Nytt akut KKS-ärende i Malmö
Detta mail mottog KKS igår (läs 10/6-09):
Hej
Jag bor i ---- i Malmö Vi har 3 katter hemma. 2 flickor och en pojke. För ungefär 6 veckor sedan fick dom 2 flickorna barn. Nu har vi 10 katter hemma med dom 3 första inkluderat. Kostnaderna för kattmat och sand är för mycket och vi har inte råd med det. Vi ska åka bort på semester om 1 månad och vi skulle vilja bli av med alla 10 katter innan vi går eftersom det finns ingen som kan ta hand om dom. Och vi har inte tillräckligt med plats för när kattungarna blir större. Kan ni ta emot dom?
KKS-Malmö har inte tid eller resurser att hjälpa dessa stackars katter!
**Någon som vill/kan göra en räddande insats innan det är för sent?
**
Kathleen
KattKommandoSyd, Malmö

inte råd, ska på semester och ingen plats? hm ja det var ju ett par anledningar, dessa brukar jag klassa som riktigt dåliga ursäkter för störda människor som vägrar ta ansvar,,
jises, varför tar man två kullar och sen ska lämpa över ansvaret!!! 
förbannad är bara förnamnet, ja inte kastrerade heller då nej,
bara detta mailet? avlivas de annars elr slängs ut elr vad? De kan ta semesterpegarna till katterna och stanna hemma!!!!!!
råd att åka på semester men inga pengar te sand o mat, fXXXXXXX!!!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Men gud vad är det här?? Man blir ju alldeles kall. Förmodligen okastrerade katter som springer runt hemma och ute för man planerar väl inga kullar och sedan åker på semester och måste avyttra samtliga katter bums….
Man blir ledsen… Hoppas verkligen det finns möjlighet för dessa oönskade liv att få leva vidare.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Dom får väl stanna hemma och köpa mat och grus för semesterpengarna. Någonstans måste gränsen gå för hur mycket man skall hjälpa till för folk måste lära sig att ta ansvar själv. Jag tycker inte detta är akut då där finns så många katter som inte ens har ett hem. Där är säkert någon som kan hjälpa dom med ungarna om dom inte själv vill sätta ut annons på dom när det är tid.

Ja, endast ett mail har de skickat till KKS.

"Kostnaderna för kattmat och sand är för mycket och vi har inte råd med det. Vi ska åka bort på semester om 1 månad"
Tar mig för pannan
Pengar till semester finns det men inte pengar så man kan ta hand om sina familjemedlemmar! 
Känns som såna katter som riskerar bli utslängda!

Det går inte att inleda med att erbjuda kattvakt under semesterns samt erbjuda att lägga ut annons på kattungarna så de kan flytta när de blir 12 veckor? Det borde gå at fixa ihop någon eller några via forumet som kan kattvakta… Är katterna innekatter kan de ju börja med att kastrera hankatten så kan det inte bli fler ungar och när de sparat ihop pengar kan de kastrera honkatterna. Jag tror jag har p-piller jag kan skicka till dem så länge. Beklämmande med alla människor som låter bli att tänka och hemskt att de inte inser att det är liv det rör sig om och att de tagit på sig ansvaret:(
Man blir beklämd och mållös över hur vissa kattägare fungerar. Honkatterna råkade få barn och nu ska man på semster och vill bli av med alla 10 katterna! Hur dumt får det bli!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 Konstruktiva förslag du har.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hur vanligt är det att inte använda sin hjärna?… om nu människorna har någon… määäärkligt……..hoppas kissarna får hjälp till någon som vet hur man tar sitt ansvar….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hur naiv får man egentligen vara. Låta bli att kastrera sina egna katter och inte ens se till så dom inte blir dräktiga,och lägga över sina problem på andra, vem skall förstå det, när det finns så många som inte ens har ett hem.
Håller med #6

Så trött jag blir…då får man väl se till att ordna med kattvakt när man tagit på sig ansvaret med att ha katter, Okastrerade katter får smått. Så är det ju bara, och så kommer det alltid att vara! Först får man se om sitt hus, ordna till situationen som uppstått, semester tar man sen när man själv ordnat det för katterna.!
Det verkar tyvärr vara mycket vanligt att semester och annat går före katterna katternas behov. Och det är nästan omöjligt att få dessa människor att ändra sig. De tycker att man är inte riktig i huvudet om man struntar i semester för katterna skull.
Jag kan ärligt talat inte förstå att KKS tar sådana mail på allvar och ta det som ett akut ärende medan det finns tusentals katter i Malmö som ingen har och där inte heller KKS har kunnat hjälpa. Oansvariga kattägare ska enligt mig inte prioriteras över de ärenden där katterna ingen har.
På det sättet kommer de aldrig att lära ta sig ta ansvar för de djur de har skaffat sig. Kattens status kommer inte heller att ökas när det bara är att ringa katthem när man har tröttnat.

Om folk kunde tänka efter före innan dom skaffar katter och sen låter dom få gå okastrerade. SUCK!
Att dom inte skäms att sända ett sånt mail till KKS.
Åka på semester? Har man okastrerade katter så får man ta konsekvenserna och vara hemma och ta hand om sina katter och inte stjälpa över ansvaret på andra.
Den magiska formeln "KASTRERA MERA"
#6 Bra förslag………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#13 Det ligger mycket i vad du skriver. Springer man på den här typen av bollar kommer de oansvariga fortsätta att vältra över sitt eget ansvar på andra. Det kommer aldrig bli någon ändrig.

Det var en bra idé Kamomill. Det hade de kanske gått med på. *hoppas*
Någon som kan vara kattvakt åt dem i sommar? Jag kan inte, däremot hade jag kunnat sätta ut annonser på blocket o liknande ställen.
Även om det inte är andras sak att fixa deras problem, så är det ju bättre att vi hjälper till nu än när de blivit utkastade…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#16 Skulle de kasta ut katterna skulle de inte bara vara oansvariga men även brottslingar.
Skulle du ge någon hundratusen kronor för att den annars kanske skulle råna en bank istället? Det är nämligen samma sak.
Att belöna oönskad beteende kommer aldrig att ge bra resultat.
#16 Jag måste erkänna att jag blir oerhört provocerad av det de här kattägarna skriver. Tror kanske inte att det är en kattvakt de vill ha, att det är där skon klämmer i det här fallet. Istället verkar det ju som att de vill bli av med katterna helt och hållet. Helst utan att behöva anstänga sig allt för mycket för egen del.
Jag tror inte att man kan lära oansvariga kattägere att ta ansvar genom att inte hjälpa dom. Det är katterna som drabbas, inte deras ägare. De kan kasta ut katterna, lämna de ensamma utan mat eller låta någon skjuta dem, de kommer inte att gå till veterinären, för det kostar pengar. Det är alltid djuren som drabbas.
Man måste nog använda andra metoder för att få folk att ta ansvar för sina djur.

undrar om de vet att kks tar ut en överlåtelseagifft per katt, är väll 500 kr har jag för mig per katt när den är okastrerad o o ovaccinerad,,, 10 katter *500 blir väll 5000kr, Där rök semesterkassan!!!!!

#20 Även om den summan står så tas den inte ut om katten/katterna är riktigt avlivningskotad för det är kattens liv som går först. Betalar du inte avgiften så tänker de på katten främst!
Frågan är för min del varför man väljer engagera sig i katter som har en ägare? Är det för att ägaren hotar med avlivning? Varför prioriteras dessa över hemlösa katter?
Tycker att artikeln "Vem ska omplacera din katt" är väldig aktuell vad som gäller denna problematik.
Borde man ge någon hundratusen kronor (under förutsättning att man har denna summa ;)) för att den annars kanske skulle råna en bank istället? Om man inte ger pengarna och banken rånas blir det kanske folk skottskadade eller t.o.m. dödade. Är det då den som inter har gett gärningsmannen pengarna skuldig till att det har skadats människor? Tror man det skulle hjälpa att ge rånare pengarna i förväg? Nej, det skulle bara göra saken värre, då skulle alla hota med att råna en bank och skada människor.

#21 jo, jag vet det egentligen, men kundde inte låta bli. 
nä jag hjälper inte heller privatpersoner pga av de lessnat, då får det till personliga tragedier elr nått, inte när de enbart e lata, snåla, tröttnat, tror bara det blir värre i längden om man ger eftr,, , Nu har jag inte tid till att hjälpa någon mer ändå men i allafall,,
Tycker absolut inte det ska gå ut över katterna för att dom redan har ägare. Vad är det för ägare dom har ? Jo ansvarslösa idioter. Får dessa katter inte hjälp kommer dom förmodligen avlivas eller slängas ut och då blir det ännu fler hemlösa och dom förökar sig hela tiden.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#23 hehe förstår det men det är så med alla ärenden som anmäls till kks, tam som förvildad, nämner du att katten ska avlivas så kommer överlåtelseavgiften i ett helt annat läge :-)
25. Vad menar du??
Här är en annan idiot till djurägare!!!
Har tröttnat på sina fem katter mellan 6-8 år. Vill vara fri och kunna resa.
Debattia

#26 Vad jag menar? Det jag skriver är så som det var när jag var med i KKS och det var att kunde inte personen som kontaktade kks betala överlåtelseavgift för den/de katter, tam/förvildad de kontaktade om så räckte det att de hotade med att de avlivade katten så tog ändå kks hand om den/de utan att denne behövde betala avgiften, bara för att rädda kattens liv… Har av aktiva hört att det fortfarande är så numera så ingen nyhet precis :-)
Fler idioter !!! Tror det är såna här människor som släpper ut sina katter till att klara sig själva. Skäms för att tillhöra samma släkte som dem !!!!!
10 katter i Malmö 3 vuxna och 7 ungar.
Ägarna har inte råd med dem och ska åka på semester.
Debattia
26. Tycker du dom ska avlivas i stället då ???
Debattia

