Kastrerade hannar med kastrerade honor?
Jag har en liten fråga, ni verkar så kunniga här. :o)
Om man har kastrerade hannar och inför en kastrerad hona, hur stor är risken att någon blir mobbad? Har hört av många att honor är väldigt dominanta och kan börja "mobba" om det finns en svag individ i samma hushåll.
Är det annorlunda om honan är fertil eller blir beteendena samma?
Har ni några erfarenheter? :o)
Lite gruff kan det bli hanarna mellan om honan är fertil. Kastrater känner av honans hormoner. De är ju inte dugliga men känner ändå en viss stämning i luften. Så tror jag det bli.
En kastrerad hane kan "kliva" på en löphona.men resultat av det blir inget
Hm, okej. Tack för svar! :o)
Om honan är kastrerad då? Blir hon lite "lugnare" och så precis som kastrerade hanar blir? Jag har en riktig mes till katt här hemma, finns det risk att han blir mobbad av en ny hona? (De andra två är tuffare :o) )
Hur lång tid tar det efter kastrering innan hormonerna gått ur kroppen?
Det kan ta bra lång tid, räkna med minst någon månad
Det brukar inte vara några problem när alla katter är kastrerade. Däremot kan det blir "ojämnvikt" när man tar in en fertil honkatt bland kastrerade katter. Detta eftersom en fertila honkatt har högre rang än vad kastraterna har, vilket kan skapa en del bråk.
Hankatter som blivit kastrerade efter att de blivit könsmogna kan även reagerar på könsmogna honkatter som att de försöker para sig. Så brukar det inte bli med tidigt kastrerade hankatter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vet inte om det är så överlag men jag tycker vår (sedan 7 år tillbaka) kastrerade hona surar gärna på de sedan länge kastrerade hanarna. Hon vill absolut behålla sin intigritet och gillar inte när de vill busa och nosa henne i rumpan
. Men vem skulle gillat det…
Men förövrigt är det rätt lugnt. En fertil katt oavsett kön är nog alltid ett orosmoment i en flock kan jag tro. Möjligen är en okastrerad hona bara "jobbig" och vill ta mer kontakt med kastraterna än de fattar
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Har aldrig fattat mina katters rangordning. Det kan bli så olika. Det hänger så mycket på vad de har för personligheter. Ser ingen stor skilnad mot en människogrupp.
Jag har omplacerad en hona en gång. Men hon var jätterädd för allt och alla och de andra-speciell ungkatterna tyckte det var roligt att jaga henne. Så hon mådde inte alls bra här.
De flesta hankatter går bra ihop, honorna gillar inte varandra och ingen hona backar för en hane. Men sedan kan de ändå ligga tillsammans och sover…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hemma hos mej så är det hanen som är den som ställer till trubbel…han är sur o grinig o alldeles underbar (ibland)…vet inte om jag är rätt ute men jag tror mej veta att han har abessinierblod i sej… han är säkerhetschef här o kollar så alla sköter sej… tyvärr kollar han inte sej själv…. enligt mej så är han alldeles underbar men jag är inte 100 säker på att de andra katterna håller med… han psykar ett syskonpar så jag får gå emellan ibland… han har ett väldigt ojämnt humör så jag måste verkligen prata med honom, fjäska… gjorde jag inte det skulle han verkligen vara en tyrann tror jag…min 4e katt är den enda som kan handskas med honom…. förmodligen för hon har väldigt mycket barnasinne kvar… ser så kul ut när hanen springer för livet med en liten tjej efter med huggtänder…
det var lite mer gruff tidigare när vi hade 5 katter… det var våran ledarhona som i sin ungdoms dagar verkligen hade pondus…men hanen har aldrig fattat att han kan vara underordnad så där var det mer strid….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Hm, okej. Tack så jättemycket för alla svar! :oD