Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1726 ggr
kattassen
0

Låst*Mr Longhair som blev Ludde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som minns den långhåriga katten som hittades i Göteborg i slutet av mars och som fick ett tillfälligt hem hos oss.

Vi har nu efter en dryg månads annonserande och efterlysande av ägare bestämt att Ludde som han nu heter får vara kvar hos oss.

Han är en mycket livlig liten krabat och har satt hela huset i gungning. De äldre katterna har fått en slyngel att tampas med. Ludde har en stor fascination för att springa runt och bita de andra katterna i svansen och retas. Detta tas dock med stort tålamod från den övriga trion vilket känns skönt. Baffe är den stora idolen och fungerar lite som mentor för Ludde också. Han följer honom som en liten hund. Rasmus har blivit den trogne lekkamraten som tycker det är ok att bli nack-svingad och nafsad i rumpanFlört Till och med surkärringen Sara har visat tendeser till att delta i leken ibland vilket förvånar mig. Hon morrar dock och "hytter med näven" när Ludde blir för närgången. Ja som ni förstår har vi fått en bebis i huset som är i total avsaknad av hyfs och uppfostran. Undrar just om han verkligen har haft någon mamma som visat honom vägen. Det känns inte riktigt så.

Han har dock ett problem som visade sig vid första veterinärkontrollen och det är en fraktur i en huggtand. Den måste opereras bort snart och just nu håller jag på och undersöker ett pris på detta och försöker hitta lite fonder som kan vara till hjälp då jag misstänker att det blir många tusenlappar som går åt dit. Han är ju ingen "organiserad" Kusten-katt eller så vilket gör att han inte går på veterinärkontot utan får bekostas av min plånbok i huvudsak. Lite hjälp har jag fått av Djurskyddet trots allt.

Lite bilder på "dammtussen":

Fortsättning följer i Lite nya bilder på Ludde

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
0

En till:

Hawknestgrove
0

KAttassen, hör med Ladykatt, det finns en liten fond inne på Huskatten, som kanske kan hjälpa? Det kommer i allafall in lite pengar där varje månad…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

#2 Fint! Jag har lite krokar ute här och där nuFlört

mymlanbus
0

Men kolla in sötgrabben :) Kattassen, pma ditt kontonummer till mig så kommer det en liten slant från Mamsen, Shimena och Smulle :)

essut50
0

Vilken lycka för Ludde att få ett bra hem med kompisar..

Skicka ditt kontonummer så blir det en slant härifrån oxå..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Lena
0

Vad kul att Ludde får stanna hos er! :) Vad gäller operation av tänder kan jag rekomendera vår tidigare veterinär som är specialicerad på katt. Han är dessutom bättre i pris än t.ex. Blå Stjärnan som tog det dubbla. Han tar ut tanden i samband med att tandstenen ses över. Det brukar inte kosta något extra, vilket det kan göra på andra kliniker. Sist vi behandlade katters tänder där kostade det runt 1000 kr.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Men vad härligt att han får stanna hos dej Kattassen!! Han är ju sååå fin..lille gossen…Glad

emjon
0

Härliga nyheter att lilla gosbollen får bli familjemedlem hos er.

Lycka till med kissen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattassen
0

Tack alla för er vänlighet! Jag kollade med veterinären idag och eftersom det är en hörntand och även käkbenet var lite skadat kommer op att gå lös på ca 4000 kronor ungefär. Jag vet inte om det är billigt eller dyrt men jag har fått uppfattningen att Husdjurshälsan i Högsbo är tämligen sansade i prissättningen. Kusten är ju "stammis" där så det var därför han hamnade där initialt. Nu är han inbokat till op den 12/5.

Jag har ju även blivit lovad en 1000-lapp från Djurskyddsföreningen och så skall jag kika lite på ev. fonder ex. Chickas kanske och Ladykatts enligt ovan. Sedan tar jag naturligtvis en stor del själv när han nu är under mina vingars beskyddFlört

kattassen
0

#7 Ja han är jättefin! Det skall bli spännande och se hur han ser ut i "full kostym" utan tovor sedan när pälsen väl växt ut. Men det verkar går väldigt långsamt. Ännu efter en månad har han bara några mm snagg på vissa ställen… lillfisen!Flört

mymlanbus
0

Så gott att hamnade hos dig Kattassen :)

(Lillfisen var ett gulligt smeknamn) Kyss

emjon
0

#9 Vilken tur att kissen hamnade hos er och han får hjälp med sin skada. Man kan ju undra vad kissen varit utsatt för med sin toviga päls och tandskada. Det verkar ju vara en ung katt så vitt jag förstår och han är urgullig även med sin snaggade frisyr.

kattassen
0

Jag fick en fråga i helgen: Vad är det för färg på Ludde?Flört Jag kan ju inte detta med färger osv. men vi enades om någon slags grådask… Så heter det naturligtvis inte på sveraks färgkartor så om någon färggenetiskt kunnig person skulle vilja försöka sig på och ge en mer korrekt färgbenämning är ni hjärtligt välkomna.

