fd. hemlös hona från malmö söker hem
Hej!
Jag kopierar detta mailet som jag fick från en kompis i djurrättsalliansen i lund. Han fick det från en tjej som var med och startade djurrättsalliansen i Lund. Hon skickade det till honom av den anledningen som vi ser nedan. Och han har hört om mig snackandes om hittekatter så därför skickade han det till mig. Elins telefonnummer finns att få av mig i ett PM om någon vill kontakta henne. Ska även maila henne och fråga om hon kan skaffa medlemskap här. Jag vet att det finns mycket annat att göra. Men det här forumet är ett bra ställe att utgå från tycker jag.
"
Hej, jag tänkte att du kanske vet någon som vet någon osv, så därför skickar jag den här texten till dig;
Wildy är en förvildad tamkatt som fångats in i centrala Malmö. Hon är gissningsvis 6-7 år, vilket är länge för en katt som bott på gatan och haft ett hårt liv. Hon har fött många kullar och plockades in innan julen 2008 då man misstänkte att hon åter blivit gravid. Tursamt nog var det inte fallet och hon kastrerades och hälsokollades, därefter hölls hon kvar inne med tanke på kylan och förhoppningen om att hon skulle bli tamare. Tyvärr har hon inte blivit tamare och hon är väldigt rädd för människor.
Som det är nu lever hon ett miserabelt liv inne i en liten lägenhet i Malmö, som inte har någon möjlighet att tillgodose hennes behov. Hon skulle passa som stallkatt eller boende på landet med tillgång till en lada eller ett skyffe att gå in i när det blir kallt eller regnar.
Hon är ganska lite till växten, är grå och har en tunga som hänger utanför mest hela tiden. Kan du eller vet du någon som kan öppna sitt hem för detta lilla liv i nöd? Det börjar bli akut och all hjälp vore guld värd för henne!
/Elin
"
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Åh putt för den lilla varelsen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puttar jag med!
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
Putt!
Putt för en liten tjej!

putteliputt…

putt för missen…blir lite bekymrad över detta med tungan, ifall att det kan vara så att hon inte mår bra..
ja putt för den lilla!!!!!

putt
putt! INgen! Lilla kssen!

Den här tjejen menar att de kommer bli tvungna att släppa ut henne igen på platsen hon kommer ifrån ifall man inte hittar ett hem på landet åt henne, för hon fungerar verkligen inte i lägenhet. Och det vore ju synd om hon skulle ut igen, tydligen så handlar det om rätt centrala malmö.
Önskar att min pappa ville ha en katt till… :(
Om inte annat kanske någon här kunde ta henne tillfälligt tills ett hem på landet hittas. Någon här som har en lite större lägenhet/hus där katten har större möjlighet att vara ifred för människor.
Jag är helt chockad över hur kattens situation hanteras…
Katten går med tungan hängandes utanför munnen och ingen gör någonting?!? Den har förmodligen någon sorts munsjukdom (stomatit, ginvit?) och med all säkerhet djävligt ont. DEM MÅSTE UNDERSÖKAS AV EN VETERINÄR, NU PÅ DIREKTEN!!! Jag sitter här verkligen riktigt chockad… Stackars katt… Och att ens tänka på att släppa ut en lidande katt ut på gatan igen utan att åtgärda hennes tillstånd är det värsta jag hört!!!
Är den inte tillräckligt hanterbar för att behandlas så är det bättre att den får somna in och slippa plågas av smärtan.
Det är djurplågeri att hålla en katt som har ont (säger ännu en gång: djävligt ont) och inte ge den den vård den behöver.
Har själv en katt med munsjukdom och vet vilken smärta jag pratar om.
Hoppas verkligen att jag har fel i min tolkning av inlägget….

