*Låst*Mimmi söker hem.
Mimmi som är en av Öresundskatterna söker ett permanent hem. När hon togs in så mådde hon inte särskilt bra då det visade sig att hon hade Forl men efter 2 operationer så är hon på bättringsvägen. Mimmi har fått hjälp av Annebeate och Praxis som gör allt dom kan för lilla Mimmi, Praxis är stödhem för Mimmi och har jobbat väldigt bra med henne så att hon nu har intagit soffan som sin liggplats och det gör inget att Praxis sitter där samtidigt och det går även att klappa henne.
Mimmi som är född i augusti 2007 har ett långt liv framför sig som vi alla önskar att hon skall få tillbringa bland omtänksamma människor med mycket kärlek att skänka lilla tjejen.
Det finns en insamling för att täcka Mimmis veterinärkostnader och det sätts in på ett konto hos
Haga Veterinär AB PG 352414-7 märk talongen Mimmis Kompisar.
Vi ser fram emot berättelserna om Mimmi från Praxis och Annebeate om vilka framsteg hon gör.
Det finns en tidigare tråd om Mimmi *Låst*Akut! Vem kan ta Mimmi?
Bilden är tagen av Praxis och hon kommer säkert att sätta in fler bilder på MImmi.
Putt för lilla Mimi!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hoppas att någon kärleksfull person fastnar för lilla Mimmi och vill ge henne ett permanent hem för resten av hennes liv.
Mimmi är bara så söt med tungspetsen ute en riktig liten pralin.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

åhhhhh..vilken liten sötnos!
Puttar upp för en liten skönhetsfröken som är värd ett kärleksfullt hem, som dock inte är lika fullt på katter som vårt!
Ja jag hoppas verkligen någon erbjuder sig att ta hand om denna i mina ögon speciella katt men helst av allt hoppas jag på att Praxis skall stanna i Sverige och att Mimmi får ett permanent hem där.
JA putt för vackra Mimmi!

Puttar också för ett permanent hem till DimDim
Hoppas också att Mimmi får stanna iallafall så länge som möjligt. Mimmi har ju gjort så stora framsteg och det är ju Praxis förtjänst
Nu är skulden på Haga betald. Jag fick ett PM från en medlem att hon satte in 1000:- igår på kontot. Dom pengar som har gått in dom sista dagarna och jag inte har fått besked om kommer att stå kvar till Mimmi. Skulle jag hitta ett hem till henne så vill jag att hon skall på kontroll innan hon flyttar och sen behöver hon vaccineras oxå så det får resterande pengar gå till.
Putt för gulle-Mimmi :)
Putt för söta Mimmi……

Puttar för att Mimmi får stanna hos Praxis
Där finns en liten chans att Mimmi kan få ett hem i Kalmar. Jag har ett par grannar som flyttade dit som ringde idag och jag berättade om Mimmi så dom skall höra av sig. Där är ett problem och dom har inte bil så om dom tar Mimmi så får jag ta tåget med henne.
Åh bara det? Då finns ju vår lilla reskassa, som kan hjälpa till!

#13 Abslolut - hjälp till en tågbiljett för transport av en hemlös katt är precis vad Daisys reskassa skall vara till för
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Men då kanske det blir ett lyckligt liv för Mimmi till slut.
Sånt gillar jag.
Är det bra folk? Crisse
Ja dom är bra. Dom bodde i min trappa och hade 2 katter. När dom skulle åka bort någon helg så passade jag deras katter och det blev nästan varje månad för dom hade sina föräldrar i Jönköping. Dom skulle fundera på det och fråga runt lite bland arbetskamrater. Men man får ändå fortsätta att leta om inte det skulle bli något i Kalmar.

