Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattmat
Läst 20503 ggr
jen
25

övergivna kattungar. Koka ersättning?

vi tror att stallkatten har förolyckats tyvärr Gråter

hon har ungar som är 3 veckor gamla..  hur kan man hjälpa dom?

kan man ge välling eller nått? vi vet inte hur länge mamman varit borta.  de verkar inte magra.

Crisse-13
2

Det finns mjölkersättning att köpa i djuraffärer eller hos veterinärer.

brutt
2

Även apoteket har modersmjölksersättning till kattungar.

jen
16

såg ett recept här på anderssons välling- är det för starkt?

jen
3

vi vet inte hur länge honan har varit borta. men vi gissar på 3-4 dagar när vi tänker efter.  är det försent att rädda dom?

tervmatte
2

Nej. Det är inte för sent men de måste komma in och få mat NU!!!

Var finns kattungarna nu?

jen
0

de ligger nere i hennes stall och jag mår jättedåligt av det här. Min gubbe är ju allergisk annars hade jag tagit hem dom bums!

de verkar iallafall inte magra! men de måste ju ha vätska och mat!!

kan 3veckors bäbisar klara sig med bajseriet själva?

(funderar på att smussla hem dom till mitt stall) men det värsta är ju att jag jobbar 7-15 i veckorna.

det är ju alldeles för lång tid emellan målen då väl?

jen
0

kan jag koka sockervatten o ge i morgon bitti tills jag köpt mjölkersättning?

tervmatte
2

Försök att ta hem de omedelbums, mata och hålla varma.

Frågan om bajseriet kan jag inte besvara tyvärr… Det var lääänge sedan vi hade kattungar här.

Bäst vore om ni hittade en amma. Annonsera på blocket, kattforumet.se och andra ställen och försök hitta en. Kolla med lokala katthem om dem har en amma.

Men ta för guds skull in dem små….

Tack för att du bryr dig, det gör skillnad…

tervmatte
0

Ni har kanske ett rum, källare, uthus eller annat varmt ställe där de kan vara så länge och där din man inte får komma in för att undvika besvär?

Gå in på WWW.KATTFORUM.SE och sök råd och hjälp. Där finns många uppfödare med bred kunskap.

Passa på att annonsera om en amma där med.

Crisse-13
0

Om ungarna är 3 veckor så kan du så fort som möjligt ge dom lite blötmat. Gourmet Mousse brukar fungera och blanda gärna ut det med lite vatten. Om du har någon blötmat hemma till katter så mosa det riktigt och försök att mata dom med det ibland har man turen att dom äter själv av det.

brutt
0

Kattmamman brukar tvätta de små ungarna i baken för att stimulera dem så de får kissa och bajsa. Man kan massera  ungarna försiktigt i baken vid analöppningen och könsorganet med en i ljummet vatten doppad och lite urvriden bomullssudd för att härma kattmammans omvårdnad så ungarna kan kissa occh bajsa.

jen
0

jag har ingen kattmat eftersom vi inte har katt. (bara hundar)

vi har dåligt med utrymmen som min man inte är i tyvärr. Men om jag tar ett fårskinn och lägger dom i mitt stall så kanske de håller värmen?

jag ska ge dom sockervatten imorgon bitti och köpa ersättning. de har ju inte ätit på ett par dagar nu tror vi. Och de borde ju vara känsliga i magen då?

Tyvärr så tror jag inte min kompis kommer att ta tag i saken Skrikandes

så jag ska försöka. fastän jag jobbar i veckorna…

och sen ringa till katthemmet

Crisse-13
1

Lycka till med dom små. Synd att du bor så långt bort annars skulle jag hjälpt dig.

brutt
0

Har du majsvälling hemma? Tycker du ska ringa veterinären och fråga angående vad för vätska, föda som de bäst tål nu när de är så små och saknat sin mamma så länge.

jen
0

nej jag har inte majsvälling. men det går ju att köpa i affären iallafall.

ska jag bara ge majsvälling?

de kanske först ska ha socckervatten 1a dygnet eller?

brutt
0

Låt veterinären avgöra.

Du kan ju ringa Agrias jourveterinär tex.

liinah
0

Krisar det och du inte hittar någon hjälp så har jag en kattmamma här hemma med två ungar, de är 3,5 veckor gamla.

Finns i Linköping!

jen
0

#17 åh det skulle ju vara bra! jag hör av mig om det skulle behövas.

iof har vi pratat om att vi behåller en eller två som stallkatter :)

Ninni123
0

Hos veterinär finns torrfoder, Royal Canin Weaning, som kan ges från 4 veckor. De behöver då inget annat. Kan blötas upp i början.

Jag hade 4 moderlösa kattungar i höstas, som var 4-5v när de kom. De fick endast detta på rekommendation av veterinär. Behövde inte blöta upp det eftersom bitarna är så små. De åt med god aptit och blev bra i magen snabbt.

