Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3668 ggr
forrest
0

Jätteakut! Svältande katter

Då jag inte vet hur man gör eller får göra för att flagga för katter i nöd, så ber jag er istället att titta in på Livlinans hemsida och se om någon har möjlighet att kunna hjälpa de 2vuxna katterna och 3kattungarna i Skåne. 

Det är jätteakut! då metoden verkar vara vad jag tolkar som efter den information jag fått från kontaktpersonen att svälta ihjäl katterna. *ledsen*

forrest
0

putt

catfoot
0

Putt….Hjälp någon.

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

huskatt08
0

Men herrejösses…Finns någon som kan hjälpa???

annebeate
0

Så skrämmande och hjärtlöst! GråterNågon som kan hjälpa till?

Sidentass
0

Usch..så hemskt…önskar så jag hade möjlighet att göra något..puttar upp för de stackars kissarna!

brutt
0

Chockas gång på gång över brutaliteten och mentaliteten mot djur någon där nere som har lite vett bakom pannbenet och sätter stopp för den medvetet påtvingade misshandeln i form av svältdöden?

Ankie
0

Men vad är detta. Djurplågeri i högsta grad, ring å anmäl den som vet om detta. Fasiken vad arg jag blir.

Finns det ingen som kan förbarma sig över dessa katter

Hawknestgrove
0

JA dettta är ju helt olagligt!

Dagoe
0

Det är väl sak att Livlinan anmäler detta länsstyrelsen?

Hennum
0

ja, de anmäler säkert. men frågan är om katterna hinner överleva det… de kanske har svultit jättelänge redan…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

forrest
0

Ja, jag instämmer med er.. vad jag tolkar som så har de gjort detta förut..

Jag kan Ev ta en eller två kattungar som tillfälligt jourhem ev kan jag med tur kanske finna permanent hem inom familjen tom.. Men är inte säkert något alls. Men känns så fruktansvärt och neka den tredje ungen och de två stackars vuxna kissarna..så ja jag blir bara ledsen*.. jag väntar på svar från kontaktpersonen då jag vill veta mer om dem, det som går vill säga.. och är en bra bit till skåne för mig..men skjuts kan jag Ev ordna rätt så långt tror jag med tur..

Det bästa vore att någon mera nära skåne kunde hjälpa dessa stackars kissar.

Hennum
0

Nu har vi rummet redan fullt med två pojkar. Så jag kan inte :(

piamaria
0

Står det någonstans var katterna finns? Skåne  är ju inte så litet, står det var dom finns kanske någon i närheten kan hjälpa dom. Hoppas..

forrest
0

den info jag bla fått är att.

Det är idag vad jag (forrest) tolkar som 3 dagar sedan akutmailet kom om katterna, kontaktpersonen verkar inte riktigt säkert veta om de redan svälts nu eller kommer få göra inom kort, men det handlar om timmar. Ägaren tillåter att de kan få nya hem, men det måste ske snabbt! för de ska inte ha kvar dem, utan Kommer göra sig av med dem, via att låta dem svältas ihjäl! en metod de tydligen har utfört förut..

Rena ord! finns inte som täcker min känsla för Den sorten av mänskligheten.. **All heder åt Alla som kämpar för raka motsatsen**

huskatt08
0

De har alltså gjort detta förut? Blev de anmälda då?

Någon som vet var katterna finns (bor) som har möjlighet att hämta dom.

Sen Måste en anmälan göras (kanske redan har gjorts?)och följas upp så detta inte upprepas.

catfoot
0

Vilka gräsliga människor…Fy F*n..

Heder till er som försöker hjälpa dessa stackare…

OT/Snyggt ....

Hennum
0

jag träffade tjejen idag som kanske ska bli stödhem åt JP. Tänkte då på dessa katterna oxå, detta känns som att det är mycket mer akut, och hon har möjlighet att ta emot katt när som helst. Vem kan jag maila hennes mail till?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

För i h…..

Hoppas någon kunnat hämta dem och håll oss uppdaterade om polisanmälan och hur det går. Man blir så lessen att mänskligheten är så elak

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om du inte gjort det redan kasta även ut denna tråd på andra iFokus siter, som katter med flera

forrest
0

Jag vet exakt inte förtillfället var katterna finns mer än i Skåne.

Väntar fortfarande på svar från kontaktpersonen ang de kattungar som jag ev kan hjälpa om ingen annan kan hjälpa dem?

Kan någon ställa upp som jourhem eller t.om ge ett permanenthem

Kontakta då; Livlinans kontaktperson som har hand om dessa kissar! Hennes mail står under detta akut utrop de har på deras hemsida!

tervmatte
0

Är det hanar? Honor? Kastrerade? Ålder på kattungar? Var i Skåne?

forrest
0

Hennum; Se inlägg 3 i denna tråd med länk till deras, Livlinans hemsida!

forrest
0

Huskatt08; Jag vet inte om anmälan gjorts tidigare eller nu. Det kom vad jag tolkar som ett akutmail till Livlinan från en person som kände till detta med katterna.

Allt jag skriver är den information jag fått från kontaktpersonen.

Kontaktpersonen har hört sig för med bla jourhem men ingen vill ta dem. Jag tipsade om att bla skriva här och höra sig för på närliggande katthem osv. Men kände att tiden är knapp så jag skrev själv härinne, vilket jag hoppas var ok för dem.

Hawknestgrove
0

När det gäller respengar, så finns en liten reskassa här inne,för akuta behov. Daisys reskassa. Den kan hjälpa till med pengar för transport.

Vad säger Rädda KAten, Skånekatten, KKS? INTe 17 kan väl någon av de organiskationerna acceptera detta grymma beteende? Hur då svälta ihjl dem? Inlåsta då?

Nä fy f*n jag saknar ord för sånt!

forrest
0

Trevmatte; Jag vet inte vad det är för kön, ålder på dem eller om de är kastrerade osv.. Frågade kontaktpersonen om mer information om katterna men hon hade då svårt och få reda på det skrev hon. Hon visste vad hon skulle göra.

