Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 587 ggr
YvonneW
0

Hur når vi ut med information?

Har ofta undrat om det är jordbruksverket som skall ansvara för att sprida information om hur man skall ta hand om en katt. Man skulle kunna tycka att det åtminstone vore självklart att inte flytta ifrån sina katter, men så sker, och därav alla hemlösa katter. 

Lyckades till slut få in en artikel i Nerikes Allehanda efter diverse krångel med antal tecken. Rubrik och underrubrik satte dom själva och den blev bra. Rubriken lyder: Hänsynslöst att överge katter. Underrubrik: Myter och vanföreställningar kan bli förödande för katterna.

Kan inte återge hela artikeln, men kan meddela att den var införd i tidningen söndag den 26 november. Tyvärr kunde artikeln inte läsas på nätet. Men för intresserade kan den beställas via tidningsredaktionen. Artikeln står under rubriken Debatt. Gå in på hemsidan www.na.se om ni vill få tillgång till artikeln.

Har någon annan något annat förslag för att nå ut till allmänheten med upplysningar för att dementera gamla myter och vanföreställningar som gör att katter slängs ut. Hör fortfarande folk säga: "Ja, hunden kan jag ju inte åka ifrån på semestern, men katten klarar sig ju alltid". Inte många vill betala vad det kostar att lämna in katten på ett kattpensionat.

Men en solskenshistoria dock. En kvinna ringde mig idag och undrade om jag visste om det fanns något kattpensionat i närheten. Och det finns det. Jag blev glad, för det hör till ovanligheterna här på landet att någon är så mån om sina katter. Men så var den som ringde nyinflyttad också.

Soulway
0

Vad bra Yvonne W! Det låter som en toppen-artikel!!!

Jag tycker också att Jordbruksverket borde driva en informationskampanj om katter när så stor del av befolkningen tycks sakna de mest elementära kunskaperna vad gäller skötsel men också lagstiftning!

Soulway

Lena
0

Jättebra at du fått in din artikel i Nerikes Allehanda! Och visst kan man tycka att Djurskyddsmyndigheten och Jordbruksverket borde se det som en av sina främsta uppgifter att informera allmänheten om vilket ansvar djurägaren har. Dessvärre är verkligheten en annan. I alla fall om man ser o backspegeln. Det finns information att söka på Jordbrukets hemsida, men dit söker sig ju bara de som redan är ansvarskännande. Men det kan ju bli bättre om vi alla trycker på.

Just information som förebygger är ju det viktigaste av allt. Det är ju där man kan göra de riktigt stora vinsterna i arbetet att höjja kattens status och färbättre katternas sitaution. Den svåra frågan är alltid hur man når de målgrupper som själva inte är intresserade av frågan. Här har vi en riktig utmaning. Det finns ett utryck som kallas kognitiv disonans. Det innebär i korthet att en person inte är motaglig för information som strider emot dennes verklighetsbild/handlande. Skolexemplet brukar vara en person som precis köpt en ny bil. Denna undviker då att läsa annonser om andra nya bilar än den han köpt eftersom han/hon inte vill få sitt bilköp ifrågasatt. Det skulle bara skapa ångest. Översatt till katter har många precis som du skriver en sned uppfattning som är uppbyggd på myter och vanföreställningar. De har även byggt upp sitt kattägarskap runt dessa myter/vanföreställningar. Att då få veta att man har fel och att katten behöver mer än det de ger den ger naturligtvis dåligt samvete och en massa ångestskapande känslor. Här gäller det på något sätt att få dessa människor att se vinsten av att ändra sitt beteende istället för att ge dem en massa ångest. Hur gör man det? Sedan handlar det om målgruppen som ännu inte skaffat katt, men som också tror på dessa myter/vanföreställningar. Den målgruppen är dock lättare att nå då det inte skapar så mycket ångest som hos de som redan "syndar".

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Soulway
0

#2  Jag tror också att många "syndares" kognitiva dissonans snabbt kommer att bli till kognitiv konsonans när de inser att de kan hamna innanför skranket i rådhusrätten!

Massor av åtal för djurmisshandel och vanvård alltså! (Utöver vänlig kunskapsinformation till vänligt sinnade ignoranter.)

Soulway

Lena
0

#3 Precis så tror jag också. Kännbara konsekvenser där människor får klart för sig att dylika handlingar inte accepteras av samhället fungerar helt klart som en väckarklocka även för "döva öron". Den allt för flata attityd som hitintills rått hos våra myndigheter har också bidragit till att vi har det som vi har det när det kommer till katter i Sverige.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Finns det ingen som har papperstidningen som kan scanna in artikeln

Det borde fiinnas någon här eller på katter iFokus.

Jenna

vanessa
0

På SKS forum har vi ett gäng byggt upp en sajt med information om katter, pdf-lappar som kan sättas upp överallt, samt allt om myter, myter och myter. Titta gärna in där och sprid gärna länken vidare till alla ni känner.

http://www.katter.nu/kattstatus/agerasjalv.html

(SKS står för Svenska Katters Sida)

Sedan så har Djurskyddet Sverige information att beställa. Oftast gratis. www.djurskyddet.se

Där finns bland annat en A3 färgaffisch som jag skapade idémässigt och textmässigt för dem. "En okastrerad katthona föder cirka 120 ungar under sitt liv, vart tror du att de tar vägen?" Den får man gratis. Brukar uppmana folk att beställa och sätta upp där de bor, samt på sommarställen bland annat.

Den här otroligt duktiga och engagerade tjejen har en bra sajt med all information man kan önska sig. Allt från bakgrunden till saker och ting, till lagar med mera. http://www.hittekatten.se/

Det är en del av all information vi kan dela med oss av. Både att "måla" Sverige med samt säga och tipsa om.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Att komma ut med information är inte en omöjlighet. Har man en tragisk historia så blir det givetvis lättare. Och då nämner man myterna till journalisten/reportern. Så kontakta gärna lokaltidningar med mera.

Vår ordförande är en klippa på detta bland annat. Har man dessutom en lokal kändis som stödjer en så blir det lättare. Så det är långt ifrån omöjligt. Speciellt som att vi alla har de jobbiga historierna att berätta om. Som Miranda på Göteborgs katthjälp (otroligt bra artikel).

På denna länk kan ni läsa dagliga nyheter från kattens värld som hamnar i tidningar. http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/shownews.aspx?groupId=19 Andersen som är min senaste idol har gjort detta för alla kattälskare. Dessutom kan ni bli medlemmar och svara på marknadsundersökningar för att sedan donera till de katthem som är anslutna dit. http://www.cint.se/Sweden/asp20/register.asp Alla hem kan för övrigt ansöka dit. Kontakta mig för e-postadressen.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

RolfH
0

Här finns flera bra posters att sätta upp. Det är kattägare i samverkan som står för dem och de är fria att använda.

http://hittekatter.ifokus.se/Links/TrackLink.aspx?LinkId=2479af49-bb65-4df8-a92d-b4ea708ee896&Url=http://www.katter.nu/kattstatus/

//RolfH