#29 I många lägen är avlivning inte fel för i flertal ärenden jag var involverad i så hade avlivning varit bättre än de placerades i, svar ja. Men nu är jag inte med i kks längre så jag ska inte lägga mig i hur ni numera jobbar utan det vet ju du bättre eftersom du är aktiv i KKS :-)

Är det så att de har agerat akut hem eller stöd hem till kks?
Menar om det är sagt från början att de bra ska ha katterna en kort tid o tiden har gått för det som vanligt saknas hem, någon som vet om så är fallet?
För är det så är ju läget lite anorlunda.
Är fallet inte så utan de rätt o slätt har tröttnat på sina katter så hoppas jag att de sove väldigt dåligt om nätterna.
Det ända de gjort rätt är väll att kontakta kks för de vet att katterna får garanterat bra hem om fallet är så att de har tröttnat.
Vet Tråd skaparen hur det ligger till?
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Det som beskrivs i inlägg # 27 är precis vad jag menar. Som organisation borde man ta tydlig avstånd från folk som hotar med avlivning. Antingen så tar man inte emot alls eller så tar man bra betalt för jobbet. Beteendet belönas ju bara när "problemet" lösas åt dem och det t.o.m. helt gratis!
Jag förstår att det är ett etiskt dillemma bakom att vägra hjälp till sådana människor men man måste ju se det hela i en större sammanhang. Att de hotar med avlivning betyder inte att de verkligen gör det. Att man hotar med att kasta ut katten betyder inte att man gör det. Skulle de ändå göra det så har man begått ett brott, det är deras val. Så länge katten inte är hemlös finns det mer än tillräckligt med katter som verkligen är hemlösa och som behöver vår hjälp. Så många så det räcker och blir över…
Åh vad det är sorgligt och det är de stackars katterna som blir lidande
jag kan inte annat än att bli ledsen.
Finner de inget hem åt dessa så väntar nog döden dem eftersom semestern verkar gå före…….. det är ju för jävligt…..
oansvariga ägare som inte ens kan kastera då har de ju sluppit leta nytt hem åt som det nu är 10 katter… ja jag kan då inte begripa jag.
Detta är inga stödhem utan det är såna som skaffat sig en katt bara.
29. I så fall är jag glad för att jag gick med i KKS för jag tycker heller inte att man bara ska låta avliva katter .
Mina åsikter för att kunna påverka människor som tröttnar på sina djur är att katthem och även privatpersoner borde kastrera katterna före sina permanenta hem och sen ta mer betalt för dem,.Gå ner lägre i ålder för kastration. Det kan vara vem som helst som sålt katter till dessa ägare, sålt dem som kattungar. Jätteviktigt i så fall man håller kontakten och verkligen kollar upp hur det går för dem,även som vuxna.
Debattia

#34 Och då ska KKS vara goda exempel och då hålla feedback med de man sålt katter till. Jag har exempel på de som tagit kattungar från KKS 2004 och framåt, efter de fått katten har de förrutom kontraktet de ska skicka tillbaka till kontaktpersonen inte fått ett enda samtal tillbaka om hur det är med fd kattungen.
# 34 Självklart att katthem ska se till att deras utplacerade kattungar blir kastrerade. Det är ju det katthemsarbetet utgår ifrån, inte bara ta hand om hemlösa katter men även att se till att (i lla fall) kattungarna som omplaceras av katthemmet blir kastrerade så att de inte bidrar till katt"överskottet".
Samtidigt tycker jag dock att man som organistion inte kan "skita" i de hemlösa katterna som redan finns för att någon idiot hotar med avlivning av ens egna katter. Alla katthem har kölistar med katter som är hemlösa och väntar på hjälp. Jag kan inte förstå att man då prioriterar katter som har en ägare, oansvarig eller inte, katten är deras.
Klistar in några citat här från Christina Leijds artikel "Vem ska omplacera din katt?" då jag inte kunde ha skrivit det bättre själv!
"Jag ställer dem alltid frågan vad de hittills har gjort själva för att lösa sitt problem. Jag betonar ordet SITT. Oftast har de lamslaget inte gjort mer än frågat sin närmsta omgivning, fått nekande svar och då har desperationen och paniken utbrutit.
Andra har inte ens frågat runt utan utgått ifrån att det ska finnas "något katthem" för katten som ska kasseras, precis som det finns bilskrot dit man bogserar bilar eller återvinning för spruckna glasflaskor.
Man har ingen tanke på annat än att katthemmen och föreningarna finns till för katter som behöver nytt hem utan att reflektera över hur de arbetar, under vilka förhållanden och om det finns några andra hemlösa katter.
Man brukar överhuvudtaget inte vara så intresserad, varken hur katten kommer att få det framöver eller hur omplaceringen kommer att gå till. Det man är intresserad av är nämligen att få en lösning på sitt problem, dvs katten måste lämna deras åsyn. Problemet måste bli någon annans.
Jag är alltid tydlig med att låta folk förstå att det finns en skillnad på katterna som behöver bo på katthem och den katt de behöver göra sig av med. Skillnaden är att de som finns på katthemmen och den de har i soffan är att den de ringer om inte är hemlös.
Den har ett hem. Deras hem. Det är fortfarande deras katt, deras ansvar.
Intressanta diskussioner uppkommer då ifall det inte kan bli ett katthems ansvar då "deras katt behöver ett hem". Deras katt är ju hemlös, ja så gott som hemlös, för den behöver flytta.
Lugnt och mjukt försöker jag att berätta för dem om det oändligt stora antal katter som redan väntar i en kö till Sveriges katthem, deras utsatta belägenhet, hur det känns att frysa, att föda oönskade kattungar som man inte har mjölk till.
Att deras katt om den blir dumpad till ett katthem kommer att uppta en plats för en arm kisse som kanske behöver den bättre, som inte har någon att förlita sig på.
Din katt har ju iallafall DIG brukar jag säga, men det biter inte. De är inte intresserade av att en enda gång i sitt liv lösa framtiden för sin egen katt, de vill inte ha råd om hur jag skulle gå tillväga om jag vore i deras sits och behövde omplacera sin katt.
Vad de vill ha är ett erbjudande på stående fot om hjälp. Inte hjälp till katten, utan att jag ska hjälpa DEM.
Jag kan bara inte begripa hur man resonerar. Finns det förmildrande omständigheter, kan det vara så att folk tror att en omplacering av en katt är något som behöver skötas professionellt?
Är det samhällets problem, vårt smidiga system med välordnade avdelningar, där allt kan lösas genom ett telefonsamtal och en handläggare. Har vår struktur gjort att människan inte längre vågar ta egna initiativ?
/…/
De talar om avlivningshotade katter, men det är ju faktiskt de själva som hotar katten med döden, inte jag, grannen eller arbetskamraten.
De vill fly sitt ansvar och utvägen är döden. Ja, inte deras, utan kattens död.
Och när de väl sitter med den skrikande katten i väntrummet till veterinären, då mår de dåligt över den utvägen, men då förstår de fortfarande inte att det här är det val de gjorde, utan de skyller absurt nog kattens alltför unga död på "Djurskyddsföreningarna som inte gjorde något".
Det är passiviteten som talar när de förtretat upplyser mig om vid förfrågan att de minsann gjort allt de har kunnat för att försöka hitta hem till sin katt, de har ringt runt till samtliga katthem. Missnöjt och uppbragt talar rösten om för mig att de minsann ringt och ringt, men få har ens svarat, och än mindre ringt tillbaka.
/…/
Än en gång, vad föranleder denna passivitet?
Varför ingen insikt eller förståelse för att katthemmen och dess Medarbetare är det sista ställe man som ägare och ansvarig för en enda katt ska vända sig till.
Bara för att det existerar katthem är det ingen garanti eller ursäkt för att smita undan sitt eget ansvar.
För hur är man funtad om man inte kan känna det ansvaret gentemot sin egen katt. Oavsett anledningen till omplaceringen har man ingen giltlig ursäkt att lasta över sin börda på någon annan."

Hej!
Har inte hunnit läsa inläggen eftersom är nyss hemkommen, men vill bara inflika att i största möjliga mån det går försöker jag alltid ta ut en överlåtelseavgift när jag omplacerar katter från privatpersoner
(vilket händer mycket sällan då jag vill lägga min tid med att hjälpa hemlösa katter istället).
Hur som helst så händer det då och då att privata personers katter blir avlivade pga att KKS inte lyckats hitta stödhem och en tillfällig akut lösning till katten.
Flera ggr om året får vi beskedet att en tam frisk katt har avlivats pga att vi ej kunnat omplacera den.
Givetvis ringer inte ägaren och säger att katten blivit avlivad utan det är snarare när vi kontaktar dem när vi ÄNTLIGEN har hittat ett stödhem till katten!
Det är mycket sorgligt när det sker, och det känns tusen gånger värre om man dessutom ska ha på sitt samvete att katten avlivats pga att ägaren inte kunnat eller velat betala en överlåtelseavgift…
Det är på ägarens samvete att katten avlivas, inte på den som inte kan hjälpa lösa ägarens problem!

Tror det är samma kattärende som denna tråd handlar om.

Dessa katter är inte KKS-katter utan det är en privatperson som skickat ett mail till KKS.
Katterna har alltså ingen som helst koppling till KKS.