**va söta ni är allihopa!** jag får tårar i ögonen av alla fina godhjärtade människor härinne. Tack för ni kämpar så mycket!

forrest
0

en rättelse i slutet av mitt övre inlägg, Hon visste Inte vad hon skulle göra.

martdat
0

vore bra om någon från livlinan kom in här och svarade vart katterna är och om de är kastrerade, Sen Hoppas jag verkligen att de är anmälda!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

forrest
0

Jag har mailat kontaktpersonen och bett henne att gå in här och läsa och skriva själv, då det är det allra bästa.

Jag har nu även läst igenom igen den information jag fått från henne och vill återigen skriva och även göra en rättelse i ett förgående inlägg jag gjort;

Att dessa metoder att svälta ihjäl katterna kommer ske när som helst eller har redan börjat att ske!

Däremot om det har skett tidigare att avliva katter genom svältdöd, är inget jag fått ordagrant skrivet från kontaktpersonen. Utan en ren tolkning jag personligen gjort av den information som jag läst.

Jag vill vara tydlig med det då det är en stor skillnad.

Hawknestgrove
0

Min fråga är HUR??? Fortfarande. Stängs de in i ett utrymme utan mat och vatten, elelr släpps de ut?

forrest
0

'25  usch!.. ja, precis hur då? inlåsta eller..Gråter

jA, Jag hoppas de har hört sig fört med närliggande katthem osv.. jag tipsade om det ivarjfall.

Jag har ivarjefall skjuts hur långt vet jag inte i dags läget men är min sambo som blev Så förbannad på allt de *älskade djuren* ska behöva utstå och plågas! för en viss sorts människoart så vi åker väll om det ska va så ända ner till Skåne mitt i midsommarhelg och hela fadderuttan!! Får oss en Rejäl! tur om inte annat genom halva sommar sverige! Jag blir så arg och ledsen så ni får ursäkta mitt inlägg.

tervmatte
0

Jag har skrivit till några personer som letar efter en kattunge på Blocket och länkat hit.

Hoppas hoppas att någon tar dem innan det blir för sent…

forrest
0

Jag fick mail nu från kontaktpersonen och hon skriver att

Då det inte finns tid till att leta upp jourhem och invänta svar från dessa. så får hon hoppas på att den person som kontaktade henne kan ta katterna omgående eftersom det nu har gått ett par dagar sedan hon fick akutmailet om att de svälts. Allt tar för lång tid. hon trodde att någon skulle svara direkt. Tyvärr blev det inte så och Förmodligen så är katterna i så dåligt skick nu att det inte går att göra något..

emjon
0

Men herregud vad är de för människor som kan bete sig på detta sätt. Varför har de överhuvudtaget skaffat katter om de är så känslokalla?

Undrar också om katterna är inlåsta och övergivna utan mat och vatten? Hoppas verkligen att de hinner bli räddade i tid.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

tervmatte
0

Jag fick ett svar från Blocket. Måste få veta var katterna finns!

Ankie
0

men vad i hela glödhet. Hur är folk funtade? Svälta ihjäl, vilka idioter. Men går det inte å hämta katterna därifrån direkt? Vad som helst borde ju vara bättre än det.

anmäl de, anmäl de direkt!

forrest
0

Tervmatte; Maila kontaktpersonen för dessa kissar,

Gå in på Livlinas hemsida och detta jätteakuta utrop som står på deras första sida! Längst ner efter informationen om katterna så står kontaktpersonens mail, maila henne!

Länk till Livlinans sida finner du i inlägg nr 3 i denna tråd!

tervmatte
0

#37 Har mailat henne. Personen från Blocket har också gjort det.

Så nu får vi bara hoppas att det inte är för sent…

forrest
0

Jag står kvar att jag kan hjälpa till med det jag kan om så "bara" det jourhem som hört av sig kunde ta in de tillfälligt ivarjefall.. och utgå från det sen.. Jag bad kontaktpersonen att maila mig om så lite kort om hur det ev går/gick..

forrest
0

Tervmatte, *tack*

tervmatte
0

Pratade med min make nyss och han är lika upprörd över allt detta.

Vi har bestämt oss att ta hand om dessa och vara jourhem om någon kan hjälpa oss med en bit av transporten.

Min make kommer att vara i Ödåkra (där katterna finns) imorgon kväll då han kör lastbil.

Men vi måste hitta någon som kan låna ut transportburar, hämta upp katterna i deras hem och lämna in dem till min man.

Vore bra om vi kunde dela upp katterna med någon… Vi har redan fem egna…. Men iom att det är akut så kan vi ta alla fem ett tag..

Så snälla ni som bor där nere, hjälp oss och hämta ut katterna redan idag!

tervmatte
0

ps. Min man är redan på väg till Skåne och har av den anledningen ingen bur med sig…. Annars har vi två stycken hemma…

Snälla någon hämta upp katterna redan nu så tar vi de imorgon

Sidentass
0

#41 Toppen Tervmatte!! åhhh..så skönt att höra att ni kan hjälpa de här stackars utsatta missarna..innan jag såg ditt inlägg var jag så upprörd o orolig att jag tänkte gå o försöka lirka min sambo att försöka rädda dom…men som bekant har vi ju redan sju  katter här..

Ord finns inte…för hur jag känner för de/den människa som utsätter små djur för detta..DJURPLÅGERI till den milda grad som borde leda till straff som gör att man ALDRIG ens vågar tänka tanken på att göra något liknande igen..

Ursäkta att jag skrek lite..men jag kan bara inte låta bli….Gråter

forrest
0

Å KÄRA NI! Vad glad jag blev!!! ***All Heder och Tack!***

Kan någon hjälpa till med det som behövs??

Ska tissarna få åka lastbil!! Glad VA SÖTT!! de höll på och få åka Pontiac GTO, den sk Tiger muskelbilen! passande med kattklös i *aaha ha*

Hoppas Hoppas nu verkligen att katterna lever eller överlever!!

Hawknestgrove
0

MEn hallå! I detta läge så kan väl även billiga transportburar inhandlas på Daisys reskassan ?

JAg tänker väl inte fel? Man kan ju faktiskt få tag i för under hundralappen! och till nöds, herregud en stadig kartong är ju inte fel heller!

