hjälp potträning kattungar
Kattungarna är nu 5 veckor gamla och börjar göra sina behov utan hjälp av mamma.
Båda kissar, men då i ena bolådan utan tak… Har lakan och tidningspapper i den. Testade att ställa in en låda idag. Kan det funka tro?
Vet att den ena av de två bajsar utan mammas hjälp också, igår låg det en korv under en filt.
Idag började hon skrika så förtvivlat och efter ett litet tag såg jag både fast och lite lös avföring på golvet. Satte henne på lådan, men då var hon ju redan klar.
Bör jag göra något åt att hon är lite lös i magen? Och vad isåfall. Canicur? Ta bort torrfodret?
Och så undrar jag om det är normalt att de skriker så när de (egentligen) ska gå på lådan?
Alla tips välkomnas, har ingen erfarenhet av potträning!
Tilläggas ska att mamma katt är rumsren och har så varit sedan hon kom hit.
Kattungar brukar vara lätt att få rumsrena, de vill göra sina behov lite här och där någon vecka sen hittar de sin toalåda. Lyft ungarna till lådan när de ätit, ta inte bort det första kiss å bajsen de gör i lådan, de går gjärna dit där de tidigare gjort sina behov. Ställ deras toalåda-toalådor i ett hörn. Toalådan ska det vara låga kanter på och sanden får inte vara klumpbildande eftersom dom brukar smaka på sanden någon vecka.
Ungarna skriker när de ska bajsa så då är det att passa dem och visa vart de ska gå. Det är lite jobb en vecka, sen fixar dom det ska du se.
Jag ger kattungar uppblött baby torrfoder, för de är dåliga på att få i sej vätskan som de behöver
Lycka till i pott träningen

Tuska skrev redan ett bra svar. Viktigt att inte göra rent lådan för ofta. Katter går efter lukten…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag kan berätta vad som funkade för mig, när min Turbo fick bebisar för flera år sen.
Turbo hade sin vanliga låda på sin vanliga plats i huset. Men jag satte även en låda precis intill där bebisarna var. Då började Turbo använda även den lådan, och bebisarna ville ju vara som mamma och apade efter. I början lekte dom mest i lådan, men det tog bara ett par dagar innan det satt fullt med ulltussar och uträttade sina behov.
Rätt så märklig syn faktiskt. För medans misse 1 ville bajsa, så ville misse 2 busa och hängde i nacken på misse 1.
Alla djur behöver någon som bryr sig!