Luftrörsinfektion hos katter som levt ute?
Jag har en kattdam härhemma som är senior. Hon har levt ute i hela sitt liv. Och hon låter när hon andas. Det är ett slags väsande ljud, och ibland låter hon som en liten minigris särskilt när hon upptäcker att jag serverat god mat till henne. Hon är ordentligt veterinärundersökt, av två veterinärer. De säger båda att hennes luftvägar skadats av livet ute, att hon fått ständiga luftvägsinfektionser och smittats av råttors infektioner som hon aldrig fått behandling för. Min egen veterinär var väldigt upprörd när hon träffade Joséphine första gången och sa att det här är typiskt för vanvårdade katter.
Är det fler här inne som har katter med samma andningsbesvär? Om det blir värre hur behandlar man det i så fall? (Jag har tät kontakt med min vet men vill ändå höra med er här inne). Joséphine är pigg och busig som en liten kattunge och älskar livet som familjekatt hos mig - hon är en riktig drömkatt.
Putt! Lille Harald, som var hos min styvson var också sån. Pigg och glad, men hostade ofta. Vi vet inte varifrån han kom, han var bara där en vacker dag.Tyvärr, så blev han lodjursmat. Men sån tur att lilla tjejen fått en fristad hos dig!
Nåja, flera som vet mer kanske?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har idag varit hos veterinären med Joséphine då hon låtit lite värre. Och vår veterinär höll med och sa att hon kan behöva kortisonbehandling en period, så jag fick med recept på en halv tablett Prednisolon som hon ska ha. Det är en snäll kisse så det ska nog gå bra att ge henne tabletten.

Vet att vår Josefin ofta lät lite pipig när hon andades..men det gjorde hon i många år..hon mådde på den tiden bra..åt o drack o levde som en glad katt i allmänhet..därför tror jag aldrig att hon var drabbad av infektion..
Nu hoppas jat att dn Josephine blir hjälpt av medicinen..om det är svårt att ge henne tablettena för hand..så finns det speciella tablettgivare på apoteket..den har underlättat ibland för oss när vi behövt ge katterna piller..
Ja är det en glupsk kisse, så går de ju utmärkt att smyga in den lilla tabletten i en bit gott fast käk.
Å, tack för tablettipsen! Jag har ju en Alice härhemma som får Fenemal två gånger om dagen (epilepsimedicin) så jag har provat väldigt många varianter att ge katt medicin. Jag ska testa med Joséphine att smälta tablettdelen i några droppar vatten och ge henne med spruta i munnen. Det har fungerat bäst med Alice. Men alla kissar är ju olika som sagt…
Annars får det bli älgfärs-tablettröra…
Eller ta och tryck in tabletten i en bit ost eller falukorv. Tabletterna är ju så små, så det går ju utmärkt. Bara man inte gör felet att trycka in det i en för stor bit kött. OCh så har iv förstås tablettgivaren Buster. Finns att köpa på apoteket. Den är också väldigt bra om kissen är för smart för sån här dumheter.
Nu har jag varit på apoteket och hämtat ut kortisontabletterna. Och gett Joséphine den första dosen. Jag rörde ut tabletthalvan i lite vatten och sedan rörde jag i vispgrädde och sen sa det bara smask och slurp så var den röran svald! Busenkelt! Det känns jätteskönt!
ja det är alltid en fördel om man kan lura dem med något.
#7 Vad skönt att det gick så lätt..Här hemma får man ta sprutan om dom ska ha nån tablett.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Testa att ge henne direkt (håll upp huvudet och kasta in) och servera mat efteråt (elller ge en spruta med vatten), ibland gör man det svårare än det är. Jag har alltid löst upp i vatten och gett med spruta innan men sedan behövde jag plötsligt ge tablett varje dag på obestämd framtid (också kortison) och tyckte att det skulle vara himla skönt om man slapp. Testade att bara ge honom och det gick hur bra som helst, han bryr sig inte och tycker inte det är obehagligt. Ibland överraskar de :-)
JA Lilla Esther här hon är så van och snäll hon får ju kortison(1/2 predninsolon emmellanåt i preioder) då hon får utslag så henne öppnar man bara munnen på och kastar in tablett oh stänger. MEn Pipis, då är det blodvite!
Jag kan berätta att det går väldigt lätt att få i Joséphine kortisonet. Nu löser jag upp kortisontabletten i vatten och häller sedan på laktosfri vispgrädde och så slickar hon ren fatet. Duktig flicka är hon!
Men hennes luftrör har inte blivit bättre alls ännu. Det har gått en vecka nu. Men hon är otroligt pigg och glad, hon är som en kattunge min lilla 14-åring…
Huga. Joséphine har inte blivit bättre av sin kortisonkur, utan snarare har det tillkommit mer ljud, som om hon har slem. Och det har blivit värre den här veckan. Så idag ringde jag vår veterinär och vi fick en tid imorgon. Det är skönt att ha en så bra veterinär som känner mig och mina katter. Jag blir så himla orolig när det är nåt med kissarna…
hur går det?
Det jag blir att tänka på är att katten har vätska i lungorna av någon anledning.el. lunginflammation, då hjälper inte kortison.
Förstår din oro, fy så jobbigt.
Hoppas det finns hjälp åt kissen
Vi var hos vår veterinär igår. Hon lyssnade noga på Joséphine och frågade mig hur det gått sen hon fick kortison. Hon kunde tydligt höra försämringen, att Joséphine hade lite tungt med andningen så hon skrev ut recept på antibiotika, för att prova om det kan hjälpa. Joséphine ska få Vetrimoxin i två veckor. Jag ska ringa och tala om hur hon mår om en vecka, och om två veckor ska vi utvärdera och se vad vi ska göra om hon inte blivit bättre. Hon pratade om att röntga lungorna. Det är skönt att ha en så kunnig veterinär som känner mig och mina katter så väl, hon har ju hunnit träffa Joséphine flera gånger sen Joséphine kom till mig i höstas, och det är tryggt.
Det går väldigt lätt att få i tösen Vetrimoxinet också, och det är jag tacksam för. Håll tummarna för min älskade tös nu!
Håller tummarna för din kisse.