Behövs det en liten slant, så ställer jag upp på studs till sånt!

tervmatte
0

Är också i kontakt med personen från Blocket som kan också hämta de. Personen bor inte långt från katterna. Vi kommer troligen dela upp katterna mellan oss.

Hawknestgrove
0

Tervmatte, jag akn även tänka mig, att lägga ett litet bidrag inte bara från mig själv, utan 200 kr från oss på KAttkedjan….

tervmatte
0

Måste gå ut med hunden nu - står och stampar bredvid…

Återkommer strax..

Hawknestgrove
0

Ja kontkta mig, så skickar jag en liten slant från mig och en 200ring fårn KAtttkedjan, så fort jag får veta, att katterna är i säkerhet !

forrest
0

ÅÅÅ JAG HJÄLPER OCKSÅ TILL MED BIDRAG TILL DEM!

så fort jag vet de kommit Hem!! Glad Säg bara till så kan jag också sätta in pengar till dig Tervmatte!! Är så **tacksam** så jag Gråter

forrest
0

**Varmt Tack Gunilla och Kattkedjan!**

tervmatte
0

Mailade med S (tjejen från Blocket).

Inget kommer troligen göras ikväll då personen som är mellanlänken mellan "ägaren" och Livlinan är svår att få tag på…

S har erbjudit sig att hämta katterna själv men ingen vet var de befinner sig…

Så nu står vi i punkt Zero….. Hoppas att vi får snart tag i de…

Gunilla och forrest

Tack så jättemycket för erbjudande. Katterna måste nog kastreras och vaccineras så det kommer att behövas bidrag… Vi har en katt med herpes hemma så vi måste isolera de nya tills de är färdigvaccinerade så att de inte smittas.

Hawknestgrove
0

Åh herregud… Bara det inte är för sent!

Burar? Kan vi inte ta lite från reskassan till billiga burar? Finns ju på ÖB BARA KATTERNA KOMMER DÄRIFRÅN!!!!!!

Finns det alltså ingen möjliht att göra en anmälan ens?

forrest
0

Å ja bara inte det är försent..

Tervmatte;

Jag lovar med hela mitt hjärta, av för i minne och för min djupa tacksamhet för alla de djur som hjälpt mig genom livet. Hjälpa dig/er med pengar så ni kan göra vad som behövs för kissarna*

emjon
0

Underbart att hjälp är på väg och hoppas att det inte är försent.Väntar med spänning på att höra hur det går.

Stort tack till er alla som vill hjälpa dessa kissar.

Hawknestgrove
0

MAilade henne inne på Livlinan också.

Tänkte på att det är ju förh***e anmälningbart! helt klart en polisiär sak om det är så att de redan börjat med avlivningen! KAn man inte skynda på förloppet?

Ankie
0

Ja här måste det ju gå undan om man vill rädda katterna. Snabba ryck!!! Sen måste det ju anmälas, inte fanken ska de komma undan med detta!

Hennum
0

Jag har oxå mailat till kontaktpersonen. Så nu har de ju ett antal akuthem redo, nu ska bara katterna hämtas dessutom.

forrest
0

Ni har ju så rätt!! Hoppas Livlinan nu ser ditt mail!

Hawknestgrove
0

ja, ni kommer väl ihåg Tissel och Tassel i Västerås?

forrest
0

å tack! Hennum* Glad

Dagoe
0

jag tycker ni ska ringa polisen, detta är ju ett akutfall. Polisen har samma tillsynsansvar som länsstyrelsen har för efterlevnad av djurskyddslagen. Dessutom får de ju även omhänderta djuren själva, om länsstyrelsen skulle besluta om ett omhändertagande är det åndä polisen som ska verkställa det.

Om ni som kan te emot katterna uppger att ni kan ha katterna i "förvar" tillsvidare är polisen oftast vädligt tacksamt för det.

Hawknestgrove
0

ja det är ju Livlinan som håller i detta….har länkat in denna tråd i ett mail till kontakten på Livlinan

forrest
0

Tack Dagoe och Gunilla!! för Er stora kunskap och handlingskraft kring mycket!

Hawknestgrove
0

jag kan inte mycket. Kunskaperna de får Dagoe stå för, hon är genial……

Imasy
0

Men vilka fantastiska nyheter jag läser! :)

Hoppas missarna är välbehållna nu och att de kommer i säkerhet snarast! :)

Dagoe
0

Hänger inte med nu… är polisen redan informerad? Kan inte förstå att Livlinan inte direkt har gjort det… det går ju liksom inte att vänta på jourhem medan katterna svältas ihjäl… Det är ju ett pågående brott och därmed ett akutfall.

Vem som helst kan göra en anmälan, behöver inte vara Livlinan.

Hawknestgrove
0

Problemet är VEM ska anmälas? Det enda som finns  som fakta är att det är i Ödåkra. Sen vet inte jag om någon vet mer.

JAg gör gärna en anmälan, bara jag får fakta.

Dagoe
0

Okej… ber om ursäkt… trodde att ni visste var katterna befann sig… lovar att i fortsättning läsa tråderna mer noggrann ;) 

hoppas att ni får svar från Livlinan snabbt!

Hawknestgrove
0

Du behöver inte be om ursäkt. Det tycker inte jag i allafall. KAnske någon några, som kan hålla koll på detta tills i morgon eftermiddag?

HAr lite travelt i morgon, men  Puma har min tillåtelse att lämna ut mitt mobilnummer.

forrest
0

asch! Gunilla du verkar så go! Det är genialt!! Glad 

**TACK** för du gör anmälan om mer ren fakta kan komma fram!

Hoppas nu bara allt går vägen.. så många fina människor som hjälper till! Jag blir verkligen rörd av er Alla härinne.

Hawknestgrove
0

ja, du kan pma mig här eller maila mig.

gunilla.hallgren@gmail.com OM kära Dagoe orkar, tror jag säker att hon också vill anmäla.

MEn som sagt, vi måste ha  en riktig adress och att det verkligen stämmer.