Jag håller helt med dig att det egentligen ligger på ägarens samvete,
men det känns lika sorgligt varje gång en frisk katt avlivas.
Klart att det är sorgligt :(
Att man ska kunna " lära" dessa ägare genom att inte hjälpa katterna tror jag inte på. För dessa människor som hotar med avlivning går inte att lära om tyvärr. Dem har ingen empati överhuvudtaget. Om dem inte har råd att mata el köpa sand. Så lär dem heller inte gå till veterinären för att avliva. Visst det är ett brott att släppa ut katterna, men vem kommer att agera? Ingen har gjort det hitintills. För då hade det inte funnit så många fall där katter blivit utslängda och framför allt inte så många hemlösa. Nej, det som väntar dessa katter är ofantligt mkt smärta och lidande. Hur man ska få alla människor att behandla djuren med respekt är för mig en gåta. Jag tycker inte att det skulle få förekomma i ett så upplyst land som Sverige. Varför skaffar man sig ett djur när man ändå inte kan respektera dem och behandla den väl, är o kommer för mig förbli en gåta.

Har du ringt dem caitlin och pratat med dem? När man väl har dem på telefon kanske man kan prata mer vetigt med dem, tippsa dem om sätt att omplacera, vikten av att kastrera honorna, och att om de tänker efter lite så kanske de kan inse att mat och sand måsste prioriteras före semester. är ju inte alltid lika illa och akut menat i verkligheten som i ett mail,
Prio ett borde vara att ni på kks tar telefonkontakt med dem,
Hon som tröttnat p¨å sina katter borde också tagit reda på att det finns kattpensionat ifall hon vill ut och resa.
Tycker det är lika viktigt hjälpa dessa katter fast dom har ett tak över huvudet just då i alla fall. kan också tänka mig hur en katt blir behandlad i de hem de inte är önskvärda, tror inte dom har det så bra????
Debattia

!!!!!! Finns det ord för sådana oansvariga ägare???
Det finns 1,6 MILJONER ägda katter i Sverige. Med tanke på att djurskyddsorganisationerna inte kan ta hand om de 100.000 hemlösa katter, är det helt orimligt att de även skulle ta ansvar för ägda katter.
I dagens situation tvingas man att prioritera och då går hemlösa katter först för mig alla dagar i veckan. Man får inte glömma att alla hemlösa katter är avlivningshotade (och då talar vi inte om en spruta hos veterinären).
Jag är starkt emot alla former av avlivningshot i omplaceringsannonser. Om en privatperson skriver ett sådant inlägg på Hittekatter iFokus tar vi bort det enligt våra skriv- och trivselregler. Det är även viktigt att påverka annonsajterna så de inför regler där den typen av hot förbjuds. (Så är det t.ex. på Blocket).
Jag skulle önska att vi hade samma lagar som i Nederländerna och Tyskland - där det är förbjudet att avliva friska sällskapsdjur. Då skulle vi slippa den här typen av dilemman.
Vill för övrigt hänvisa till artikeln som #37 hänvisar till. Det gäller att vara stenhård om vi ska få en ändring till stånd. Om vi utan att ifrågasätter tar över andra människors ansvar då kommer vi aldrig få en bättre situation för de Svenska katterna. Vi själva kommer att gå i väggen så det smäller om det. För vem ska orka med att ta ansvar för alla andra när de redan är ett sådant katastrofläge där ute. Svar ingen!
Jobbar ju mycket med människor i andra sammanhang och har så gjort hela mitt liv. Det är inte omöjligt att få människor att vakna upp och börja ta ansvar, men det kräver en del tuffa tag och det kan vara ganska så jobbigt. En av de viktigaste ingredienserna är att våga säga nej. Då händer något hos motparten. En process startar. Jag håller således inte alls med er som säger att dessa människor aldrig kommer att ta sitt ansvar. Många kommer att göra det om vi lägger tillbaka ansvaret i deras eget knä. Men om vi tar det över ansvaret då kommer de definitivt inte att göra det.
OBS! Läs denna artikel! Vem ska omplacera? OBS!
Jag trodde att alla tyckte att "vem ska opmlacera din katt" var ett så bra artikel? Var har den åsikten tagit vägen?
#44 Jag tycker inte att det skulle få förekomma i ett så upplyst land som Sverige.
Har någon av er läst "I trygghetsnarkomanernas land" av psykiatern David Eberhard? De som har gjort det förstår precis varför sånt förekommer i ett så upplyst land som Sverige. Nämligen att svenskar inte lär sig ta eget ansvar genom att någon myndighet/organisation håller de i handen i varende liten steg i deras liv och tar över ansvaret. Man är totalt handlingsförlamat och ansvarsbefriat. Vuxna beter sig som småbarn i det här landet genom att de aldrig lär sig konsvekvenserna av deras beteende. Som invandrare från Holland är det kanske lättare att se vad som pågår… Jag tycker det är otroligt skrämmande……
Ber om ursäkt om jag förolämpar någon med det jag skriver ovan.
Idioterna som TS skriver om kommer lika lättvindig skaffa sig nya djur. Det är ju djurhem som tar hand om de när man har tröttnat!
#49 Det ligger mycket av det du skriver. Finns även ett begrepp i sociologon som heter "vardagslivets proffesionalicering". I Sverige har den processen gått ovanligt långt med folkhemmets uppbyggnad.
Min sambo reagerar över precis samma saker som du. Jag kan också se stora skillnader efter att ha bott i Nederländerna där mycket fungerar annorlunda och bättre för att människor själva tar ett större ansvar. Särskile tydligt är det när det gäller djurskyddsfrågor.
Dom här kattägarna är inte enbart svenskar utan det är invandrare också.
Debattia
# 51 Begreppet sommarkatt är väl en svensk uppfinning som fortfarande praktiseras flitig av just svenskar?
Avskjutning är ett annat förfarande som inte väcker särskilt starka kännslor bland de flesta svenskar. Berättar jag hur lättvindig man skjuter katter i Sverige för mina holländska bekantar så ramlar de av stolen. I t ex Belgien, Holland och Italien är det förbud på att skjuta katter. Sålänge man hänger kvar i gamla anor och ingen tvingas att tänka om kommer det aldrig att bli bättre för katterna i Sverige.
Som Maria skriver i inlägg 47 är alla hemlösa katter också indirekt avlivningshotade, skillnaden är att de inte själv kan ringa KKS om det.
#51 Nja de flesta jag träffat på med den här krassa inställning till de katter de själva valt att ha som husdjur är riktigt inbitna svenskar. Det finns en del invandrargrupper som inte tillskriver katter särskilt hög status, men de brukar inte heller välja att ha katt som husdjur. Det är en helt annan sak.
De kanske inte väljer att ha dem som HUSDJUR, men skaffar sig likväl en kattunge, som sedan får stanna så länge den är rolig och sen öppnas dörren så får den försvinna bäst f.. den vill.
#49 Självklart skulle alla behöva lära sig konsekvenserna av sitt eget handlande. Men i detta fall så kommer oskyldiga djur i kläm. Håller med er om att man inte bör hålla dessa människors hand hela vägen ut. Men jag tänker först o främst på djuren. Dem har inte valt att hamna hos dessa människor. Och jag kan inte tro att om man låter dem släppa ut dessa katter och inte hjälper till kommer att ändra deras uppfattning! När det handlar om värnlösa barn och djur kan jag inte tycka det är rätt att inte hjälpa för att dem "ska" lära sig. Känns inte rätt i hjärtat. Jag må ha fel i mitt tänkande men kan inte hjälpa det. Men att hjälpa dem ändrar heller ingenting. Så hur man än gör står man kvar i ruta ett känns det som.
#55 Menar du då att att vi så fort någon ansvarslös kattägare hotar med avlivning bara ska slänga allt vi har för händer och fötter och ta över deras eget ansvar? Hur ska vi klara av det när vi redan har 100.000 tals helt hemlösa katter att bekymra oss för? Ska vi istället avstå från att hjälpa de hemlösa tillförmån för de ansvarslösa?
Jag tycker också att de är hemskt att människor kan var så hjärtlösa och se på levande djur som en slit- och slängvara. Något man dödar när det blir jobbigt och ställer lite krav. Lösningen är dock inte att hjälpa dem att fortsätta med sin ansvarlösa stil. När semestern är slut kan de ju då ta en ny katt eftersom det var så lätt att göra sig av med de tidigare katterna. Ni hör väl själva hur galet det låter och hur fel det blir! Det blir ju samma konsekvenser som jämförelsen med bankrånet här ovan.
#54 De familjer jag känner/ kommit i kontakt med med den inställningen vill inte ha djur över huvud taget då det är helt främmande för dem, strider emot traditionerna i den egna kulturen. Det är inte den gruppen som är det stora problemet utan den vanliga svenssons. Vi har ingrodda värderingar i det här landet som vi måste se till att jobba bort.
En katt som varit tamkatt och omskött och sedan får dö smärtfritt hos veterinären tycker jag inte ett dugg synd om, även om den är frisk och rask när den avlivas. Den ägare som hanterar sin katt så agerar ansvarsfullt. Beklagligt, men ansvarsfullt.
Fel blir det först när man slänger ut katten eller försöker döda den så billigt som möjligt hemma eller genom att till exempel stänga in den i en bur och ställa ut den i skogen. Det är brott som borde beivras med betydligt större kraft än som nu sker.
# 55 Jämförelsen med barn går lite skev då det inte finns 100 00 hemlösa barn i Sverige. Skulle det finnas hemlösa barn tror jag nog de skulle prioriteras i fall resurserna inte sträcker så långt att man kan ta hand om samtliga barn i behov av hjälp.
Tyvärr förebygger man inte på något sätt att ännu fler djur kommer i kläm genom att ta över djurägarens ansvar för djuret han har nu, snarare tvärtom…
Har man fått bekräftat att någon annan tar över ditt ansvar blir det ju väldigt lätt att göra samma sak igen utan att tänka efter.
# 54 Ja, man får ju som invandrare också en väldigt bra intryck av medelsvenssons katthållning måste jag säga. Inte så konstigt att även invandrare får prackat på sig en kattunge från grannen Karlsson som är för snål för att kastrera sin katthona….
Det är inte invandrarna som har skapat traditionen "sommarkatt" och avskjutnig av "kattjävlar". Lite väl naivt att tro att invandrarna är orsaken till kattens låga status i Sverige….
PS: Vi har flera invandrare som kommer från dessa "djurovänliga" länder som volontärer inom vår förening.
Jag säger inte att man ska ta ansvar för dessa människors handlingar. Men likväl som jag skrev tidigare så skär det i hjärtat för värnlösa djur och barn som inte har möjligheten att välja själva. Jämför således inte. Inte heller att man "ska" hjälpa så fort ordet avlivning nämns. Jag säger bara att jag inte tror att man genom att inte hjälpa kommer lära någon något. Så båda är lika meningslösa i mitt tycke. Vilket gör det hela mer skrämmande. Och det i slutändan kommer bli mer hemlösa än det var innan. Vad hindrar dessa människor att skaff katt igen när dem är hemma, trots att ingen tagit hand om dem tidigare katterna? Inget! Jag önskar att människor som inte tänker ta ansvar för det djur dem skaffar inte skaffar sig djur. Och att information som man kan sprida i sin tur kanske i slutändan ger resultat. Sorligt nog kommer många djur att få lida innan dess.
#44 Håller med dig.
Det måste finnas andra metoder att "uppfostra" dessa människor, djuren ska inte lida, för att de hamnat hos dem. Har de bestämt sig att göra sig av med katterna, så ändrar de sig inte, och nya djur kan de skaffa ändå, även de slänger ut eller avlivar sina gamla. Nya söta kattungar..
Vi har en liknande tråd inne på cornish där en oansvarig ägare lägger ut annonser på Blocket där de först försöker sälja oreggade cornishar där pappan har adopterats från ett katthem och därför inte har stamtavla. (Hur kommer det sig att ett katthem adopterar bort en fertil katt oavsett ras?)
Och sedan har nu samma cornishhona fått ihop det med en grannkatt och väntar ungar. Om ingen köper katterna så hotas det med att katterna lämnas till sitt öde då familjen flyttar från Piteå till Stockholm.
Jag blir så arg! Det värsta är att dessa hot om att lämna sina katter alternativt att avliva får alla möjliga djurvänner, katthem osv att vända sig in och ut för att hjälpa till.
Och de som blir lidande är katterna samt alla dessa katter som faktiskt inte har något hem. Jag personligen tycker att alla djurvänner och katthem bör ta avstånd från denna typ av "säljteknink". Samtidigt så förstår jag att vi är många som ändå vill hjälpa till. Frågan är vem vi hjälper egentligen?
Jag skyller inte å invandrarna att det finns så många hemlösingar, men de har också del i att de finns. Och det är inte för att de har blivit påprackade kattungar utan för att de inte kan stå emot barnens tjat. Tror varken de är sämre eller bättre än infödda svenskar. Om svenskarna är orsaken till sommarkatter, så är väl de övriga orsaken till katterna som slängs ut innan de ska åka till hemlandet på semester.
Och det är absolut inte alla som är sådana, lika lite som alla infödda svenskar är skyldiga till sommarkatter.
Att du inte kommit i kontakt med invandrare med den inställningen kan kanske bero på att de inte ens bryr sig om att söka hjälp, utan bara öppnar dörren.

