Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2272 ggr
LittleByLittle
0

Kattfödsel med skyggis-mamma

Hej!

Jag är akuthem i en djurskyddsförening och just nu bor det en liten blivande kattmamma hemma hos oss. Jag har tidigare varit med vid kattfödslar, men det har varit med tamkatter. "Vår" lilla katta har bott ute hela sitt liv och blev fångad för att vi i föreningen ville ge de blivande kattungarna en chans att få ett bra liv. (Mamman ska självklart kastreras när kattungarna kommit).

Nu till min fråga. Kattmamman är väldigt skygg, hon har bott hos oss i två veckor nu men gömmer sig fortfarande mest under en säng i vårt gästrum. Hon älskar när vi kryper in till henne och gosar med henne och hon äter ute i köket så hon har blivit iallafallfall lite "tam" (stora framsteg mot första dagen då hon låg i ett hörn under sängen och skakade alternativt kastade sig mot fönsterrutor för att försöka rymma).

Jag är som sagt relativt van vid kattfödslar, men jag vet inte hur jag ska göra nu när mammakatt är så skygg. Självklart vill jag övervaka födseln, jag vet ju hur, mycket som kan gå fel, men jag är rädd att det kanske bara stressar henne ännu mer om jag är i närheten? Har ni något konkret tips på hur man vet att det är bara några timmar kvar till födseln? Jag tror inte att hon skulle gilla om jag försökte klämma fram mjölk och det är svårt att se magens form när hon spenderar all sin tid under sängen.. Har ni något mer konkret tips på vad som kan vara bra att tänka på vid själva födseln?

tuska
0

Jag har hänvisat LittlebyLittle hit, för här finns ni duktiga som vet hur man bäst hjälper en skyggis vid födandet. // Tuska

tuska
0

putt putt

LittleByLittle
0

Ingen som har något tips?

Alexej
0

PMa Naquita, hon har mycket erfarenhet vad som gäller skygga födande katter.

Välkommen hit förresten! Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

maggan47
0

välkommen säger jag också, och här finns väl många som kan bistå med råd, Crisse t.ex eller Anebit, kommer många namn på tungan

FlörtMaggan47

Alexej
0

Putt

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

puttar upp en angelägen tråd!

maggan47
0

puttar igen, så den inte halkar ned

Maggan47Flört

essut50
0

Puttar oxå upp, hoppas nån svarar som kan det där med skyggisar..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Firinella
0

Jag tog hand om Cleopatra som var en skyggis sas det. Fick inte komma nära henne första dagarna ( gömde sig under sängen) men efter några dagar var det ok att sitta bredvid henne och när det var dax för henne att föda ( hade då varit hos mig i 9 dygn) var det inga problem hon lät mig ta ungarna och även klappa henne fast med lite fräs. Fick åka in akut till vet då en av ungarna fastnat och inte gick att få ut. Får klappa henne i dag fast med fortfarande lite fräs ibland. Detta är min erfarenhet…

LittleByLittle
0

Tack för alla "puttar" och för svar från #10. Nu tror jag att det är på gång! Eller, det hänger en blodig remsa ur henne, ser nästan ut som en råttsvans. Är detta normalt? Har aldrig sett detta förut… Hon var framme en stund och lät sig gosas med och nu ligger hon under sängen igen och jamar lite ynkligt. Ska strax krypa in till henne. Såklart att hon får ungar just idag när sambon är bortrest och jag är ensam hemma utan bil! (ursäkta om jag skriver lite osammanhängande.. blir alltid nervös vid kattfödslar..)

tuska
0

Visst slår hjärtat lite extra när katten ska ha bebisar.

Då får du ligga där på golvet  under sängen i kväll, du får dra ner madrassen på golvetSkrattande

Lycka till hoppas allt går jätte bra

Sidentass
0

#11 Åhhhh ,,,så spännande!!! Håller alla tummar jag har för er att allt nu går bra!!

LittleByLittle
0

jaa nu är det nervöst här hemma. fortfarande har inget hänt och hon krystar och krystar. Som tur är så är en av änglarna från djurskyddsföreningen påväg hit. Hon är bra mycket mer erfarenhet än mig när det gäller kattfödslar och det är skönt att slippa vara ensam.

Firinella
0

Lycka till med bebbarna. Hoppas allt går bra.

essut50
0

Lycka till, hoppas allt går bra.

anebit
0

Så skönt att du får hjälp!

Lycka till!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

LittleByLittle
0

Huu.. gick inte så lätt som vi hade hoppats.. Katten längst in under sängen och massa krystande utan att det hände något. Tillslut fick vi locka fram Ellen och åka in akut till djursjukhuset där hon fick en "sätta igång" spruta. Ungarna var tydligen ovanligt stora så hon orkade inte krysta fram dem själv. Men efter att hon fått sprutan så gick allt som det skulle och nu är jag hemma igen med en mycket trött kattmamma och fyra livliga inte så små kattungar. Den största kattungen vägde 135 gram vid födseln, den minsta 110. Inte konstigt att hon hade svårt att få ut dem.

Tack för alla lyckönskningar!

Godnatt!

tuska
0

Oj  det var en stor bamse unge. 

GRATTIS till dem

anebit
0

Å, så stora ungar. Tur ni åkte in till djursjukhuset.

GRATTIS!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

huskatt08
0

Grattis Skrattande

Oj..stackars lilla mamman, vilken tur att ni fanns där och kunde hjälpa henne.

Alexej
0

Ja, vilken tur att hon är hos dig! Hur skulle det ha gått för henne och hennes ungar ensam och ute? Gråter

LittleByLittle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det gör mig så arg att tänka på att paret som brukade mata henne tyckte att det skulle vara mest "normalt" för henne att få föda utomhus i det kvarteret där hon brukade stryka omkring för att hon var "född att vara vild". Det märks inte direkt nu när hon börjar spinna så fort vi klappar henne. Hon gnäller inte ens när vi lånar hennes ungar för att gosa med dem eller väga dem. Fast det märks att hon håller ett öga på oss så att vi inte gör något dumt mot hennes små älsklingar. Känns bra att vi lyckades fånga in henne iallafall vetrinären sa att hon aldrig hade klarat av förlossningen utan lite hjälp.

Skickar med en bild på sötnosarna också!

essut50
0

Tack för att du ställde upp för henne. Vilken tur att hon fick föda inne..

Vilken ljuvlig familj..

Hoppas Puma ser dom här..Flört

Alexej
0

Vilka söta "råttor"….Cool

Marga
0

Oj då, det finns fler än Puma som är svag för lakrits här… så underbart att allt gick bra trots dramatiken! Glad

essut50
0

#26 Så du är oxå svag för lakrisar?

Helt underbara är dom..

Marga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 Jovars.. här är det bara lakrits som gäller Glad