Sen vill jag ha telefonnumer till polisen i trakten. Det brukar vara lite knöligt med 11414

Hawknestgrove
0

Mitt mobilnummr vet medisarna här inne. Det är inte hemligt heller.

forrest
0

Tyvärr.. så vet jag personligen inte mer än det som står här i tråden.. och det är det som Livlinan redan skriver på deras hemsida i stort sett.

Men jag hoppas nu! någon annan kan komma med den fakta som behövs för att kunna anmäla! För sådant här elände får det vara slut med en gång för alla!

Debattia
0

Har inte sett den här tråden förut men Ödåkra ligger utanför Helsingborg.

Har ni adress på de som har katterna. Jag kan hjälpa till och hämta dem snabbt om det behövs.

Kan också hålla dem tills ni i så fall hämtar till stödhemmen, men då måste ni hämta dem.

Man ska ringa Länstyrelsen i Kristianstad och anmäla djurplågeri .044-25 23 96

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

tervmatte
0

Nu är jag uppe. Fram till kl.16 är jag på jobbet men både Livlinans kontaktpersonen och S (från Blocket) har mitt tel.nr.

Ska försöka låna dator på jobbet under dagen och kolla mina mail och tråden.

Bara katterna kommer därifrån så kan min man hämta de antingen idag runt kl.20 eller på söndag kväll.

Blir det söndag kväll så behöver vi nog bara en extra bur som behövs eventuellt. Allt beror på om vi ska ta alla katter så länge eller om två utav kattungarna stannar i Helsingborg. Allt beror på deras ålder.

S kan ta två kattungar, hon letade själv efter en på blocket och hennes vännina ska också ha en.

Så nu (om de nu ännu lever) så behöver vi hitta hem åt den sista kattungen, mamman och den tredje katten (pappan?)

Ankie
0

men hon på livlinan då vet inte hon heller vart katterna är eller hos vem?

tervmatte
0

Ankie

Skulle hon veta det så skulle vi inte ha det problemet…

Nu får vi bara hålla tummarna att kontaktpersonen får tag på mellanhanden som vet var katterna finns…

tuska
0

Det måste vara så någon vet adress men inte lägger ut det här, annars vore det jättekonstigt.

Hoppas att det nu är ett stort pådrag för att få ut de svältande katterna från det ställe de befinner sej.

catfoot
0

Hoppas att ni finner adressen till de svältande katterna..

OT/Snyggt ....

MariannE11
0

följer fallet med hårt hållna tummar…glad att det finns människor med stort hjärta o hoppas att kissarna snart är räddade o vid liv….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

forrest
0

Jag vet inte hur Livlinan arbetar med sådana här inkomna akuta fall. Tex med krav på ett tel nr eller namn eller något så det går att få tag i personen om hjälp går att finna? Förstår att i vissa fall så kanske det inte går att ha så då ingen vill lämna ut det och djuren far illa..

Men de har alltså inte ett namn på den som är mellanlänken, personen som skrev mailet? Eller att det står i mailet så det går att söka på eniro och med tur att det inte finnas Så många personer som heter så och bor i närheten.. jag bara spånar..

Om jag hade och många härinne hade mailat ett sådant akut mail så hade jag ju sett till att vara tillgänglig, helst när det är så akut som det här är!  …

**Jag Hoppas verkligen att detta går att lösa då hjälp finns**

Jag följer tråden till och från och kan jag hjälpa även om jag bor en bra bit (typ halva landet) ifrån där kissarna befinner sig så gör jag det! Bara fråga!

**Tack Alla ni som engagerar er Så mycket!**

huskatt08
0

Detta är ju oerhört frustrerande!!

När det finns flera personer som vill ställa upp och hjälpa dessa små kissar ( Stor Eloge till er)

Och så får man inte tag i kontaktperson så katterna kan få hjälp.GråterSkrikandes

Hoppas inte tiden rinner ut….

Hennum
0

mm… lite frustrerande det här…

Dagoe
0

Har det mailats till samtliga adresser på Livlinans hemsida? Någon där borde väl läsa mail och kunna förmedla kontakt?

Hawknestgrove
0

jag har bara mailat till den som är kontaktperson i Skåne. Det måste ju bli ett pådrag ordentligt i detta fall! Tänk på, att det är midsommarhelg och då har tyvärr polisen värre saker att jobba ed, det kan inte hjälpas….

OCh det ärväl inte det största problemet med tranportburar… Unganrs kan man väl ta i en kartong och som sagt, eftesom det veerkar bli en billig tramsport, så kan väl billiga burar införskaffas ur reskassan?  Det får ju inte hänga upp sig på petitesser.

Hawknestgrove
0

Nu har jag mailat igen!!!!

Hawknestgrove
0

Förlåt att jag säger det, men jag börjar tvivla på sanningshalten nu. Alltså inte På Livlinan, utan den som rapporterat till dem. Om man går ut med sådan information, så måste man kuna visa var det är!

MAn kan inte bara slänga ur sig sånt och sen inte finnas tillgänglig.

Ponera, att några av oss anmäler.

Katter svälts till döds i Ödåkra. JAha. Var då i Ödåkra? HAr vi inte mer på föterna, så är det ingen som kan bry sig. Ödåkra är litet, men man kan inte leta efter nålar i en höstack och vi kommer bara ses som hysteriska kattkärringar. Vi måste få mer att gå på.

huskatt08
0

Antar att de måste ha en adress om de ska kunna bistå med någon som helst hjälp.

Vet inte vad man ska tro…..Önskar av hela mitt hjärta att det inte är sant…men tyvärr huvudet säger någotannat.

Finns det ingen här inne som känner någon på Livlinan…..så man kan få fram ett telenummer till dom???

Tror tiden börjar rinna ut…samt midsommar i antågande…

Hawknestgrove
0

ja jag ska ta och kopiera det mailet jag skickade till alla kontaktpersoner på Livlinan. Nånting måste ju göras.

Så nu är det gjort i allafall. Varenda en på första sidan har fått mitt mail och länk hit

huskatt08
0

Ja det är bra om du gör det Gunilla.

