Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5766 ggr
Crisse-13
0

*Låst*Hemlösa i Skåne 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta handlar om dom hemlösa katter som får ett tillfälligt hem hos mig innan jag placerar dom i permanenta hem. Det handlar till största delen om skygga katter och som många gånger får stanna här en längre tid för det är svårt att få dom hanterbara.

Detta är en sådan katt. Mickie kommer från hamnen och har varit inne sen i höstas men är fortfarande skygg. Det största problemet jag har är att det finns inte stödhem och därför kan det ibland bli lite för många katter här så det är svårare att få dom sociala.

Alla vuxna katter som får permanenta hem kastrerar jag och öronmärker innan dom flyttar och detta tillsammans med andra veterinärkostnader blir dyrt så jag har öppnat ett konto hos veterinären där dom som vill hjälpa mina katter kan sätta in ett bidrag.

Haga Veterinär AB  352414-7  märk talongen Crisses katter

Jag har en annan tråd som handlar om 2 dräktiga honor som har kommit utifrån, den ena tam och den andra jätteskygg, om dom kan ni läsa på  I väntans tider.

Crisse-13
0

Vi har haft besök idag och ni som har följt mina trådar innan känner igen figurerna på bilden.

Crisse-13
0

En till

Ankie
0

så söta Glad

Crisse-13
0

Båda har vuxit en del sen dom träffades första gången.

Kusten
0

4 - Det var då något av det gulligaste jag sett! Ooh!!

Crisse-13
0

Jag har en hel serie av bilder på Tunnan och Smulan som hunden heter och alla är lika söta. Här kommer en till.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jösses, är det lilla Tunnan som blivit så stor  Skrattande

Crisse-13
0

Ja det är Tunnan, trots allt besvär med magen så har han växt till sig lite men är fortfarande för liten för sin ålder han har hunnit bli 8 månader nu men ser ut som 5-6 månader.

essut50
0

Vilka underbara bilder. Tack för dom.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

mymlanbus
0

Glömmer aldrig de där bilderna Crisse… underbara är de och även de nya :)

Lille Tunnan Kyss

Crisse-13
0

På den sista bilden kan man se lite av varför han fick namnet Tunnan som inte stämmer idag.

Många frågar varför han fick namnet Tunnan men jag tror ni förstår nu.

emjon
0

Så underbara bilder man fullkomligt smälter!!!

Så söta de är båda två.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Crisse-13
0

Jag har lagt in 2 Auktioner på  Insamlingsforum för Zassa som kommer från Helsingborg och skall FIV testas om 4 veckor och senare även hennes 4 ungar. Ni kan läsa om Zassa på I väntans tider.

Crisse-13
0

Auktioner på bla. hundhalsband inlagda på Tradera

Här

Lena
0

#4 Underbar bild både denna och de andra! Vad är det för ras på vovven?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse-13
0

Det är en blandning mellan Pappilon och något annat som jag inte kommer ihåg engelsk något tror jag.

Fagddu
0

Underbara bilder, som alltid på Tunnan. :)

Han har ju definitivt blivit större iaf. :)

Min mammas misse är också en sån där problemkatt. Han kräks av alla växer och av gräs, men han envisas med att äta av dem ändå. Sen stresskräker han, och hetsäter vilket också får honom att kräkas. Han är två år, men ser mer ut som en tanig ungkatt som håller på att växa i sina tassar. Vet inte riktigt vad man ska göra när de liksom inte vill sig. :)

Crisse-13
0

Idag har det varit en givande dag för min del.

Jag fick kontakt med ett företag när det var kattutställning och dom ringde mig idag. Så nu får jag från dom startpaket till alla katter som jag ordnar nya hem till, kattungar som vuxna med bra erbjudande till dom nya kattägarna som tex 10 kg kattgrus gratis som prova på. Dom gav mig även bra pris på kattgrus 10 kg för 65:- och grusen har jag provat nu ett tag och den är att likna vid Evercleen så det är inte så dumt.

Jag har även avslutat en affär jag gjorde på tyska Ebay på 2 stora klösträd, fast jag inte kan tyska så har jag lyckats att få dom billigt och även ordnat med betalningen. 245:- + 400:- i frakt det är som hittat klösträden är 1,82 höga så det är inga små saker.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jösses vilka klösträd, rena paradisträden för missarna

Fagddu
0

Det var mycket fixat och donat för din del. Jag gillar såna där massiva klästräd, men jag är alltid så rädd för att de ska vippa när man bestar på 6 kg börjar klänga i dem. De är nämligen väldigt förtjusta i att klättra på klöspelardelen i racerfart… Hoppas de är bra så kanske jag också kan köpa några lite längre fram. :)

Crisse-13
0

Ja jag tycker jag gjorde en bra affär. Jag skall bara ha det ena själv det andra skall Chrisse 77 ha. Så småningom går jag in och bjuder på ytterligare ett klösträd för jag behöver byta ut ett sönderklöst här och kan man ha turen att få ett billigt i Tyskland så är det bra eftersom dom inte går att lösa i affärerna här i Sverige.

Fagddu

Du får komma hit och hälsa på när Majsan oxå har fått sina bebbar så att du får se alla på en gång.

Fagddu
0

Det låter som en superdag. Hoppas att det lugnar ner sig lite med min undervisning och mina egna kurser men sen kan vi säkert komma någon kväll då och då igen :)

Crisse-13
0

Det låter bra Fagddu för jag saknar era besök och så får ni hälsa på Tunnan oxå naturligtvis.

Fagddu
0

Det skulle nog Samir gilla tänker jag. :)

Vi är inte i Malmö så ofta längre, det är därför vi inte har kunnat komma så ofta. Sen har jag galet mycket att göra nu eftersom jag både undervisar, håller på med att avsluta en doktorandkurs, plus att jag förväntas få en massa gjort i labbet så det är väldigt mycket nu. :)

Crisse-13
0

Jag finns här så hör av er när det passar.

snickan
0

Oj så söta bilder

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Puttar för Crisses auktioner, som du hittar länkar till i inlägg #13 och #14

mymlanbus
0

putt upp

Crisse-13
0

Nu har det dykt upp ett problem igen. Någon här kan kanske råda mig till vad jag skall göra.

I torsdags kväll kom en granne och hämtade mig för han hade hört en kattunge skrika hjärtskärandes. När jag kom ut på gården så hörde jag ungen så vi gick mot det hållet vi tyckte skriket kom ifrån. Jag anade vilket håll vi skulle gå på för sköldpaddan här på gården har sett dräktig ut och jag förstod att hon hade lagt sina ungar på samma ställe som i höstas, då var Fagddu och Voco och hjälpte mig fånga 2 av hennes ungar. Detta är inne i en privat trädgård med ett högt staket så vi kunde inte se något men ungen skrek så högt så att vi kunde lokalisera den ändå. Man får inte gå in i andras trädgårdar och man kan bara komma in i denna om man hoppar över staketet så det ville vi inte.