Puttar för att Mimmi får stanna hos Praxis
Puttar för hem till Mimmi

Lilla Mimmi/ DimDim hoppas att hon får ett bra hem.
Hon har ju vunnit mångas hjärtan här, med all rätt. =)
Hur är det med lilla gumman, mår hon bra?
Vilken dag! Mimmi försvunnen!
Vid 09.30 tiden ringer min dotter Praxis och berättar att Mimmi är försvunnen. Hon har letat i lägenheten i flera timmar och inte ett spår av henne. Inga fönster har varit öppna, inte heller någon balkongdörr. Praxis har endast kastat sopor och då var redan Mimmi försvunnen och någon katt fanns inte då vid dörren. Praxis hade sett Mimmi vid 4-tiden i natt när hon skulle besöka toaletten och då var Mimmi som vanligt i soffan. Jag och min man kör in till Lund vid 10.30-tiden fullastade med verktyg och ficklampa. Självfallet finns hon i lägenheten och hon skall snart vara återfunnen, det var vi båda ense om. Efter ett par timmars letande är Mimmi fortfarande försvunnen. Då hade allt genomletats i lägenheten, varenda liten påse kontrollerats, badkaret borttaget, möbler kontrollerade så att inga håligheter fanns där hon kunde ha gömt sig, allt under diskbänken borttaget inklusive bräder. M a o allt genomletat och inga spår av Mimmi. Lägenheten också kollad så att det inte fanns något utrymme där hon skulle ha kunnat ta sig vidare från lägenheten. Till slut var vi eniga om att hur otroligt det än var fanns tydligen inte Mimmi längre kvar i lägenheten. Jag blickade över den vackra innergården. Hade hon trots allt kunnat slinka ut när Praxis kastade sopor men detta hade ju inte kunnat ske enligt Praxis. Jag genomletade gården, frågade grannar, letade i trapphuset och cykelgaraget utan resultat. Ingen Mimmi. Återkom till lägenheten och vi alla kände oss helt tomma och förundrade. Vad är det som skett? Hur kan hon bara försvinna? Vi samlade oss för att återvända till Malmö självfallet mycket nerstämda men först skulle vi sätta upp lappar om hennes försvinnande. Plötsligt går min man fram till den nedersta kökslådan och drar ut den helt och ut far en förskräckt Mimmi som lyckats pressa sig in i en något öppen låda och inte bara det sedan tagit sig vidare och pressat sig in i ett utrymme innanför lådan. Glädjen var total och maken en hjälte.
Glada i hågen återvände vi till Malmö.
Senaste rapporten om Mimmi kom för några minuter sedan. Hon ligger just nu under TV:n i Praxis lägenhet och tydligen helt obekymrad över vad som skett under dagen. Mimmi, inte fler ggr, det mäktar vi inte med i vart fall inte just nu.

Dessa katter, dessa katter dom kan dom!

Lilla Mimi jag fick ju hjärtat i halsgropen när jag läste "Mimi försvunnen" Neeeeej inte det!
Glädje ju längre ned jag läste.
Vilken hemsk mardröm det måste ha varit?
Din man är en riktig hjälte!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Annebeate
Du skrämde mig halvt från vettet när jag såg rubriken. Jag vet hur jag hade reagerat om en katt hade försvunnit härifrån så jag kan tänka mig hur ni kände det. Det var ju skönt att hon kom tillrätta annars hade jag inte kunnat sova inatt.
Jösses vilken dramatik.
Men vilken tur att hon dök upp tillslut!!!
men du ser va….
de kan krypa in överallt och de är ju så nyfikna 

Ojdå, precis sådär gjorde min ena katt dagen efter jag fått henne.
Fast hon hade hittat ett hål under ett köksskåp och kröp in och kom inte ut igen. Vaktmästaren fick komma och öppna upp skåpet. Ofattbart hur liten en kattunge kan bli när den vill.
Tur att Mimmi är återfunnen och oberörd. Men jag förstår att ni fick hjärtsnörp..