Josefa
0

Royal Canin Babycat menar du väl?

Jag skulle nog rekommendera RC babymilk också om de bara är 3 veckor gamla. Flaska finns i förpackningen.

Anderssons välling? och majsvälling innehåller inte alla de näringsämnen som kattungar behöver.

Är de bara 3 veckor behöver de fortfarande hjälp med bajs och kisseriet.

De behöver mat åtminstone var 3-4de timme.

Lena
1

Hoppas det ordnar sig. Känns väldigt bråttom med ersättning. Om du inget annat kan ge så ge i alla fall vätskeersättning och börja sedan så snart som möjligt med RC babymilk. Kattungar dukar snart under av vätskebrist. Imorgon kan vara för sent.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jen
0

i morse var 2 döda :(

1 svag och en som jag trodde var död,men som röck till lte när jag puttade den.

så två små ungar bor nu i min tvättstuga med värme.

(min gubbe får hålla sig undan där) efter några dagar kanske vi kan ta ner dom till förrådet i källaren där vi kan ha värmen på.

De har suttit i min famn nu hela fm och fått upp värmen.

Den ena piggade på sig bara efter nån timme så jag kunde börja ge mat. så nu har den ätit 3 små-mål och bajsat 2 ggr!

den andra har nu äntligen kommit igång lite. men är fortfarande väldigt svag. har fått i den lite mat och en liten bajskorv kom nyss !!

eftersom inte det går att få tag på matersättning en söndag så köpte jag kattmjölk som jag spädde ut med vatten ifall det var för starkt för magarna. Sen hade jag i lite druvsocker.

liinah
0

Så tråkigt att två av dem inte klarade sig!Rynkar på näsan

Har ni ingen veterinär i närheten som kan tänkas sälja mjölkersättning trots att det är söndag? Man kanske kan ringa och höra med någon jour.

Mitt erbjudande står fortfarande kvar om att hjälpa er. Finns där någon som kan se till och mata kattungarna under tiden du jobbar?

Sidentass
0

men åhhhh…så sorgligt med dom små….o så hemskt tråkigt att det förlorat sin mamma..fruktanvärt ledsamt..håller hårt i tummarna för de som nu är kvar..på apotek finns mjölkersättning och pipett att mata dom med…

jen
0

japp. stallägaren ska mata dom när jag jobbar,

Jag har fårr i dom mat med sked.

i morgon blir det en vända till apoteket.

den pigga ungen är helt ok nu. bajsar o kissar och äter. fast jag får mata med sked. och får göra det när de behagar öppna munnen.

blir när de jamar :)

den andra börjar röra sig mera iallafall, men är fortfarande svag och vill bara sova. har fått i den lite mat iallafall. den har även pinkat.

Värmedynan kom till användning nu

Misan
0

så små kattungar behöver verkligen en mamma, inte bara för värmen och närhetens skull, det är inte lätt att ge dessa mat varje till varannan timme dygnet runt det är ett tufft jobb, dessutom behöver de en mamma som kan lära dem att jaga och lära sig kattspråket utan henne kan de inte klara sig som stallkatter.

Min önskan är att du låter liinah s kattmamma ta hand om dem tills de är tillräckligt gammla att flytta tillbaks till er

jen
0

tar verkligen en katt emot andras ungar?

Misan
0

jag ska iväg med mina ungar till en mamma med ungar i ungefär samma ålder, det brukar fungera alldeles utmärkt, inte alltid men oftast. kan berätta mer om några timar.m (separationsångsten är stor)

Josefa
0

Nu är väl de här inte alldeles nyfödda, så de behöver inte mat varannan timme.

#jen

Har du ingen doseringsspruta hemma? Sådan man använder när man ska mäta upp flytande medicin till barn. En sån kan du isf försöka mata med till du får tag på en flaska till dem.

Det kan vara värt ett försök att lägga ungarna till en annan mamma. Bara kolla dem först så de inte har loppor eller öronskabb. Bada ungarna gärna innan, så de får en lite mer neutral lukt, och lägg ner dem till de nya ungarna när mamman är ifrån sina ungar, så de hinner få lite av de nya ungarnas doft. Och sedan gärna en liten klick smör i pannan/nacken på ungarna, så nya mamman koncentrerar sig på att få ungarna rena, och inte tänker så mycket på att det inte är hennes riktiga ungar.

Lycka till

Misan
0

om de har legat så länge utan mat så ska de ha lite grand varje timme, mina gick upp c 67 gr på ett dygn och matning varje timme, tänk på att magarna måste få mat i sakta mak

liinah
0

Kattmamman här (Sessan) verkar ha väldigt lätt för att ta till sig andra katter. Det är givitvis individuellt huruvida de tar till sig andra kattungar men vad jag hittills sett så brukar det ofta gå över förväntan. Bäst är om ungarna är i samma ålder som de egna ungarna.

Det är inte fel att föda upp dem för hand men en kattmamma gör så mycket mer än ger dem mat, saker som vi inte kan lära dem. En kattamma tror jag är betydligt bättre samt enklare.

Sessan har dessutom "bara" två ungar, så det finns gott om plats för fler!

Jag har "semester" hela juni och har bil. Tror det är ca 9 mil enkel resa.

Om du vill ha min hjälp tills de är tillräckligt gamla för att klara sig utan en mamma, så hör av dig så fort som möjligt.

Pm:ar dig mitt nummer!Glad

tervmatte
0

Snälla, ta emot liinah erbjudande…

Då har ungarna störst chans att klara sig. Om du sedan vill ta tillbaka två stycken som stallkatter så får dem komma tillbaka när de är tillräckligt gamla. Men nu behöver de en mamma… Snälla… Jag ber dig…

De får inte tillräckligt med mat om de bara äter när de själva öppnar munnen. Och är de redan utmatade och utsvultna så behöver de mat varje timme för att ha en chans att överleva. Med små kattungar går det fort från att de är pigga tills dem ligger där döda…

Jag kan lägga en slant till bensinen om transporten skulle vara aktuell.

Misan
0

nu har jag lämnat ifrån mig mina tre bebisar och det var inte lätt för mig Gråter, men när man såg dem där omgivna av flera syskon och sin nya mamma vet jag att jag gjorde rätt man såg hur avslappnade och lyckliga de var när de fick somna med en tutte i munnen.

Mina hade också varit utan mamma och mat i flera dagar så de var magra, hungriga stackare som bet i allt när de inte fick så mycket de ville ha de första timmarna så det var varje timme det första dygnet och dina verkar mindre och värre däran än vad mina var.

Mison
0

Jag tycker också det vore kanon, om bebisarna kunde få komma till Lina. Jag såg att ni kanske ville behålla någon, och det bör ju inte vara några problem, bara missarna blir så stora. Då kan dom ju säkert komma tillbaka till er…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

essut50
0

Snälla "jen" tänk på kattungarna i första hand, låt Lina ta hand om dom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

piamaria
0

Kan bara instämma. Tänk på kattungarna i första hand. Ingen människa kan ersätta en kattmamma hur man än försöker.

Ninni123
0

#20 Heter weaning och säljs hos veterinär.

[Gisele]
0

Jen, dessa kattungar behöver en kattmamma så tacka ja till erbjudandet du fått. Min katthona Alice var 5 år gammal när jag tog hem en moderlös 4 veckors kattunge som hon tog till sig och skötte om, och gav ungen allt som bara en kattmamma kan ge den. De små du har behöver en mamma, människor kan inte lära dem det en kattmamma lär dem. Vår moderlösa kattunge blev helt normal tack vare Alices insats, så ge dina ungar den chansen också.

brutt
0

20. Vet det men tänkte på vätskan de behövde akut då ingen modersmjölksersättning fanns.

36.Instämmer.

liinah
0

Finns både Royal Canin Babycat & Royal Canin Weaning. Weaning säljs bara hos veterinärer, vad jag förstått medan babycat finns i zoofackhandeln. Weaning ska vara extra bra för känsliga små magar.

Hur går det med kattungarna?

jen
0

jag har fått en pipett av en kompis som jag matar dom med. så nu vet jag ju hur mycket de får i sig.

bajsar o kissa gör de båda!

mina vovvar har tvättat dom idag Skrattande

Idag så träffade jag en bekant som har en katta med ungar i ungefär samma ålder. Så vi ska testa att lägga dit dom till henne!

men, jag måste nog handmata den svaga ett par dagar, för den orkar inte snutta ännu. den är väldigt svag i hela kroppen stackarn.

och imorrn blir det en sväng till apoteket för att handla ersättning.

den pigga krabaten spinner i min famn och börjar tvätta sig om tassarna nu..  så härligt!

funderar på om de verkligen bara är 3 veckor då?

den springer även tvärs över golvet (ngt ostadigt) men lite fart har den iallafall…

brutt
0

Om en av ungarna inte orkar snutta och är slapp i hela kroppen kontakta veterinär!

liinah
0

Jag säger som brutt, kontakta veterinär snarast möjligt för det låter inte alls bra att ungen är så pass svag! Rynkar på näsan

Kattungarna här hemma tvättade sig själva (och även varandra) innan hunnit bli tre veckor gamla, så det kan stämma ändå.. Du har inget foto att lägga upp?

Hoppas att det löser sig för de båda och att de får komma till amman så fort som möjligt.