Där är ingen som bor i huset utan det är bara en tandläkarpraktik där så jag har inte kunnat få tag i någon förrän idag och det var en jättetrevlig man och han låste upp dörren ut till trädgården så att jag fick gå ut och leta. Kattmamman kom när jag var där ute men hon känner mig så hon blev inte rädd utan gick lugnt in i en häck av murgrönor men när jag började leta ibland snåret där så kom hon ut igen. Jag hittade hennes bohåla och där var bara en unge kanske några dagar äldre än Zassas bebbar men en liten bit ifrån låg 2 döda kattungar som såg ut att vara ihjälbitna.

Till mitt dilemma.

Jag vet inte om jag skall låta ungen vara kvar där tills den blir äldre och hoppas den överlever till dess eller jag skall fånga mamman och åka och lämna henne på Haga så att hon blir kastrerad så får jag ta in ungen och hoppas på att Zassa tar den till sig. Kan någon ge mig ett råd hur jag skall göra för jag kan inte ta in både mamma och unge här för jag har ingen plats.

essut50
0

Stackars kattmamman och ungen.. Jag skulle göra som du föreslog, annars hitta ett jourhem till båda. 

Tänk att det nu är kattungesäsong överallt. Tycker så synd om alla mammor som är ute nu..

Caitlin
0

Det bästa är om det finns ett hem som kan ta in både mamman och ungen, så ungen får vara hos sin mamma tills den är 12 veckor.

Någon här på Hittekatter som kan tänka sig att ta in både mamman och ungen hos sig?

mymlanbus
0

Hur har det gått Crisse?

Crisse-13
0

Jag har inte gjort något ännu. Något stödhem kan jag inte räkna med att få då där inte finns hjälp till andra katter på sajten. På måndag hade jag tänkt gå bort och fånga mamman och ungen om inget annat dyker upp och så får jag hoppas att Zassa tar till sig den lille annars har jag Mischa som är en klippa när det gäller ungar men då måste jag mata den, men det brukar gå bra att en mamma tar till sig en annan unge och särskilt då Zassa som är en jätteduktig mamma.

Debattia
0

om där är ett högt staket runt om kan där inte varit någon hund i alla fall. Har du inte möjlighet ringa på i hyreshusen och fråga om någon kan ta hand om hela familjen, eller sätta upp lappar runt omkring. Eftersom mamman inte verkar så skygg kan det vara lättare hitta hem till båda. Kan också sätta ut och söka hem på fler sajter. Kanske ett katthem kan hjälpa till ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

essut50
0

Det bästa är att hitta ett jourhem för båda två. Hoppas att nån kan ta hand om dom..Tycker synd om mamman oxå..

Crisse-13
0

Den här honan är född här på gården och har samma mamma som Tunnan. Hon blir 2 år i augusti och hon hade 4 syskon och jag tog in 3 av dom när dom var ca. 3 veckor för dom hade kattsnuva och var helt igenmurade i ögonen. Jag skulle fånga mamman och dom 2 återstående syskonen för jag hade plats på balkongen till dom så jag gick ut med fällan och då fick jag besked av en granne att hon hade flyttat sina ungar tidigt på morgonen. Jag letade ett par veckor efter dom men jag kunde inte hitta deras nya ställe. När dom var ca. 8 veckor så hittade jag en av dom 2 ungarna på gården och jag tror att han hade kommit ifrån sin mamma och syster men sköldpaddan såg jag inte förrän hon var äldre och då hade jag ingen plats till henne och mamman.

Hon har sen gått här på gården och en granne har byggt ett trähus som är nersänkt i en ljusbrunn framför ett källarfönster och där har katterna alltid torrfoder och vatten och kan även lägga sig i huset för där är skyddat eftersom detta är under en balkong.

Där är en tjej på gården som går ut och matar denna hona 2 gånger om dagen och hon sa i höstas att hon skulle kastrera henne och jag trodde det var gjort men där misstog jag mig.

Mina grannar vill ha katterna kvar på gården och speciellt sköldpaddan som är en suverän jägare för vi har haft stora problem med kaniner men även med möss.

Debattia
0

kan inte tjejen som matar hjälpa till och hitta ett hem på gården till både mamman och kattungen då ???

Vill dom ha katten  får dom väl se till så hon kan komma inomhus också och leva som en respektabel huskatt. Annars tänker dom bara på sig själva.

Debattia

Caitlin
0

Om dina grannar så gärna vill ha katter på gården får dom också vara beredda att ta fullt ägareansvar, dvs se till så att katterna blir kastrerade. Att de även håller koll och ser till att om någon av dem blir sjuka de då tas in och får veterinärvård. Eftersom de tar sig friheten att bestämma över dessa katter borde de självklart stå för veterinärräkningen. Är dom beredda att göra det?

Din gård ligger alldeles i närheten av en mycket trafikerad gata som är närmaste avfart till en motorväg.

Det är ingen lämplig miljö för en katt att ströva fritt i,då det finns stor risk att katterna blir påkörda.

Håller med Debattia om att grannarna i ditt hus nog ser till sitt eget intresse och inte katternas…

martdat
0

Prata med grannen som byggt hus och matar tycker jag , håller  med andra att hon har ett visst ansvar för mamman o ungarna . har hon inte möjlighet att ta in så kanske hon åtminstonde kan hjälpa ekonomiskt för det var inte så skysst gjort att säga att man ska ksatrera och sen strunta i den, antar här att hon vet om att du sysslar med katter,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Crisse-13
0

Det kanske låter som det bara denna honan som finns på gården men så är inte fallet. Här har alltid varit katter och jag har försökt under dom senaste åren att hålla ner antalet. Tjejen som matar sköldpaddan ordnade hem till en tam svanslös katt som gick här och kom med en tam 4 månaders kattunge till mig som jag ordnade hem till, jag har tagit in 4 vuxna tama katter förmodligen utkastade då ingen hörde av sig när jag hade ute efterlysningar. Skånekatten hjälpte till med 4 kattungar förra året och jag har tagit in dom kattungar jag ser när dom har börjat komma hit utan sin mamma.

Jag vet inte riktigt hur många katter här finns, kanske 8 stycken och eftersom jag inte har fönster åt gården ser jag dom inte så ofta. På gården bredvid är där en tjej och hennes syster som matar 2 gånger om dagen men på denna gården är det bara sköldpaddan som får extra mat annars har dom bara torrfoder som jag köper och en man hjälper mig att mata katterna. Där är säkert någon hona till som har fått ungar men jag vet inte var dom håller hus och hade inte den lille ungen hållt ett sådant liv så hade jag inte visst var deras boplats fanns.

Jag har frågat grannarna om dom kan hjälpa till med pengar till kastrering av katterna men där är ingen som är intresserad och jag har försökt att hitta hem till sköldpaddan och hennes mamma här på hiitekatter förut men inte lyckats.

Är där någon katt som blir sjuk så skall jag se till så att dom får komma till veterinären och kastreringarna får jag ta efterhand som jag har råd till det.

mymlanbus
0

Hur går det för dig Crisse?

Crisse-13
0

Jodå Mymlanbus det går väl.

Som vanligt så är det mycket veterinärbesök. Som jag skrev i min andra tråd så blev Majsan opererad i måndags för hennes bebbar var döda i magen och hon hade livmoderinflammation men hon ser ut att må mycket bättre nu.