Vet hur det känns när man letar efter försvunna katter, katter som inte haft en chans att komma ut men ändå är borta!
Så skönt hon dök upp igen. 
När en sådan sak händer inser man hur mycket man tycker om de små liven och hur beroende de är av oss. Jag blir så glad när jag tänker på vilket stöd min var i dag, han hämtade direkt verktygen och körde fram bilen när Praxis ringt. Underbart!
Tack och lov att det slutade bra men jag förstår att ni måste vara helt slutkörda efter den persen.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Mina 3 auktioner för Mimmi och Charrez är avslutade och gav 350:- som går in på kontot Mimmis kompisar.
Det blev fel. Mina auktioner gav 400:-

#31 Suveränt! En liten peng till välgörenhet är aldrig fel
Oj jag höll på sätta kaffet i halsen när jag öppnade tråden och såg inlägget. Tror inte för ett ögonblick på att Praxis skulle tappa bort Mimmi och de små liven är otroliga på att hitta gömställen.
Förstår precis er känsla för orolig blir man till tusen om ens katt försvinner. Ställer man sedan upp som stödhem så känns ansvaret dubbelt så stort och om något händer kissen så känner jag i allafall.
Härlig familj ni är som ställer upp för varandra och Mimmi kunde inte ha hamnat i bättre händer.
Oj jag slutade andas en stund. Pust, nu är jag lite lugnare igen.
Mimmi inte skrämmas så där.
Skönt att det löste sej.
Ja liten slant blev det ju till Mimmi.
Huga..vilken rysare…och tusen tankar hinns att tänka…var…var….
så lättad jag blev när jag läste vidare…och kunde inte låta bli att le…katter är så otroligt duktiga på att hitta gömställen 
Förstår eran lättnad av att hitta mimmi…hon har tur som är i så goda händer.
Oh, där blev jag orolig ett tag :) så skönt att lilla gumman bara gömde sig. När det väl gäller så finns familjen där, det är underbart!
Lilla Mimmi, hon är ju bara så fin :)
Hur går det för Mimmi ?

Märker att jag varit dålig på att uppdatera när det gäller Mimmi! Mimmi mår bra nu efter senaste veterinärbesöket och efterföljande antibiotikabehandling. Efter att hon fått antibiotika några dagar så började hon gå runt mer i lägenheten. Fortfarande sitter hon på tryggt avstånd från mig, favoritplatsen i soffan har bytts ut mot att sitta under tvbänken, dock fortarande helt synlig! Tyvärr har jag fått börja om med Mimmi nu sen hon blev frisk, hon har tuffat till sig rejält nu och väser åt mig när jag kommer nära. Däremot går det bra att mata henne med sked och hon äter mycket! Hon är aktiv när jag är borta och när jag sover. Så fort jag stänger dörren om mig till sovrummet så hör jag henne tassa runt i lägenheten, smaska i sig mat och krafsa i lådan. När jag gått hem och gått på innergården så har jag sett Mimmi sitta och spana ut genom fönstret
Jag får ge Mimmi tid på sig att få förtroende för mig och det känns naturligtvis tråkigt att hon är lite avig men jag tror att hon kommer bli tam och fin bara hon får tid på sig. Jag ska försöka ta lite bilder på henne i helgen så ni får se hur hon ser ut nu när hennes päls och mun har repat sig 
Oj, vilken dramatik! Det påminner om katten Max som just nu finns på Stockholms Katthem. När jag skulle gå på ett pass som volontar häromveckan stod det stora lappar i köket "OBS! Stäng inte lådan, Max är bakom lådan". Och mycket riktigt, bakom en utragen kökslåda låg Max i godan ro. Som tur är är Max en väldigt social katt så det tog inte så lång stund att övertyga honom om att krångla sig ut. Men om det hade varit en av skyggisarna hade det varit riktigt knepigt!
Skönt i alla fall att lilla Mimmi kom till rätta!

*putt* för mimmi!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ja jag puttar jag med
Vad skönt att Mimmi är frisk och kanonbra att hon börjar röra mer på sig! Hon gör verkligen framsteg på så kort tid.
En jättekram till dig Praxis om kämpar för sötnosen Mimmi!!!
Puttar för sötnosen Mimmi 

putteliputt för Mimmi :)
Putt

Putt
Lilla söta Mimmi är en riktigt bestämd liten dam. Hon har börjat utforska alltmer omvärlden, rör sig över större ytor i Praxis lägenhet. Hon tycks gilla att sitta i fönstret och titta över den vackra innergården där Praxis bor. Det är annat än när Mimmi i början låg och tryckte under badkaret hela dagarna fullständigt förskrämd.