Usch..man känner sig så frustrerad och maktlös samt att man befinner sig så långt bort.

Debattia
0

Verkar mysko !! Jag hade kunnat hämtat katterna direkt om dom håller på att svältas ,men då måste jag ha en adress att åka till.

Konstigt  varken livlinan eller någon annan är kontaktbar när dom skriver det är akut ???? Livlinan måste väl  tagit adressen till hemmet där katterna finns om detta är sant ?

Debattia

Hawknestgrove
0

Ja nu borde de reagera. Så många som hört av sig till dem, hoppas jag i alla fall! och som sagt, det där med bekymmer om transportbura, det är väl det allra minsta. HErregud, hade det varit så, så hade jag knött ner katterna i var sin säck, bara de kom därifrån! Nöden har inga lagar.

huskatt08
0

Håller med..det är väl det minsta bekymret. För de är välan tama Obestämd

Hawknestgrove
0

Inget svar ännu och en av adresserna på sajten fanns inte.

emjon
0

Förstår inte heller om man går ut med ett akut rop på hjälp utan att veta var katterna finns. Det borde väl också ligga i deras intresse att kolla mailen.

Hoppas nu någon av er får svar på era mail hjälp finns ju för kissarna.

tervmatte
0

Varken jag eller S har fått något mera svar från Livlinan och vi börjar undra om det var ett jättedåligt skämt…

Hoppas av hela mitt hjärta att det är så…

tervmatte
0

Varken jag eller S har fått något mera svar från Livlinan och vi börjar undra om det var ett jättedåligt skämt…

Hoppas av hela mitt hjärta att det är så…

Hawknestgrove
0

Ja Jag lastar ju inte Livlinan, men de bör ju höra av sig. JAg har länkat in till den här tråden till alla, så någon borde väl se det om det är så akut.

tervmatte
0

Menade inte Livlinan utan personen som anmälde vanvård.

Få se om vi får något svar.

Känner mig extra dum då jag engagerade en person från Blocket i det hela … Hon är också orolig för katterna och skulle vilja hämta ut de..

Hawknestgrove
0

Tervamatte, jag skickar dig PM. JAg hr fått svar. Du får gärna vidarebefordra!!!!

AnimalLiberation
0

Kan någon hjälpa dessa katter??

Mamma, pappa och 3 ungar. Finns på en loge i Ödåkra ca 10 min från Helsingborg. De behöver troligtvis fångas in via fälla, då speciellt ungarna inte är så tama.

Har äntligen fått tag på ett telefonnummer till tjejen som matar katterna ( blir inte så ofta då hon inte är där så ofta eller har råd). Är väldigt bråttom - katter har svältits ihjäl på denna gård tidigare.

Kan ni hjälpa snälla hör av er; frida.livlinan@live.se eller på 073-8204807

Hawknestgrove
0

Bra jag har ringt dig Det finns folk som kan hjälpa här!

huskatt08
0

Nu får vi hoppas att dessa katter kan bli infångade när vi vet var de finns.

Hawknestgrove
0

Debattia och Tervmatte ni har nya PM!

MariannE11
0

hoppas o längtar efter att kissarna snart har det drägligt…..

AnimalLiberation
0

Tack att ni vill hjälpa!! Gunilla, ring igen om det är något - har mobilen med mig nu. Hör gärna av er om hur det går!!!

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Frida

tervmatte
0

Kopierar mitt meddelande till Gunilla:

Hej Gunilla

Tack för information.

Det står att dem inte är tama och det verkar komplicera saken. Jag hoppas på att du inte kommer tycka illa om mig…

Vi kan tyvärr inte ta förvildade katter av många anledningar, bl.a. för att vi båda två har heltidsjobb,  fem egna katter och en brukshund. Det gör att vi känner att vi inte kommer att hinna socialisera dessa, vilket krävs om man ska kunna hitta nya hem till de. Vildisar kräver mycket kunskap och tid vilket vi inte har. Vore de tama så är det en sak, då skulle vi kunna vaccinera, kastrera, id-märka och direkt börja söka nya hem till dem, men så är det inte nu. Vi har privat omplacerat många katter och det brukade aldrig vara några problem att hitta bra hem till dessa inom någon månad eller två. Vi kan inte låsa oss med tio katter på lång tid, vilket skulle vara fallet med vildisar. Plus att vi totalt saknar kompetens när det gäller socialisering.

Vi tog hand om en hemlös förvildat katta genom KKS för dryga två år sedan och vi kan fortvarande inte klappa henne….  Totala fiaskot… Men tjejan får stanna här. Hon trivs med våra andra katter och har en bästis i en av dem. Och vi är lika mana om henne som om våra kissar.Vi lyckades fånga henne en gång och kastrera och vaccinera… Hon accepterar oss på en meters avstånd och kommer t.o.m fram till handen ibland men inte mera. Vi har en inhägnad trädgård med kattlucka till så hon väljer själv när hon vill vara ute och när inne. Vi tränger oss inte på henne och hon är lycklig :-)

Så det är inte så att jag har något emot vildisar men vi känner att vi klarar inte av socialiseringen… Och det skulle sluta med att vi har tio katter för alltid….

Gud vad jag skäms… Och kan tänka mig vad du nu tycker om mig…

Men jag får stå mitt kast…

MVH

Skamsen Anna

Hawknestgrove
0

Som sagt, du ska inte skämmas. Nu får vi väl hoppas att det kan funka med någon annan då?

Sen har vi den där balansgången igen. Han borde anmälas……

forrest
0

Kan inte någon av de vänliga människorna som har skrivit här och som hade möjlighet att ta in dem, ivarjefall börja med att plocka in dem så får vi ju alla en bättre bild av kattern först och sen utgår vi från det sen?

Du behöver inte känna dig skamsen Anna, jag förstår dig..

Om det nu är så att katterna är rätt förvildade och människor känner att det blir omöjligt pga av det. Går det inte på något vis att få in dessa katter tex via Kks med att byta plats med andra 5 katter som vi kan hjälpas åt med, några som är mera vad tex Tervmatte och hennes man känner de kan bli jourhem åt istället

så dessa 5 kommer in någonstans?