Jag fick oroande nyheter från gården där kattungen fanns som jag skrev om i inlägg # 29 så jag gick dit i måndags. Mannen som äger huset berättade att tidigare hade han hittat 2 döda kattungar i gräset och i förra veckan hade han hittat en död unge vid staketet och då trodde jag att det var den lille jag hade sett men han sa att den var tigrerad och den jag såg var vit så jag började leta efter den vita.

Jag tittade naturligtvis först på det stället som jag hade sett den förra gången men den var inte där och jag fick tillåtelse att riva ner hela murgröne häcken om jag behövde. Jag låg och kröp på marken när jag hör en kattunge nysa hela tiden så jag började riva och dra i allt riset men såg ingen unge men jag hörde den. Jag ringde Chrisse 77 för jag behövde hjälp att leta men innan hon kom dit så kom där ut en dam som var på besök hos mannen och hon började oxå leta i buskarna och ungefär i ögonhöjd fick hon syn på en mamma och 3 ungar + den vita kattungen som knappt var vid liv. Detta var en annan hona som jag har sett några gånger och hon hade sköldpaddans unge hos sig men den låg inte och diade, dom låg uppe på ett tak till något så det var därför jag inte hittade dom i buskarna.

Hennes ungar är inte mer än 2 veckor och det var en av dom som nös och hostade hela tiden så jag bestämde mig snabbt att jag måste göra något. Den vita ungen som förmodligen hade blivit övergiven av sin egen mamma var helt apatisk och låg bara helt stilla så från början trodde jag den var död så den tog jag först och räckte över till Chrisse sen tog jag den lille sjuke ungen, Mamman satt lugnt kvar och tittade på mig och flyttade sig bara så mycket så att jag kunde se ungarna hon försökte inte ens försvara dom när jag tog den lille. Jag lämnade 2 kattungar kvar hos henne för jag hörde inte att dom nös och dom var inte igenmurade i ögonen som den andra lille var och jag förstod att jag var tvungen att handmata och tänkte att dom 2 kanske klarar sig hos sin mamma.

På middagen ringde dom från Haga och sa att Majsan var klar så vi körde ner direkt och tog ungarna med oss. Den vita var helt apatisk så veterinären trodde inte att hon skulle klara sig och den lille pojken var helt stopp i näsan och början till lunginflammation, båda fick långtidsverkande penicilin sprutor. Den vita flickan kissade ner hela bordet när veterinären undersökte henne så där var nog ingen av mammorna som hade skött om det för det såg ut som en vuxen katt hade kissat på bordet för pölen var så stor och jag tog ett papper och fortastte att kissa henne och det blev alldeles vått.

Jag har varit uppe i 2 nätter nu för att mata dom små men igår på dagen när solen gick in på balkongen så tog jag ut dom där för att se hur Zassa reagerade. Jag vet att hennes små kan bli smittade men om dom här 2 små skall ha en chans att överleva så fick jag testa något. Den vita som är ca. 3 veckor och lika gammal som Zassas bebbar har bara ögoninflammation på ett öga hon klöättrade upp bland dom andra ungarna och raka vägen fram till Zassa och började dia och Zassa tvättade henne men jag fick lägga upp den lille pojken så nära jag kunde komma och han gick upp och lade sig i högen av ungar men sökte sig inte till Zassa så igår kväll fick jag ta in honom igen för jag tror inte han kan dia för han är så stopp i näsan att han andas med munnen.

Jag ger honom mat en gång i halvtimmen eftersom det inte är några större mängder jag får i honom men chanserna ser små ut att han skall klara sig för han rosslar och hostar och nyser väldigt mycket fortfarande. Den vita flickan har fått stanna hos Zassa på balkongen inatt och när jag kom ut där nu på morgonen så låg hon och diade så hon har fått en mamma nu men den lille får stanna här inne.

Ungarna skall tillbaka till veterinären på fredag för att få ytterligare en spruta men jag tror inte den lille klarar sig så länge men jag gör vad jag kan. Det är synd jag inte har någon som kan avlösa mig med matningen för jag skulle behöva sova lite.

Jag tänker mycket på dom 2 ungarna jag lämnade kvar med sin mamma och jag hoppas att dom är okej men det bästa hade varit om jag hade hittat ett stödhem till dom 3. Sköldpaddshonan som är mamma till den vita har jag beställt tid till nästa måndag för kastrering så jag får ut och fånga henne tidigt på morgonen och sen får hon stanna på Haga till fredagen.

Crisse-13
0

Här är en bild på den vita flickan.

Crisse-13
0

Och en bild på lilla skrutten som påminner mig mycket om lilla Sparven som jag kämpade med förra året.

mymlanbus
0

Men så du kämpar med kissarna Crisse. Finns det ingen i din närhet som kan avlösa dig lite så du får sova? :( Småttingarna är så fina och den sista skrutten är så lik Sparven Gråter

Kramar

Crisse-13
0

Nej jag har ingen som har mycket vana vid små kattungar. Lille skrutten är så full med slem i luftrören att han har svårt att äta för han har det tungt med andningen jag får inte i honom mer än ca. 3 ml åt gången och det tar en kvart. Om det bara hade funnits något medel som kunde lösa upp slemmet som han kämpar för att bli av med så skulle det kanske gå bättre.

Josefa
0

Chrisse, jag vet att du inte vill ha med mig att göra,men…

Te på timjan gör att slem blir mindre segt. Han behöver inte så många droppar eftersom han är så liten. Koksaltlösning kan droppas i näsborrarna, så blir det lättare att få ut snoret ur näsan.

Och sen mata med spruta, men det gör du kanske redan, så han slipper suga.

essut50
0

Vilket jobb du har Crisse, synd att jag inte bor i Malmö..

Stackars små kattungar, tur att du tar hand om dom.

Dom andra 3 borde nog få komma till ett jourhem, men tyvärr så är det ont om såna..Gråter

Crisse-13
0

Tack för tipsen. Jag har gjort te nu som står och drar så han skall få det när det har svalnat. Jag kan inte mata med spruta för risken är större att dom får ner det i lungorna utan jag matar med nappflaska där jag trycker på nappen med en finger och då passar jag på när jag ser att han tuggar lite på nappen för då är han så pass med så att han sväljer det för det gör han inte annars utan det står kvar i munnen på honom.

soso
0

Du är jätteduktig, Crisse!

Det är verkligen tragiskt att det kommer att födas så många kattungar ute nu. Många dör, och resten får ett tufft liv.

Hoppas den lille snorige klarar sig!

Ett bidrag kommer nästa vecka till ditt Hagakonto.

Crisse-13
0

Tack soso.

Jag tror inte att den lille kan klara av det men det såg jag redan när jag tog in honom men jag kunde inte lämna honom kvar även om han hade en mamma så jag gör ett försök, nu är det onsdag idag och på fredag skall vi tillbaks till Haga så jag hoppas att han klarar sig till dess så att han kan få nästa penicilin spruta.

Crisse-13
0

Här ser ni den vita flickan hos Zassa men se sådan skillnad där är i storleken på hennes ungar och den vita och den är lika gammal eller kanske t.om. äldre.

Hawknestgrove
0

OJ stackars dina små!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

oj vad du kämpar crisse, hoppas nu att det går bra för dem alla, visste inte att ena honan hadde döda ungar i magen, jag har inte hängt med på iFokus alls på sisstonde, tur du märkte nått var fel i allafall, men klarar du det ekonomiskt elr hur e det med kontot?