Åh, en så´n duktig tös
. Ja du också Praxis
.
Visst är lyckokänslan stor när skyggisar börjar ta för sig mer och mer det är så roligt med framstegen som Mimmi gör.
Blir alltid så glad när jag läser tråden om Mimmi
en riktigt glädjetråd.
Såna behöver vi mera av.
Det är väl aldrig så, att vi kan hoppas på att Mimmi får stanna?

Vad jag förstått utifrån vad hon sagt mig så kommer inte Praxis ha möjlighet att ha katt i längden? Men det kan hon väl få svara på själv iofs! :)

Jag känner mig inte redo att binda upp mig i kanske tio år till med katt eftersom jag inte vet hur mina framtidsplaner är, skulle gärna vilja läsa en termin utomlands senare. Jag hoppas på att Mimmi blir tam och snäll snart och kan få ett permanent hem. Då kanske jag kan vara stödhem åt någon annan stackare som lever ute
Jag har tyvärr inga bilder åt er idag, glömde laddaren till kameran i Malmö men ska hämta den imorgon. Tog några bilder på Dimdim men hon ser så himla stygg ut på alla, haha. Hon gillar inte att bli fotad tror jag, hon blänger argt in i kamera, ni får se imorgon
Nu har hon legat under tv-bänken hela kvällen och blivit servad med tonfisk och fiskbullar. Väst åt mig har hon gjort också. Nu verkar hon ha tröttnat på att sitta och sura för hon har hoppat upp i fönstret nu och spanar ut över innergården
Hon vill nog att jag ska gå och lägga mig så hon kan leva loppan här utan att bli övervakad av mig.

Hade hoppats att Mimmis syster Mischa hade haft samma tur som Mimmi, att få komma in.
Det känns alltid så gött när man läser om en katt som varit så utsatt och som fått det bra. Tycker också hon har blivit så social så fort!
Debattia

Här kommer äntligen bilder på Mimmi! Som ni ser så ser hon hemskt stygg ut. Hon väser en hel del när man kommer nära och idag ville hon inte äta. Jag gick ut och köpte dyr specialmat till henne och då passade maten minsann. Börjar bli bortskämd med andra ord! Hon har börjat jama också. Tror hon är förvirrad av att vara inomhus nu när hon är frisk. Stackarn är ju van vid stora ytor och havsvindar i hamnen, fast det är ingen bra miljö för en kissemisse så det är bara för henne att vänja sig vid att bo hos mig 

Hehe, hemska hemska kamera! ^^

Bra att mimmi är bortskämd, det kan hon behöva, Ang att du Praxis inte vill ha henne pemament tycker jag är ansvarsfullt gjort då du planerar utlandsstudier, tänk om fler kunnde tänka som du, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Åh..så söt hon är med tungan ute….
ser inte så arg ut mera lite ogillande.

Vilken söt tunga hon har, och så blank och fin pälsen blivit. Det syns att hon mår gott.
Hon är så söt lilla Mimmi.

Hon är jättelik mitt lilla fräsmonster Sisu (ja ni förstår ju varför hon heter det…)
I alla fall som hon var för ett år sedan. Nu är hon en gosmys mot oss i familjen, men gäster är lite skumma fortfarande.
Det blir folk av Mimmi också, det är jag övertygad om och hon byter nog inte ut soffan mot stenarna igen om hon får välja. =)

Mimmi har blivit så kräsen med maten, kanske för att hon har svårt att äta utan tänder. Hon får bitar i sås, men kanske lite jobbigt det med eftersom hon inte äter lika bra som innan. Tonfisk gillar hon och Gourmet Gold mousse. Har blrjat blanda ut det sistnämnda med fet leverpastej så hon får i sig mycket energi och det funkar bra. Någon annan som har något tips på mat som är lätt att äta utan tänder? jag kan ta och mosa bitarna i sås ännu mer också.
Allt med paté kan jag tänka mig skulle funka.
Du kan oxå prova med att blöta upp torrfoder så att det blir riktigt mjukt.
mosa bitarna i såsen, blötmat, kokt fisk, och paté som sagt, min Beata her ju knappt några tänder, så mosa allt, är det som gäller
lycka till med lilla fina Mimmi
Maggan47