Hawknestgrove
0

Exakt, Forrest. har du kontakt med tjejne på Livlinan? I skåne? Jag har numret till både henne och den som matar.

forrest
0

Jag har inte hört något från henne, hon har väll fått allas mail nu som har skrivit härinne att de mailat henne menar jag

En variant är ju att om någon av de som skrivit härinne och som bodde inärheten kunde vara så snälla och åka dit ivarjefall och få en bild av hur det står till allmänt och hur katterna verkar vara i skick osv?

Jag försöker bara finna på ideer att vi ska kunna få en större klarhet i vad de för kissar..

Jag själv sitter ju där jag sitter .. dvs i mellansverige.. suck

forrest
0

Det är ingen härinne som är från tex Kks eller mera närliggande kattorganisationer? jag förstår ju verkligen att alla har fullt upp över öronen med kissar är inte det.. funderar mer på varianter till ev om så tillfälliga lösningar som kan ge mera tid om inte annat…

martdat
0

Är katterna instängda på logen elr kan de gå fritt på gården?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Ja just nu så ser jagf att Debattisa inte är inne. Hon har blivit mailbombad av mig med PM, så hon vt, när hon går in. Vad som i det akuta läget behövs, är ju mat.

AnimalLiberation, nu kan ju inte jag göra stort mer just nu. Hoppas att några flre ser att detmåste göras något radikalt nu på nära håll. Sitter ju i Strömstad och kan inte göra mer än stötta ekonomiskt lite. Men det ska ju finnas stödhem? För det är viktigt, att katterna kommer bort!

forrest
0

Tack Gunilla*

ja, nu behövs de människor på plats.. och mat!

Dagoe
0

Tror inte att dessa katter är förvildade, skygga kanske. Krävs inte så särskilt stora kunskaper. Med kärlek och respekt kommer man väldigt långt med skyggisar :)

Jag tycker att Livlinan ska koppla in polisen om ingen kan ge katterna ett jourhem. Man kan ju knappast inte göra något alls medans man vet att det finns katter som möjligen håller på dö en plågsam död!

Hawknestgrove
0

Dagoe, du har fått hela min konversation på mail

forrest
0

Ja jag tänkte precis skriva det Dagoe.. och med att kattungarna ändå ska vara kattungar så de går ju att använda leksinnet mkt med .. jag säger kan någon ge en större klarhet i detta och åka dit och se katterna!

Hawknestgrove
0

HEnnum du hade väl någon? Som kanske ville ställa upp?

Hennum
0

ja. jag har mailat hennes mail till kontaktpersonen ifråga, igår. Så jag tänkte att det är enklast om de tar det själva.

Hawknestgrove
0

ja hoppas nu att det går bra! Så fort jag vet, att katterna är borta därifrån så sitter 300 kr på kontot för deras räkning!

huskatt08
0

Är det någon som kan åka dit idag och kolla katterna???

Försöka fånga in dom??

En anmälan bör väl absolut göras! Det är ju inte första gången och jag antar (hoppas) det blev anmält då.

¤ Dagoe# vad händer om man anmäler till polisen nu, åker de ut och kollar / fångar in katterna?

(Ny i hittekattsvärlden)

Hawknestgrove
0

Risken finss, att katterna skjuts.

huskatt08
0

????…menar du att polisen gör det????

Hawknestgrove
0

nope. de som bor där

huskatt08
0

Pust…jag trodde du menade polisen.

Men då undrar jag varför skjuter de dom inte istället för att svälta ihjäl dom???? Vore ju ändå humanare om man kan hantera skjutvapen.

Hawknestgrove
0

Beror ju på på vilket sätt man gör det……OCh det är  ju dyrt med skott….Billigare att svälta ihjäl dem…

Debattia
0

Vi sms:ar tjejen och frågar hur tama dom vuxna är o.s.v.

Är dom vuxna katterna tama  kanske ni som tänkte ta hand om dem ta de katterna. Stod att kattungarna var i den åldern dom kunde lämna sin mamma. Då kanske man kan ordna in kattungarna hos någon annan.Kattungar blir ju också tama rätt fort.

Under dagen hade jag kunnat åka dit men nu på kvällen är det mer komplicerat.Helt klart ska vi kolla upp hur det ligger till.Kontaktpersonen svarar inte i telefonen. Nu är det ju storhelg igen också. Vid juletid var det också fullt pådrag.

Synd det tagit sån tid innan dom hörde av sig. Men svälter dom ihjäl om någon går där och matar dem?? Det låter som det är  en bondgård.

Debattia

forrest
0

Men då vet ni ivarjefall hur gamla kattungarna är att de klarar sig utan mamman? ja,jag gav väll inget förtroende eller sanningsvärde i att jag kunde ställa upp då jag mailade kontaktpersonen för det var det jag ville veta.. givetvis! för man tar ju inte kattungar från mamman när mamman lever!! suck..

*Jag hoppas det löser sig för dem alla*

maggan47
0

puttar upp för denna viktiga sak, hoppas allt löser sig

Maggan47

MariannE11
0

*putt*..

Lena
0

Dramtiskt ärende det här att följa när klockan tickar på i motvind. Viktigt att det görs en polisanmälan av detta djurplågeri.

När det sedan gäller katterna får man ta det i flera steg. Om någon som har husrum ändå kunde ställa upp och ta in dem i ett akut skede nu i några dagar tills en mer stadigvarande placering går att ordna. . Det handlar med andra ord om att ge dem ett husrum så de slipper svälta ihjäl medans vi söker vidare efter någon som kan ta dem över en lite längre tid. Tervamatte ni kan inte tänka er att bara ta in dem över några dagar? Det enda ni behöver göra är att ge dem mat. Socialicering får komma senare när nästa hem tagit in dem. Tror inte heller att dessa lagårdskatter är förvildade ur ordets rätta bemärkelse, det brukar inte ladgårdskatter vara då de haft och sett människor omkring sig. De är nog bara lite skygga.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
0

Jag hoppas  alla fortsätter hjälpa dessa katter även om dom är lite skygga ?oavsett skygga eller tama  lider dom lika mycket i vilket fall. Behöver inte vara svårare ta hand om dem för det.

