Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 13748 ggr
Ankie
7

Blinkhinnan framme på Simon

Har sett att Simon inte sett bra ut i ögonen på nån dag, jag tänkte att det går väl över. Han har liksom kisat och det har sett ut som om det är en hinna som fastnat kvar. Hinnan har jag sett idag. Funderar om det är blinkhinnan som är framme. Men han är ju inte utekatt, inte kan han väl ha mask? Ska jag prova å maska av han?

Vad kan det annars vara?

Gronstedt
0

Blinkhinnan kan komma fram vid alla slags sjukdomar och skador, det är ett tecken på nedsatt kondition. Kolla om han har ont någonstans, om han äter och går på lådan som han ska och om han verkar ha feber. Om han kisar kan det vara själva ögat som är skadat, och då bör du uppsöka veterinär snarast.

tuska
0

Det första jag skulle göra i det läget vore att kolla tempen så han inte har feber så det är någon infektion på gång, det behöver inte vara mask alla gånger som blinkhinnan visar sej.

Infektion i ögonen kan det oxå vara, är han snorig kanske ?

Ankie
1

Nej jag ser inte nå skador på ögat, han är inte snorig. Men hur tusan ska jag kunna kolla tempen? Han vänder ju bort rumpan hela tiden. Han ser inte pigg ut men tidigare när vi var ut med han i koppel så var han pigg.

Ankie
0

Ja han äter som han ska, han var på lådan igår och det var bra avföring, fast och fin färg, Det är idag som man verkligen ser i ögonen. Han är jättevarm på nosen, är det febern det kankse?!

Gronstedt
1

Varm nos tyder på feber, ja. Ring veterinär och fråga! Om han både är hängig, är varm om nosen och har blinkhinnan framme mår han inte bra. Att han var pigg ute säger inte så mycket, katter är bra på att strunta i smärta och obehag när det behövs.

Hawknestgrove
0

Ja jag hade nog pallrat mig iväg om blinkhinnan syns. För du vet hur den sitter? Den kommer alltså inifrån den inre ögonvrån och syns vertikalt(lodrätt)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har blinkhinnan kommit fram helt plötsligt kan kissen vara i nedsatt kondition och kanske kan lida av någon infektion eller så. Att blinkhinnorna tyder på mask sägs - enligt min veterinär - inte vara helt sanningsenligt. Det var för några år sedan som maskmedelstillverkarna gick ut och tjoade om det (en hel del för att få sälja maskmedel). Min storkatt Baffe har nästan alltid lite av blinkhinnan synlig i synnerhet vid trötthet och när han är lite dåsig. Se bild nedan

Men som vi såg i StefanE.s tråd om orientalen de hittade så såg man tydligt att blinkhinnorna var framme och den katten var ju kraftigt undernärd och mådde nog inte så bra.

Värt att kolla med veterinären tycker jag om det har kommit plötsligt, är påtagligt och inte vill gå tillbaka.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Magda
0

#7 det kan alltså vara normalt med? för så som kisen på bilden har ju Soprotaren härhemma nu fast han är färdig behandlad för det mesta.. har oroat mig för att han ska vara mer sjuk trots att vetten verkar nöjd med allt utom öronen på honom…

Ankie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ringde men det är ju bara en massa telefontider hos alla men fick tag på en i Hudik. Hon sa att jag skulle tempa den och ge han maskmedel. Är inte så lätt att tempa en katt med kvicksilver temp som måste sitta i rumpan i 5 minuter. Vetassistenten tyckte att jag kunde vänta å se hur han var imorgon, om han nu åt och drack som vanligt. Värre om han inte åt. Han äter som vanligt, drack gjorde han alldeles nyss. Fick favoritgodis som han åt med god aptit.

Ankie
0

det är fel datum på kameran, men den bästa bild jag kunde få.

kattassen
0

#8 Ja sådär har han sett ut de senaste 5 åren och han har inte några direkta skavanker;-) trots en ålder på 8-10 år.

Han är litt korpulent förståsFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

tuska
1

Har du ingen som kan hjälpa dej med temptagningen, det är bannemej inte lätt att ta tempen på en katt själv. En katt har normaltemp upp till 38,5   men det vet du kanske.  Mina katter har normalt 38,2

kanske läge att byta ut febertermometern till en nyare variant Skrattande

Hoppas han bara är lite tillfälligt "risig"

Om det är någon infektion som han dras med så kan dom gå med blinkhinnan synlig ett tag efter tillfrisknandet.