Mixa maten kokt fisk ägg mm.
Hon är jätte söt gillar hennes uttryk i ögonen o hennes tydliga kropspråk.
Putt för ett ett hem till den söta.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

vi ger vanlig burkmat till vår tandlösa katt, och det går finfint. Vi mosar det inte direkt, utan lägger upp det på fat som till vilken annan katt som helst. Allt beror väl på hur mycket aptit de har kanske. Man kan ju knappast ha någon överväldigande aptit om man är bortskämd, för då är man ju beredd att riskera att inte få någon mat istället.. Men kisarna kanske inte följer samma logik som jag gör. ^^ hehehe..

Så underbara bilder på lilla söta Mimmi! Vilken skillnad mot när hon satt på en sten i hamnen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Gosegumman, så vacker hon är 

Sötlöken, hon ser verkligen ut att må mkt bättre . Så skönt att vi fick henne så hon kunde få den hjälp hon behövde.
Har hon busat ngt under tiden hon varit inne hos dig?
Söta Mimmi.
#65 Laktosfri mjök eller grädde kanske kan komplettera maten hon äter för att ge lite extra näring.
Hills har ju en serie med blötmat som är lösare pateformatet och väldigt lätt att slicka i sig. Exempelvis Hills A/D är kaloririkt om det är lite extra kalorier hon behöver.

Mimmi busar inte vad jag vet, hon leker inte med leksakerna iaf. Kan hända hon busar när jag inte är hemma eller sover. När jag sprayat kattmynta så förde hon oväsen när jag jag gått och lagt mig en natt, så lite bus har det nog varit
tack för tipsen om mat :) jag hoppas bara Mimmi börjatr tvätta sig bättre, hon ser lite dammig ut ibland, spec efter att hon tog sig in under diskbänken för n¨ågra dagar sen. var ett himla jobb att få fram henne då hon krypit under i ett litet utrymme, nu har jag iuf virat fast handtagen så de inte kan öppnas av henne
jag har bara sett henne tvätta tassarna och ansiktet, men som sagt så kanske hon gör annat när jag inte ser.

Jag har tjatat rätt mycket om att Mimmi blivit skyggare o h ilsknare men nu verkar det äntligen gå framåt igen :) Trots att jag skrev i mitt tidigare inlägg att hon inte leker med sina leksaker så gjorde hon faktiskt det idag! Jag sprayade kattmynta på en vippleksak med fjädrar och Mimmi morrade åt den och slog och bet i den. Hon trodde nog det var ett djur eller något, men hon var väldigt intresserad av den iaf, vilket är kul. Tidigare har hon bara suttit still när man försökt leka med henne men idag reagerade hon. Hon satt också i soffan en bit ifrån mig utan att väsa, vilket hon gjorde mycket efter antibiotikakuren. Jag låg framför tvn på gulvet idag och såg tv och då låg lilla Dimdim med slutna ögon under soffbordet mindre än en meter ifrån mig. Så det är roligt att hon äntligen börjar lugna ner sig!
Nu har jag blandat ihop en tallrik med tonfisk, leverpastej och blötmat. Ser rätt oaptitligt ut men lilla Dimdim älskar det.
Det är skönt att höra Praxis att det går bättre. Du får säga ifrån i god tid när du inte kan ha henne längre så får jag försöka hitta ett hem åt henne genom annons.
De flesta kissar kan väl bli lite sura under en atibiotikakur och skönt att den nu är avslutad. Roligt att hon närmar sig dig igen och att hon gillar maten.
Du och Mimmi har gjort stora framsteg på mycket kort tid särskilt om man tänker på hennes bakgrund.

