Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 4228 ggr
Ninni123
0

Billie ska föda snart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har själv följt Majken och Tikila och tänkte därför dela med mig av några bilder på tama hittekatten Billie som jag är stödhem till. Hon kom till oss för 14 dagar sedan idag. Först var jag inte helt säker om hon skulle ha smått även fast jag trodde mig känna fosterrörelser dagen efter hon kom. Hon hade nämligen mycket mask och efter avmaskning minskade magen. Nu är det ingen tvekan för det går både känna och se rörelser.

chigak
0

Så spännande med en till kisse som går i väntans tider.

tuska
0

Det där blir måååånga bebisarSkrattande

maggan47
0

jättespännande, få se om hon också håller oss i spänd förväntan, eller vill ge oss en chans att se bebisarFlört

Maggan47

Puma77
0

Oj oj oj vilken bebismageFlört

//Pia

Ninni123
0

Billie jamar ofta och vill att vi ska komma in till henne så hon får gosa.

Hon har fått 2 ungar i höstas så jag hoppas hon vet vad hon ska göra när tiden kommer. Hon visar inga tecken till att vilja bädda än.

anebit
0

Uj, uj,  en sån liten tjockis!   Flört   Skrattande

3 spännande  födelsetrådar att följa  Tungan ute

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ninni123
0

Billie är tung men om hon först hoppar till stolen kommer hon upp till fönstret och kan speja på fåglarna.

missempty
0

Åh, vad roligt, en till som ska klämma ut några ungar! Skrattande Vill du berätta lite mer om vad du har sett för olika tecken, bara för skojs skull liksom, och för att jag ska lära mig lite mer om hur olika katter beter sig? Tungan ute

Ninni123
0

#8 Det är första gången jag har en katt som ska ha ungar. Jag tror de kommer snart eftersom det var 14 dagar sedan jag kände fosterrörelser. Man kanske kunde känna dem innan men det var dagen efter hon kom hit. Jag har inte sett några tecken alls förutom att hela magen går i vågor och hon är väldigt gosig och jamar efter oss. Hon har inte ens tittat in i bolådorna jag gjort i ordning. Ibland när ungarna sparkar hårt hoppar hon till och jamar.

tuska
0

Hon har säkert kollat bolådan utan att du märkt det. eller hon kanske har valt en annan platsObestämd

Visst piskar hon i svansen oxå när det gör ont i stora magen av sparkande ungar ??

Hon får nog bebisarna nästa vecka, man känner tydligt rörelser i magen redan 3 veckor innan bebisarna tittar ut.

Ninni123
0

Du har nog rätt i att hon kollat in bolådan men hon kommer från under en bokhylla när jag öppnar dörren. Hennes svans rör sig ofta. Hon mådde inte bra tidigare i veckan och kräkte eller bajsade ut högar med mask. Jätteläskigt! Nu mår hon bra igen.

Jenna-Gun
0

Nej men så vacker kissemamma.

Spännande se vad det blir.

Då får jag bokmärkadenna tråd oxå :)

mymlanbus
0

Oj så många mammor som ska få barn. Så söt hon är mamma-katt :)

essut50
0

Lycka till, tänk vad många som ska ha ungar nu..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Fagddu
0

Vilken tjockis-bebismage! :)

Spännande och det verkar ju som att hon är nära. :)

DesireEsmeralda
0

Vilken fin mamma! Kyss

Och som alla andra säger, riktigt spännande med dessa bebistrådar…Glad

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

monsi
0

Å nej inte en bebistråd till!!

Nu måste man ju bevaka en tråd till!!!

Kommer snart sitta enbart framör datorn o följa underbara bebis trådar hi hi!!

De är ju så underbara de små liven man vill ju bara se mer o mer av dem.Glad

Det märks att det är vår!

Hon är jätte fin den lilla damen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

maggan47
0

i spänd väntanGlad

Maggan47

Ninni123
0

Billie ligger i bolådan och verkar krysta. Jag går in till henne igen. Hör av mig senare.

tuska
0

Se där  en kull på gång

chigak
0

Oj så spännande. Håller tummara för att allt går bra och ser fram emot bilder.

Crisse-13
0

Oj så spännande, jag hoppas det går bra för Billie

Ninni123
0

En liten svart med vita ben var den första. Jag ska prova att ta en bild. Billie tycker om att vi sitter vid bolådan och håller henne sällskap. Hon verkar veta vad hon ska göra, har ju varit med förr.

monsi
0

Oj! så skoj! Undrar hur många det blir?

