Katt som jamar utanför dörren!
Idag och ikväll har en för mig okänd katt strukit omkring på våran gård, vi bor i ett bostadsrättsområde med lägenheter, men vi bor på bottenvåningen och har således en egen gård och egen ingång..
Katten har inget halsband men är riktigt riktigt välgödd, ser riktigt biffig ut faktiskt och har välvårdad päls. Jag tror det är en hona, hon verkar väldigt tam och kommer fram och stryker sig kring benen på oss och jag kunde ta mig en snabb titt och det såg ut som en hona.
Det finns flera utekatter i området som man känner igen väldigt lätt och det är inte en av dom!
Vi flyttade in i lägenheten för sex månader sedan och hon som bodde här innan hade tre katter, men den har helt annorlunda teckning än de tre katterna (jag träffade de katterna ett antal gånger innan vi flyttade in) så det är ju det att katten försöker "hitta hem" heller. Den här katten är brunaktig och randig, har tegelfärgad nos och är lite orange i pälsen kring nosen.
Vet inte vad jag ska göra, katten har suttit och jamat på våran gård och utanför våran dörr i ungefär sex timmar nu. Vet inte vad jag ska göra!
Katten verkar ju ha ett hem och jag kan inte ta in henne eftersom jag har en omplacerad skyggis som blir helt neurotisk när vi ens tar hem folk, vi får stänga in henne i gästrummet när vi har besök för att hålla henne lugn många gånger (vissa personer som kommer ofta har hon ju vant sig vid). Nu sitter vår skyggis och spanar ut genom köksfönstret och när hon ser den andra katten blir hon nervös och vet inte vad hon ska göra, hon står och jamar och verkar inte veta hur hon ska bete sig mot denna "främling" genom fönstret.
VAD ska jag göra? Ska jag ställa ut mat och vatten nu inatt? Ska jag kontakta katthem omgående eller ska jag vänta och se om det kanske är en nyinflyttad katt?
Tacksam för hjälp..
Har du ingen möjlighet att ha den på tex toa över natten?
Låter ju som att det kanske är en katt som kommit vilse? Då kan du ju ringa polis, katthem mm för att se om någon saknar den, eller om inte annat anmäla den upphittad.
Har du kollat blocket ifall det finns en efterlysning?
Kan du absolut inte ta in den, även om jag tycker det är det bästa, ställ ut en transportbur och mat och vatten på gården så den har ett krypin i natt och förhoppningsvis finns kvar imorgon.
Det är ju lite svårt att knacka på hos grannar mfl för att höra om de känner till denna katt vid denna tid på dygnet, så försök röja nån yta åt den inomhus om du kan.
Tycker du ska ge henne mat och vatten, hon kanske är hungrig därför hon jamar?
Kan du se om hon är id-märkt i örat?
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Jag ställde ut mat och vatten och la lite filtar i en hög så att hon kunde krypa in i dom och värma sig iallafall. Jag såg ingen ID-märkning, men ska försöka titta nogrannare igen sen, men hon är borta just nu..
Hon har inte synts till något mer sen igårkväll.. Men vi håller utkik.
Maten hade blivit äten av, kanske var det av henne eller någon annan katt.
Nu är den tillbaka, vid samma tid ungefär som igår efter att ha varit borta hela dagen. Den sitter på dörrmattan utanför dörren och jamar som besatt. Vad ska jag göra nu?
Sätt på ett halsband på katten med en lapp att om det finns en ägare ska den kontakta er.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#7 tack! Det var verkligen ett superbra tips! Har den ett hem så borde vi ju bli kontaktade senast imorgon eller så.
Hittade ID-märkningen i örat nu. Numret är 12**2, de två stjärnorna ser ut som antingen sexor, åttor eller nior..
Det känns ju bra! Då vet jag iallafall att det är en katt som har ett hem, men hur hittar man ägarna nu då?
Här kan du söka SKK ägarregister hoppas bara att ägaren finns med där. Annars kolla hos polisen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Artikel: Otydlig tatuering? 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Du tar dina siffror och matar in på sök katt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....