Härligt att höra, hoppas mina tips kom fram och blev till nytta.
Jag har inte lyckats klura ut hur man svarar på pm här.
Så fin…..Lilla Mimmi!…

kattmatten, tack för tipsen :) Jag lät dörren till sovrummet stå öppen i natt och lilla Dimdim kom in och var nyfiken. Blev rätt mycket prasslande med rullgardinen och i ett par väskor som stod på golvet. Sen låg hon under sängen nästan hela dagen men jag fick ut henne på eftermiddagen och matade henne med sked vilket funkar när hon inte vill äta ibland. Hon var väldigt sömnig idag och somnade nästan med huvudet i matskålen när jag gav henne mat. en hon är ju rätt liten och smal fortfarande så man får truga lite så hon äter upp sig. Nu ska hon få Gourmet gold mousse
Crisse, hur länge innan är i tid? :) Hon kan stanna här till sista maj iaf. Sen slutar min termin. Jag har sökt sommarjobb men vet inte o,m jag får något av dem, får jag inte det så ska jag nog jobba extra på ett äldreboende i malmö och då blir det klurigt med mimmi eftersom det kan bli tidiga morgnar och sena kvällar.

Då sätter jag ut annons på henne nu och hoppas på att någon kan ta henne. Jag har inte fått något besked ifrån dom i Kalmar så det blir kanske inget.

#84 Men det är väl många som jobbar så
Jag antar att du kommer hem någon gång under dygnet och att en del dagar blir hellediga. Jag tror nog att Mimmi kommer att ha mognat såpass mycket fram till sommaren att hon klarar av längre pass ensam framöver.
Hoppas det löser sig!
Åh så söt och vad mysigt det ser ut för lilla Dimdim (mimmi) där hon ligger och kopplar av.
Helskön kisse

Klart hon fixar att du jobbar; det kanske ett annat hem gör också.
Behåll du lilla Dimdim ett tag till

Jag tror också Mimmi klarar av att jag är borta och jobbar, problemet är mer att om jag jobbar där och tar morgonpass så börjar de tkl 7 och det tar över en timme från dörr till dörr från mig i Lund till äldreboendet, medans det tar bara 10 min från mina föräldrar. Jag hade tänkt bo hos dem om jag jobbar så tidigt. Nu vet jag inte alls hur det blir, helst vill jag inte jobba där i sommar igen så jag hoppas på de andra jobben jag sökt
Men som sagt, jag slänger inte ut Mimmi om det inte finns ett bra hem åt henne. Med jobbet går det alltid att lösa, min syster flyttar in nära mig också nu snart så matning kan ordnas. Men, jag hoppas Mimmi snart får ett permanent hem där hon kan få mycket uppmärksamhet och stimulans och kanske även få en kattkompis, hon är ju van vid att vara nära andra kissemissar sen i hamnen. Men vi får ta det som det kommer, allt brukar ju ordna sig till slut
i natt gick Mimmi in i mitt rum och hoppade tom upp i sängen och lade sig, sen blev ganska så snart mer intresserad av matskålen och gick iväg igen. Nu sitter hon på soffryggen och tvättar sig efter att ha ätit Gourmet Gold, det är hennes favoritmat 

Vad häftigt att hon till och med lägger sig i din säng, det är nog ett väldigt bra tecken! :D

oj, oj nu e det lyxmat som gäller
Ja e man gourmet katt så e man.
Roligt att hon börjar att gå upp och lägga sig i din säng, det e juh ett positivt tecken. Åh, lilla mimmi så kul att hon mår bra och trivs. 
Mimmi, nog är hon en förtjusande liten kattflicka, svår att motstå.

Vaknade av att Dimdim satt och gjorde ljud i mitt sovrumsfönster, det var precis vid gryningen och hon jamade. Jag blev orolig och trodde hon var sjuk eller skadat sig, hon brukar bara jama när hon varit rädd tidigare. Jag gick efter henne för att se att hon var ok men då väste hon åt mig. Sen kom jag på att det är såna ljud mina katter hos mina föräldrar också gör när de ser fåglar genom fönstret
och det var massa skator ute på gården som kraxade, så det var nog dem Mimmi reagerade på. Jag är så van vid att hon vill gömma sig och är antingen jättelugn och rädd eller aggressiv och stirrig så nu när hon börjar bete sig mer som en normal, ostressad katt så tror man att hon är sjuk
Likaså när hon ligger och sover hoprullad med huvudet på tassarna. Skönt är det iaf att man äntligen börjar se en nöjd katt komma fram…