Lisa låter hon med, 8 år, hon liksom snarkar när hon sover, ganska högt, och låter överhuvudtaget högt när hon andas, Hon är undersöt av veterinär där han konstaterade Bronkit , troligen en svit av en lunginflamation när hon var liten, men hon var fin i svalget och pigg annars så vi behandlar inte,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag antar att Joséphine blivit röntgad? Rosslingar kan vara vatten i lungorna, astma, infektion mm. Man kan se förändringar på lungorna med röntgen.
Vi har nu en katt för KKS räkning som rosslar. Vi tog henne till djursjukhus där man på röntgen såg förändringar på lungorna och hon fick vattendrivande medel då man gick på diagnosen att det kunde vara vätsdka i lungorna. Vätska i lungorna kan vidare bero på olika saker, t ex hjärtfel och då nmåste det behandlas.
Egentligen behövde man ta även ett blodprov för att se blod- och infektionsbilden men vi hade privat inte råd att lägga ut mer pengar. Katten har inte blivit mycket bättre, dvs rosslar fortfarande, utan måste på återbesök för att följas upp. Vi hoppas kunna få ta henne till detta veterinärbesök. Får vi det meddelar vi vad vi fått reda på.
Det värsta scenariot är tumör. Tumör i lungorna som primärtumör är inte vanligt på katter, ofta är det en sekundärumör. Detta hoppas jag inte för varken vår katt eller Joséphine (det har säkert uteslutits redan av er vetrinär). Men jag antar att hon redan röntgats eller att det inte fanns något på hur hon lät som gjorde att man ville röntga. Vår katt hade en lite mer ansträngd andning (men inte mycket) men det var det att hon hade rosslat till och från, som var orsaken till att man ville röntga.
Vet inte om detta är till någon hjälp. Vet inte vad du menar med "ordentligt undersökt av veterinär". Vår katts allmäntillstånd är bra men en dämpad variant av sig själv, dvs glad, äter, pigg men inte lika 100% som innan.Blir snabbare trött. Vi hoppas kunna gå vidare med kattens undersökning, då veterinären sagt det är ett måste.
Nathalie
Kattstödet i Lund
Joséphine kommer att få all veterinärvård som hon behöver, jag prioriterar mina katters hälsa före allt annat, så jag avstår inte från några undersökningar pga av kostnaderna. Just nu går jag efter vad min veterinär säger, och har tät kontakt med henne.

Det är lätt att missförstå när man skriver, jag vet inte om jag missförstår dig nu/innan eller du mig innan. Det du skriver låter jättebra. Jag har inte ifrågasatt att du inte skulle ge din katt vård. Du låter mycket engagerad och det är väl därför du ytterligare har sökt information här. Jag uppfattade det som att du ville veta om andra hade liknande erfarenheter. Därför berättade jag om Felicia. Jag visste inte vilka undersökningar din Joséphine genomgått men ville bidra med Felicias historia. Ibland kan det vara till hjälp. Jag söker ofta själv information på nätet om katter som haft likanade sjukdomar som den sjuka katten ifråga. Jag håller helt med om att man ska ge en katt som är sjuk vård och att ekonomin inte ska avgöra om en katt får vård, när man väl tagit sig an en katt som man då ansvarar för. Katterna är ju i våra händer. Vad gäller Felicia så ligger hennes veterinärvård dock inte i våra händer utan i KKS ekonomiansvarig som sagt nej. Vad bra att Joséphine är i goda händer och får all vård hon behöver!
Nathalie
Ja, du har rätt. Jag reagerade på dina citattecken på "ordentligt undersökt av veterinär". Vi släpper det. Jag är extra känslig för tonfall pga av oron för Joséphine, hon är gammal och jag är rädd för att förlora henne.
Hon låter aningen mindre idag tack och lov!Och jag ska ringa min veterinär om några dagar.