Kan utevistelse betyda så mycket?
Som alla vet, så är ju lilla Esther allergisk, med utslag som symptom om hon äter aldrig så lite fel mat.
Nu har det underliga hänt…..
Jag ger henne visserligen 10 grHill´s Z/D per dag, och 25 gr Olivers Anka och Lamm, som också är allergikäk. ;En jag erkänner,ibland så är jag tanklös och tittar bort i fel ögonblick när någon annan har mat och då är hon alltid där och stjäl. När det har varit vinter och hon bara åt Hill´s Z/D, så var utslagen där som ett brev på posten.
MEn nu, när hon är ute i rastgården och äter merparten Olivers foder, så har hon peppar peppar inte haft utslag på över en månad….
Hur ska jag tolka det? HAr verkligen utevistelsen och UVljuset sån inverkan? Eller är det käket?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
det kanske är bägge två och vädret el årstiden menar jag som gör sitt. Hon kanske är en känslig katt för mycket. sött namn :)
ja, förra sommaren, så hade vi ju också rastgården,men då märkte jag inget. MEn å andra sidan, så är hon mera där i år än förr. MEn annas så kan ju jag ju inte annat än lovprisa Olivers foder……

I allafall är det ofta så att människo-eksem blir värre på vintern. Kyla och torr luft påverkar huden så eksemen blossar upp. I sol och lite mer luft åt huden blir den bättre. Så funkar det på min dotter (men hon är ju ingen katt förstås..;-)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ja, man kan ju undra. HAr ju själv sk froskeksem ibland när det är kallt och torrt, men lilla Esther har ju Eusofina granulom och de blir ju sår.
usch.. har hon t.om sår lilla tjejen. inge roligt det här med allergier och eksemer varken på männskan eller djuren
Du får se till kommande vinter mera vad som kanske är vad.. annars så blir det kanske till och köpa ett ansikts solarium? Solhatt och solstol till llilltjejen och servera drinkar hela vinter halvåret 
aahaa ha!! härlig bild!! 
ja hon är inte svältfödd precis…och ändå, så får hon bara exakt 35 gram mat om dagen!

#6 Sicken tjusig madame! Synd att det blir så jobbigt med allergin då och då. Läste att även pollenallergi kan förvärra eosinofilt granulom men då borde det ju bli sämre så här års och inte bättre
. Svårt att ha full koll när man måste ha olika foder till katterna. Lätt att de sniker åt sig i varandras skålar (trots att vi naturligtvis har skrivit deras namn på…
)
Man kan ju inte utfordra hela högen på "lyxvarianterna" från veterinärbutiken - det känns i plånkan det.
ja hade det gått, så hade jag gett alla Hennes käk. MEn så är det Arne som ska ha Hill´s K/D och därför blir det knepigt.
MEn vi gör så, att skulle vi vara borta en hel dag, så får alla festa hej vilt på Esthers allergifoder. OCh som sagt, i och med att Olivers foder funkar så bra och knappt kostar hälften av HIll´s, så är jag ju väldigt nöjd.

hehe, så du tänkte katttassen, att kisarna skull se sina namn på skålarna och hålla sig till den!? ;)
läsa kan dom säkert, men de bara luras och får oss att tro att de inte kan. :P
jaa… eksem är ett helvete! :(
vår kurt har ibland lite problem på vintern, som om han har eksem, men på sommaren så brukar det försvinna.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Svårt att säga vad som är vad när det gäller foderallergier. Man får föra anteckningar och se hur det påverkas av olika förändringar. Solens D-vitamin skulle t.ex. kunna ha gynnsamm effekt. Olika sorters allegifoder kan också fungera olika. Är det samma beståndsdlear i Hills fodret som i Oliver?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#11 Javisst är väl katter intelligenta varelser men f-benat dåliga på att läsa…
Nä kattassen, för hundmaten som står i skrubben är väldans god om de kommer åt den.
LEna, har ingen aning. JAg bara hörde, att de skulle börja med ett fiskfritt foder, dvs LAmb&Duck, så då tänkte jag, att jag chansar och provar. Det är ju inte hela världen om hon får utslag, då kör jag på med en kortisonkur som vanligt. MEn peppar, peppar, ingenting! och det är flera gånger hon varit och norpat av Arnes och Pipens mat….
En av mina katter har också blivit allergisk.Alla katter får äta allergifoder utom utekatterna.Men jag har mat till utekatterna på bron och då jag har nätat in bron får innekatterna gå ut där när jag är hemma.Då har det hänt att jag har glömt att ta bort den mat som hon inte ska äta.Idag åt hon färskpotatis med god aptit.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
majvi, då rekommendrar jag dig att prova Olivers! Kostar ju inte hälften av Hill´s! OCh dryyyyygt!
Finns Olivers i djuraffärer eller beställer man via nätet?
Hur gör du förresten med Esthers kortison när hon får det vid behov?Får hon tabletter några dagar med eller utan nedtrappning?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Oliver beställer du via nätet eller du kan även ringa dem. Ja när Esther får sina utslag, så får hon en halv, alltså 2,5 mg Prednisolon varje dag i en vecka. Sen trappar jag ner till en kvarts tablett per dag i en vekca och sen en kvarts tablett varannan dag i en vecka.
OLIVER'S Petfood Sweden AB
Flygbasen 4, Höjdrodergatan 17
21239 Malmö
Telefon: 040 29 2828
Fax: --
E-post: Kundservice@olivers-petfood.se
VATNr: 556737-5265
Då ska jag prova olivers nästa gång jag ska köpa kattmat.
Det tar ju tid med kortisonbehandlingen men Esther kanske inte har utslag så ofta?
Nä, peppar peppar, nu har hon inte haft något på länge. OCh Olivers är ju tydligen helt OK. Jämför du priset mot Hill´s Zd så är det ju nästan hälften.