Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 1610 ggr
huskatt08
0

Bygga /Näta in altan: Behövs bygglov?

Min fråga är: Bor i hyresrätt med uteplats.

Funderar på att bygga/näta in en del av altanen och då ev ha staket ca 1 m upp sedan ha nät därifrån upp över som tak.

Eller enbart nät med stadiga trästolpar/ förankringar.

Behöver jag ha bygglov till detta?

Har fått så olika svar när jag frågat runt så därför frågar jag ER härinne om ni vet hur det förhåller sig?Flört

Tiana
0

Frågan jag ställer mig är om du bor i höghus eller radhus, eller kanske hyr ett friliggande hus? Det kan spela in nämligen. Permanenta ny-, till- eller ombyggnader behöver nästan alltid bygglov. Att näta in en altan bör det inte behövas för.

Kontakta alltid i första hand din hyresvärd - det är ju h*n som har ansvaret i slutänden.

huskatt08
0

Jag bor i 3 våningshus har endast en granne på ena sidan om mig.

Jo..tänkte höra med hyresvärden men som det nu är i området där jag  bor finns en del "hemmabyggen" utan bygglov och de har inte haft någon koll på dem, tror nu de börjat få upp ögonen och kanske kollar upp dessa nu.

Tiana
0

I det fallet tror jag att du bara behöver bekräftelse från hyresvärden - förhoppningsvis är ju altanen byggd med bygglov Skrattande

huskatt08
0

Tack för svar.

Får kolla upp med hyresvärden hur det förhåller sig.

Tänkte att de blir extra petiga nu när de börjar kolla upp byggena som redan finns. För där är en del som det är lustigt att de står kvar efter lite blåst.Obestämd