Någon som kan ställa upp och ta in dem någonstans. "Katterna" som är en hejdare på engelska (hoppas jag) har pratat med någon som sagt att ställer någon upp med mat så får dom vara kvar ett par dagar till, tills vi hittat något hem till dem.

Ställ upp och hjälp dessa katter!!!!!! Själv kan jag inte göra så mycket förrän efter midsommar dagen annat än vädja om hjälp!!!!!!!!!

Någon som bor mellan Kalmar och HBG kanske eftersom det fanns transport där i mellan!!!!!

Debattia

Dagoe
0

Jag undrar om polisen har blivit underrättat? Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan man ju knappast vänta på jourhem medans man vet att det finns katter som möjligen håller på dö en plågsam död!

Hawknestgrove
0

Dagoe, du har fått mail från mig. I går

Sen undrar jag, finns det verkligen ingen, somkan ta itumed dettapå nära håll?

Att polisanmäla i dag, det är ju som att pissa i Missisippi.

Lena
0

#135 Exakt - det känns oerhört akut just med själva anmälan.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Pissa i Missishippi..Härligt uttryck Gunilla..

Ja det känns verkligen akut detta…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Håller med. MEn det krävs ju att de på Livlinan är med pånoterna, så vi inte sabbar något för dem. KAtterna kan ju tyvärr riskera att skjutas ihjäl av ägarna. OCh att anmäla tillpolis idag, midsommarafton, det är detnog inte mycket med.

Finns det möjlighet att ta katterna därifrån först, så är det väl enenkle sak sen, för de är väl antagligen i sånt skick, att det syns att de  är vanvårdade.

Lena
0

#139 Problemet verkar u tyvärr vara att det kan ta tid innan katterna kommer ifrån platsen.

huskatt08
0

Snälla..Finns ingen i närheten så de åtminstone får mat samt kolla upp hur de mår…???

Hawknestgrove
0

ja, jag tänker i de banorna också just nu över helgen.

forrest
0

Skrev inte Trevmatte att S från Blocket ville ha en kattunge och även hennes vännina och att de bodde i närheten av där kattterna fanns och att de kunde hämta dem??

Det det hängde på då var åldern på dem, men dessa verkar ju vara små kattungar, så kanske S från Blocket ivarjefall kan åka dit där katterna finns?

Hawknestgrove
0

ja nu vet jag snart ingenting här. Som sagt, jag kan inte göra mer än att erbjuda lite ekonomsk stötta och putta upp, så fler ser detta i Skåne.

HAr fortfarnade inte fått så  pass på fötterna, att jag kan göra någon anmälan och det är väl knappast läge att göra det snart, med tanke på att det är midsommarhelg och polisen har fullt upp med alla fyllon.

Måndag är jag borta hela dagen, då jag ska sätta upp våra saker på loppisen.

Så snälla, ni som har möjlighet,, rädda eller ge åtminstone dessa kissar  mat under helgen!

forrest
0

en snabb putt

Hawknestgrove
0

ja, snälla, ta och håll denna gryta kokande.

STänger snart ner, för vi ska väl fira lite midsommar vi med och imorgon så är jag inte vid datorn… Städar….

Senixus
0

Jag kopierade Livlinans text om missarna och kopierade in i min Netlog-blogg + lite egen text till det.

Hoppas att någon vettig Skåning ska se det.

Skrev att om de så bara kunde ta katterna som Akutfamilj eller nått ett litet tag så var ju även det bra. Att katterna då hade chans att hitta riktiga hem iallafall.

Vi får hoppas att 'små' saker som denna kan göra nytta. Uppmuntrar er alla till samma sak.. lägg ut på bloggar & vädja till folk. Inget sätt är för dumt eller korkat om det kan rädda dessa charmiga missar. Fy Fan för att svälta ihjäl dem Gråter

tervmatte
0

Nu har jag läst meddelande från S. och väntar nu på hennes tillåtelse på att få klistra in det här så kan vi utgå därifrån.

Jag och min man har pratat om dessa stackare igen och vi kan ta emot några men inte alla fem om de är skygga. Fem skygga katter klarar vi inte av…

S skulle kunna hämta de och ha de inne några dagar om det finns garanti för att de inte stannar där i en månad eller fler. Att hon inte sedan blir bortglömt och sitta med fem skygga katter utan någon hjälp från någon.

Hawknestgrove
0

Oj! Då får vi jobba vidare på det, bara någon kan se till att katterna kommer därifrån. det är väl ett fåtal, som känner adressen ens….

tervmatte
0

S har tel nr. till Maggie och undrar om någon har redan pratat med henne?

Har någon pratat med Maggie och vet exakt var katterna finns?

forrest
0

oj oj!!!..jag vet inte vem som har adressen eller heller vem som har talat med vem, mer än det som går att läsa här i tråden.

Kan hon inte ringa henne??

forrest
0

ja jag står fast vid att jag hjälper till med det jag kan! ingen ska heller behöva bli sittandes med 5 katter och lämnade i sticket!!

forrest
0

putt!!

huskatt08
0

Vet inte Hawknest adress eller nummer till någon som har info???

forrest
0

Huskatt08; Jag tolkar som att personen från blocket redan har nr till mattjejen hon som skickade akutmailet om kissarna.

Nummer till Frida från Livlinan står annars i inlägg 102 i tråden.

Jag hoppas att tystnaden är att något sker nu *håller tummarna*

huskatt08
0

Ja…va bra…äh missuppfattade nog och var en aning snabb…*L*

Hoppas..hoppas att det är så…att tystnaden innebär att något sker….håller tummen…

forrest
0

ingen fara! jag vet inte till hundra heller men är så jag tolkar det som ivarjefall.. Tack för du svarade inne på de andra sajterna! Glad

forrest
0

Ska jag ringa någonstans så fråga bara!

men handlar det om att hämta katterna så är det bättre personen i fråga talar själv med tex mattjejen eller Livlinan, då jag har noll koll på vart någe är där katterna ska vara!

