Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 556 ggr
modellflickan
0

Ännu en sömnlös natt..

Sitter här ännu en natt och tänker på alla hemlösa katter där ute. Mitt hjärta svider, det gör så ont. Förstår ni? Jag har en varm säng att krypa ner i. Jag kommer sova gott och säkert. Tänk om de hemlösa katterna kunde få göra likadant? Sova någonstans trygga och säkra. Tänker på de hemlösa katter som ligger ute någonstans på någon sten, eller någon annanstans kallt och hårt. Kylan biter tag i deras små kroppar. Dom fryser och lider. Kanske ligger någon hemlös katt just nu och dör. Åh vad det gör ont!! Jag känner att tårarna börjar närma sig. Jag vill gråta, men det hjäper ju inte! Jag vill att fler väljer att hjälpa till, vi alla behövs. Jag hoppas och ber att fler väljer att hjälpa till att rädda våra fyrbenta lurviga vänner som just nu lider och faktisk dör. Katter som kunde bli härliga sällskapsdjur till snälla människor. Snälla, hör min vädjan. Jag vill inte att fler kattungar, kattmammor, kattpojkar dör! Jag vill inte!

modellflickan
0

Katter är underbara djur. Tänk om alla visste detta faktum?

modellflickan
0

Vad ont det gör i hjärtat..Så ont….

Faxlin
0

Jag förstår precis dina tankar. Jag lider också så för dessa stackars katter. Och det är nu man kan förstå hur det där kattsamlandet börjar liksom. Man vill ju ta emot alla. Tur man kan bita sig i lppen och säga att det inte går med fler.
Min stora förhoppning är att vi genom denna sajt kan hjälpa fler att hjälpa. Att vi får folk att se dessa katter som behövande individer och inte som något vi människor struntar i.
Jag hoppas så att vi når fram till fler och fler.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sidentass
0

#1..Du beskriver på ett så varmt o gripande sätt hur verkligheten ser ut för många missar, precis som du säger..det gör ont i en när  dom tankarna kommer upp på allvar..det svider när man ser dom arma katterna för sin inre syn..tanken slog mej också..sådana här rader som du skriver, som griper tag i folk vore väl inte heller fel att visa för allmänheten, t.ex genom en insändare..

Sidentass

Lena
0

Mycket fint skrivet Modell-Flickan! Jag tror precis som Sidentass #4 att den här typen av personliga inlägg skulle passa mycket bra som debattinlägg på olika forum, tidningar och liknande där man möter en annan publik än de redan vigda. Det kan få människor att vakna upp. Det som är så bra med din rader är att de har ett vädjande ton utan att attackera. De väjdar till det förnuft och den medmänsklighet som ändå finns hos de flesta människor. Annars är det lätt att folk får dåligt samvete och istället går i försvar och inte tar till sig budskapet alls. Att de helt enkelt slår dövörat till.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SmillasMatte
0

Håller med er andra. Mycket bra skriver Modell_flickan. Jag förstår hur du känner dej. Ibland får man nästan lite dåligt samvete när man har det så bra själv. Jag tänker då på alla hemlösa katter som inte har det bra och som du säger lider. Jag önskar jag hade miljoner som jag kunde lägga ut på hemlösa katter. En önsketanke bara.

modellflickan
0

Tack för era inlägg och för förståelse. Jag vet att många av er här gör mycket för hemlösa katter och ni har all min beundran.

Själv gör jag så gott jag kan. Nästa vecka kommer det hit en sjuk okasterad hankatt som snarast kommer behöva vård. Jag kommer hjälpa honom så gott jag kan. Men det känns som om jag vill hjälpa fler. Jag vill göra så mycket mer. Men jag bor i lägenhet med min sambo och egna katter och två hemlösingar som inte alltid mår bra av andra främmande katter. Sen har jag en sambo som inte är så förtjust i det hela.

Det finns några hemlösa katter som finns i vårat område som jag brukar mata dagligen och det kommer jag fortsätta med. Senare ska jag försöka ta in dom och hitta hem om jag får den möjligheten.

Men ni är många eldsjälar där ute och jag beundrar er. Ni som hjälper hemlösa katter är underbara.

Lena
0

#7 Om du eller någon annan har möjlighet att låta kastrera de hemlösa katterna så skulle det vara väldigt bra. Hankatt kan man kastrera och sedan släppa ut igen när den återhämtat sig från narkosen. Du kan då höra med djuskyddsföreningen på din hemort eller om det finns något katthem. De kan kanske betala kastreringen eller delar av det. Om de nu inte kan ge katterna en plats förståss. Man kan sedan ordna med en frigolitlåda som de kan gå in i under tiden du söker hem åt dem. Är de något så när tama katterna?

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

modellflickan
0

Hej Lena

Jag kommer stå för denna kastrering. Och när han fått återhämta sig så ska jag ringa runt till olika katthem och jag ska även kolla runt med mina bekanta och vänner. Jag ska göra mitt bästa för att hitta ett bra hem till gossen. Man kan klappa honom och så, dock vill han inte bli lyft och han reagerar över plötsliga rörelser och är lite rädd av sig lillpojken. Han ska få bo i ett av arbetsrummen så länge där får han det lugnt och skönt.

Lena
0

#9 Det där att de är rädda för häftiga rörelser är ganska typiskt för hittekatter. Våran Tristan Tåren är precis lika dan.

//Lena

modellflickan
0

Ja det stämmer. Mina andra två hemlösingar är precis likadana.

Sessan1
0

Jag själv har jag tagit hand om 4 hittekatter. Om det funnits plats medmera så hade jag kunnat ta in flera, men som jag sagt flera ggr på ett annat forum på nätet, så kan jag inte det på grund av att min ena katt egentligen inte gillar andra katter verkar det som. Man kan ju inte ha hur många katter som helst, för katternas trivsel. Man måste ju se till att dom man har redan trivs först iaf. Klart man ska hjälpa till så långt det går.  Jag själv blir jätteledsen när jag ser katter ute och går, och inte veta om dom har ngt hem eller inte, och om det är ngn som verkligen bryr sig om sina katter. Önska många ggr att djur verkligen kunde "prata" så man kunde fråga dom hur dom mår och om dom har ngn stans att bo!  Det skulle vara bra!

Lena
0

#12 Ja det är ju det där att nöden bland katter är så väldigt stor att ingen av oss räcker till för att hjälpa alla…..

Jag säger bara en sak till alla kattägare därute KASTRERA!!! Glöm för alla del inte det!

//Lena

modellflickan
0

Bra skrivet Sessan. Och jag förstår hur du menar.