Naturligtvis är det svårare nu när han är rakad också, men svans och huvud har fortfarande pälsen intakt.

Här är en bild också när han var långhårig:

Grådask tycker jag annars är mycket passandeGlad

Lena
0

Jag är ingen stjärna på det här med färgbenämningar. När en katt är grå kallas det blå eller silver beroende på om den är mörkt grå eller ljust grå. Ludde verkar ju vara mera åt det blå hållet. Är han enfärgad eller har han ränder eller något annat mönster?

Hade han haft ränder hade man sagt blåtigré.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Tyckte inte att han har ränder (det var så kort tid vi hade att kolla innan han blev av med pälsen) Men det ser väl inte riktigt ut att vara en tabby/tigréObestämd M-et i pannan är inte särskilt utmärkande heller.

Josefa
0

Är han inte bruntigré?

Väldigt, väldigt söt när han är snaggad!!

tuska
0

Han ser lila tigre ut på de sista fotona.Obestämd

gulliver
0

Skulle nog kalla lille sötnosen för blå jag med. Möjligen tigrerad.

Fin som tusan är han i alla fall Kyss.

kattassen
0

#17 Ja blå tigré tror jag det heter i såfall. Jo det kan vara något i den stilen.

Lena
0

Svårt kapitel med färger. En riktigt grann katt är det i alla fulla fall! :)

kattassen
0

#20 Ja han är söt - och charmigKyss

tuska
0

sätt in en bild på honom i katter ifokus 

Där finns de riktigt duktiga när det gäller färgbestämning. Det finns en där som bara färgbestämmer.

Jag tycker det är jättesvårt med långhår

mymlanbus
0

Kan inte låta bli utan är här och sneglar på snygg-Ludde :) så fin han är grabben :)

catfoot
0

Vilken vacker kisse….Va, härligt att han får stanna hos dig…Lycka till med den nya familjemedlemmen..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Nu har jag kontaktat LAdykatt, så hon kan läsa. Lilla hjälpkassan finns, lite över 800 kr på den. Så kontakta Ladykatt!

kattassen
0

#25 Tack för ditt svar. Skall kontakta henne.

Satte ut min fråga på katter.ifokus och fick ett förslag att Ludde nog är Blåmönstrad. Ja då vet man detGlad Svårt med sådana här diffusa varianter som inte är "svart eller vitt"Flört.

tuska
0

Det va den aprikosa färgen som gjorde att jag trodde Ludde va lilaGlad  Fin är grabben ett riktigt ex.

mymlanbus
0

Men vilken fin sele Ludde har, var har du köpt den? En sån skulle Smulle ha :)

Snygg-Ludde Kyss

kattassen
0

#28 Å den är fiffig må du tro! Jag hittade den i en lokal djuraffär här i Göteborg. Har inte sett den någon annanstans sedan. Den är bra så tillvida att den har band både på rygg och mage som kopplar ihop halsband och magband. Dessutom knäpper man ihop den med ett spänne bara.

Ludde fick ha den selen (som egentligen tillhör våran Sara) för att han är så känslig på kroppen att han biter och nafsar så fort man håller på för länge. Då måste det gå snabbt och lätt att få på selen. Bara att trä huvudet genom halsbandet och i med vänster framben och knäpp ihop på höger sida.

Flört

Hawknestgrove
0

haha kattassen, nu är nog snart Internetshoppen Hittekatter i fokus igång igen!

kattassen
0

#30 Japp får nog lägga upp ett litet förrådFlört

essut50
0

Ett sånt sele borde min jobbarkompis ha..Jätte vacker.

Hawknestgrove
0

haha essut, haha!! Så kul den kommentaren blev! HAr du en katt som jobbarkompis!!!!