Har någon från KKS tagit kontakt med mailskrivaren???
vore ju inte helt fel vilket som.
sen är det ju inte alltid som det står i mailet, semestern kan likväl vara en längre fängelsevistelse som de inte vill gå ut med elr att de ska på bahandlingshem elr vad som, jag har vart med om det förr, Fick samtal om en tjej som skulle flytta o lämna katten kvar, narturligtvis flög jag i lufften och vart skitsne, men när jag lungnat mig o ringde så visade det sig att hon blivit lvm ad o hennes barn omhändertagna o då var det ju ett helt annat läge, menar man borde väll i allafall ringa och kolla lte,
#63 Jag har tyvär stött på just den typen av människor som tyvär råkar vara födda någon annanstans än i Sverige. 

#64 Ja du har rätt i det. Det kan finnas andra bakomliggande orsaker. Det är alltid vettigt att göra en grundlig undersökning i allafall.
Sedan det där med att "lära" folk eller inte, är svårt. Man skall naturligtvis inte slänga allt man har i händerna och ta hand om katterna åt dem, det vore att stjälpa i längden. Men ett sätt är att åtminstone göra ett försök att vända problematiken tillbaka på ägaren. Det är de som äger problemet inte den som blir kontaktad (kks eller annan). Sedan är det oerhört svårt att sitta stilla tigande och se på när katten går till regnbågslandet. Det ger skuldkänslor även om skulden helt ligger hos ägaren. Det är en helt vanlig mänsklig och empatisk känsla som dessvärre inte ägaren i detta fall innehar. Krav måste ställas dock, det måste vara lite krångligt att få en 10-katters flock omplacerad, annars är vederbörande tillbaka på ruta 1 igen efter semestern (eller vad det nu är som gör att katterna måste bort).

#65 Det finns rötägg i alla länder och kulturer.
Det är inte invandrarna som har skapat traditionen "sommarkatt" och avskjutnig av "kattjävlar". Lite väl naivt att tro att invandrarna är orsaken till kattens låga status i Sverige….
PS: Vi har flera invandrare som kommer från dessa "djurovänliga" länder som volontärer inom vår förening.
SVAR: Jag har ingenting emot invandrare men man måste vara klarsynt och se att det inte enbart är svenskar som slänger ut katterna. Har själv nekat invandrare katter eftersom jag inte gillat deras inställning till dem. , med det menar jag inte alla invandrare och jag har också nekat svenskar.
Håller absolut med om att vissa kan man inte lära om på direkten utan man måste se till katternas bästa om man har den möjligheten. Helt klart pratar KKS med djurägarna ingående om problemet.Dom släpper väl inte allt dom har för händer och bara åker dit och hämtar katten .Oönskade katter blir både slagna och slängda i väggen. Såna människor behöver mer än några samtal oavsett hur många psykologiböcker man har läst.Skygga katter kan i alla fall springa undan och skydda sig men det kan inte tama utsatta inomhus.
Debattia
Dagoe, jag vet att det är fel inställning. Men för mig är en katt en katt, med eller utan ägare. Och behöver en katt hjälp vill jag hjälpa. Därför gillar jag KKS för de bryr sig om katter oavsett om det finns en oansvarig ägare eller inte.
De ägare som inte får hjälp brukar inte åka till veterinären till avlivning utan de tar den billigaste möjlighet. Ut i skogen. Och jag vill inte ha hjälplösa kattungar i skogen.
Begreppet sommarkatter finns inte i Tyskland. Där finns inte samma sommarlovsmentalitet som här.
Och mina erfarenhet med invandare från tex Balkanländer är att de är antingen rädda för katter eller tycker de är äkliga och är panisk rädda för katthår.
Hoppas att dessa katter också får hjälp!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Håller med #60.
Det finns stödhem som inte vill ha emot skygga katter, varför ska en förening som har ett sånt stödhem ledigt inte hjälpa såna här katter. Visst, dom har ett hem just nu men för hur länge? Rätt som det är tillhör dom dom utslängdas skara.
Men jag tycker det ska kännas för dom som inte vill ta hand om sina katter längre, låt dom betala en avgift som svider. Spela på deras ändå förhoppningsvis dåliga samvete. Man får ju hoppas i alla fall att slänger man inte bara ut katterna utan ens ett rop på hjälp så finns det ett samvete någonstans. Pengarna man får in går till andra katter. Dessa katterna räddas från en högst osäker framtid, andra katter kan bli kastrerade med hjälp av pengarna för dom.
Håller fortfarande min linje och kan bara inte tycka att det är rätt att vi ska börja ta de oansvariga kattägarnas ansvar. Men det är inte detsamma som att man ingenting alls ska göra.
Istället för att ta deras ansvar kan man försöka få dem att ta sitt ansvar. Man kan ge dem goda råd för hur de omplacerar katten/katterna. Ge dem länkar till olika annonsforum, tipsa dem vad de bör tänka på samt upplysa dem om det ansvar de faktiskt har enligt djurskyddslagen. Då har man gett dem alternativ och möjligheter, samt en och annan tankeställare om att katter fasktiskt är värda något i alla fall i våra egna ögon.
#63 Har arbetat och bott i invandrartäta områden i Göteborg i 12 år och har träffat många, många, många människor från andra länder under dessa år. Jag upprepar det är inte där problemet med hemlösa katter har uppstått. Det problemet har "Svenssons" lyckats orsaka helt på egen hand.
#69 Misstänker man att någon kommer att slänga sin katt i väggen hoppas jag man anmäler vederbörande till polis och djurskydd. I så fall är det ju ett riktigt grovt ärende av helt annan kaliber än de vanliga omplaceringsärendena.
--
#62 Bra skrivet!
Handen på hjärtat så måste vi jobba än hårdare för att få till stånd en annan och mycket hårdare lagstiftning för att få ordning på problemet ansvariga kattägare. Alternativet skulle annars vara att vi behövde ytterligare 2000 katthem för alla hemlösa och sedan ytterligare ett 1000 tal katthem för alla ansvarslösa kattägare som tröttnar…… Vem ska betala och vem ska göra jobbet när vi varken orkar eller räcker till på långa vägar så som det är idag. Vi behöver bli flera, många fler och framförallt behöver vi få människor att ta sitt eget ansvar.
#70 För min del får man ha precis vilken inställning som helst, tycker bara det är synd att man inte kan se det i ett större perspektiv.
Det förvånar mig tyvärr inte ett dygg att läget är som den är vad som gäller att hota med avlivning av sina egna djur. Det fungerar ju utmärkt! Det är tyvärr så människan fungerar, man gör det som ger önskat resultat. Uteblir önskat resultat så låter man bli.
Apropå strängare lagstiftning som Lena tar upp i inlägget ovanför: Vad som förvånar mig lite är att föreningar som t ex KKS arbetar så lite förebyggande och opinionsbildande. Det är ju trots allt genom att det finns brister i lagstiftning och hantering av djurskyddsärenden att oansvariga djurägare har fri hand.
När jag var uppe i Stockholm i december 2008 på djurskyddshearingen, anordnat av Jordbruksdepartementet och där Eskil Erlandsson var närvarande, och som var inledingen till arbetet med utredning av djurskyddslagstiftning, fanns det inte en enda människa direkt ur hittekattsvärlden, förutom lilla invandrare-jag :) från lilla Göteborgs Katthjälp, som förde katternas talan. Denna hearing var ett utmärkt och väldigt sälsynt tillfälle att påpeka det faktum att katter i stort sätt är rättslösa i Sverige. Det är kanske inte så konstigt att problematiken inte har tagits på allvar förr? Katthemmen jobbar ju häcken av sig att rädda katter som har en ägare utan att rapportera problematiken till t ex jordbruksverket eller -departementet. Alla förutom katthemmen är nöjda med det, ägaren blir av med problemet, staten hör aldrig något om problematiken omkring ägda katter, myndigheterna får inte inte in anmälan om olämpiga djurägare och behöver därför inte avsätta resurser. (Jag vet att det inte ofta leder till något att anmälla men däremot är det viktigt att myndigheterna får en uppfattning av hur stort problematiken är). Då ska man inte tro att saker kommer att ändras. Som sagt, det förvånar mig inte ett dygg att det ser ut som det gör.
Det var så många som tyckte att "Vem ska omplacera?" var så bra skrivet… varför tycker ni det egentligen? Man verkar ju inte ha samma åsikt som skribenten.

