabli att bli lite nervös när jag upptäcker hur otroligt många det är som köper kattungar såhär på våren/sommaren. men jag hoppas verkligen att alla tänker behålla dom.
Man får verkligen hoppas att så är fallet. Tyvärr vet vi ju på den här sajten att alla kattungar inte får det som de borde ha det. Jag brukar säga att kattungar är för söta för sitt eget bästa.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Man får hoppas att det är så!
Har ikväll försökt att få en bekant att tänka över sin försäljning av kattungar och att kastrera sin honkatt. Hon ska ta 50:- per kattunge och har inga planer på att kastrera mamman.
Tyvärr så går det man säger in på ena sidan och ut på andra utan att nåt verkar fastna.
ja det hoppas jag verkligen med.. tänker ofta på alla fina vuxna kissar som längtar efter ett hem..

#3 jao. ibland kan jag nästan bli lite arg på att "alla" bara vill ha kattungar. om katter i mångas ögon är som absolut bäst när dom är ungar är det ju inte förvånande att dom blir övergivna när dom inte längre är pyttesmå.
Fick jag bestämma skulle inga katter få säljas till sommaren. Ungarna skulle vara minst 20 veckor,kastrerade ,märkta. Visste man namnet på den som skulle köpa kattungen kunde man skriva det direkt på intyget som vetten skickar till Kennelklubben. Blev det inte betalt skulle säljaren få reda på det.
Man ska ha kontakt och följa upp hemmet . Skulle finnas ett nätverk där man hjälpte varandra med hembesök om katterna flyttas långt bort. Ta mycket mer betalt.
Tänk alla hankatter som kastas ut när dom blir könsmogna.
Dom ser en katt på en bild och ska absolut ha den. Att det är en levande varelse som kanske alls inte är som dom trodde den skulle vara kan bli katastrof.
Hur ska alla katthem kunna följa upp alla katter dom hittar hem till ? Kan inte finnas någon möjlighet i dag.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
4 det är du inte ensam om att bli.. är ju självskrivet att en kattunge även den blir ungkatt och vuxen och gammal. men många tänker inte längre än näsan räcker eller har redan inställning om att sen får den klara sig själv osv osv allt för och stilla sitt eget behov av vad Jag vill ha! inte med vad som är bäst för djuret.
..Å jag önskade verkligen jag kunde ha möjlighet å ta in ett gammalt "radar" par, dvs ett par äldre katter som trivdes tillsammans och njöt av livet.. tyvärr sätter nog mina egna ivarjefall den ena stopp för det.. kanske..
4, du menar kanske att det är för stor focus på hur söta gulliga kattungar är osv så det är det som gör till vis del att många skaffar kattungar, å sen när de blir äldre och enligt många varken lika söta gulliga eller roliga så åker de ut!
personligen så visst blir jag helt bebis sjuk av bla alla bilder härinne en kattunge som alla djur barn är otroligt söta! Men jag föredrar hellre äldre djur överlag ändå.. men med att jag tänker på vad mina kissar skulle bäst trivas ihop med så är det i mitt fall kattunge eller ungkatt som gäller..troligtvis. Om jag själv fick bestämma utefter vad jag vill ha! ;) så skulle det vara lika många kissar och då bara äldre då jag bla älskar den livs visdom som många äldre djur bär med sig…
#5 Det ligger mycket i vad du skriver! Om katterna var lite äldre när de såldes skulle man slippa ifrån dessa kattungespekulanter som skaffar katt av fel orsaker.
#7 Förvisso kan det vara lättare att föra in en kattunge/ungkatt till de katter men redan har. Kattungar har låg status och det blir inte de rangordningstridgheter i ingångsskedet som det annars brukar bli. Problemet med ungkatter är att man inte riktigt vet vilken karaktär de kommer att utveckla. Har man otur kan det visa sig bli en dominant katt som inte alls passar in med de katter man redan har. (Har varit med om det ett par gånger själv). Skaffar man en vuxen katt vet man redan hur den är till sättet. Det blir då lättare att välja en katt som passar in bland dem man redan har.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
har bara tagit in vuxna katter, Flisan var 5 år när hon flyttade in, otroligt skygg fd hemlös, mobbad, Beata 10 år, omplacering från gud vet var, kom hit genom Djurens vänner, den minsta Sigrid var omkring 6 månader bara, skyggis från Sturkökolonin
Maggan47
Kan bara dela dina farhågor för jag tänker likadant. Tack vare att så många rear ut sina kattungar och inte bryr sig om vad som händer med dem blir problemet stort. Alldeles för många dumpar sina katter när de blir könsmogna för de får inte kosta pengar.
Detta problem kommer upprepas hela tiden tills vi får lagar som innebär ägaransvar och det är min fasta övertygelse.
Lider med alla kattungar som nu går en osäker tid till mötes efter sommaren.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Går jag in på blocket och ser många kattungeannonser då blir jag också orolig för vad som händer med de kattungar som inte blir sålda.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Förstår din oro, man vet aldrig om kattungarna blir sommarkatter eller ej?
Jag har bara tagit hand om vuxna katter. Vår första katt Tusse var ca 2 år. Pontus var 6 år, Milou var 4 år när dom kom till oss.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Skulle vilja ha vuxna katter till mitt stall som vi ska köpa någon gång, men skulle vi skaffa katt nu får det tyvärr bli två tuffa ungar med klös så de kan fostra hundarna.
Mina gammlingar vi hade var för snälla så våra hundrar tror de kan göra vad de vill med katter.
Stora tiken har dock lärt sig av en gammal ärad stall katt att katter inte altid är snälla.
Mina föräldrars katter springer inte så dem rör de inte.
Tycker också katt ungar ska säljas när de är äldre, då slår man två flugor i en smäll.
Ett folk som bara vill ha bäbis tvekar o två folk måste stå ut med de små söta monstren längre, vilket kan göra att det inte är lika kul att låta honan få kull på kull.
Det är jätte kul att ha en kull med kattungar hemma, men att ha fem små monster som är överalt o river ner saker är i vägen mm länge är inte lika kul.
Förutom för oss som älskar dem.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Sommarkatter har en liten chans att klara sig, det är ännu värre för kartongkatter där en del kartonger även kan vara ihotejpade och stå otillgängligt.Men kattägaren har gott samvete för h*n har inte dödat dom handgripligt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
7 just för att man inte kan helt säga hur en kattunge el ungkatt riktigt blir i personligheten så åker nog många av dessa ut med pga av det..
En äldre katt är lättare att se hur den är men även en äldre katt kan visa sig inte heller passa ihop med de katter man har även om den redan är färdigvuxen och man som ägare tycks sig tycka att den skulle passsa väldans bra med sina egna., en katt som tex har i tidogare hem visat sig respektera andra katter kan i ett nytt hem med nya personligheter uppvisa ett annat beetende även den.
Men man vet överlag ändå mer vad för katt det är med en äldre kisse.
Därav så kommer det en ny kisse till oss, så blir det genom först att vara jourhem.
Jag säljer inte gärna en kattunge. Som Lena skriver är de för söta för att det känns seriöst.
Blir alltid glad när det ringer folk som vill ha en äldre katt.
Och som Debattia skrev. Vore det möjligt att flytta upp åldern på förmedlingsbara kattungar, gärna. Anser att en 12-veckors katt är fortfarande för ung för att klara sig utan mamman. Det är då den sociala uppfostran är på gång.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus