Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2112 ggr
Kurran
0

Ritualslakt utan bedövning

Jag hörde på nyheterna i dag att det är på väg att bli tillåtet med ritualslakt inom EU utan att bedöva slaktdjuret först.

Vad tycker ni andra här på siten? Själv tror jag inte på några gudar alls men det står ju var och fritt att göra det men för mig är det en självklarhet att väljer man att tro på någon gud med de läror om det ena eller andra som följer med, får man absolut inte med en troslära som ursäkt medverka till att någon levande varelse ska lida och detta ska gälla även djur.

Men som sagt, vad tycker ni? Kan ni tänka er att rösta på någon som säger ja till ritualslakt utan bedövning?

emjon
0

Aldrig i livet och jag tycker det är helt fel. Jag kan inte tolerera någon form av djurplågeri inom vilken relion det än är. Försöker protestera så mycket jag kan men det är inte lätt att vara i underläge..

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

huskatt08
0

Helt oacceptabelt!!!!!!

Finns ju de slakteri i Sverige som bedövar innan denna ritual men tyvärr inte så utbrett ännu som man skulle önska.

Ja..vad säger man EU är EU…man kan tyvärr inte bara plocka det som är positivt med EU utan får allt i ett paket vilket innebär försämringar för Sverige vad det gäller detta samt annat oxå, tyvärr.

gulliver
0

Grrrr, är så arg att jag inte kan uttrycka mig Skrikandes.

Håller med övriga som uttalat sig. Djurskyddsorganisationerna vad säger och gör de?

Kurran
0

SvD:s hemsida kan man gå in och via mail ställa frågor till kandidaterna i EU-valet om vad man vill. Man får skrolla ner en bit. Man kan också skicka mail till eu-fragan@svd.se

Jag har skrivit så här:

Hej!

Jag skulle vilja veta hur de olika kandidaterna till EU-parlamentet ställer sig beträffande ritualslakt utan bedövning av djuret. Det är ju på EU-agendan att tillåta denna hemska avlivningsmetod. Var anser dessa kandidater att gränsen går när det gäller att tillåta djurplågeri med religion och tradition som ursäkt? Kan man i konsekvensens namn tänka sig månggifte, sharialagar för dem som så vill ha det i våra domstolar, ingen skolgång för flickor i de familjer som inte tycker att flickor behöver gå i skolan? Eller är det endast djuren som saknar egen röst som ska behöva lida i onödan på med hänvisning till religion och tradition?

Hälsningar

Hawknestgrove
0

puttar upp denna viktiga fråga.  vi ska inte sänka ribban, snarare höja

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Jag blir så förbannad! Skrikandes

Kurran
0

Nu har jag fått in vad jag tycker om ritualslakt som blog i DN. Det fungerade tyvärr inte på SvD. Man kan också gå in och kommentera på radions hemsida.

Debattia
0

Aldrig i livet. Ska gå in och diskutera med dem en annan kväll.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!