Crisse-13
0

Mitt konto på Haga vill jag inte ens tänka på och som tur är så tänker inte Haga på det utan att jag får komma med mina katter ändå, jag ligger nog minus med minst 4000:-  men så är det när man får in katter som är sjuka.

Istället för vanlig penicilin till dom 2 små ungarna så har dom fått långtidsverkande som kostar 225:-/ st och det skall dom få på fredag igen men jag tar det även om det är dyrare för det är lättare när dom är så små och även  en vuxen katt som inte är tam som behöver penicilin, Lester fick en sådan och min mammas katt eftersom min mor inte klarar av att medicinera Spöket.

kattassen
0

#55 Då är det dags att köra igång insamlingskampanj för Hemlösa Katter i Skåne hos Haga nu då!!

Hemlösa i Skåne
Haga Veterinär AB
PG 35 24 14-7
märk "Crisses katter"

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

mymlanbus
0

Kommer en slant till dig Crisse när lönen kommer

Kram

Crisse-13
0

Nu får jag inte i lille skrutten mat längre utan den bara rinner ut igen eftersom han har munnen öppen hela tiden och inte sväljer. Han kommer bara att somna in helt lugnt och det blir nog under kvällen så nu går jag och bär på honom innanför min tröja så att han skall känna närhet när han somnar. Gråter

kattassen
0

Gråter Vad ledsamt! Du gör vad du kan för de små. I bland räcker man inte riktigt till vad man än gör. Huvudsaken är att han är trygg nu och det är han säkert under din tröja.

Crisse-13
0

Tunnan har hela tiden varit mycket intresserad av lille skrutten och även gått in och lagt sig i buren hos honom så jag tog denna bilden för en stund sedan.

mymlanbus
0

Gråter vilken fin bild på tunnan och skrutten

anebit
0

Å, Crisse jag är så lessen, så lessen för din skull.

GråterGråterGråter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Crisse-13
0

Jag visste att han inte hade stora chanser att överleva när jag tog in honom men han har kämpat nu i 3 dagar så jag trodde det skulle gå men jag får inse att så är inte fallet. Jag har försökt igen att få i honom välling men det går inte.

martdat
0

åh vad tragiskt, lille skrutten,,, undrar vad som felas honom,,,

ja det var bra back du låg crisse hoss haga, vad snälla de är dock, men de vill väll ha pengar så småningom,,, tyvärr tvärskit i plånboken här jusst nu,,

mymlanbus
0

Skickar varma kramar till dig Crisse

essut50
0

Stackars dig Crisse. GråterHar skickat en slant till dig..

mymlanbus
0

Skickar ännu mer kramar till dig Crisse

Crisse-13
0

Tack snälla Essut och Mymlanbus.

Lille skrutten dog i natt, förmodligen av lunginflammation. Den lilla vita flickan ser det ut att gå bra för och hon skall på återbesök imorgon hos veterinären.

essut50
0

Stackars lilla skrutten..GråterFörstår att du är ledsen Crisse.

annebeate
0

Som du kämpar Crisse, så rörande att läsa din tråd. Lille skrutten, Gråteren tröst är att du gjorde allt för honom och han  fick känna närhet in i det sista. Sänder dig många kramar för allt du gör för våra små.

essut50
0

Håller tummarna och tassarna att det går bra för henne hos veterinären idag..

mymlanbus
0

Håller med tummarna för lilla tösen.

Kramar till dig Crisse

Crisse-13
0

Nu har lilla Elsa varit och fått sin andra penicilinspruta och hon skall tillbaka på måndag igen. Hon nyser fortfarande och hennes öga ser inte bra ut men är för övrigt pigg. Hon vägde 300 gr och veterinären kände igenom henne riktigt och hon är inte mager och hennes lungor låter bra.

Jag tog med en av dom andra ungarna för att väga honom och som sällskap till Elsa och han väger 520 gr och veterinären började skratta när han såg tjock smockens mage för han tyckte verkligen att han var tjock. Jag tror att eftersom han bara är 3,5 vecka så är dom här 4 ungarna rätt stora för sin ålder.

Fotona är tyvärr lite suddiga men jag passade på innan jag satte ut dom hos Zassa igen.

Crisse-13
0

Ett till

essut50
0

Åh vilka sötnosar dom är.Kyss

Vad skönt att dom inte är magra nån av dom..

annebeate
0

Helt underbaraKyssKyss

Caitlin
0

Finns det inte risk att ungarna blir smittade med FIV om det visar sig att Zassa har det?

Eller Zassa har kanske redan fått en utredning om hon bär på FIV eller inte?

Caitlin
0

Syftar på de nyligen upphittade ungarna som lagts till kullen.

kattassen
0

#77 Smittades Zazza under dräktigheten i såfall? , annars är det väl ingen större risk. FIV smittar ju vanligtvis genom blod och saliv, dvs. bett och sår.

SVA

Caitlin
0

Zassa kommer från en kattkoloni i Helsingborg där en tidigare intagen katt från samma koloni hade FIV (enligt info från Crisse).

Zassa var dräktig redan innan hon fångades in. Vem som är pappa till Zassas ungar är för oss omöjligt att veta.

Ankie
0

så sorgligt med lilla söta kattungen Gråter. Hoppas att det går vägen med de andra söta missarna

Crisse-13
0

# 77

När det gäller Zassa så gör jag allt i samråd med veterinären. Zassa skall testas så fort hennes ungar kan äta själv och jag räknar med att det skall bli om 2 veckor. Innan jag bestämde mig för att prova om Zassa tog emot dom 2 små kattungarna ringde jag Haga och frågade om dom kunde bli smittade av Zassa om hon har FIV men fick besked på att det blir dom inte. Dom här 2 små var och Elsa är fortfarande i dåligt skick så jag hade inte mycket att välja på ändå utan får hålla tummarna att Zassa är frisk och hon ser faktiskt väldigt frisk ut.

Crisse-13
0

Jag har tagit in lilla Elsa ikväll från balkongen. 2 gånger under dagen har jag hittat henne helt ensam inkrupen i en transportbur, jag såg oxå att när hon ville dia så orkar hon inte kämpa för att komma åt att dia för dom andra ungarna är för stora så hon får inte plats. Hon är väldigt stopp i näsan men jag fick i henne 10 ml när jag matade henne och sen har hon sovit i min famn sen dess. Jag låter henne vara inne inatt och jag får vara uppe och ge henne mat och sen imorgon får jag se hur hon mår och kanske lägga ut henne till Zassa igen.

Josefa
0

Risken är väl större att Zazzas ungar blir smittade av den lilla

Crisse-13
0

# 84

Jo den chansen finns och vi diskuterade det idag när jag var iväg med Elsa på Haga. Veterinären menar att det var bra att Elsa blev accepterad av Zassa för då är chansen större att hon överlever. Minsta lilla tecken på att dom andra blir snuviga eller får ögoninflammation så blir det veterinärbesök för dom och dom kommer aldrig att bli i så dålig kondition som Elsa och Skrutten var när jag tog in dom. Eftersom dom är så stora och tjocka för sin ålder så klarar dom det bättre. Tänk ändå att Elsa är lika gammal eller kanske tom. äldre än dom 4 syskonen men hon är så liten.