Josefa
0

Ååh, jag vill också vara med!!

Ninni123
0

Nr 1 verkar torr vara mer randig med vita ben. Nr 2 kom för 10 min sedan. Liknar sin mamma i ansiktet men mer svart på kroppen. Gud vad de är söta. Mina döttrar 12 och 14 år sitter som klistrade framför bolådan.

Ninni123
0

Tog en bild. Man ser inte så mycket men jag ville inte störa mer.

chigak
0

men lille goding så söta!Kyss Är det fler på väg?

missempty
0

GUUUD vad härligt, jag vill också uppleva det där! Skrattande

anebit
0

Åh, såna sötnosar!

Spännnade att se om hon får fler.

Crisse-13
0

Oj vilka söta små pluttar. Jag får försöka förklara för Zassa att hon får skynda på nu så jag slipper vänta för jag vill oxå ha bebbar nu.

Grattis till dom små.

kattiz
0

hur går det? blev det fler än 2st?

mymlanbus
0

Vilken liten sötnos :) lik mamma?

Ninni123
0

Det var 1½ timme sedan nr 2 föddes. Hon verkar inte vara färdig. Andas snabbt och ibland drar magen ihop sig. Blir lite orolig, kan det bli längre mellan utan att det är något fel?

ossilian
0

Förlossning nu?! Vad roligt! Det är verkligen speciellt att vara med under en kattförlossning.

Billie är så lik min katt Munchi som kom till mig som 6-veckors i höstas (efter att ha vandrat runt bland välmenande med okunniga tonårstjejer).

ossilian
0

#34 Det är helt normalt att kattmamman tar pauser i födandet, ibland så länge som ett dygn. Men riktiga krystvärkar bör inte pågå längre än 2-3 timmar.

Ninni123
0

Nu kom nr 3. Oj,oj vi blev lite oroliga.

#36 Je de liknar varandra lite.

ossilian
0

Vad skönt! Man kan bli stressad för mindre :-) Hon ser rätt stor ut, så det kommer nog ut fler.

Ninni123
0

Du har rätt. Nu kom nr 4. Har inte sett den än men hör hur hon slickar.

Ninni123
0

Snabbt efter kom nr5.

kattiz
0

hur går det med de 5 små kattungarna,lever de allihop?

maggan47
0

grattis till dom 5, blir det fler, eller har mammakatt fött färdigt nu Maggan47

Ninni123
0

Det blev 6 st, alla lever. Nu är Billie och vi också trötta. God natt.

monsi
0

Grattis!!!

Glad

O såg en liten grå får sätta på skugglappar när det gäller den, är väldigt svag för de grå (blå)Flört

tuska
0

Grattis till en stor bebiskull,  det tycktes gå jättesminigt.

mymlanbus
0

Så många bebisar det blev. Vilken duktig mamma :)

Ninni123
0

Det gick bra men nr 5 kom inte ut helt och hållet först. Hon var vänd bort från oss så vi såg inte. Hon slickade på den och huvudet rörde sig men hon fortsatte att krysta. Efter ett tag kände jag efter och märkte att den delvis var kvar inne. Hjälpte försiktigt till och tog bort de andra ungarna tills hon tagit hand om nr 5 och ätit upp moderkakan. Hon var väldigt trött då. Nr 6 kom ut av sig själv men hon tvättade den knappt så igen tog vi de andra ungarna och la dem tillsammans i en mjuk filt tills hon fixat med nr 6. Hon var så trött och det var så många som kom tätt på slutet att hon slickade "fel" unge annars.

tuska
0

Ibland får man hjälpa till lite, speciellt om mamma katt är trött och slut efter att fått så många bebisar. 

Själv hjälper jag till vid varje unge.. Mamma katt tvättar dem.

Jag navlar av dem kollar gommen och kollar kön och väger.

Här är ett riktigt BB må ni tro Skrattande

Josefa
0

Duktig tös.

Jättegrattis

Naquita
0

åh grattis:D Visar Tikila den här tråden och förklarar att det är såhääär hon ska göra IDAG, fast jag nöjer mig med 4 bebbar;)

Ninni123
0

Jag var så trött i natt att jag inte orkade annat än att kolla att alla var pigga. Är nu på jobbet. Tänkte väga dem och kolla kön när jag kommer hem idag. Mest för att se om alla växer som de ska och för att barnen kan börja hitta på namn till dem.