Åh vad roligt att höra lilla Dim dim hoppar upp i sängen!
Snart har du nog en liten fotvärmare ska du se.
Man får ju tänka på att hon inte bara blivit "bortrövad" från hamnen utan även haft en del upplevelser hos veterinären som gör henne lite skeptisk mot oss tvåbenta.
Men visst är det härligt att höra om skatorna och den hoprullade mimmi som vågar njuta lite grann.
Så roligt att höra att det går så bra för Dimdim:)
Älskade lilla Mimmi har det svårt nu och vad händer här på hittekatter, bråk mellan medlemmarna. I stället gäller det att se till Mimmis bästa och se om det finns något hopp för henne. Om så skall vi naturligtvis försöka göra ett försök att rädda henne. I annat fall låta henne somna in av ren omtanke om Mimmi.

Är det verkligen så allvarligt med en tandköttsinflammation? Ni som vet
Undrar om det kan vara några sviter från oljan i Hamnen??? Har läst någonting om Gingevit som man kan få b.l.a. av slicka på irriterande kemikalier, tänker om hon hade olja i pälsen och slickade av det? Att man kan få tandköttsinflammation även av njursjukdom,B-vitaminbrist och leukos.Annars ska ju vilda katter ha bättre tänder än tama genom att dom äter vilt också,därigenom rengör sina tänder genom hud och brosk på bytena.
Debattia
#99 Det beror ju helt på orsaken till inflammationen.
Mimmi är ju inte frisk i sin mun sen innan heller. Veterinären vet hur allvarligt det är och om det går att ge Mimmi ett bra liv är jag säker på att de rekommenderar behandling för henne. Men man måste även väga in att Mimmi är skygg och att det är en mycket stor sak för Mimmi att tas till veterinären. Det får inte bli att alla katter ska hållas vid liv bara för att de ska leva. Det måste även vara ett värdigt liv där hon mår bra. Annars är det bästa för henne att få somna in och slippa sina plågor.

Calicivirus (ett av kattsnuve-virusen) anses vara en del av plasmocytär gingivit (tandköttsinflammation) vilket är det jag är nästan säker på att Mimmi har.
Det är tänderna som av ännu okänd orsak driver gingiviten.
Cortison skjuter bara upp förloppet. Botar det inte. Det kan ta lång tid innan inflammationen lugnar sig dvs > 2 månader.
Föreslår istället antibiotika (Antirobe) i 16 dagar. Hjälper inte det så kan man sätta in Flagyl i långtidsbehandling.
Till sist så kan man ta till interferon som sprutas i tandköttet medan katten är sövd. Görs 1 gång/vecka i 3-4 veckor.
Och jag vet att Mimmi är skygg men åtminstone antibiotika kan lösas i lite vatten och blandas i hennes favoritmat.
ja inte kan man prata om avlivning innan man vet om det går att göra nåt åt. Hon har ju kommit lång väg nu Mimmi, hoppas det går att ordna nåt för henne.
Men ni andra som har tagit tag i detta med hamnkatterna då kan ni göra nåt för Mimmi?
Önskar av hela mitt hjärta att någon ska kunna ge Mimmi en chans att blir frisk utan att hon ska behöva lida och bli stressad.

Anledningen till hennes reaktion var säkert smärta. Får man ordning på smärtan och lindrar inflammationen blir säkert Mimmi säkrare och återvänder till sitt "vanliga jag" igen. Hon har ju bevisligen talat om att hon är på gång - socialt sett.