Crisse-13
0

Elsas mamma har redan börjat att löpa och är flitigt uppvaktad av 2 hankatter som jag inte ser här i vanliga fall. Den ena var här i vintras och det är en otroligt vacker tabby mönstrad katt som jag försökte få ett foto på idag med mobilen men han gick iväg innan jag fick en bild på honom. Han har rätt korta ben och har en väldigt kompakt kroppsbyggnad och det ser ut som han har en krage precis som han skulle ha längre päls runt halsen. Jag bestämde mig ikväll för att jag skall försöka att fånga honom på måndag och ta med honom till Haga eftersom jag skall dit igen med Elsa så får dom kastrera honom.

Jag har satt ut annons på Majsan och Mischa och hoppas att någon är intresserad. Majsan behöver komma till ett hem där hon kan vara ensamkatt för hon trivs inte ihop med andra katter. Hon bor fortfarande på badrummet och går bara ut korta stunder därifrån och jag tycker det verkar som hon är rädd för andra katter. Mischa har varit här länge och behöver få ett eget hem kanske med andra katter för hon är väldigt snäll. Om jag skulle få ut flickorna i nya hem så blir där pengar till att kastrera några av katterna på gården annars får jag försöka att lösa det ändå.

Caitlin
0

Går det inte att ge Elsas mamma p-piller så länge (tills pengar finns att kastrera menar jag)?

Caitlin
0

Går det inte att ge Elsas mamma p-piller så länge (tills pengar finns att kastrera menar jag)?

Caitlin
0

Crisse

Om du istället för att fånga hankatten satsar på att fånga Elsas mamma, betalar jag gärna mellanskillnaden för kastreringskostnaden (extrakostnaden som tillkommer eftersom det är en hona och inte en hane).

Mvh

Crisse-13
0

Jag kommer inte nära Elsas mamma som för övrigt blir kallad för Mocca av hon som matar henne. Jag har beställt tid till Mocca den 25 e och jag tycker det är bäst att få det gjort då så det inte händer något. Det kommer inte att bli lättare senare om man tänker på pengar eftersom jag har haft höga veterinärkostnader så då får jag vänta länge. Bara Elsa och Skrutten har än så länge kostat mig ca. 1.000:- och Elsa skall på veterinärbesök på måndag igen och Majsan kostade en hel del med flera undersökningar, 2 ultraljud + operation.

Crisse-13
0

Jag har tänkt att ta båda men hanen först sen till sommaren skall jag ta Skruttens mamma. Där finns även Tunnans mamma och en grå hankatt och en liten svart/vit katt som jag får försöka ta till hösten.

Crisse-13
0

Jag undrar var jag har sett denna bakdelen förrut.

Crisse-13
0

Aha det var ju här.

Crisse-13
0

Men vi hör ju ihop.

mymlanbus
0

Nä, men en tunnrumpa till… kolla så fina de är tillsammans :) sötnosarna!

Crisse-13
0

Ja dom är ju faktiskt släkt med varandra kan man säga. Tunnan är halvsyskon till Elsas mamma så det är kanske något som ligger i släkten.

mymlanbus
0

Snygg rumpföring :)

kattassen
0

#84 Zazzas ungar är ganska väl skyddade mot yttre smitta av mammans di.

essut50
0

#94 Vilken underbar bild..Kyss

Crisse-13
0

Tunnan visar sig vara helt underbar med kattungar. Han tvättar, kelar och leker med lilla Elsa och hon ser ut att trivas riktigt bra med det. Elsa får stanna här inne och jag matar henne nu var 4 e timme. Det fungerar inte på balkongen för hon stannar inte kvar hos Zassa utan går och lägger sig för sig själv någonstans och då kan hon inte hålla värmen. Hon bor i Tunnans transportbur och jag låter henne vara ute på promenader varje gång hon skall ha mat och då går hon runt och kollar in överallt på så sätt tränar hon sina muskler och håller igång magen och cirkulationen. Hon har även börjat att leka lite om hon hittar en smula eller något litet på golvet då kan hon hålla på att peta på det en bra stund. Som det ser ut nu så tror jag att hon kommer att klara av det här men veterinären sa att det är inte säkert att hennes öga blir bra utan risken finns att där blir ärrbildningar på det.

anebit
0

#92 och 94

Gud så söta underbar bilder på Tunnan och Elsa.

Så duktig Tunnan är som tar hand om Elsa fast han inte är äldre.

Jag har glömt hur gammal han är?

Crisse-13
0

Ja du Anebit tiden går fort så Tunnan har hunnit bli 9 månader.

Idag är första dagen Elsa har öppnat sitt onda öga. Igår kom jag att tänka på att jag hade ögondroppar i kylen så jag gav henne en droppe en gång igår och jag vet inte om det är det som har hjälpt. Nu på morgonen satt där en stor seg varklump utanför ögat och nu kan hon titta med det även om jag ser att det är väldigt irriterat. Det ser ut att gå framåt för henne och jag har stora förhoppningar på att hon överlever detta. Idag sög hon själv på nappen om än bara för en kort stund men det är ett framsteg. Hon vill inte äta allt på en gång så jag tar det i omgångar så får hon gå runt lite i köket under tiden. Hon har kommit på att det är mysigt att gosa och hon lägger sig så att jag kan klia henne på magen.

essut50
0

Vad härligt att det går framåt för lilla Elsa.

Hoppas det går bra imorgon hos veterinären?

Josefa
0

Dåligt av veterinären att inte skriva ut ögondroppar till Elsa när hon var där, om hon har ögoninflammation

Magda
0

jag blev jätteförtjust i lilla söta Elsa :) så jag kommer att försöka sätta in en liten liten slant till hjälp åt henne under veckan.. det blir itne mkt men många bäckar små… :)

tack för allt jobb du gör Crisse!!

Crisse-13
0

Magda

Det är väldigt snällt av dig men jag vet att du har många djur att mätta så tänk i första hand på dom. Ja lilla Elsa är söt och kommer säkert att charma många när hon blir större. Roligt att höra av dig igen. Förlåt för att jag inte svarade på ditt Pm men det har varit jobbigt.

Crisse-13
0

Jag såg idag att Zassas bebbar har börjat sköta sina toalettbehov själv på mattan på balkongen eller på filten i transportburen så nu har jag tagit upp den lilla lådan från källaren så hoppas jag att dom går på den istället.

Elsa fick komma ut på biltur idag till Lund när vi körde dit för att försöka att fånga JP. Det parerade inte riktigt med hennes mattider så jag fick ta henne och maten med mig men det gick bra. Jag vill inte börja krångla med tiderna för nu äter hon själv ur flaskan eftersom hon hinner bli hungrig på 4 timmar och jag måste öka på det till 15 ml för nu äter hon upp all maten. Jag skall väga henne imorgon igen när vi skall till veterinären och se hur mycket hon har ökat i vikt.

Crisse-13
0

Så har då lilla Elsa varit hos veterinären idag igen och jag hoppas för sista gången. Vi fick sitta där och vänta i 2 timmar för dom hade fått in 2 akutoperationer på hundar. Nu skall Elsa ha flytande penicilin i 10 dagar så får vi se om det hjälper för hon snörvlar fortfarande lika mycket.

Bebbarna på balkongen lärde sig snabbt att gå på lådan så det har inte hänt några olyckor sen i middags och skönt är det.

kattassen
0

#108 Duktiga bebbar på balkongen!

Hoppas det går bra med Elsa nu och att hon piggar på sig efter penicillinkuren.

Crisse-13
0

Ja jag hoppas att hon blir frisk nu. Hon är väldigt pigg för övrigt och hon går runt på golvet en liten stund vid varje matning men jag måste hålla koll på Tunnan då för han är väldigt glad för Elsa och tycker han kan busa med henne som han gör med dom stora katterna så ibland skickar han henne över golvet.

Jag fick se koloni-Lisas 3 små bebbar idag på Haga och dom var jättesöta, dom var visst 2 veckor nu.

essut50
0

Vad skönt att det gick bra hos veterinären med Elsa.

Tänk att kattungarna har redan lärt att gå på lådan. Helt underbart.

Crisse-13
0

Jag träffade på en ny katt nu när jag var ute med hunden. Man skulle kunna tro att det var Tunnan för den hade samma färger så nu tror jag att detta var en hankatt som kanske är pappa till Elsa eftersom katten hade mycket vitt på sig.

essut50
0

Det kanske var pappan till Elsa du såg.

Crisse-13
0

Ja jag misstänker det. Det är kanske även pappa till Tunnan för vi har bara mörka katter här annars. Det kan vara en av dom katterna som matas på gården bredvid här och jag vet inte riktigt hur dom katterna ser ut för dom brukar inte gå in här, kanske på natten isåfall men aldrig på dagarna. Han kom ifrån vår gård och gick ut på parkeringen och följde den och sen vet jag inte var den tog vägen.

En granne sa till mig idag att där bor en katt under en balkong en liten bit från mig så jag får nog krypa under och se vad det är för en för där en tjej som blev av med sin katt för 3 veckor sedan. Hennes katt lyckades på något sätt komma igenom innätningen på balkongen och ramlade ner från 3 dje våningen. Denna tjejen bor på gården mitt emot och jag hjälpte henne härom kvällen att leta efter honom men det är kanske han som gömmer sig här vid vårt hus. Jag får se hur jag är i ryggen imorgon om jag kan krypa under där och kolla, där är nog inte mer än 30-40 cm mellanrum så det är precis man kommer in där.

Crisse-13
0

En liten bild på nattkröken. Elsa i sin påse i transportburen. Ibland kryper hon längst in i påsen så att hon inte syns men hon tycker nog det är mysigt där inne. 1timme till sen skall hon ha mat.

Maria-I
0

Så söt hon är lilla Elsa, tryggt uppkrupen i sin påse… Och vilken tur att Tunnan tar så väl hand om henne! Kul att träffas igen på Haga, även om jag inte hade möjlighet att prata så länge. Skönt att det ordnade sig med hundfamiljen, vi fick också vänta en stund. Det är alltid med största förtroende jag åker till Haga, för någon bättre veterinärklinik känner jag inte till.

Crisse-13
0

Dom är bra på Haga. Hur mycket dom än har att göra och kanske trötta efter en dag så är dom alltid lika trevliga.

Jag tycker Elsa känns lite varm idag så jag skall gå och hämta hennes medicin så fort dom öppnar.

anebit
0

Så duktiga bebbar du har på balkongen som redan går på toa.

Hoppas att penicelinet hjälper Elsa.

Kan du inte be henne som katten ramlade ner från balkongen att krypa under balkongen och se om det är hennes katt så slipper du krypa om du har ont i ryggen. Håller tummarna för att det är hennes katt.

Har satt in 500:- på Haga i dag. Hoppas att det minskar lite på skulden.

Crisse-13
0

Tusen tack Anebit.

Vi får köra till Haga idag igen för att hämta sprutor till Elsa för den penicilinen hon skulle ha finns inte mer. Eftersom inte Elsa har svarat på den andra behandlingen hon har fått så misstänker dom att det är klamydia och då går det inte med vilken medicin som helst så nu skall jag ge henne sprutor och det tycker jag inte om men där är inget annat att välja på.

Bebbarna på balkongen klarar det bra att gå på låda men någon hade missat inatt och satt sig bredvid. Och Elsa hade kissat i buren så nu börjar hon oxå att sköta det själv så jag måste ut och leta upp en låda som passar i en transportbur så att hon slipper ligga i det våta, kanske hon oxå börjar gå på låda om hon får en.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag förstår att Tunnan gillar Elsa, hon är ju sockersöt….lika snygg som Tunnan självt ju Kyss

Du gör som vanligt ett suveränt hästjobb med missarna.

Hawknestgrove
0

Fick en femtiolapp i extra dricks av en som köpte kopparkastrull av mig. Den gick till dig, Crisse!

Crisse-13
0

Vad snällt av dig Gunilla, tackar ödmjukast.

Hawknestgrove
0

ja jag blev så snopen. HAn hade köpte en kopparkastull av mig för en billig penning och så mailade han idag och frågade om ett litet bidrag på 50 kr hjälpte några katter…..

Crisse-13
0

Jag fick äntligen en bild på dom 3 ungarna som jag inte har lyckats fotografera så mycket innan. Och förresten så blir dom 4 veckor idag.

mymlanbus
0

Men Crisse… så himla söta de är Kyss så roligt att få se de små

Hur går det med mamma katt då… är hon nåt tryggare med dig?

Kram

Crisse-13
0

Nej det är likadant med Zassa fortfarande, hon spottar och fräser och slår efter mig. Om någon av kattungarna är framme på golvet och jag tar upp den eller klappar den så gör hon inget, jag tog in en av dom små ikväll och hon blev inte orolig för det utan hon låg lugn kvar och diade dom andra 3. Jag skall snart börja släppa in dom i lägenheten för jag tänkte ta med Zassa till Haga på måndag och då skall det bli storstädning på balkongen dom timmarna hon är där och så skall jag passa på att gosa med alla 4 bebbarna. Jag hoppas att Zassa när hon väl får komma in blir lite bättre och att hon ser att jag inte är något hot mot henne.

Caitlin
0

På SVA:s hemsida står det att när man behandlar en katt med klamydia bör även alla katter i hushållet behandlas samtidigt i 4 veckor.

Crisse-13
0

Många av mina katter är redan vaccinerade mot klamydia så jag tror inte att dom behöver behandlas.

Caitlin
0

Men Zassas ungar kan bli smittade. De har väl inte blivit vaccinerade ännu?

Crisse-13
0

Naturligtvis är dom inte vaccinerade dom är ju bara 4 veckor. Jag tror nog att veterinären hade sagt ifrån om jag skulle behöva behandla alla katterna och sen är det inte säkert att det är klamydia Elsa har.

Magda
0

så nu har där kommit 50kr från mig önskar jag kunde bidra mer, men alltid kan det fylla ngt litet hål Skrattande

Crisse-13
0

Magda

Du vet väl vad man säger " alla bäckar små". Tack så hjärtligt.

mymlanbus
0

Hur är det med kissarna Crisse? :)

Crisse-13
0

Jodå det är bra. Elsa börjar bli bättre och hon kan nu öppna ögat hon hade inflammation i. Dom små på balkongen har börjat att busa riktigt och igår öppnade jag dörren och då gick 2 av dom in.