I morse var Billie och åt och ungarna låg och sov i en söt liten hög. Jag tog en bild som jag laddar upp när jag kommer hem.

missempty
0

Ett stort grattis till er som blivit "föräldrar"! Jag längtar sååå efter att Majken ska klämma ut några hon med… men jag börjar tvivla på att hon verkligen är dräktig haha, för det händer ju inget!

essut50
0

Grattis Billie.Tänk att få 6 ungar det var bra gjort.

Vilka underbara bebisar plus mamman förståss.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

SaraC
0

Grattis! Vilka underbara ungar och vad duktig Billie var!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kattiz
0

oj! 6st det va bra jobbat Billie..bra att hon äter,men se till så bäbisarna snuttar som de ska oxå.

GRATTIS!!

Puma77
0

Åh grattis till den stora barnaskaran. Så kul men onlinefödsel;)

//Pia

solweig
0

grattis till alla bebisar.

Jenna-Gun
0

Grattis Bille-mamma till dina 6 bebbar.

ossilian
0

Grattis till fina kullen! Billie verkade klara det galant ju. Bra att du hjälpte till lite med femman, det är väldigt uttröttande för kattmamman att föda så pass många så fort.

Ser framemot fler bilder vart det lider!

Ninni123
0

Vägde dem i em. de vägde mellan 70-110 gr. Den siste vägde 70gr. Jag har nu suttit och kikat noga vilka som äter och kan inte se att den lille tar spenen. Den bara bökar och letar. Tycker att han är lite torr. Tror ni jag behöver mata honom extra? Tänkte ringa vet och fråga.

tuska
0

Du måste nog stödmata den lille 70 g är lite

tuska
0

Ett tips som jag inte själv har provat är att ha lite druvsocker på spenen även några gryn i munnen.  

Man kan också stödmata den störste och låte den svage få den tutten. 

Se till att den lille inte blir bortsparkad av de större bebisarna

Ninni123
0

Nu har jag kollat igen. Den har hittat en spene. Kan jag vänta till i morgon och då väga igen och stödmata om den gått ner?

tuska
0

Det bästa är om ungen fungerar vid spenen, håll bara koll att den inte blir bortsparkad av de större

martdat
0

Här har det hänt grejer! Grattulerar, kul att allt gick bra.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

anebit
0

Underbart att det gått så bra!  Duktig mamma!

6 bebisar, det var inte lite det.  GRATTIS!

Caitlin
0

Grattis! Glad

Tänk att det var 6 kattungar i den magen som vi ett tag misstänkte var full med mask och inte kattungar!

Vilken insats du gjort/gör för dessa 7 katter! Glad

trollbindare
0

Får torka bort tårar som bara rinner av att se de gulliga och den vackra modern. Bra jobbat alla :) 

Wow. Skulle vilja kunna ta hand om en liten kise, men får inte plats här på rummet på korridoren.. :( om en bara bodde på Landet. Rynkar på näsan

ossilian
0

Hur går det med den lille? Har den ökat något?

Kolla ordentligt i gomen på den så den inte är kluven. Har du gjort det förr kanske? Lägg kattungen i handflatan och stötta huvudet så att den inte kan krumbukta ur greppet. Få försiktigt upp munnen och kika på gomen. En normal gom har liksom som ränder som går vågrätt i gomtaket, om den har spalt så bryts ränderna och det bildas som ett V.

Den här första mjölken är superviktig för småttingarna och är tusenfalt ggr bättre än den bästa ersättningen. Jag är inte ett fan av att stödmata. Bättre att försöka ge ungen lite egen space när den ska dia, kupa händerna över den så den inte blir bortknuffad.

Ninni123
0

Nu har jag vägt den lilla. Hon har gått upp lite och jag kommer att väga den igen i em. Billie är vaksam och reagerar på alla ljud och då springer hon från ungarna till dörren och står där med tjock svans. Då tappart alla sin spene och jag oroar mig att den lilla blir utan. Men går hon upp har hon ju fått mat.

Jag får tacka för all stöttning. När det är 1a gången man vill hjälpa är det svårt ibland att veta vad som är bäst. Måste iväg till jobbet nu. Provar att fota vid vägningen i em

chrisse-77
0

Grattis till bebbarna! 

Så kul med alla kattbebisar som föds nu. Jag kommer att bli helt sjuk på alla dessa små knyten. :)  Hoppas att allt går bra för dem allihop.

Fagddu
0

Ooooh, vad fina bebbar. Får ha skygglappar på så jag inte åker och kidnappar dem.