Men veterinärbesök för den lilla svaga är mycket viktigt! För jag förmodar att det går att vätska upp så små kattungar?

Denna kommentar har tagits bort.
jen
0

japp, jag ska ringa imorrn bitti om råd.

men som sagt, den svaga måste bli bättre först innan nån amma,

brutt
0

Det är kanske inte bara råd kattungen behöver snarast.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#45 du kan alltid ringa Agrias jourveterinär för råd,  0900-100 51 61 vardag 16-24 och helg 07-24, varje samtal kostar 25 kr

Sidentass
0

# 45 Ja..ring så fort som möjligt är mitt råd..o försök att få komma dit så fort det går…vore ju toppen om missarna kunde få en amma sen!! Har själv tagit emot en liten tre-veckors bäbi till en av mina honor när hon hade kull. När den lille kom, tog jag o gnuggade henne mot mammans egna ungar så att dom skulle lukta lika dant..det gick hur bra som helst sen, kattmamman tog sig an den nye som sin egen i kullen..

jen
0

jag ringde min vanliga hund o katt veterinär hem igår.

Eftersom den här ungen var i stort sett död när jag hittade den. Kall,stel med uppspärrad mun och torkade ögon så tyckte hon att det var ett under att jag fått fart på den som den är idag.

jag skulle fortsätta presic som jag gjort. Finns inte så mycket annat att göra eftersom den iallafall sväljer när vi matar och har bajsat och kissat.

var 3dje  mål vätske ersättning kunde jag ge.

idag har de inte bajsat. men kissat jätte mycket. men det kan bero på att jag spätt ut  maten så mycket för att få i dom vätska.

hur ofta bajsar dom egentligen?

jen
0

tyvärr dog den lilla svaga ungen nyss :(

i morgon åker piggelin till sin fostermamma. Hoppas bara att hon tar emot den.

Josefa
0

Gråter Sov gott du lilla också

Ankie
0

Åh men lilla missungen Gråter

brutt
0

Blir så ledsenGråter

tervmatte
0

Bäst jag håller truten….

Sov gott lille vän…

Sidentass
0

#50 Åhhhh så sorgligt…sov i ro..lilla fina kisse…

Hawknestgrove
0

Ja lilla vännen Lycka till hos fostermor nu. Brukar väl vara  en bra grej att kleta in samtliga ungar med lite smör, så slickar mamma av bar farten och så får alla samma lukt.

MEd smågrisar så brukar man göra så, att man tar en trasa med diesel och stryker alla ungarna med det på ryggen, när man ska få en mamma att acceptera nya. MEn där är det ju inte frågan om att hon ska slicka, utan att alla ska lukta lika.

Samma är ju med smöret, det luktar ju det med

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jen
0

#54 varför är det bäst att du håller truten?

jag tror att den svaga ungen hade blivit så utmärglad så att kroppen inte fungerade längre tyvärr. Och det trodde ju veterinären också.

den här bus-ungen är på prov hos fostermamma nu. men hon var lite tveksam till den. Men ägaren har ett vakande öga på dom nästan hela tiden.

men gu vad den har blivit pigg på dom här dagarna.

den gick till sitt bajshörn när den ska bajsa. (skulle nog haft en låda)

spinner och trampar när den blir klappad. Och rantade efter mina hundar..  såg faktiskt riktigt roligt ut Skrattande

undrar om den verkligen bara är 3 veckor.???

den är ju liten, men det var mamma också

på förmiddan så testade jag att servera ersättningen på fat och blötte upp bäbis-torrfoder.  den försökte lapa lite. Och jag stoppade matbiten i munnen. och den tuggade och åt..

(nästan att jag började gråta så rörd jag blev)

nu ska jag gå o ringa och fråga hur det går

jen
0

det går inte såå bra med mamman tyvärr. den är lite avvaktande mot lille kissen. och lill-kissen verkar inte ty sig till mamman, men leker gärna med sina "syskon"

vi får hoppas att det ändrar sig. annars får jag ta hem den igen och skaffa en lite äldre katt själv istället.

den får fortfarande ersättning för säkerhets skull

min vovve trodde ju det var hennes valp..  och hon går rund o kollar efter ungen här hemma.

igår hade dom ställt in låda till katterna.

men kattungarna äter av sanden..  det kan väl inte vara bra????

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#58 det är inte helt ovanligt att de gör och därför är det jätteviktigt att man inte har klumpbildande sand.

Hawknestgrove
1

Hon är inte i behov av någon mamma för matens skull längre då. Så oroa dig inte där. OCh visst de äter lite av kattsanden. JAg vet inte hur det är med Toa lÄtt, den är ju av papper, den kan väl inte vara farlig och den är ju i så stora bitar, så det är inte kul. Så för den skull, kan du nog låta kisse stanna där den är. Hon verkar ju ha kul!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....