Tunnan har fått  en konstig hosta det låter som att han går omkring och hickar hela tiden så nu får han antibiotika så får jag höra med Haga på måndag vad det kan vara.

anebit
0

Crisse så fort tiden går, ungarna är redan 4 veckor Förvånad

Jättesöta är dom iaf.    Kyss

Hoppas att det inte är så stora fel på Tunnan.

Crisse-13
0

Ja det hoppas jag oxå för Tunnan har haft det kämpigt nästan hela livet. Han har alltid varit klen och med väldigt dåligt immunförsvar så han blir lätt sjuk men jag hoppas att det bara är något tillfälligt han har nu men jag tar det säkra före det osäkra och började med antibiotika idag.

Crisse-13
0

Varför händer allt på helgerna?

Det blev akut iväg med Tunnan till Haga i morse. Jag vaknade tidigt av att Elsa var hungrig och efter en stund kom Tunnan och hoppade upp på bordet när jag satt och drack kaffe. Jag såg inte med en gång att han inte mådde bra men jag såg att där var alldeles vått på bordet och upptäckte att det droppade saliv från munnen på honom hela tiden ungefär som när man inte har stängt kranen riktigt, jag såg oxå att han slog med huvudet hela tiden precis som när en hund har ont i örat. Jag provade att skicka ett SMS till Haga och dom svarade att jag kunde komma med honom, så fast att dom inte har öppet så tog dom emot oss men jag fick lämna Tunnan där utan att veta var det var för fel eftersom veterinären sov då dom hade jobbat hela natten med en akut operation så dom ringer mig när dom vet vad som är fel.

Det är sista dagen idag som Elsa har fått penicilin och hon ser ut att må jättebra nu men hennes öga är där nog inget att göra något åt, det är alldeles grått så jag vet inte om det behöver opereras bort men veterinären får titta på det igen.

Elsa har blivit riktigt busig och är någon av dom små från balkongen inne en stund så brukar hon ta ett tag om dom och bita dom fast att dom nästan är dubbelt så stora. Just nu har hon slocknat i min säng och det gör hon så fort jag sätter upp henne där.

mymlanbus
0

Lilla Tunnan Gråter hoppas att de snart ringer så du får veta vad som är fel på grabben… lillen då…

Crisse-13
0

Det var klinikchefen som tog emot oss och hon sa att katter kan få inflammation i spottkötelen som sitter i halsen så det kan kanske vara det. Det värsta är att vi är osäkra på om Tunnan tåler att bli nersövd eftersom han alltid har varit klen och det får dom kanske göra om dom skall kolla halsen för det tror jag inte han går med på utan att sova. Jag hörde inte honom hosta idag så det hade nog försvunnit men hostan kan kanske bero på att han har haft ont i halsen.

martdat
0

hoppas det går bra med Tunnan,,,

mymlanbus
0

Hur går det med Tunnan-grabben? *orolig*

Crisse-13
0

Jag har inte hört något från Haga. Jag tror dom har fullt upp med hunden som blev akut opererad inatt.

mymlanbus
0

Okej… tänker på Tunnan och på dig

Kram

essut50
0

Håller tummarna och tassarna för Tunnan.

mymlanbus
0

Crisse… har du hört något om Tunnan-grabben?

Crisse-13
0

Nu har jag pratat med Haga.

Tunnan har öroninflammation och tandköttsinflammation  och får stanna kvar någon dag till eftersom han även hostar. Det var ju inte konstigt att han slog med huvudet och saglade.

mymlanbus
0

Lille plutten då… så nu blir det medicin igen då?

Lille kissen, vilken otur han har Gråter

Skickar nospussar till Tunnan och en kram till dig Crisse

Josefa
0

Smittad av Elsa?

Crisse-13
0

Nej Elsa har klamydia.

Josefa
0

Har hon inte kattsnuva också? Den lille som dog hade väl kattsnuva?

Crisse-13
0

Nej Elsa har inte kattsnuva och lille skrutten dog i lunginflammation. Tunnan är vaccinerad och då även mot klamydia så jag tror inte chansen är så stor att Elsa skall ha smittat honom med något.

Josefa
0

Kattsnuva orsakar många gånger lunginflammation!! Och även öroninflammation.

Vaccinationer ger inte 100%-igt skydd. Speciellt inte om katten har dåligt immunförsvar.

Crisse-13
0

Nu har jag varit inne i trädgården där jag hämtade Skrutten och Elsa.

Tandläkaren ringde mig och sa att han hade sett en liten kattunge ensam i gräset när han kom i morse men ungen låg kvar där 3 timmar senare och han hade inte sett mamman. Jag har varit inne och hämtat den och det är ett syskon till Skrutten och jag letade igenom buskarna men det andra syskonet finns inte där, den lever kanske inte längre. Denna lilla är oxå sjuk och jag har ringt Haga och fått instruktioner på vad jag skall ge henne för dom har inte tid att ta emot oss idag.

Så här ser hon ut.

Josefa
0

Usch ja, stackars små bessar.

mymlanbus
0

Lille kissen då… så bra att du tar hand om den Crisse

Kram

mocca
0

Lilla lilla krake vilken hård start här i livet.

Bra att tandläkaren ringde till dig Crisse

huskatt08
0

Lilla missen Gråter

Tur att du hittade den och att h¤n kunde få komma in till dig Crisse.

Crisse-13
0

Chrisse 77 har varit här och hjälpt mig med den nya lilla flickan som är full med fästingar. Vi har plockat minst 20 och där är fler kvar som man känner men dom är så små så jag ser dom inte utan jag får vänta några dagar och försöka då.

Dom vita prickarna runt ögonen är fästingar och det tror jag att jag fick bort alla där omkring. Hon hade fästingar mellan tårna och inne i öronen så det har varit jobbigt att leta på henne. Nu får jag leta fästingar varje dag så att hon så småningom blir av med dom.

essut50
0

Stackars lilla kisse, hemskt med fästingarna. Tur att du fick hjälp av Chrisse 77..

martdat
0

ser otäckt ut med fästimgarna, det var deras mamma som en granne lovat kastrera va? hur går det med det,? hon behöver ju in hon oxå, jag förstår att du inte kan lämna ungarna ute när de är sjuka, ta det inte som kritik, men mamma kan ju inte va ute o få ungar ijen,,

Crisse-13
0

Elsa och den här nya lilla är inte syskon så där är 2 honor. Hon som matar kommer inte att kastrera Elsas mamma för hon säger att hon inte har råd.

En granne hade sett Elsas mamma bära runt på en röd kattunge men det var innan jag tog in Elsa så jag vågar inte fånga henne ännu.

Nya flickan hade ett syskon till när jag tog Skrutten men den var inte där idag så jag vet inte om hon har den på ett annat ställe eller den är död.

Jag kommer så fort jag vet att där inte är fler ungar att fånga båda honorna och även hankatten eller hankatterna för jag är osäker på om där är mer än en och få dom kastrerade och sen släppa ut dom igen så jag skall försöka få ett slut på alla sjuka ungar som föds här för det är likadant varje år att ungarna är sjuka vem som än är mamma till dom.