Sex ungar är mycket att hålla ordning på. Tur att Billie har er som kan hjälpa till så det inte blir fel. :)

Kan inte bidra med råd, det får andra göra som kan detta. Ja bidrar bara med beundran för de små vackra liven :)

ossilian
0

Toppen att den lille har gått upp!!

Duktig mamma som morrar åt lila elefanter :-)) Härligt med kattor som har kvar sina instinkter att skydda de små.

Ninni123
0

Nu är andra vägningen av klarad. Billie kommer och kollar direkt vid minsta pip på vågen. Alla har gått upp mellan 15 och 20 gr. Vet ej vad som är normalt på ett dygn. Den minsta gick upp 20 gr!

Tycker det är svårt att se könet men den gråvita är säkert en tjej och en av de svartvita en kille. De andra vågar jag inte gissa, skulle jag det, är de alla tjejer. Hade 3 moderlösa kattungar i höstas och Alice utvecklade efterhand pungkulor och blev en Nisse. Så jag är nog urdålig på detta.

Ninni123
0

Hittar man ingen ledig spene kan man ta igen sig på något ställe där ingen sparkar på en.

tuska
0

Jättebra viktuppgång, över 10 mg önskvärt.  Den lille tycks fixa det

Josefa
0

Ha, här fläktar det varmt.

Fagddu
0

Vad söta de är! Såna puttingar. Fotot i #75 är underbart! :)

karins
0

Så fin hon är med sina småttingarKyss

Caitlin
0

Vilka fina bilder!

Tänk att det var nära att dessa 6 kattungar föddes utomhus, och då hade inte Billie fått någon hjälp med den 5 ungen. Då hade det kunnat gå illa!

Billie födde 2 kattungar i höstas som fortfarande går kvar ute. De är halvskygga. Det visar hur fort det går för katter att bli förvildade.

Ska lägga in foton på Billies ungar som föddes i höstas.

De är ca 6 månader idag.

Caitlin
0

Billies 2 fjolårsungar (2 honor).

Caitlin
0

Bild 2

Caitlin
0

Bild 3 (Billies 2 fjolårsungar)

missempty
0

Åh, vilka underbart söta fjolårsungar!!! Så vackra! Hoppas att de också kan få komma in…

gulliver
0

Dessa båda fjolårsungar måste du ta in snarast Caitlin så att de inte blir dräktiga.

Caitlin
0

Jag håller med om att dessa 2 katter bör tas in men det är inte så lätt gjort, när det inte finns stödhem som vill ta in halvskygga katter.

På samma ställe som dessa 2 katter håller till finns det även 2 tama katter som behöver tas in och placeras i stödhem.

Tyvärr räcker inte tiden eller orken till att hjälpa alla katter som behöver hjälp.

Dessa katter finns inte i Malmö och det är tillräckligt svårt att hinna med nya ärenden som kommer in i Malmöregionen.

Det behövs fler aktiva som kan hjälpa de hemlösa katterna!

karins
0

Tur att Billie är inne nu i allafall. Får väl hoppas att det dyker upp ett stödhem till fjolårsungarna.

Ninni123
0

Alla ungarna växer så det knakar. De som var minst har dubblat sin vikt.

Jag har en liten fråga. En av ungarna flåsar eller väser några andetag och andas sedan normalt igen. Det lårer lite som hon fräser och de andra blir då oroliga. Detta är inget som de andra gör och jag undrar om det är något att oroa sig för. Har gjort det igår och idag. Någon som vet?

tuska
0

Jag tror att din kattunge fräser, de gör de faktiskt innan ögonen öppnas det ser lite lustigt ut men är inte alls ovanligt.

Kan det vara så tror du ??

Om den skulle fått fostervatten i sej så andas den tungt hela tiden.

Ninni123
0

Det är möjligt att den fräser men gör det då på flera andetag efter varandra. Det låter högt. Den mår bra i övrigt och går upp i vikt.

Caitlin
0

Du kanske kan ringa till Djursjukhuset och höra med dem vad de tror om detta?

Josefa
0

Den fräser säkert. Speciellt små vildfödda kattungar brukar låta så  den första tiden jag plockat in dem, innan de vänjer sig vid de nya dofterna. Du luktar helt enkelt inte mamma.  Det låter liksom fräs,fräs fräs. Jag var livrädd första gången jag såg det. Trodde de satt någon i halsen. Ser lite kul ut. Blinda men är redan beredda på att försöka skrämma bort "fiender".

Ninni123
0

Nu har fler börjat men bara ett eller 2 fräs i rad. Härmar de varann?En kattunge har ett öppet öga och ena annan ½.

