Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 9240 ggr
Hawknestgrove
0

ÄR Plaque Off farligt för katter?

HAr fått höra i dag av en kompis här i Strömstad, att Plaque Off ska vara farligt för kissar….Alltså nu pratar jag om den som är AVSEDD för djur.

JAg ger ju mina varje dag, är detta en vandringssägen eller vad?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Danielssonsgarden
0

Nej jag har hört samma sak, inte bara för katter utan även hundar. Ger man det en längre tid så kan det ge skador på inre organ om jag minns rätt. Ska kolla det jag fick veta, för länge sen, men jag ska höra med de som hade fått den informationen så kan jag slänga upp det här.

Hawknestgrove
0

Ja gör det. För veten säljer ju här och det var min kassör i vår förening som hade hört det.

KAn det vara så, att det kan vara det att de ger den varianten som ska vara för folk till djur?

Verkar ju märkligt, för det är ju bara nån sorts sjögräs va?

Hawknestgrove
0

Daniellsson är du inne på Hundar i fokus? Då kan du ju fråga där också?

mymlanbus
0

Här hittade jag en länk

mymlanbus
1

Det är ju gjort på naturmedel, eller?

Danielssonsgarden
0

#3 Jo jag hänger där också men det är inte där jag fått infon ifrån utan från ett forum som heter Tassar till Sverige.

Hawknestgrove
0

Ja, jag ger ju mina ett halvt sånt där litet mått per dag och katt. Köpte ju sist av NAquita här inne.

Marga
0

Jag hittade en studie om detta en gång som verkar rätt seriös. Fast den handlar om människor inte katter. Jag tyckte det var intressant att läsa lite om hur det fungerar. Bifogar den ifall den är av intresse… den finns publicerad på nätet så jag tror inte det är något problem med publiceringsrätt..

Danielssonsgarden
0

Alger innehåller väldigt mkt jod som är skadligt för lever och njurar.

Crisse-13
0

Jag har gett det till min hund i flera år och har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt. Det är gjort på ishavsalger och från början testat på människor innan det gavs ut.

Hawknestgrove
0

ja jag väntar med spänning. JAg vill ju inte ge mna kissr något som d blir dåliga av.

Hawknestgrove
0

mymlanbus
1

Det står på länken som jag la in att den är godkänd av WHO och Jordbruksverket, men är de godkända utan att ha testat det då?

Såhär står det också…

"Dock bör hundar/katter med sköldkörtelproblem undvika produkten, som innehåller naturligt jod"

Hur kan i sådana fall veterinärer lovorda det?

mymlanbus
0

Ska man våga ge det här till kissarna?

Hawknestgrove
0

Ja, så länge vi inte har katter med sköldkörtelproblem, så….

JAg fortsätter i alla fall.

mymlanbus
0

Okej… ska kolla med vår vette i morgon för säkerhets skull. Om kissarna skulle bli sjuka så skulle jag bli så ledsen!

Hawknestgrove
0

ja dtär ju klart. Hoppas vi får hör mer här. JAg änker ju så, att Arne har ju lätt att få tandsten. OCh jag vill inte söva honom mera. HAn är 10 år. Så han kan ju knappast utvekla cancer på den tid han har kvar. JAg är så pass krass, så jag räknar faktiskt varje dag efter 10 år som bonustid.

essut50
0

Jag ger oxå mina två Plaque Off, när jag kommer ihåg den..Skäms

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

mymlanbus
0

Nu har jag ringt till Norsholm och de sa att en del rekommenderar att man använder det och andra inte.

Det tar inte bort gammal tandsten men gör den porösare att få bort vid tandstensskrapning hos vetten.

Hon sa också att man kan ringa det företag som marknadsför produkten eller den som är produktansvarig om man ville ställa fler frågor (dessa telefonnummer står längst ner på burken)

Nu ska i alla fall jag ringa! Rekommenderar er andra också att ringa om man känner sig osäker.

Osäker blev jag i alla fall!

mymlanbus
0

Nu har jag pratat med en kvinna som heter Maria. Om flera har frågor så fick jag hennes direktnummer: 040-6501692 (fick lov av henne att lägga ut numret här)

Hon sa att det alltid finns rykten som säger det och det, som alltid.

I och med att jordbruksverket och världshälsoorganisationen har godkänt produkten så börjar i alla fall jag undra… kan man ringa jordbruksverket också kanske?

Det har också gjorts studier som godkänner produkten enligt henne, hittar dem dock inte på internet.

destiny
0

Jag för min del kommer aldrig mer att ge en katt Plaque Off. Jag gjorde det en tid och två av mina katter började gå ner i vikt. Den ena gick ner ganska mycket i vikt så det blev veten flera gånger som tog en massa prover och röntgade. Inget fel hittades på katten. Jag kom på att jag en tid innan börjat med Plaque Off och frågade veten om det. Katter med känslig mage kunde bli sjuka av Plaque Off fick jag till svar. Speciellt den ena av mina katter hade just det, känslig mage. Jag kommer aldrig mer att ge Plaque Off till mina katter.

mymlanbus
0

Är det fler som använt plaque off och inte är nöjda, eller har slutat med det?