Crisse-13
0
martdat
0

#161 0k, ja det är lite rörigt för mig med alla katter, Skrattande  lycka till med alla bäbisar ,

Debattia
0

Hoppas kissarna kryar på sig !

Debattia

mymlanbus
0

Strongt jobbat av dig Crisse

Kram

annebeate
0

Hoppas på det bästa för de små kissarna. Vilken tur för dem att du finns Crisse.

Crisse-13
0

Lillflickan ser betydligt bättre ut idag. Sen alla fästingarna kom bort runt ögonen så blev det bättre, ögonen rinner lite fortfarande men det är klar vätska och hon nyser lite. Jag tror att hon är äldre än hon ser ut, hon är liten som en 3 veckors unge men hon rör sig som en 5 veckors och hon kan oxå springa. Elsa ser ut att vara frisk men hennes öga är nog förstört för all framtid så jag får höra på Haga vad som skall göras med det.

Jag skall försöka få en bild på Elsa och henne ihop.

Crisse-13
0

Kroppskontakt.

Crisse-13
0

Barnvakten Sammi

Crisse-13
0

Jag upptäckte när jag skulle ge Lillan mat att hon har även löss så nu är hon badad och jag har suttit och plockat fästingar och löss i 20 minuter nu. Det brukar i regel vara sjuka katter som har löss och inte orkar tvätta sig själv och sådana här små har en mamma som skall sköta om det men det har hon förmodligen inte gjort.

soso
0

Stackars lilla gumman. Så bra att du tog hand om henne! Hoppas inte lössen har hoppat över till Elsa också.

Elsa ser ju bara för härlig ut bakifrån med sin mörka svansGlad.

Crisse-13
0

Det är inte så farligt om Elsa får löss eftersom hon är vit och dom syns lätt. Både Lillan och Elsa behöver röra sig för att hålla i gång systemet och Elsa är så glad att hon har fått en lekkompis men dom sover i var sin bur.

Josefa
0

Varför har du dem i bur?

Hur går det med Zazza och hennes små?

Crisse-13
0

Jag har dom i var sin bur så att dom inte skall springa runt här. Jag har en stor hund som är väldigt försiktig när han är i närheten av ungarna men skulle det ringa på dörren eller något annat så glömmer han bort var dom små är så för deras säkerhet så får dom vara i burarna och ute vid dom tider jag matar dom och då är dom ute ca. 1 timme.

Zassas bebbar växer så det knakar och busar för fullt om dagarna och Zassa ligger och tittar på och håller vakt. Dom mår bra alla 5.

Jenna-Gun
0

Jösses vilket fint jobb du gör.

Kram

Crisse-13
0

Nu har vi varit på Haga med nästan hela kattfarmen här.

En av dom röda på balkongen har ont i sitt öga och veterinären tror att han har fått något i ögat som orsakar hans problem så han fick stanna kvar för vidare undersökning men han har sin syster kvar som sällskap. En av ungarna skall jag ge Synolux för han nyser lite.

Lillan skall fortsätta med sin Synolux och Elsa skall ha 2 sorters ögondroppar för där finns en liten chans att hennes öga klarar sig.

Tunnan är hemma igen och Pricken fräser på honom och även han skall ha medicin för han nyser och så har han sin hosta kvar men han har fått sprutor mot öroninflammation och tandköttsinflammation.

Så nu har jag och göra 1 vecka framåt och det blir inte mycket tid till annat så det skall bli skönt när detta är över.

Crisse-13
0

Jag glömde en sak.

Nu har jag fått kopia på papperet som blev skickat till Länsstyrelsen där det står att Lester hade FIV. Jag skall få hjälp med att scanna in det och sen sätter jag in det i en tråd för jag vill inte bli kallad för lögnare och att jag sprider falska rykten.

kattassen
0

#177 Så bra! Alltid skönt när det blir rätsida på sånt som trasslat.Glad

Gronstedt
0

Lite otäckt att det ansetts "bevisat" att det inte fanns FIV i den kolonin - nu finns det ju bevis för att det fanns FörvånadFoten i munnen. Uscha, hur blir det nu med kissarna därifrån?

Men skönt att du kan visa svart på vitt hur det var, Crisse, så ingen behöver spekulera.

essut50
0

Du har verkligen att göra Crisse. Men sen kanske det blir så att kattungarna blir "friska".

Vad bra att du har fått kopia på brevet. Man blir så ledsen när man hör alla rykten..

anebit
0

Skönt Crisse att du har fått svart på vitt om FIV, även om det varit skönt om det inte varit FIV.

Hoppas att dina "barn" snart är friska och krya.

Crisse-13
0

Eftersom det inte är något allvarligare med dom små utan dom är pigga, busiga och äter jättebra så tror jag att dom blir friska snabbt.

Lillan ser ut att vara 2 veckor men är förmodligen 4-5 veckor. Hon busar och hoppar och springer likadant som ungarna på balkongen och dom är 5 veckor och hon äter själv vilket jag inte trodde hon skulle göra men idag åt hon blötmat. Hon och Elsa har verkligen funnit varandra och brottas och bits och dom ligger just nu och sover ihop i Elsas bur. Elsa är verkligen duktig, hon går på låda och när hon har varit ute och lekt en stund så går hon in i sin bur och lägger sig för att sova och om hon är i hallen eller ett annat rum kommer hon in i köket för att gå in i sin bur om hon är nödig för där har hon sin låda.

Jag är inte ett dugg orolig för någon av dom små utan dom kommer att klara detta galant för ingen av dom har feber och alla äter bra och är pigga så det är bara lättare åkommer som dom har.

anebit
0

Crisse, va skönt att höra att ungarna är så pigga.

Crisse-13
0

Ja Anebit, du skulle varit här och sett när jag hade alla 6 ungarna i köket innan vi skulle iväg då var där verkligen bus och jag hade kunnat sitta där i timmar och tittat på dom för dom är verkligen härliga när dom börjar busa med allt dom ser.

anebit
0

#184   "Bara"  ca 55 mil  Rynkar på näsan  till dig. Annars hade jag kommit direkt.

mymlanbus
0

Jag vill med komma och se kissarna leka ju… ser lite avis ut.

Skönt att pappret om FIV har kommit.

Kramar och nospussar

Malin

essut50
0

Jag vill oxå komma och titta på sötnosarna.

Vi kanske ska göra en gemensamt tripp till dom??Flört

Debattia
0

Konstigt att det då inte inkommit någon kopia till Länstyrelsen för jag pratade med dom senast i måndags den här veckan!

Debattia

Josefa
0

Detta här måste ju kollas upp ordentligt. Någon har tydligen klantat sig rejält här. Obestämd

Debattia
0

Hos Länstyrelsen är allting offent ligt. Vem som helst kan ringa och fråga ! Man ska bara veta namnet på ägaren till katten och anmälan ska komma från Hagaveterinären.

Telenr till Länstyrelsen i Skånelän: 040-25 20 00

ÖPPET MELLAN 8.00-16.00

Länsveterinärer

Lotta Berg-direktnr. 040-25 20 73

Lennart Sjöland 044-25 23 96

Debattia

Alexej
0

Låser tråden för den blev för lång.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer