Njursjuka katter,varför drabbas vissa?
Min hittekatt Ville är 15år och har dåliga njurar,äter Hills K/D foder,Ville går nu på seniorhälsokoll i Strömsholm en ggr om året,jag undrar varför vissa katter drabbas mer än andra.Katten Göran blev 17år, åxå dåliga njurar han blev plötsligt jätte dålig och fick som epanfall vi tog honom till Strömsholm djursjukhus,njurvärdena var så höga att det inte gick att mäta, har då precis varit med honom till vet i Falun för en senior koll och då såg värdena bra ut.Mina katter har ätit RoyalCanin,Hills och Mjau torrfoder o konserver.Kan det vara något i omgivningen som har varit bidragande orsak då två katter plötsligt blir sjuka?
Mvh//DianaK
Njurproblem i form av njursvikt är det vanligaste problemet för äldre katter. Njurarnas funktion avtar gradvis med ökad ålder. Anlag, infektioner, nedsatt allmänstillstånd och kost kan spela in - men försämrad njufunktion hör annars till kattens åldrande. Det finns idag utmärkt foder som Hills k/d som gör att katten kan må bra i flera år trots njursvikten. Man kan även ge seniorfoder när katten börjar bli 8 - 9 år. Seniorfodren är skonsammare just mot njurarna och förbygger på så sätt denna typ av njurproblem. Men när katten väl fått njursvikt då ska den äta speciellt dietfoder precis som din katt får nu.
Njursvikt kan ibland komma mera akut eller i andra fall mer smygande. Om en äldre katt får en akut njursvikt är det inte alltid behandlingen hjälper. Annars brukar veterinären behandla med en längre antibiotikabehandling plus dietfoder.
Om man har en njursjuk katt är det bra att göra veterinärkontroller en gång i halvåret samt naturligtvis om kattent allmänstillstånd börjar förändras. Du ska vara stenhård med dietfodret och inte ge annat foder bredvid. Däremot är det bra med extra b.vitamin och då är Jästex tabletter toppenbra då katterna i regel älskar dem. De kan då användas som godis. 2 tabletter per dag brukar vara lagom. Du köper Jästex på Apoteket.
Fråga gärna mera för jag har själv efarenhet av njursjuk katt och lärde mig då ganska mycket av vår veterinär.
För att svara på din fråga varför båda dina katter drabbats av njursvikt, det har med all sannolikhet att göra med deras höga ålder. 15 och 17 ålder är en relativt hög ålder på katt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ville har åxå fruktansvärt dålig andedräkt,vet har tagit bort tandsten på honom förut,men nu kunde han inte sövas pggr av njurarna,han äter Hills K/D torrfoder.Vågar/kan man ge honom plack off?
Orolig Matte.
PlaqueOff Animals heter det,skrev fel i mitt förra inlägg.
/DianaK

Du ska våga ge PlaqueOff till honom då det enbart innehåller naturliga medel och inget som kan förvärra en sjukdom. Till och med katter med diabetes kan äta detta då det inte innehåller socker.
Så mitt råd är att börja med medlet, men tänk på att det tar ca 3-8 veckor innan du börjar se resultat av behandlingen.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jättefina katter du har DianaK!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej något så enkelt som vatten och åter igen vatten.många katter dricker alldeles för lite och det är jätteviktigt då problem md njurarna är en direkt följd om katten inte får i sig vätska.
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
#8 Ja och en njursjuk katt dricker mera då det är ett sätt för dem att rena njurarna.
//Lena
Har hört att veterinären kan ge njursjuka katter anabola steroider, är det nått man ska ge till katten, det låter farligt. Finns det njurtransplantation för katter.
Mvh//Diana
#11 Det är mer än vad jag vet. Dock är anabola steroider bra för olika sorts sjukdomstillstånd om det används på rätt sätt. Därför är det inte otroligt att det kan finnas användingsområden även inom veterinärmedicinen. Njurtranplantationer används inte på djur, i alla fall inte i Sverige. Det anses vara ett för stort ingrepp med för lång konvalsentid. Det går att ge en sorts dialysbehandling i slutstadiet - men veterinärer brukar inte rekomendera detta. Behandlingen går ut på att vätksa tillförs genom dropp som renar njurarna. Det är alltid den där gränsdragningen vad som är humanast ur kattens synvinkel.
//Lena
När min gamla katt var njursjuk, sa veterinären att jag skulle ge katten B-vitamin, dock inte Jästex, eftersom de innehåller även vissa mineraler som är inte bra för en njursjuk katt. Hon fick också äta Hills K/D i förebyggande syfte flera år innan hon blev sjuk.
Det finns en artikel på Cornish Rex iFokus om njursjukdomar
#13 Det var en nyhet för mig att Jästex inte är så bra för njursjuka katter. Då gjorde jag fel för det var vad jag gav våran Lill-Pelle.
Vilken typ av b-vitamin var det som du gav? Köpte du den på apoteket eller var det en speciell sort för djur som veterinären skrev ut? Man lär sig alltid något nytt. Ser när jag detaljstuderar Jästexförpackningen att det innehåller proteiner och mineralsalter.
//Lena

Jag köper Öljästtabletter från Friggs. De ska vara bra. Går att köpa på Coop, säkert ica maxi oxå. De är tom billigare än jästex.
#16 Då ska jag titta efter dessa nästa gång jag kommer till Coop! Tack för tipset!
#14 Vad bra att ni skrivit en artikel om njurproblem inne på Cornish Rex! :) Ska titta där sedan!
//Lena