Ankie
0

jamen ska jag ta tempen i 5 minuter, det kommer inte att gå. Han blev ju tokig när jag försökte stoppa in den. Gubben vägrar hjälpa till, han tycker synd om han å stoppa in en temp i rumpan på han. Men han är inte varm nu om nosen i varjefall.

Ja du det är kanske läge för det att byta ut den. Glad

Kan det gå över av sig själv tro?

tuska
0

Ja han piggnar nog till ska du se utan temptagning, han kan ju ha någon dålig dag som vi oxå kan ha.  

Hoppas han piggnar till annars får du åka in med grabben till doktorn om någon dag

Om han dricker och äter så tror jag inte det är något akut med grabben

Lena
0

Det ser ju ut att vara något om han fått blinkhinneframfall och samtidigt verkar dåsig. Som andra redan skrivit i tråden kan det vara olika saker som utlöser symton med blinkhinneframfall. Om det kommit plötsligt och samtidigt med att han är allmänpåverkad skulle jag misstänka någon form av infektion. Håll honom under uppsikt och kontakta veterinär om det blir värre eller inte har gått över till på måndag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

blinkhinneframfall, heter det så? Ja lille gubben, jag blir orolig å gubben tycker jag oroar mig i onödan å så blir jag sur på han för att han inte oroar sig och bryr sig tycker jag då, men det gör han nog på sitt vis. Jag agerar mer direkt och han är avvaktande, Obestämd .men du ser hur det är.

Hawknestgrove
0

Skaffa en snabbterommeter, de är bra att ha till folk med. Du kan ju vira in den i gladpack innan du sätter den i rumpan på kissen, sen har du ju tempen klar på 30 sek. Alternativt ha en som du bara har till djur. De är inte så dyra. Köpte mina på rusta har jag för mig 40 kr….Vi har en för folk och en för fäSkrattande

Ankie
0

Ja du jag tycker att det är konstigt. Han är precis som vanligt annars nu, han äter, dricker, bajsar, leker och kissar som vanligt. Har varit ute med han idag igen å det syns inte på han att han ska vara sjuk på nåt vis. Det syns i hans ögon i vissa lägen, inte hela tiden men man ser när han har sovit då kommer det fram en del. Det verkar som det sitter i ögonen bara. Men det har inte blivit värre ivarjefall.

Ska jag hålla huvet kallt å se om det går över?

Ankie
0

puttar

Hawknestgrove
0

Ja är allt normalt för övrigt, så tycker inte jag att du ska oroa dig.

Ankie
0

Vi har nu fått en tid hos vet imorgon. Lika bra å åka in å få det undersökt man vet ju aldrig vad det kan vara. Han är fortfarande lika pigg men ser lika ut på ögonen. Annars kommer jag å fundera på vad det kan vara å gå å oroa mig om jag inte gör det

Hawknestgrove
0

JA skönt också att för en liten slant slippa oroa sig…..

mymlanbus
1

Håller tummarna för att det går bra med killen

emjon
0

Vad bra Ankie att du tar Simon till vetten för det är bästa sättet att få hjälp med vad som är fel. Blodprov är aldrig fel för där får man svar på mycket.

Hoppas det går bra med kissen hos vetten.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Ankie
0

han sa att han trodde att det kunde vara en virusinfektion, han fick en b-vitamin spruta,lite höjd temp men han trodde att han skulle bli bra på en vecka. Vi skulle även avmaska han.

Hawknestgrove
0

Lille vännen. Då blir det nog bra! HAn går ute ibland va?

Ankie
0

#26 näe det gör han inte, i sele med oss. Jag har inte sett mask på nån katt. Som jag fattat så ska man ju inte maska av om man inte sett nån mask. Rödis är den enda som är utekatt å han har jag heller inte sett nå på, men han kan ju ha ändå för hans bajs ser jag ju inte….Obestämd

Men jag tycker hans ögon ser rinniga ut… Men vet sa ju att det inte var nån inflammation och att han såg bra ut ögonen.

Hawknestgrove
0

ja ,men nån gång så kan man ju maska av i alla fall.