#73 Du får min namnunderteckning vid namninsamling, håller med dig 
#74 Vilken namninsamling? *trött*

#75, det var ett skämt men jag höll med dig 
jaha, okej 

Har nu läst igenom vem ska omplacera? Jag tycker artikeln är jätte bra, den fångar verkligheten som den ser ut. Dessa rader påvisar bara hur lite man ändå påverkar när man inte hjälper till : Och när de väl sitter med den skrikande katten i väntrummet till veterinären, då mår de dåligt över den utvägen, men då förstår de fortfarande inte att det här är det val de gjorde, utan de skyller absurt nog kattens alltför unga död på "Djurskyddsföreningarna som inte gjorde något". För det är just så dessa männikor tänker, hur mkt man än försöker få dem att ta sitt ansvar så skyller dem ändå på föreningarna el andra för att dem tvingats ta detta beslut. Så vad har dem då lärt sig? Att föreningen sett till att katten blivit avlivad alt utslängd då dem inte tar emot den? Att dem lärt sig något är föga troligt hur man än gör. Så i slutändan är det ändå bara katten som får lida! Tror att man på bästa sätt kan sprida budskapet genom skolor, fånga dem medans dem är unga och ff oförstörda i sitt tänkande. Få skolor att "utbilda" barnen i hur man behandlar djur o även människor. Om man inte får det hemmifrån!