Hawknestgrove
0

JA det kanske du har? Du jobbar ju på gruppboende? Det kanske jobbar en liten kisse där?

mymlanbus
0

#33. Haha, tänkte detsamma :) kanske är vi själva som behöver sele? Tungan ute

Hawknestgrove
0

JA, Dottern till min kära väninna, Siw fick spel på sin lilla dotter häromdagen. Hon tyckte det hade varit ypperligt med sele på ungen som är kvick som en vessla ute på parkeringsplatserna…..

essut50
0

Gunilla: Blev lite fel det jag skrev, får skylla på att jag inte hade sovit på hela natten eller dagen..Det är min jobbarkompis katt som ska ha selet.

Hawknestgrove
0

hahaha! Säkert????? KAn se dig ute på jobbet med din jobbarkompis och du går och rastar henne i sele!Skrattande

kattassen
0

Ja då är det operationsdag för lille Ludde idag. Håll tummarna att det skall gå bra. Han skall ta bort sin ena långa hörntand i överkäken som är trasig och har gjort en fraktur i käkbenet. Han var så duktig och gosade med både veterinären och mig när vi kom dit. Kyss. Får se i eftermiddag när jag hämtat honom hur han mår. Det blir väl gröt den närmsta dagarna nuFlört.

Hawknestgrove
0

Ok, jag läggger ut en godispåse på insamlingsforumet till förmån för lille Ludde!

Hawknestgrove
0

kattassen
0

#40 Gulle dig Gunilla!!Skrattande

Hawknestgrove
0

HIhi och hoppas någon är gullig och bjuder! Hur har det gått på de ställen  jag tipst dig om att söka lite hjälp?

emjon
0

Här håller vi både tummar och tassar för att allt går bra med operationen. Det blir säkert skönt för honom att bli av med den onda tanden.

tuska
0

Vad tar du för en sån godis påse ?

Jag brukar skicka med en massa leksaker mm med ungarna som flyttar till sina nya hem.

Jag har 5 ungar nu på 14 dagar som behöver flyttpaket ned sej när den dagen kommer.

karins
0

Så söt han är LuddeKyss Hoppas operationen går bra.

Hawknestgrove
0

Utgångsbudet är 75 kr, precis som Svenska Spel! Kolla inne på forumet! Det är 8 leksaker!

kattassen
0

#43 Jo tack Gunilla! Det har blivit några kronor. Lilla Hjälpkassan har bidragit med 500:- samt vänliga människor här på forumet med totalt 600:-, Djurskyddsföreningen i Mölnlycket 1000:- och Billyhittekatt skall återkomma i slutet av månaden. Kanske det blir en slant därifrån också.

Utöver det har jag försökt nå kontakt med Chickas minnesfond och mailat två gånger utan svar till Siw Ågren, men jag får väl ringa och kolla.

Sedan har jag också sökt ur två stiftelser som ej har svarat men det kanske inte är så vanligt att man svarar om det inte blir något. Vi får se.

Jag har lite olika saker ute på Blocket också som kanske kan ge några kronor. Allt ordnar sig - Ludde är värd god omsorg!

Hawknestgrove
0

Åh så gulligt! Ja det är inte första gången lilla Hjälpkassan ställer upp.  Slår faktiskt ett slag för den. Helt privat litet initiativ inne på Svenska Huskatten.

kattassen
0

Veterinären ringde just och talade om att allt hade gått bra. Han hade vaknat och var lite "lullig"Flört. Det var en kraftig infektion som spridit sig upp i käken under tandköttet och det är nu utrensat med den kassa tanden.

Jag kommer nu att få ge antibiotika och smärtstillande under några dagar och sedan blir det återbesök nästa fredag.

Kl. 15 är det dags att hämta lillfisen.Kyss

Hawknestgrove
0

HAn är så söt!

mymlanbus
0

Lillfisen har ju fått päls och han är ju bara så snygg Kyss

Så skönt att det har gått bra med operationen, nu hoppas vi att han piggar på sig med smärtstillande och antibiotika och att det blir lätt att ge honom det.

mymlanbus
0

Hur mår Lillfisen?

kattassen
0

#53 Jotack nästan full rulle redan…*pust*. Han irrade lite vimsigt och letade efter matskålen när vi kom hem. Jag hade tömt alla skålar så det inte skulle finnas något torrfoder framme. Han fick lite Gourmet mjukmat som han glufsade i sig i vanlig ordning. Sedan ylade han efter mer…

Han hade gått upp ytterligare 0.4 kg sedan påskhelgen och nu väger han 4.6 kg. Mycket kompakt katt med mycket muskler.

Så det lär inte bli svårt att få i honom mat snarare tvärtom…

Racen har inte visats sig ännu som tur är men det står nog inte länge på innan han är i full gång igen.Flört

**Tack essut och mymlanbus som bidragit ekonomiskt här på hittekatter och Gunilla och alla ni andra som kommit med tips, insamlingar och goda råd!!!
**

essut50
0

#54 Det var så lite så..