/Malin

tuska
0

Min katt som bor hos fodervärd får Plaque Off dagligen.

Kanske det är därför som inte katta vill gå upp i vikt, hon är väl så smal.Obestämd

Blir intresant och se om hon ökar i vikt. Slutar nu med det preparatet.

mymlanbus
0

putt

någon mer som har hört något om det här?

Hawknestgrove
0

märkligt! Vi ska höra, när vi åker ner och vaccinerar de tre små. Hon säljer det ju, vår vet!

mymlanbus
0

Ja, jag snackade med dem i djuraffären idag och sa att jag hade hört om djur som blivit sjuka eller magra av det här medlet, men de hade inget hört.

Obehagligt är det! Ingen av kissarna får det nu…

destiny
0

Det finns några gamla trådar om Plaque Off på svenska katters sida. Några är för och andra emot. Som med allting annat. Flört

mymlanbus
0

#27. är det katter.nu? eller vad är det för adress dit?

destiny
0
David
0

Det här är faktiskt en av mina kunder, kika gärna på deras huvudhemsida hos generalagenten Biodistra

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

mymlanbus
0

Men nu kommer jag inte in där… hum, är det ordinarie forumet som gäller nu?

Kommer man inte in om man reggade sig på det tillfälliga?

destiny
0

#31 Tror jag såg det på det tillfälliga forumet att nya medlemmar där måste regga sig igen på det ordinarie forumet. Det ordinarie forumet är igång igen.

Bigless
1

Till er som undrar om sks forum så är det ordinarie igång, länk

Det som skrivits på det temporära kommer inte flyttas över på det ordinarie. Som vanligt bra om man läser de regler som står på respektive forumGlad

Ang plaque off kan jag bara meddela under den tiden som jag var med i kks hade jag täta kontakter med Anders på Biodistra med anledning av att jag stod som kontakt på den tiden. Istället för att starta sådana här trådar som kanske blir helt missvisande för personer som inte är insatta så kanske bättre att i stället kontakta källan. Så hade i alla fall jag gjort :-)

tervmatte
0

Citerar från kattforum.se:

Till er som använder Plaque off och rekommenderar det till andra: Plaque off är inte lämpligt att ge till katter pga av att jodhalten är för hög och innehåller även ämnen som orsakar urinsten hos katt. En del katter blir också dålig i magen av Plaque off, och katter som inte tål fisk reagerar negativt på det. Min veterinär avrådde från Plaque off tidigt när det började säljas pga av ovanstående orsaker, plus att det visat sig helt verkningslöst mot tandsten i studier som gjorts.

Hawknestgrove
0

Ja jag startade bara tråden, för att jag fått höra att det var tvetydigt att ge katterna det. MEn tydligen, så är det lika många för och emot här. Ska som sagt höra med Veten på onsdag.

destiny
0

Kontakta källan, d v s tillverkaren/dom som säljer en produkt (dom som tjänar pengar på produkten ifråga!) är inte tillförlitligt. Hur många säger något dåligt om sitt levebröd? Och hur många tror att det gjorts samma tester på produkter för djur som produkter för  människor? Hur många gånger har inte läkemedel för människor dragits in därför att det visat sig att ett läkemedel har biverkningar. D v s allvarligare biverkningar än dom flesta läkemedel har! Tyvärr har alldeles för många läkemedel biverkningar.

Fråga allmänheten - i detta fallet starta en tråd - för att ta reda på vilka erfarenheter dom som använder/använt en produkt har betr. den måste ju vara ett bra sätt att få information om produkter vare sig det gäller produkten denna tråden handlar om eller något annat.

Kan mitt inlägg om att Plaque off kan vara farligt för katter med känslig mage rädda en enda katt från onödigt lidande är jag glad.

mymlanbus
0

Tjänar veterinärerna och djuraffärerna på att sälja Plaque off?

Jag ringde till dem som marknadsför produkten och jag har pratat med veterinärer och med djuraffärer.

Hur kan ett medel bli godkänt via WHO och jordbruksverket om det är farligt för katter?

Jag vet ju inte hur man gör det där med undersökningar när man startar trådar… kan ingen annan göra det… tack :) för jag är nyfiken och undrar hur många som använder, hur många som har slutat och i sådana fall varför?

/Malin

mymlanbus
0

putt

Hawknestgrove
0

ja det finns väl ingen som inte säljer något som butik eller vet som inte tjänar lite på produkten. LAgerhållning kostar ju pengar för alla.

Jessica1987
0

Jag har aldrig gett PlaqueOff till mina katter, och kommer inte göra det heller antagligen eftersom jag är orolig över den höga jodhalten som jag inte riktigt vet vad den gör med kroppen.

För att bli godkänd tror jag knappast det behövs speciellt många studier efftersom det "bara" är ett kosttillskott…

Jag skulle vilja se många långtidsstudier, för det tror jag inte att det finns några.

Sköldkörteln "lever" ju av jod, och om katten/hunden får i sig massor med jod vet man ju aldrig vad som skulle kunna hända.