Visst är det tragiskt och frustrerande med alla dessa kattägare som inte förstår sitt eget ansvar. Jag håller med Dagoe mfl här. Det är illa att inte fler katthem försöker arbeta mer opinionsbildande och framåtsyftande. Naturligtvis vill man hjälpa alla katter men att ge efter för ansvarslösa ägares avlivningshot är som att skjuta sig själv i foten. Vi kommer aldrig tillrätta med kattfrågan om vi tar över ansvaret från kattägare. Sålänge vi gör det enkelt för folk så kommer de fortsätta att bete sig lika oansvarigt. Att alla behövande katter skulle få plats på ett katthem är en utopi. Sålänge katthemmen tvingas välja bort katter p.ga resursbrist så ska vi prioritera dem som är hemlösa på riktigt och de som lever i vanvårdshem. Katthemmen skall fokusera på hemlösa katter och inte bedriva omplaceringsverksamhet.
En liten kommentar till sommarkatter…Snart kommer det vi kallar för semesterkatterna, ett välkänt storstadfenomen. Runt midsommar och veckorna efter är det högsäsong för dumpning av vuxna katter. När man ska på semester och inte får kattvakt eller vill betala pensionat så stoppar man sin katt i en väska eller liknande som man sedan lägligt "glömmer" på bussen eller tunnelbaneperrongen. En gång fick vi in en katt till katthemmet som hade lämnats in i en restauranggarderob
En annan stackare hade lämnats i en transportbur på Drottninggatan mitt i centrala Stockholm
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#79 "att ge efter för ansvarslösa ägares avlivningshot är som att skjuta sig själv i foten" Bra formulerat!
När det gäller den här typen av oansvarig kattägare är de som trotsiga barn, de ställer till en fasligt massa oväsen för att få sin vilja igenom. Fungerar metoden fortsätter de. Får de ingen respons slutar de.
#73 Håller med dig i allt du skriver. Vi måste sikta högre och börja jobba på ett annat sätt. Påverka myndigheter och arbeta opinionsbildande.
#78 När det gäller det du citerar från artikeln "Vem ska omplacera" är jag benägen att säga emot författaren lite. Att det aldrig skulle gå att få de oansvariga att tänka om stämmer faktiskt inte. Så hopplösa är inte människor i gemen, även om det finns undantag pga kognitiva handikapp etc. På kort sikt kan situationen tyckas hopplös, men på lång sikt kommer något att hända. Om folk får klart för sig att man inte kan flytta över sitt eget ansvar på andra, leder det till slut till en insikt - även om det tar en viss tid. De kommer förhoppningsvis att tänka efter en extra gång innan de skaffar sig ett nytt djur. Hade vederbörande bott i Nederländerna hade de inte kunnat avliva sin friska katt/hund eftersom det inte är tillåtet enligt lagen.
Det är naturligtvis lätt att bli uppgiven när man ständigt möter människor med taskig attityd och ett omoget förhållande till ansvarsfrågor. Vi får inte glömma att allt är möjligt om man bara tror på det, men om vi ger upp förlorar vi hela slaget.
(Jag har jobbar mycket med förändringsarbete och vet att det går att lära även "gamla hundar" att sitta om man är tillräckligt envis och inte ger upp).
#78 Jag tror att de som sitter i väntrummet med katten, och skyller på att djurskyddsföreningar inte har gjort något, innerst i är medveten om att det är de själv som tar beslutet att avliva katten.
Det är ju alltid lättare att skylla på någon annan till att bli av med sitt dåliga samvete.
#81 Rationalisering kallas beteendet och är ett försvarbeteende vi människor tar till. Det innebär att vi lägger över vår egen skuld på någon annan. Beteendet uppkommer när vi redan känner skuld/har dåligt samvete för något vi gör eller står i begrepp att göra.
Med andra ord skuldkänslan finns i högsta grad.
#81 Om de nu åker till veterinären. Var kommer alla tama hemlösa katter ifrån? Omvägen genom att blivit utkastade, blivit hemlösa och ensamma för att bli räddade sedan….
Jag ser avlivningshotade katter och oansvariga kattägare som ett jättestort problem men tycker att man måste jobba med både upplysning, hårdare djurskyddskrav plus omhändertagande av försvarslösa katter med en ägare.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#81 Det är ju inte riktigt så att alla hemlösa katter är dumpade. Det finns många som har sprungit bort och som inte hittar hem.
Som sagt förr är att dumpa ens egen katt ett brott som ska beivras som så. Det hjälper inget att ta emot en och annan avlivningshotad katt, det som hjälper är att folk för känna konsekvernserna av att inte ta sitt ansvar. Beteende som blir belönad upprepas. Beteende som blir bestraffat eller ignorerat upprepas i regel inte. Det svenska samhället är vad som gäller det välidgt ouppfostrat genom att någon annan ständigt tar över ansvaret. Inga konsekvenser för den som lastar över ansvar.
Det allra viktigaste vad som gäller denna problematik är som jag ser det är att få till en lagstiftning som förbjuder egenhändig avlivning av både kattungar och vuxna katter. Alla oönskade katter ska avlivas av veterinär om man nu anser sig inte ha en annan lösning. Genom att detta blir en kostsam "hobby" är de flesta människor nog mer benägna att kastrera sina katter. En annan sak är att brott mot djurskyddslagen ska beivras bättre av polismyndigheten och länsstyrelser, mer resurser alltså. Dessa punkter har jag tagit upp i våra synpunkter om punkter som vi tycker ska ingå i utredningen av djurskyddslagen.
Nu har jag startat en Veckans Dikussion om temat Kattägare som hotar med avlivning.
Länk till: Veckans Fråga.
Kunde inte VI här bilda grupper som skulle stå ute och informera allmänheten om hemlösa katters situation, gå till skolor osv?
hade inte djurskyddet nån information som skulle ut i skolorna för några år sen?REDE-projektet eller nåt sånt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag fårstår erat resonemang, och i det långa loppet kanske en och annan ändrar sig och tar sitt ansvar. Men vad händer med alla katter där ägarna inte tar sitt ansvar utan slänger ut dem? Tor ni uppriktigt att den personen har lärt sig ngt? Det var ju enkelt att slänga ut katten, så varför inte göra om det senare? Inget samvete kan dessa människor ha. Visst är det bättre att ägaren i ett sådant läge tar den till vet så katten får somna in. Det håller jag med om. Men till sist blir det ändå katthemmen el andra som får ta på sig ansvaret för dessa katter som folk så lätt slänger ut ändå! Det vi här diskuterar är en familj som inte har råd att köpa mat o sand. Vad får er att tro att dem kommer att ta katterna til veterinären för avlivning? Det jag diskuterar är inte avlivningsfrågor, utan att dessa katter troligtvis kommer bli utslängda. Och vad har man då gjort genom att stå på sig och låta dem ta sitt ansvar?
Det låter positivt att REDE-materialet används på flera skolor och att det finns fler kurser i höst.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#89 Och då är det inte längre 10 katter utan kanske 20 eller mer som katthemmen får ta hand om! Det är katterna som får lida, inte dessa människor. Kastar man ut en katt, då har man inget samvete!
Det räcker man läser Catfoots tråd om dom dumpade katterna i skogen så fattar man vilket samvete somliga är utrustade med.
Så mycket tid, kraft och energi dom stackars katterna kostat.
Givetvis är det vars och ens ansvar att ta hand om sina djur och ordna annat hem om man av någon anledning inte kan ta hand om dom längre. Men för dom som inte kan/vill/orkar eller vad anledningen är inte ordnar hem till sina djur är det trots allt bättre att katthemmen tar över dom katter dom kan ta hand om. Kanske mot att dom gamla ägarna får skriva ett kontrakt där det står att dom aldrig mer ska skaffa sig katt. Och givetvis mot en avgift som känns. Ett sånt kontrakt håller förmodligen lika lite som andra kontrakt där djur överlåtes men kan kanske avskräcka någon från att skaffa fler djur.
Det måste vara bättre att ta hand om katter direkt från en ägare än att behöva sätta fällor i veckor eller mer. Och innan honkatterna fått en massa ungar. För dom flesta katterna som slängs ut är säkerligen varken kastrerade eller har fått någon annan vård. Alla är inte som människorna på hittekatter som tar in den ena skygga katten efter den andra. Det finns stödhem som bara kan tänka sig tama katter.
Det är katterna som får lida om ingen hjälper dom, inte idioterna till f d ägare.
#89 #91 Det är här vi måste ha en ändrad lagstiftning till stånd. Obligatorisk ID-märkning mm. Vi måste alla jobba hårt och målmedvetet för att ändra attityderna i samhället. Det är det största ansvar vi har.
Sedan är det inte så enkelt heller att alla oansvariga är precis lika dana och beteer sig på exakt samma sätt. Det finns ingen automatik som säger att ingen av dem lyssnar, att alla är helt okänsliga på påverkan och att samtliga sätter ut sina katter i skogen. Om man resonerar som ni gör ger men inte det vuxna i människan en chans. Då ger man ju upp redan innan man försökt.
Om vi tar kattägarna som skrivit mailet till KKS verkar de ju vara fruktansvärt naiva, om det nu inte är någon som är ute och driver med föreningen. (Det är nästan som man skulle kunna tro det). Är man så naiv behöver man få information om hur saker och ting förhåller sig. T.ex hur katter fungerar, att katthemmen är fulla, vilket ansvar man har enligt djurskyddslagen samt att man begår en olaglig handling om man skulle slänga ut sina katter.
Och sedan glömmer ni huvudproblematiken. Katthemmen är överfulla med långa, långa. långa köer. Som ni kanske kommer ihåg har vi minst 2000 katthem för lite i landet. Det finns helt enkelt ingen plats över när den oansvarige kommit på att den inte vill ha katten kvar. Hur ska det lösas tycker ni?
#92 Som sagt huvudproblemet kvarstår. Bygg 3000 nya katthem och skaffa volontärer som jobbar där - då kan vi ta ansvaret även för de oansvarigas katter. Men i dagsläget ser situationen inte alls ut på det sättet. Slänger de ut sina katter finns det ingen där.
Och den fattiga familjen som har råd med semester, men inte med kattsand och kattmat har väl näppligen råd med avgift till katthemmen för att de tar hand om deras 10 katter. Eller vad tror du?
Det vet man inte förrän man pratat med dom! Om dom har råd med avgift eller ej alltså. Jag vet att det redan finns otroligt många utslängda katter men det blir inte bättre för att det blir fler som förökar sig i det fria. Och jag tycker inte att något katthem med automatik ska ta hand om katter folk tröttnat på. Men det kan finnas fall där något katthem kanske har en plats/ett stödhem som inte vill/kan ta skygga katter. Varför inte hjälpa någon katt från att slippa bli utslängd då.. Finns säkert fler som släpper katten i skogen och tycker den ska lära sig bli vildkatt…
#95 Som sagt problemet vi har är att det ständigt är platsbrist på de allt för få katthem som finns i landet. Vi har högt räknar 100 katthem och skulle behöva ytterligare 2000 bara för att klara av de helt hemlösa katternas situation. Därför är det en utopi att tro att katthemmen ska kunna ta över de ansvarslösas katter. Det måste dessa ansvarslösa få till sig. Folk tycks gå omkring och tro att katthemmen bara finns där och väntar på att få ta hand om deras katter den dagen de tröttnat på dem.
Vi måste istället få folk att förstå både hur verkligheten ser ut och vilket ansvar de själva tar på sig den dagen de väljer att bli kattägare. Helst innan de skaffar katten.
Och hur ställer du dig till familjen som anser att katthemmets avgift är för dyr och istället väljer att släppa ut katten i skogen? Ska katthemmet ge avkall på avgiften i det fallet?
Hur tror ni det kommer att se ut om alla katthem skulle ta emot katter som folk vill bli av med för att de har tröttnat, för att man ska åka på semester, har blivit allergiska, katten har blivit sjuk och behöver veterinärvård som man inte har lust att betala, har blivit dräktig, grannen hotar att skjuta den, man ska skaffa barn, skaffa hund?
Antalet katter som folk vill dumpa hos katthem kommer bara att bli större om man "tacksamt" tar emot deras problem och anledningarna kommer att bli fler och löjligare. Beteendet acccepteras ju utan problem. Sveriges katthemmen har blivit dumpningscentraler för oansvariga djurägarna! Detta höjer definitivt inte kattens status!
Ni glömmer även som Lena skriver att det skulle behövas 2000 katthem till om vi skulle vilja ta hand om antalet katter som går hemlösa nu. Det finns hundratals om inte tusentals katter på kölistorna i Sverige. Ska vi skita i dom? Ska vi avliva katterna på katthemmen till att skapa plats åt katter som har en ägare? Katthem är till för hemlösa katter och de finns det gott om!
Dessutom finns det kattpensionat som finns till för de flesta anledningar son nämns ovan, tills katten kan omplaceras. Ja, de kostar, eller ska dumpningscentralerna också vara gratis för att göra det ännu lättare? Vill folk inte betala för kattpensionat så vill de nog inte heller betala ett par tusen i placerinsavgift. Eller räcker det med en hundralapp till att bli av med det dåliga samvetet? Vem ska då betala kastrering, vaccinering, avmaskning, mat, sand, värme, vatten? Det kostar att driva en dumpningscentral och det lär väl inte financieras av privatpersoner som nu skänker pengar till katthemmen.
Tänk på vilka konsekvenser det har att göra sveriges katthem till dumpningscentraler. Kattens status blir ännu lägre och antalet hemlösa katter minskas inte heller.
Självklart måste folk upplysas om verkligenheten. Självklart borde det finnas en lag om kastrering och id-märkning. Självklart ska det inte vara "lätt" att få katthem att ta hand om katter som har en ägare.
Hur ska alla dom 2000 katthemmen som behövs ytterligare fyllas med alla dessa hemlösa katterna, katter som haft en ägare men som blivit brutalt utslängda? Av somliga som tror det går att göra "vildkatter" av familjemedlemmarna, andra tror något annat lika idiotiskt. Det går ju inte ens att få in dom katterna som går kvar ute i tråden om Malmös hamnkatter? Katter som verkligen har ett miserabelt liv och borde stå först i kön för att få komma in. Vem ska ta in alla dom övriga hemlösa katterna när inte ens dom katterna kan få hjälp?
Om det nu skulle finnas 2000 katthem till en dag och alla dom skygga katterna kommer in, ska katterna bara sitta där för all framtid i en bur? Det är ju inte alla som vill ha en skygg katt nu och mest troligt förblir det så.
Som sagt, det finns stödhem och permanenta hem som inte kan tänka sig ta en skygg katt men som kanske vill ta en tam katt genom ett katthem. Dom finns för få såna hem också men kan någon katt räddas från att bli utslängd ser inte jag varför inte katthemmen kan (förhoppningsvis) tjäna pengar på det. Pengar som kan gå till skygga katter för kastrering mm. Ju fler katter som kan räddas från att bli utslängda, desto färre hemlösa katter i framtiden.

Snart dax o starta en ny tråd då denna börjar bli väldigt trööööög.
Väldigt intresant läsning, hoppas derför att det startas en ny tråd så man kan följa med i händelseförloppet utan att vänta en evighet på att datorn ska ladda fram tråden.
"Om det nu skulle finnas 2000 katthem till en dag och alla dom skygga katterna kommer in, ska katterna bara sitta där för all framtid i en bur? Det är ju inte alla som vill ha en skygg katt nu och mest troligt förblir det så"
Du verkar inte ha särskilt stor insikt i hur katthem som tar hand om förvildade katter jobbar.
Varför startar du inte själv en dumpningscentral istället för att kräva att katthem ska förvandlas till sådana?
#95 I mitt resonemang utgår jag från att dessa katter kommer att bli utslängda. Om det går att ändraägarens uppfattning är ju jätte bra. Om man gnäller över att inte ha råd till sand och mat samtidigt som man åker på semseter (som i sin tur kan vara fängelse el annat som dem inte vill berätta om) så känns det inte som om pengar till att betala katthemmen finns heller. El vill betalas.
#97 Vem är det som i slutändan ändå får ta hand om dessa katter ? Inte är det föredetta ägaren iaf. Utan människor som inte kan med att se missär och lidande. Nu kanske det inte blir just dessa 10 katter som någon, (katthem, privatperson el annat) ser till att hjälpa, utan deras avkommor om några år. Och hur många är dem då tro? Så vad är eg skillnaden? Jag förstår inte? Själklart ska man prata med ägaren i första hand. Men om det inte går då? Om dessa människor inte ändrar sig utan slänger ut sin katt. Vad har man då lyckats med? Polisanmäla, javisst. Men ärligt, hur många blir dömda och får smaka på vad dem gjort? Hur hjälper detta just dessa katter?
Man måste stoppa dessa människor innan dem tar hem djuren. Så ansvaret ligger eg hos dem som föder upp, säljer djuret. Hur många tror ni tar ansvar för dem djuren dem säljer/ger bort? Inte många! Så ska man börja lära någon att ta sitt ansvar så är det nog där man bör börja.
"Du verkar inte ha särskilt stor insikt i hur katthem som tar hand om förvildade katter jobbar."
Varje katt har säkert minst 100 kvm samt rastgård till förfogande och personlig skötare. 
"Varför startar du inte själv en dumpningscentral istället för att kräva att katthem ska förvandlas till sådana?"
Kräver!! Du läser ju som fan läser bibeln.
#101 Det är en väldig stor skillnad mellan att ta hand om katter som är hemlösa och att ta hand om katter som hotas av att bli utslängda. Hemlösa katter har ingen, katten som hotas av att bli utslängd har en ägare, om än en dålig ägare. För det första slängs inte alla dessa katter verkligen ut. Ska man skita i katterna som har varit hemlösa i månader eller t.o.m år för att någon hotar att dumpa katten, vilket han kanske inte ens kommer att göra? Katterna som är hemlösa och okastrerade förökar sig också. Vidare ska hot om dumpning, olaglig avlivning ska ska anmälas, en lag om ID märkning ska till. Myndigheter, som är i högsta grad ansvariga för problematiken ska tvingas att ta åtgärder, läs mitt inlägg i nr 73 vad som gäller det. Det är där man kan göra en riktig skillnad för alla katter som ägs av oansvariga ägare. Kräv att myndigheterna ska ta ansvar. Just nu har vi ett utmärkt tillfälle att göra så nu djurskyddslagstiftningen ska ses över. men som jag skrev i inlägg nr 73 fanns det ju ingen från hittekattsvärlden på plats….
Hur tror du det hjälper katterna genom att göra dennas status ännu lägre till att förvandla katthem till dumpningscentraler?
Tänk vad vissa individer skapar arbete åt andra som måste reda ut problem som vissa åstadkommer. Sov dessa på biologi lektionerna tro? Så j--a dumt att inte fatta att djurs naturliga betende är att fortplanta sig. Instämmer med flera tidigare inlägg KASTRERA MERA.
Tror man ska ta problemet efterhand som det dyker upp och vad just det problemet innebär. Inte att man ska sätta olika katters situation emot varandra. Klart man pratar med ägarna och föreslår olika saker,samt informerar o.s.v. Men som jag skrev förut så ska man också ha i åtanke att de som vill bli av med sina djur,har tröttnat på dem, hur tror ni de djuren har det ??? Jag tror absolut inte dom har det bra.
Klart vi ska arb förebyggande, kräva märkning o,s,v, men vi måste också tänka över vad det kravet innebär för de som förblir omärkta.
Måste bli kastrering i lägre ålder på katten,katthem måste ta på sig ansvaret och kastrera innan dom får nya hem. Likaså privatpersoner.Kanske inte lämna ut en katt före 16-20 veckor,färdigkastrerade??????
Finns många idioter som har katter och som släpper ut dem när de ska på semester,tyvärr !!!! Det görs likadant med hundar också,men har blivit bättre efter lagen om märkning.
Vet en familj där barnen ville ha katt,ensamstående pappa m barn.Träffade en kvinna som avskydde katten,slängde henne i stengolvet,slog den .o.s.v. Jag anmälde henne. Hon arb ju inom Rättsväsendet och domstolen. Vem tror ni Miljökontoret trodde på ??? När barnen kom hem efter en bortavistelse fick dom beskedet att katten blivit överkörd. HM,HM,MMMM.
Debattia
#103När man diskuterar svåra frågor som denna är och har så skilda åsikter kan man ibland bli blind o inte läsa det som eg skrivs.
Har inte sagt att man ska ta hand om katter som "hotas" att bli utslängda. Klart ägaren tar till för att få folk att hjälpa. Däremot om ägarna inte tar sitt förnuft till fånga och inte ändrar uppfattning och slänger ut sina djur. Inte blir åtalade för brott, slipper betala böter el få fängelse för det dem gjort. Så blir det väl likväl ett katthems el välvilliga människors problem. Och framför allt onödigt lidande för katterna. Hur man än vrider och vänder på det så blir ju dessa katter utan hem och ägare i slutändan. Vad är det för katter du tror att katthemmen tar hand om? Tror du att alla lyckats komma bort från sina hem och inte hittar hem igen? Skulle inte tro det!
#106 Men ska vi då skita i katterna som redan går hemlösa i månader eller år för att den katten som har en oseriös ägare riskerar att bli utslängd? Ta emot en katt där ägaren hotar med att kasta ut den, vilket långt ifrån alla verkligen skulle göra och låta katterna som går ute och fryser och svälter gå kvar?
En annan fråga som togs upp tidigare är hur mycket av det ideella arbetet som skulle vara kvar när katthem skulle jobba på det sättet. Jag har svårt att tro att privatmänniskor och företag har lust att sponsra ett sådant arbete.
Jag är övertygat om att problematiken med hemlösa katter vi har i Sverige i grund och botten är ett statusproblem. Länder där katterna har en högre status har inte lika stora problem med katter. När katthem accepterar slit och släng beteendet och till och med ställer upp och gör det lättare för folk att göra sig av med katterna tror jag inte man höjer kattens status. Att överge ett djur är straffbart, ska vi verkligen ge gehör åt folk som hotar med att annars begå ett brott?
#107 Tror inte at t någon här menar att man ska skita i katter som redan gått hemlösa som någon annan tidigare "slängt" ut el på annat sätt kommit bort. Undrar var du tror att alla hemlösa katter kommer ifrån från första början? Vi tar ju redan ansvar för dessa människor som redan slängt ut sina katter genom att plocka in dem som går ute. Så enligt ditt tänkande så ska inte dessa katter heller in. Därför är det ingen skillnad i att ta reda på det på plats el om några år. Dessa människor försvinner inte ändå. Den dagen folk får straff, böter el vad det nu kan tänkas vara för sina handlingar. Kan man kanske vänta ut dem tills de slänger ut sina katter och sedan anmäla. Men innan dess är det fortfarande bara katterna som lider. Och ingen status blir höjd el människa ansvarig för sitt handlande.
Det verkar vara rätt meningslös att försöka folk få se vad jag menar. :)
Kanske man inte menar att man ska skita i katter som redan går hemlösa men det är precis det man gör när man tar emot en katt som kanske kommer att slängas ut. Det behövs ju som sagt 2000 katthem till skulle vi vilja ta hand om alla hemlösa katter som finns ute just nu. Väljer man att ta över någon annans ansvar väljer man samtidigt att inte hjälpa en hemlös katt. Resurserna räcker inte till både.
Jag tror förresten inte att den sortens människa som verkligen överger katter eller avlivar de på ett olagligt sätt tar sig besväret att höra av sig till katthem. De öpnnar bara dörren och låter katten vandra iväg eller tar fram bössan.
#98 ???? Nu hänger jag inte med alls i hur du tänker och resonerar? Vad menar du egentligen!
Att fylla katthemmen med hemlösa katter är knappast inget problem. Problemet idag är platsbristen. Både i Malmö och resten av vårt avlånga land. Inte själva infångandet av katterna.
Sedan handlar det om att bryta alla dessa onda cirklar. Ett viktigt arbete som måste bedrivas på olika nivåer och fronter samtidigt. En av de viktigaste är att höja statusen på katten och att få folk att tänka efter innan de skaffar katt. Och att sedan göra det som tillkommer ett ansvarsfullt kattägande: ID-märka, kastrera, vaccinera och själva ta ansvaret om de trots allt måste omplacera sin katt. Det behövs en ständigt pågående dialog och massor av information om dessa saker.
Idag går vi tyvärr bara runt i samma ekorrhjul och lyckas bara skumma lite, lite på ytan. De flesta hemlösa katterna får ingen hjälp över huvudtaget i ett land med på tok för många oansvariga kattägare och på alldeles för få som engagrar sig för dessa utsatta djur.
När vi nu har så bristfälligt med resurser gäller det att ansvända de få vi har på ett så effektivt sätt som möjligt. Då gäller det att få de lata att ta sitt ansvar och att få flera att bli bra kattägare.
#108 Tror tyvärr inte vi kommer längre i den här diskussionen. Känns som det blivit rundgång och att det man försöker säga bara ekar tillbaka….. Det börjar liksom bli en smula tjatigt nu.
Faktum kvarstår! Vi har i vårt land 100.000 tals katter utan tak över huvudet och mat för dagen som går en plågsam död till mötes. De resurser vi har till vårt förfogande kommer till 96% från ideella medel och från ideellt arbetande personer. Dessa resurser räcker bara till att hjälpa några få procent av alla dessa nödlidande katter. Hur vi än gör kommer de flesta att duka under där ute. Hemlösa katter har blivit Sveriges största djurskyddsproblem. Det är synd och skam i ett värdfärdsland som Sverige trots allt är.
För att få slut på problemen måste vi få till en attitydförändring bland de svenska kattägarna. Folk måste ta sitt ansvar för de katter de har och för de katter de tänker skaffa sig. I den här tråden har vi skilda uppfattningar om vilken väg som är den bästa att gå för att katterna ska få en bättre framtid. Det är bara att konstatera att så är fallet.
Alla är väl överens om att det behövs en lagändring.
Men ett problem är också att varken djurskyddsinspektör eller polis bryr sig om anmälningarna, har sett flera sådana fall. De prioriterar inte katter.
#112 Det är där det som #73 skriver blir så viktigt. Att vi tar alla chanser att påverka lagar och politiker. Nu ska det ju dessutom bli en översyn av Djurskyddslagen, med andra ord har vi alla chanser att påverka. Kan man i andra länder så kan man i Sverige.
#109 Håller med! Det verkar meningslöst att försöka få folk att förstå vad man menar.
#110 ???? Förstår inte frågan!! Eller du menar att det är lätt att få in redan utslängda katter? Kolla då i tråden om hamnkatterna. Hur många är det som erbjudit sig hjälpa till att ta in dom? Även om det "bara" skulle handla om TNR. Ser inte ut som att folk står på kö precis för att hjälpa till.
Om jag minns rätt betr. hamnkatterna har veterinären erbjudit sig ha katterna hos sig några dagar. För hankatter räcker några dagar inomhus sen kan dom släppas ut igen. För honkatterna finns titthålskastrering. Alltså är det inte platsbrist som saknas, det är folk som kan fånga in katterna. Hur ska då alla dom andra katterna som ska fylla dom 2000 katthemmen komma in??
Katter som lever i hamnar lever i den sämsta tänkbara miljön det vet alla som varit i en hamn vintertid. Ändå finns det alltså inte någon som kan hjälpa dessa katterna ens i ett TNR-projekt. Så det i alla fall slipper födas fler ungar där. Ska katterna in handlar det ÄVEN om platsbrist. Dom flesta inte vill ha en katt som levt ute. Och absolut inte en vuxen katt som levt ute. De som finns på denna sajten och andra som tar in "vildkatter" är tyvärr en liten minoritet! Det ska vara en tam gosig så liten kattunge som möjligt. Inte en stor "vildkatt" som är livrädd för människor.
#111 Håller med det också. Det man försöker säga bara ekar tillbaka
#114 Situationen i Malmö är på intet sätt signifikativt med hur det brukar vara. Vet inte vad det beror på att det är så mycket problem med samarbetet folk och föreningar emellan i Malmöområdet? Vi ska dock inte dra hela hittekattsverige över samma kam som Malmö. I t.ex. Stockholm kan du hitta utmärkta exempel på gott samarbete mellan olika föreningar och privatpersoner.
Annars är alltid det största problemet att det inte finns någonstanns att ta katterna till. Vi har knappast problem med att katthemmen står tomma för att det inte finns någon som kan ta in katterna. Även i Malmö handlar det faktiskt mest om själva bristen på platser. Hade det funnits plats hade inte katterna gått kvar därnere i hamnen. Som jag skrivit till dig ett otal ggr redan, vi lider enorm brist på platser i förhållande till det stora antalet hemlösa katter. Varför säger du emot mig i detta? Det är det jag inte kan förstå!!!
TNR är ett bra alternativ, men där krävs mycket förarbete och en organisation runt det hela, där man har olika finansiärer som hjälper till och någon som organiserar volontärerna. Göteborgs Katthjälp (Dagoe m.fl) är den förening i Sverige som har mest erfarenheter av TNR-projekt. Det som stupar i Malmö är vad jag förstår själva organisationen. TNR är nämligen inget enmansprojekt. Dock finns det en förening även i Malmö som börjat arbete med TNR. Förhoppningsvis sprider sig kunskaperna vidare.
Håller inte alls med dig om att vi utgör en minoritet som tar in förvildade och skygga katter. Inte på Hittekatter iFokus. Herregud vi är ju jättemånga som jobbar med skygga katter här. Hur har du kunnat missa alla trådar som handlar om detta? Känns inte som att vi är medlemmar på samma sajt!? För min del har jag t.ex. huset fullt (9 katter) - precis som katthemmen har de flesta av oss privatpersoner nämligen fullt hus. Vi räcker således inte till. Det är där skon klämmer hela tiden!
Som sagt tror inte vi kommer längre. Du har, verkar det som, en helt annan syn på allting än vad jag har. Vi får nöjja oss med att konstatera att så är fallet och jobba vidare var och en på sitt håll.
Jag vill på intet sätt förbjuda dig att ta hand om de oansvarigas katter om det är det du brinner för. Det är dock inte där jag själv kommer att lägga mitt engagemang. Däremot kommer vi att fortsätta att arbeta hårt för en attitydförändring både bland politiker och gemene man.
Frågan är väl vad man anser katthem borde jobba med så länge inte resurserna räcker till att hjälpa alla katter som har kommit i kläm. Hemlösa katter eller katter som har en ägare. Det finns inte plats till både. Uppstår det plats på katthem eller jourhem och tar man emot en katt som har en ägare så ska de hemlösa vänta ännu längre på hjälp.
Just av den anledning att privatpersoner hellre sysslar med gosiga tamkatter än skygga och kanske sjuka katter är det viktigt att katthem förbarmar sig över dessa. Som sagt finns det inte resurser till både. Att privatpersoner sysslar med omplacering av ägda katter har jag inget emot men katthem borde ta hand om hemlösa katter så länge man har dessa på kö.
Samtidigt ska katthemmen jobba för att höja kattens status till att på framtiden få slut på slit och släng attityden. Att ta emot katter som har en ägare innebär i dagsläget att man nekar hjälp till hemlösa katter samt att man bekfräftar kattens låga status genom att agera som dumpningscentral.
Vad som gäller hamnkatterna beror det mest på oviljan till samarbete att det inte händer något tror jag.
Okej, hur har det nu gått med katterna som tråden egentligen handlar om??
#117 För att få svar på den frågan får du nog vända dig till KKS som ju har kontaktuppgifter till annonsören.
#115 Lägg inte orden i min mun!!
" Jag vill på intet sätt förbjuda dig att ta hand om de oansvarigas katter om det är det du brinner för."
Var har jag skrivit att jag brinner för att ta hand om de oansvarigas katter?? Jag har enbart hittekatter själv. Min kvot är fylld av hittekatter. Katter som någon djävel slängt ut. Katter som varit så vilda så dom nästan klättrat på väggarna när dom kom hit. Men det hindrar inte att jag skulle kunna tänka mig ta hand om någon katt som är i farozonen att slängas ut. För att just den katten ska slippa leva ute och bli förvildad innan den, om den har tur, kommer in.
" Som jag skrivit till dig ett otal ggr redan, vi lider enorm brist på platser i förhållande till det stora antalet hemlösa katter. Varför säger du emot mig i detta? Det är det jag inte kan förstå!!!"
Har jag sagt emot betr. detta??? Jag vet att det inte finns plats till alla katter. Men det finns heller inte folk som kan få in alla katter om det funnits plats.
" Håller inte alls med dig om att vi utgör en minoritet som tar in förvildade och skygga katter. Inte på Hittekatter iFokus. Herregud vi är ju jättemånga som jobbar med skygga katter här. Hur har du kunnat missa alla trådar som handlar om detta?"
Jag inte missat att medlemmarna här jobbar med skygga katter. Jag läser ganska många trådar. MEN faktum kvarstår, även om alla medlemmarna på hittekatter tar in flera förvildade katter vardera (vilket många här gör) är det ändå en minoritet i förhållande till alla som har katt eller tänker skaffa katt.
Hittekatter är en jättebra sajt. Andan här är helt otrolig. Här samlas dom verkliga eldsjälarna som vill hjälpa "vildkatter". Men katter kan behöva hjälp innan dom blir förvildade. Varför har jag skrivit flera gånger redan.
"Däremot kommer vi att fortsätta att arbeta hårt för en attitydförändring både bland politiker och gemene man."
Jättebra. En attitydförändring hos gemene man är vad som behövs. Lagar som skyddar katten behövs, lag om kastrering, id-märkning mm. Och upplysning, upplysning, upplysning tills folk fattar att man behandlar inte en levande varelse som somliga behandlar sina katter.
#119 ? Ja då verkar det ju som du egentligen har precis samma åsikter som jag själv har i det mesta. Så bra då! :) Det har dock inte verkat som så i diskussionen här ovan.
En sak skiljer oss dock fortfarande åt - citerar dig här: "Jag vet att det inte finns plats till alla katter. Men det finns heller inte folk som får in alla katter om det funnits plats.." - Det problemet vill jag mena vore försvinnande litet, om vi nu hade det så idealiskt att det väl funnits plats.
Och som sagt hjälpen du efterlyser till katterna som ännu inte är förvildade ser jag måste ske på det förebyggande planet. Många ska helt enkelt inte vara kattägare över huvudtaget.

Nu är denna tråden trög.
Kolla hur smart Hennum gjorde en kort uppdatering i sin ny startade tråd om JP o Tyr.
Hoppas på en ny tråd med fortsatt intresant diskution.
På katthemmen är det platsbrist, men visst kan det även vara brist på folk som fångar in katter.Alla är inte så förtjusta i att stå tidiga morgnar, sena kvällar i regn och kyla. Min erfarenhet är att en del är mycket aktiva och har också hand om jourtelefon, är jourhem åt flera skygga katter och gärna ställer upp på olika saker, medan andra inte är lika engagerade.
Låser denna tråd med hänvisning till Veckans Diskussion där vi diskuterar just den här frågan.
Den som vill komma i kontakt med ägarna till katterna i #0 hänvisas direkt till KKS eller via PM till Caitlin
Jag instämmer helt och hållet med det Lena och Dagoe skriver i den här tråden. Och jag blir matt när jag läser att så många tycker att den här familjens katter ska prioriteras framför hemlösa katter. - En familj som har pengar till hyra, räkningar, mat och dessutom har råd med semester! Men inte själva vill lägga en krona på kastrering, kattpensionat, annonser för omplacering av sina katter.
Tanken som slår mig när jag läser den här tråden är att det behövs inte bara en attitydförändring hos Svenssons, utan lika mycket på våra katthem också. Jag vill definitivt inte stötta ett katthem ekonomiskt som arbetar på det här sättet - jag vill stötta katthem som värnar om de hemlösa.