Caitlin, jag tänkte avvakta men om du vill ringer jag djursjukhuset och frågar

De går alla upp i vikt och har nästan alla dubblat sin födelsevikt.

Sidentass
0

Översänder massor med gratulationer till dej o duktiga Mamma-Katt! Är så sugen på att ta mej an en dräktig hona som behöver komma in i värmen…men har ju ganska så fullt;_)

Caitlin
0

Ninni

Glömde tyvärr ta med mig babycatmaten när vi hämtade fällan i lö kväll. Vi hade så bråttom! Tog med mig en påse dynor (som du kanske märkte), de kan komma till användning i området där din stödhemskatt kommer ifrån. Jag kommer ta med mig mat nästa gång vi är i krokarna. Hur har det gått med infångning av katten? Gick det bra att använda min fälla?

Mvh

Ninni123
0

Du kan gärna ta fler dynor. Det var så många att jag inte märkte att du tog några. Fällan fungerar bra. Den gick bra att frakta på cykeln. Tyvärr har jag bara fångat en skata.

Endel av Billies småttingar har nu öppnat ögonen. Ska försöka fota lite under helgen så ni får se. De är så söta att man får tårar i ögonen.

Billie hade ett litet område på ryggen där pälsen var kort (stubb) och en sårskorpa på huden. Håret växer ut igen men huden är lite röd och ojämn under. Kvinan som matade henne trodde att någon bränt henne med en cigarett. Det ser inte farligt ut men jag tror att vi ska visa det om det finns kvar när hon ska steriliseras.

Ninni123
0

Här kommer några bilder på busungarna. De har redan olika personligheter. Ett par skriker som man håller på att klämma ihjäl dem när man vill gosa lite. Ett par andra sitter stilla och verkar tycka att det är skönt. De har slutat fräsa åt oss och jag tycker att jag kan höra någon spinna när mamman är inne hos dem. Det var svårt att fota dem eftersom Billie blir mycket orolig när de börjar pipa och vill att man lägger tillbaka dem. De rör sig nu mycket och det är svårt att få skarpa foton.

Ninni123
0

Nenna är den som säkert är en tjej. Störst och piper högst.

Ninni123
0

Pyret är minst men går bra upp i vikt. Vägde bara 70 gr när han föddes. Hon är hur snäll som helst att gosa med och är bra på att få tag på en bra spene och släpper inte om någon försöker ta den.

Ninni123
0

Holme är den enda säkra hanen. Det blev lite fel med han och hon vid #99. Det ska vara hon.

Ninni123
0

Vackra Saga

Ninni123
0

Klara piper inte.

Ninni123
0

Vem har jag glömt. Jo hon som liknar mamma mest Bella.

Ninni123
0

Oj vad vi blev trötta efter all fotografering.

Sidentass
0

Åhhhh vilka underbara bilder!!! Sötare äen socker varenda en…inte konstigt med så vacker mamma!

Önskar så jag kunde få sambon att gå med på att ta hand om en dräktig katt som behöver in i värmen..det är så fantastiskt att gå o vänta kattförlossning och vara med o hålla tass, det vet jag sen den tiden då jag hade kullar!

Önskar er allt lycka till med kattfamiljen, tiden går fort..snart blir det kattrace i hela huset;-)

monsi
0

ÅÅÅ så söta!

Lilla Nenna riskerar att bli katt nappadOskyldig

Så lik min gamle Sir Väs.Gråter

Söta allihopa men är väldigt svag för de blå.

Drägglar efter fler bilder.

Men inga på Lilla Nenna då blir hon katt nappad ha ha!

Caitlin
0

Fantastiskt fina foton du tagit av mamma Billie med sina ungar! Glad

Ninni123
0

Jag har tagit lite nya bilder på Billie och bebbarna. De är nu drygt 4 veckor och börjar nu äta kattungemat och har idag gått på lådan för första gången.

Ninni123
0

En bild till på alla.

Ninni123
0

Nenna

Ninni123
0

Holme

Ninni123
0

Bella

Ninni123
0

Klara

Ninni123
0

Saga

Ninni123
0

Och sist minstingen Pyret som bara vägde 70 gram när hon föddes.

Jag är bara säker på könet på Nenna och Holme. De andra får vid behov byta namn.

Det blev många bilder men det blir det med många bebbar.

Caitlin
0

Sötare än socker!

monsi
0

De är jätte fina som de har växt.

Såg de ligger bekvämt hi hi!

Pyrets blick åååå

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.