Jag vet verkligen inte. Har nog aldrig träffat personen ifråga, jag bara vidarebefodrar ett mail. Är det någon som vill ta kontakt med elin så kan ni få hennes telefonnummer av mig i ett PM :)

Håller med inlägg #12.
Katten måste tas till veterinär och undersökas. En tunga som hänger utanför kan vara många saker. Problem i munnen som "tervmatte" skriver men också ett tecken på att hon mår mycket dåligt och har en annan sjukdom. Ofta har de tungan ute när deras allmäntilsltånd är mycket illa. Jag är också chockerad över att katten inte tas till veterinär. Att ta in katter och inte följa upp det ansvar man tagit på sig är allvarligt.
Det är också oacceptabelt att ta in en katt som man sedan släpper ut. Då har man orsakat mer skada än nytta. Då skulle katten ha fått vara kvar ute från början och inte utstättas för en meningslös infångning som ju stressar katten oerhör. Innan man tar in en hemlös katt ska man tänka igenom saken noga och se att man har ett ansvar. När man väl tagit in en katt är man ägare till katten och att släppa ut den utan att göra det i ett ordentligt TNR-projekt är att dumpa katten.
Alla skygga katter som tas in fortsätter vara skygga länge. Det tar tid för en katt att bli tam.Det krävs tid och tålamod. Man ska inte heller släppa ut en skygg katt i ett främmande område. Katten kan springa bort. Då har man också gjort mer skada än nytta. Dvs gjort så att katten blir hemlös igen, och detta i ett nytt område där den inte känner sig trygg. Landet behöver inte vaar idylliskt alltid. Ibland kan det vara svårare för en katt att hitta mat där, om den springer bort. man ska inte släppa ut en katt direkt i en ny bomiljö.
När vi omplacerar tama katter som utekatter i ett nytt hem måste de vara innekatter i en månad tills de förstår att detta är deras nya hem. Annars kan de springa bort. Skygga katter måste vara innekatter tills de är tama. Man kan inte kontrollera en skygg katt utomhus, den blir skyggare och kan springa bort.
För mig är detta inte katthjälp utan tvärtom har man gjort det värre för katten. Är personen som har katten ansvarsfull och djurvän tar personen katten till veterinär för att undersökas. Katten får antagligen sövas för att undersökas. Om personens är ansvarsfull och djurvän släpper denna inte heller ut katten och gör den hemlös igen efter att ha låtit den genomgå ett meningslöst trauma utan gott slut, utan sätter sig in i hur man gör med skygga katter och engagerar sig för att få katten att må bra och bli trygg. Med tid, tålamod och engagemnag går det.
Tyvärr kan inte vi hjälpa då vi har för mycket redan som det är. Eftersom katten finns i djurvänskretsar borde man väl kunna göra det rätta för katten.
Nathalie
kattstödet i Lund

Kan du inte kontakta några av katthjälpsföreningarna i Malmö? De får svara för om de har möjlighet då jag vet att många tyvärr är överbelastade. Jag listar i a f några:
Rädda Katten
Katthjälpen
Katt S O S
Föreningen förvildade katter
Mvh Nathalie

Ja, jag har gett tjejen information om var hon kan hitta den här tråden, tipsat henne om att skriva mer om katten här och lägga ut bilder och läsa folks tips. Jag tänker inte ta något direkt ansvar för det här, utan vidarebefodrar bara information.
Jag kopierar in det hon sagt till mig i mail på facebook:
"Jag är även i kontakt med tigerharen och vi diskuterar lite hur vi ska lyckas lösa det för katten. Känner mig stressad över den för att jag ser att det mår riktigt dåligt. Innan den flyttar någonstans kommer vi troligtvis behöva söva den och ta den till veterinären igen."
"Den här katten kan inte komma till ett vanligt hem eftersom den är så pass vild, så om det är någon som söker efter ett husdjur eller en söt liten katt att ha så är denna inte det rätta, därför har jag inte satt ut henne på blocket. Och jag tror inte det är möjligt att transportera henne så långt pga av att hon får panik när hon blir instängd och tvingas vara nära människor. Hon måste tas i med vantar och fångas med fälla osv. Men jag hoppas att någon som bryr sig om djur på riktigt och bor på landet kan ta henne, annars kommer vi att måsta släppa tillbak henne i stan där hon kommer ifrån, tyvärr."
Eftersom jag aldrig träffat katten så vill jag inte uttala mig om något. Vad jag förstår så är det tänkt att katten ska till veterinär igen, och eftersom katten varit hos veterinär innan så har de säkert koll på om katten är sjuk. Men jag vet inte. :)