AnimalLiberation
0

Underbart att se att så många engangerar sig!

De två vuxna katterna ska vara rätt tama, kattungarna är inte lika vana med mänsklig kontakt. De trodde att det lättaste vore att sätta ut en fälla för att fånga dem. Kattungarna skulle vara så pass gamla att de kan lämna mamman. Det är den infon jag har fått…

Är det någon som har möjlighet att att ta katterna?

forrest
0

159 vet du vad som händer?

Kan om inte annat mattjejen ta sig ut dit där katterna är och ge de mat tills det går att få någon som kan hämta dem?

huskatt08
0

Ja..det akuta nu är väl att de får mat så fort som möjligt. (om jag förstått saken rätt)

Debattia
0

Vi har kontakt med den som matar dessa samt med en annan. Ska åka dit på måndag och kolla upp katterna. Dom ville inte vi skulle komma förrän efter helgen. Dom vill ha hjälp med mat som vi kommer  ta med oss dit. Får dom den hjälpen får katterna vara kvar tills vi hittat hem till dem.

Det är tre vuxna katter,heltama samt tre kattungar på tolv veckor.

Vilka är det som kan hjälpa till och ta hand om någon av katterna???

Debattia

forrest
0

putt!!

forrest
0

**Tack Debattia för du informerade och för det Du/Ni gör!!**

Så då är det Akuta! Nu jourhem och permanenta hem som sökes??

AnimalLiberation
0

Verkligen jättetack för att ni åker dit! Hoppas verkligen det dyker upp några hem så detta löser dig för stackarna…

forrest
0

Ja, **Jättetack!!!**

jag har mailat tjej på blocket som sökte kattunge hon bodde i Höör och studerade djurhållning bla

maggan47
0

puttar igen

Maggan47

emjon
0

Tack för att du skall åka dit och att de får hjälp med mat.

Hoppas för kissarnas skull att de snart får egna hem och slipper leva under en osäker tillvaro. För katternas skull vore det bättre om de kom därifrån så fort som möjligt. Vem vet hur fort de kan svänga när inte empatin finns.

Debattia
0

Vad jag förstår efter att följt tråden så kan Hennum hjälpa till med ett hem,likaså tervmatte kan ordna något, Livlinan  kanske också kan hjälpa till ? Fanns också någon på Blocket som kunde ställa upp.

Hennum ,du ville pm:a ang hemmet,det kan du göra till mig.

Hoppas nu ni alla fortsätter hjälpa till så katterna kan få komma in.

Spelar ingen roll om vissa är skygga,oavsett skygghet är alla lika utsatta. Kan vara svårare placera skyggisarna men stämmer det med åldern på kattungarna  blir dom fort tama bara dom får komma in.

Debattia

huskatt08
0

Tack Debattia för info samt att du åker dit.

Fattar det som att någon matar nu så att hjälp hinner fram.

Hoppas det nu löser sig för dessa katter….det fanns ju några här som kunde ställa upp…..Heder åt er.

tervmatte
0

Vi står fortvarande kvar vid att vi kan ta hand om två stycken.

Tack Debettia för att du ska dit, ge de mat och kolla hur det ser ut i allmänt.

Kommer katterna att stå under KKS beskydd?

Imasy
0

Går det att få upp nån kattunge till Dalarna?

Vet en som letar efter katt, eller funderar iallafall. Annars i "värsta" fall får jag väl bråka till mig att vara stödhem då ;)

Debattia
0

Var bor du tervmatte ? Kan pm:a mig om du inte vill skriva det på tråden. Från vilket datum kan du ta emot? Underlättar det för dig om det är honor eller hanar ???

Kan se om vi får ihop pengar också till kastrering innan dom kommer ?????? Vill någon i så fall hjälpa till ekonomiskt ? Gå då in och kolla tråden Hemlösa i Helsingborg för vi har ett konto-nummer där till vetten.

Dom katter vi hjälper står under KKS beskydd. Jättebra du kan ta hand om några.

Imasy ! Antingen om någon av dessa åker till Dalarna eller om ett stödhem här nere kan släppa en katt permanent upp till Dalarna och det då blir ledigt för dessa här nere???? Bara några funderingar?????

Debattia

tervmatte
0

Jag bor nära Hultsfred i Kalmar län.

Det kvittar om det är honor eller hanar. Det vore kanon om de var både kastrerade och vaccinerade innan de kommer hit. Som jag skrev lite längre upp i tråden så har vi här en katt som är herpesbärare och jag vill inte riskera att de nya katterna smittas. Alla vara katter är vaccinerade.

Vem skulle isf vara deras förmedlare?

forrest
0

Oj! jag hänger inte riktigt med..men sååå skönt att läsa allt som sker nu!! Tack så mkt alla!!

är bara snabbt inne nu men En ev två kattungar kan jag ta på tillfälligt jourhem Om! det inte går att lösa något för dem på närmare håll! vilket vore det Allra bästa för de små, när jag vet det löst sig så sätter jag in pengar ananrs går de pengarna till den jag ev blir jourhem åt. ni förstår?

forrest
0

Jag kan på Måndag/tisdag då jag tolkar som att *ängeln* Debattia har sett katterna osv sätta in, då till en början 1000kr till kastrering vaccinering bla för de vuxna kissarna så det underlättar för bla Tervmatte och hennes man som är *helt underbara* som kan ta emot de hem till sig!!

En fråga bara; vart sätter man in pengarna till dessa kissar?

**Och jag Ber Er alla som läser detta; Att bidra med det Ni! kan, varje liten slant och Hem! är verkligen avgörande!!**

Debattia
0

Är jag en ängel har jag nog lite mer solkigare vingar än dom där vita!Oskyldig

Kolla tråden längre upp var du kan sätta in pengar i så fall. Titta även in på tråden "Hemlösa i Helsingborg"

Debattia

monsi
0

Denna tråden börjar bli väldigt lååång.

Dax o starta en ny.

Kan ingen länka  i början av den nya tråden till vart man kan sätta in pengar?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

anebit
0

Låser denna då jag startat en ny tråd.

AKUT! Svältande katter 2

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer