Chillie ( f.d Harry på Kks)
Chillie kom till mig 22 maj med Flingan som jag köpt. De fick installera sig i gästrummet där jag eller min dotter sov med dom. Redan på lördagen märkte jag att stackars Chillie sprang på toan men det kom inget! Han försökte även sätta sig i sängen men det kom inget där heller. Till saken hör att i det tidigare stödhemmet hade han haft problem med att kissa sedan i början av april!!!! Men inget hade hänt trots att kontaktpersonen för Kks hade skickat både penicillin och Zylkéne. Sista veckan innan Chillie skulle åka till mig hade stödhemmet gått till veterinären. Men det verkar inte ha blivit någon riktig undersökning för bättre blev han i a f inte.
Måndagen efter han kommit åkte jag till veterinären. De behöll honom några timmar, sövde honom och tog prover. Kollade även om han hade urinsten. Men det hade han inte, bara små kristaller. Veterinären som verkligen lade ner sin själ i att utreda det här kom fram till neurologisk urinvägsinfektion/inflammation. Det som var mest oroande var att han hade så högt blodsocker. Jag fick recept på Metacam och en annan antibiotika + en ny tid en vecka senare.
Jag kan säga att den veckan gick jag som på nålar. Stackar kisse om han hade diabetes. Men hur mycket jag än studerade honom så visade han inga tecken på diabetes. Han drack inte mer än dom andra katterna, jättefin päls och vikt. Han blev också mycket piggare efter att fått sin medicin några dagar. Han har inte försökt att sätta sig någon annanstans än i lådan. Chillie är även en av dom absolut snällaste katter jag varit med om att ge medicin!
På måndagen efter åkte jag för att ta nytt blodprov och det visade att allt var normalt! Troligen har den långa resan fredagen innan och att han varit sjuk så länge gjort honom så stressad så blodsockret blev så högt.
Nu har Chillie ätit klart sin antibiotikakur. Han får ff Metacam och ska även äta en förpackning Cystease för att minska risken för återfall.
Så i helgen har han och Flingan fått börja gå ut i resten av huset f.u i källaren. Vi får ta det lite sucksesivt eftersom huset är så stort.Dom är för härliga båda två. Flingan är ff lite osäker på oss men det går frammåt hela tiden. Chillie springer efter oss så fort vi går någonstans inomhus. Han är som en liten hund. Han är helt enkelt en underbart ljuvlig katt!
Jag förstår helt enkelt inte hur man kan ta en katt i stödhem och sedan inte ta hand om den. När han kom till mig så hade stackaren gått i ca 1½ månad med kissproblem.
Ska tillägga att det var min dotter som kom på det nya namnet då vi allihop tyckte att Harry inte passade honom.
Vad härligt att höra att stackars Cillie blivit så mycket bättre på den tiden han varit hos dig
. Många jourhem borde egentligen inte få ta emot några katter.
Lycka till med kissarna
Åh vilken tur att Chillie kom till er.
//Pia
Bildbevis…?:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det kommer när jag fått in bilderna i datorn.

men stödhemmet hadde ju gett medicin de fått från kontaktperson, och de hadde ju vart hoss vett. även om det verkar ha skjutits på allt för länge,
Tänker att det är ju inte alltid saker och ting är som det ser ut att vara, kanske kks inte hadde pengar jusst då till vet? och stödhemmet kunnde inte lägga ut? elr de hadde inte tillgång till bil, elr en vet som kan ta emot när man själv kan, tycker inte vi ska dömma stödhemmet här när vi inte vet och de inte är här och kan försvar sig,
men Bra att du tar hand om honom nu och att han verkar må bra,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jeanette jag är verkligen glad att dessa två kissar kom till dig och Flingan hade tur som blev adopterad direkt. Kanske blir det så att ni faller för Chillie också så han får stanna hos er.
Det som jag inte förstår är att kontaktpersonen för KKS så lättvindigt börjar med att ge medicin utan att veta vad problemet är. Mycket dåligt av stödhemmet också att låta det gå så långt innan kissen får hjälp. Jag skulle själv aldrig exprimentera med mediciner varken på våra egna katter eller stödkissarna vi har.
Ni får gärna hoppa på mig nu för jag reagerar alltid väldigt starkt när ett djur blir lidande pga av att det inte finns pengar om det nu var problemet. Det är ju för övrigt föreningen som väljer vilka som får bli stödhem. Meningen är ju att det skall vara ett samarbete mellan föreningen och stödhemmet vilket inte alltid fungerar bra. Där tror jag också det varierar väldigt beroende på vilken man väljer att stödja.
Visst vet jag att det kan vara svårt när så många katter behöver få hjälp och det är ett känsligt ämne. Min åsikt är att man kanske skall ta in ett mindre antal katter så katterna kan få den vård de behöver.
Glädjande nog så löste det sig bra för dessa två kissar och speciellt då för lilla Chillie och så bra att det inte var diabetes.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#6 Alla föreningar jobbar olika. Och jag vet ingen förening som har räddat så många katter som KKS. De jobbar med att livrädda först katter. Problemet med att inte alla jourhem och kontaktpersoner fungerar finns nog hos många föreningar.
Men jag personligen gillar KKS just för att de ta in så många katter som möjligt. De försöker ju iaf ger katterna en chans. Andra föreningar tar inte ens in hemlösa katter.
Om det är krig nånstans byggs det stora flyktningsanläggningar för att hjälpa så många människor som möjligt med det nödvändigaste. Sedan tillkommer individuell hjälp. Känns som KKS jobbar efter samma princip.
Jag vet inte vad som är bättre. Men jag vet att KKS har hjälpt otroligt många katter från att svälta ihjäl ute.
Men det ska inte bli en tråd om KKS utan om 2 fina katter:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Att en katt får denna typen av problem är inte ovanligt. Det är en sk. stressrelaterad urinblåseinflammation. Det är inget bakteriellt och hjälps således inte av antibiotika.
Min Baffe har titt och tätt dessa problem när något stör hans vardag.
Så sent som när Ludde flyttade in i mars dök det upp igen. Vi åker till veterinären varje gång för säkerhetsskull men det blir smärtstillande för att han skulle kunna kissa utan smärta. Någon gång fick vi också inflammationsdämpande medicin, men vi fick rekommenderat Cystease och senaste tillfället lyckades jag stävja alltsammans utan smärtstillande med bara Cystease på ca 5 dagar.
Det är dock viktigt att man utreder andra problem såsom urinsten eller bakteriell UVI.
Störningar i kattens vardag kan utlösa denna typen av åkomma. Flyttning eller nya katter i hemmet eller ommöblering. Vi grävde upp gräsmattan i trädgården och då reagerade han när han inte kände igen sina lukter och blev förvirrad. Tokiga kisar!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#6 har ingen tanke på att hoppa på dig.
klart inte, Men jag är stödhem åt KKS och jag har inga pengar att lägga ut offtast, Samarbete, javisst det har vi och det fungerar bra, men kostnaderna för veterinärvård står till och med i papprena att kks står för, jag har aldrig hafft problem utan har jag pengar att lägga ut så gör jag det men som i julas när jag skulle in med Lisa så hadde jag inget att lägga ut, kks skickade pengar i sissta sekund, då hadde jag fått ett kostnadsförslag från vet först, och så här är det, att hadde de inte skickat pengar så hadde jag inte kunnat åka dit. kan inte trolla och sätter mig inte i skuld för någon annan , den läxan har jag lärt mig,
lite tankar om samarbetet,,,

Vad skönt att kisse mår så mycket bättre nu…tack vare er så är han en glad kisse igen:-)
Med Chillie gjorde vi så att kontaktpersonen för Kks ringde till min veterinärstation och gjorde upp om faktura. Det gick ju på ganska mycket pengar så det var skönt att jag slapp lägga ut så länge.
Jag är med i en omplaceringsförening för hundar och jobbar aktivt. (Fast just nu har jag tagit en paus) Vi tar in få hundar åt gången för omplacering just för att hinna och orka. Det tar mycket tid och kraft att hitta ett bra hem till varje hund.
Men jag kan förstå varför föreningar tar in så många katter. Det finns ju så jättemånga av dom och det blir ju bara fler! Då kan jag förstå att det kan vara lätt att i all stress kanske missa något när kontaktpersonen för en förening ska hitta ett nytt permanent hem eller ett jourhem.
Än så länge slängs inte hundar ut på det sättet som en katt, men det är väl bara en tidsfråga innan det börjar där med. Så just nu har vi den möjligheten att kunna arbeta på det sättet som vi tycker fungerar så bra.
#12 Som tur. Tänk om det skulle finna 100 000 hemlösa hundar i Sverige….
#13 Hemska tanke!
#5 Jag ställde som krav att katten skulle till veterinären innan han kom till oss. Så kontaktpersonen fick förmedla det vidare till det förra stödhemmet. Så för att bli av med honom så fick de ta sig till veterinären.

#15 hänger inte riktigt med vad i mitt inlägg du kommenterar men det är ju ändå kontaktpersonens ansvar i slutändan o inte stödhemmets, alla har ju olika förutsättningar, jag har inte någonstamnns i kontraktet åtagit mig att sköta veterinärbesök elr transporter till vetten, jag gör det ändå för att jag har möjlighet men det kanske inta alla har, tycker du verkar väldigt negativ tilll ett stödhem du inte känner o det e tråkigt,
Jag känner inte stödhemmet men har fått reda på mycket ändå.
Fastän kontaktpersonen skickade ner medicin så var hemmet ovilliga att börja medicinera. De blev erbjudna hjälp att ta katten till vet. Det var bara att säga till. Katten försvann och var borta i 5 dagar. Detta fick inte kontaktpersonen reda på förrän efteråt. Skickade sms sent en lördagkväll och ville bli av med katten omgående för att sedan ringa på söndagen och fråga varför det inte var löst.
Det har varit flera ur föreningen som har haft samma åsikt om hur det här har skötts och att de skulle ha tagit Chillie till veterinären med eller utan hjälp.
Lägger inte ner mer energi nu på det här. Huvudsaken är att Chillie mår bra och det gör han verkligen. Jag har skaffat en sele nu så vi ska vänja både honom och Flingan med den nu så att vi försiktigt kan ta ut dom och vänja dom med omgivningen. Jag vill inte att dom ska bli skrämda och fly sin väg. Visserligen tyr dom sig väldigt mycket till oss inomhus men jag vet ju inte hur det blir när dom kommer ut.