Det finns en auktion för Ludde  här på  insamlingsauktioner så bjud nu så Ludde får lite mer pengar.

mymlanbus
0

#54, Säger som essut, klart att man hjälper till om man kan :)

Lillfisen blir nog en stor kisse nu när han får äta upp sig och har hittat hem :)

Skönt att han är piggelin :) ge honom en mjuk klapp från tant Malin Kyss

kattassen
0

#56 Jag skall klappa på honom lite från dig tant MalinFlört. Om du känner något som hugger i handen är det nog Ludde som är i lektagen…

Nu är det full rulle igen. Här hoppar inga halta löss längre….

Nacksving och bus-tugg på såväl kattkompisar som matte och husse…

mymlanbus
0

#57. Lille Ludde, han är så himla fin :) även om man får ett litet bett ibland :) det får man stå ut med :)

Full fart framåt med lillfisen igen alltså :)

essut50
0

#58 Visst är Ludde en snygging, vill så gärna se och krama om honom..Kyss

kattassen
0

#59 Han är så varm utan päls… Låter konstigt men man känner ju kroppen mycket närmare och han är som en liten kamin. (Nej inte kanin..Flört)

Han har dock lite svårt med det sociala. Han har nog inte blivit fostrad på riktigt vis. Han tror att man man vill busa och leka så fort man kommer nära. Han tar sig in i garderober och lådor - kort sagt - han är MYCKET!.. Men go´!!

Hawknestgrove
0

Som sagt, Essuts kioskvältare, kattungar och lördagsgodis från mig till Ludde!

Hawknestgrove
0

Ok, här är Essuts gåva från oss!

Omgående Daisys re… 5690 354 595-6 till ludde 100,00

HAde inget annat konto, så jag körde in det hit! Men nu vet ni!

kattassen
0

#62 Ok! Tack Gunilla, då skall jag fixa det till rätt ställe.Flört

Jag tänkte dessutom också slutredovisa här nedan när jag samlat ihop kvittona för Ludde hur det har blivit. Jag kan säga att det har hjälp mycket med era olika insamlingsauktioner och annat, dessutom har jag ju också fått hjälp från Lilla Hjälpkassan hos Svenska huskatter samt Djurskyddet i Mölnlycke. De vänliga veterinärerna gjorde dessutom en "fin" faktura åt mig också efter tandoperationen så den blev inte så saftig som jag föreställt mig.

Sedan har det varit mycket i samband med hans mage nu också. Jag har fått köpa en hel del olika preparat och specialfoder så det känns värmande när det kommer ett litet tillskott!

Nu skall det väl dock de värsta utgifterna vara avklarade för Luddes del så från och med nu tycker jag att vi satsar på andra behövande! TACK ÄN EN GÅNG!!

Lena
0

Vad bra att tandoperationen inte blev så dyr som du befarade. Skönt att det är gjort nu!

Har Ludde diarré eller hur visar sig hans magproblem? Vilket foder får han? Det kan ta sin lilla tid innan hittekatter får ordning på sina magar. Men det brukar alltid rätta till sig så småningom. Nu för tiden finns det ju så mycket bra foder.

kattassen
0

#64 Nej diarré är det inte utan han är "krämig" i avföringen, han gör en omgång om dagen och är pigg och käkar som vanligt. Han står under veterinärkontroll och vi har prövat Pro-Kolin i en vecka tillsammans med Hills I/D i ytterligare en vecka utan någon nämvärd skillnad. Nu har vi en mix av Hills W/D och I/D - det verkar något bättre och kommer senare i veckan att gå över helt till W/D. Får se om det bättrar sig. Det kan också vara så som veterinären sa att en del unga i synnerhet hankatter har en mjuk mage i unga levnadsår utan medicinsk förklaring vilken sedan "ordnar upp sig" efter ett tag av sig själv. Han har ju även haft en taskig matsituation under en längre tid som kan ta tid att reparera. Men vi har kontroll på det och det är som sagt inget fel i övrigt på den lille skruttenFlört

Han har ökat bra i vikt också och får behålla maten samt uppenbarligen tillgodogör sig den också.

kattassen
0

Ikväll har Ludde för första gången presterat något som vi här i Göteborg skulle kalla "En halv special" dvs. en smal korv med mos…Flört Hoppas ni fattar….Tungan ute Det kändes glädjande…

Inlägget är låst för nya kommentarer