Sparta ska kastreras
Nu är tiden beställd för Sparta till kastrering och Id- märkning. Så på onsdag nästa vecka hade min veterinär tid för honom.
Klockan 8.30 ska jag vara inne med honom.
Hade velat beställa tid för paddan som är kvar också samtidigt, men tyvärr gick inte det eftersom jag inte fått klartecken att KKS vill stå för den kostnaden. Bara förtydliga att jag menar att jag väntar på ett godkännande av att de betalar kastrering och Id-märkningen och när och hur vi sak fixa det. Alltså precis som det går till genom alla föreningar. Man måste ha kontakt med plånboken först :-) Sparta däremot har jag tagit över som min nu då han inte kommer fungera i annat hem. Han vill inte veta av oss människor. Så han ska få leva ett specialgjort TNR liv vid mitt stall.
På så sätt får han själv välja hur mycket eller lite kontakt han vill ha med oss. Men han har alltid mat och ett varmt ställe att sova på.
Ska fixa en special koja till i vinter åt honom om han visar att han inte vill komma in i stallet. Så får vi se vad han säger om det.
Men jag kan inte göra mer för lill gubben i alla fall. Han är i alla fall frisk annars och nu ska han kastreras. Så slipper han hjälpa till att föröka sverige på oönskade kattungar i alla fall.
Id-märkas ska han självklart också så att ingen tror han är en helt vildkatt utan någon med ansvar bakom honom.
Berättar mer efter onsdagen hur det har gått. Ska försöka få fota honom lite hos veterinären med. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vill taxka Gunilla som gett mig 100 kronor till Spartas kastrering. Är så otroligt tacksam för den hjälpen.
Kram och tack från Sparta och mig.
Audiatur et altera pars
Vad bra med kastrering och ID-märkning och du har tänkt på en hel del om hans fortsatta liv. Jag vet ju inget om Sparta men han kanske ändrar beteende efter kastreringen ibland kan katter verkligen förvåna en.
Hoppas att det går bra hos veterinären med Sparta.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#2: Ja vi kan hoppas att han ändrar sig. Dock har han varit väldigt aggresiv ända sedan han var liten.
Han sprang fram redan som liten och attackerade oss genom att hugga.
Han högg redan som kattunge igenom dubbla vinter handskar. Han hugger hårt min lilla grabb:-)
Ingen mysig sak att medicinera honom när han var liten och sjuk, men det har hjälpt i alla fall, för nu syns inga tecken på kattsnuva. Inga rinniga ögon, inget snörvlande och blank och fin päls. RC kitten är inte dumt för små missar som behöver växa till sig lite :-)
Audiatur et altera pars
Då har du gjort en beundransvärd insats för lilla Sparta när han behövde medicineras med lite tuffare tag. Jag minns själv hur det var med Athos och Aramis våra jourkissar. De var ju två fräsiga pälsbollar som också var snuviga och hade mycket mask. Men jag hade tur på sätt och vis för jag kunde ge medicin i maten.
Nu efter kastreringen tycker jag de blivit lite lugnare och vill gärna vara med överallt. Men att bli lyft ochn fasthållen är inget som går hem då får de panik. Blir intressant att höra hur Sparta blir efter kastreringen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja, lycka till med lille Sparta. Såna där fisklådor i frigolit är fina att ha som vindskydd. Det finns ju kattkojor, men för att spara islantar kan du sju ta två sådana och sätta ihop och skära ett ingångshål i. Funkar precis lika bra. Ställ den nånstans där det inte blåser , för frigolit väger ju inte så mycket….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Lycka till hoppas det går bra!

#10: Jag tänkte att jag skulle snickra ett isolerat katthus om det är så att han dissar stallet. För hoppningsvis så vill han komma in till oss.
Audiatur et altera pars
Ja, är du skciklig med hammare och spik, så är ju det gulligare. Jag har tyvärr tummen mitt i handen. Här i huset så har Janne slagit i varenda spik och jag har tagit hand om allt vad pensel och roller gör.

Njae så duktig är jag inte. Men jag kan nog få ihop ett varmt katthus. Sedan att den inte lär vinna pris för snyggaste huset är en annan sak :-)
Audiatur et altera pars
jaha?

ja hur har det gått med Åsas katter? blev det kastreringar?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vill också veta hur det blev.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag är oxå nyfiken..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Fortfarande nyfiken????
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Har haft kontakt med Åsa via PM om dessa katter. Hon har svarat följande som hon bett mig lägga ut eftersom hon inte är inne på iFokus så mycket just nu.
Åsas Svar:
Jag fixade ett hem till lilla Lotus och har fortfarande kontakt med hennes matte.
Sparta och tvillingen vart stallkatter.
Jag har inte sett någon av katterna uppe vid stallet under våren. Så jag har därmed beslutat mig för att inte ha stallkatter. Så nu ekar mitt stall tomt på missar.
Jag sätter fortfarande ut mat och det försvinner ibland, men om det är någon av de skyggisarna som är där som äter eller någon av grannens katter vet jag inte.
Inte ens grannens katt har jag sett till under våren nämligen.
Inte ens min tama stallkatt syns till. Så jag är rädd för att det ökade antal rovdjur har gjort sitt till.
Så hos mig finns enbart en innekatt nu.
Båda katterna var kastrerade innan de släpptes ut, men då jag inte fick hjälp av KKS till detta och hade dessutom den andra katten jag räddat från att bli ihjälslagen som också var skygg och okastrerad så vart det en för stor kostnad för mig för att göra det ärligt med kvitto. Jag hade två oberoende vittnen med mig när jag var in med missarna och kastrerade dem.
Men av den anledningen att jag inte har kvitto så ville jag be Gunilla om kontonummret till henne så hon fick tillbaka den hundring hon skänkte till Spartas kastrering. Allt för att det inte känns rätt då jag inte kan visa upp kvittot. Men jag ansåg det var bättre att alla tre katterna vart kastrerade än att att lägga pengar på ett papper.
____
Min Anm. Gunilla har framfört önskemål till Åsa om att summan ska återbetalas till Naquita, vilket nu Åsa har gjort.
Om ni har flera frågor är ni välkomna att ställa dessa direkt till Åsa via PM. Hon brukar gå in och läsa sin PM regelbundet.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"