#103 Behövs i så fall ett lugnt och tryggt stödhem med vana av skygga katter. Något sådant har inte anmält sig.
Jag hoppas någon här på tråden har möjlighet ta in henne i så fall om hon orkar med detta det lilla livet.
Här finns ju många med erfarenhet av skygga och sjuka katter !!!!
Debattia

Och vad jag förstått så skulle mimmi behöva vara helt för sig själv och ta varje steg närmare en människa helt på eget bevåg. För att hon ska bli trygg måste all kontakt ske på hennes villkor och ska man ge henne en massa sprutor så kommer inte det fungera. Då kommer hon kanske aldrig bli tam pga att man tvingar sig på henne gång efter annan, det kan vara väldigt traumatiskt för en skygg katt.
Som det redan sagts i tråden, ska en katt leva ska det vara ett värdigt liv. Är det liv fullt av utdragen smärta och återkommande panik så är det bättre att få slippa det. Ett sånt liv är inte bättre än ett utomhus i kyla och oväder.
#102: "Till sist så kan man ta till interferon som sprutas i tandköttet medan katten är sövd. Görs 1 gång/vecka i 3-4 veckor."
Som sagt, jag har aldrig träffat mimmi, men vad jag förstått så skulle det att bli sövd en gång i veckan i 3-4 veckor vara hemskt för mimmi. Och till en viss punkt är det bättre att slippa allt lidande än att genomgå ett helvete för att kanske någon gång i framtiden på rätt bra.
Men såklart, finns det en behandling som inte innebär allt för stor stress och biverkningar så är det ju fantastiskt! Jag håller tummarna för det.

Har hela tiden trott på Praxis som ett bra stödhem till Mimmi, men vet inte varför hon ändrat sig, så plötsligt. Det kan väl inte vara det bästa för henne att byta stödhem och som skall ordnas på två dagar.

Alltså jag är inte alls med här. Vad har hänt med Mimmi?
Jag vet att hon skulle till Haga på kontroll. Vad sa veterinären?
Och kan hon inte vara kvar hos praxis?
Vill någon uppdatera mig?
Jag är precis lika frågande som kattmatten och har helt missat detta. Blir riktigt orolig för lilla Mimmi för allt verkade ju så bra.
Hoppas någon vill berätta vad som hänt.

Ni får läsa tråden Nya hemlösa i Skåne
Kan det vara att Praxis inte orkar se hennes svåra lidande och orkar inte mera, det skulle ta jädrans hårt på mej att veta att katten har så ont att den flyr efter väggarna av stress och smärta så att den är omöjlig att hantera när det gäller vård av kissen. hon behöver även hjälp med regöring av munhålan tycker mimmi om det ??
Jag har hoppas jag oxå att Mimmi skulle fixa det här, men jag tycker heller inte om ett mycket svårt långvarit lidande för en katt, då får man ta sitt furnuft till fånga och hjälpa lilla maja över gränsen där hon blir frisk och glad katt igen.
Jag kan bara råda alla som inte är uppdaterade att läsa tråden "Nya Hemlösa i Skåne". Där har bl.a Praxis, som verkligen lagt ner hela sin själ på att hjälpa Mimmi, skrivit om läget för Mimmi just nu och hur Praxis ser på saken. Självfallet skall vi hjälpa lilla söta Mimmi på allra bästa sätt. Finns det någon hjälp att få under godtagbara förhållanden för Mimmi skall vi naturligtvis ta emot den men det får inte bli ett långt utdraget lidande för lilla Mimmi, som visat att hon är en riktig liten kämpe och förtjänar allt gott.
Nu har jag varit inne och läst tråden och blir väldigt ledsen. Först för lilla Mimmi och sedan på den otrevliga hetsjakten och alla anklagelser hit och dit.
Vi är ju många som följt lilla Mimmi och hennes tuffa kamp och de senaste besöket var väl något av en chock kan jag förstå. Jag är helt övertygad om att ni fattar de beslut och gör allt vad som är möjligt för Mimmi. Det är så många saker att ta hänsyn till och jag håller helt med dig Annebeate i det du skriver.

Eftersom Praxis inte skall vara hemma i Påsk, Att TS hårt utryckt att inte en enda krona till skall läggas på Mimmi, förstår jag inte hur det skall lösas, eftersom hon skall bara vara på Haga till torsdag. Eftersom Mimmi är en hamnkatt kanske det ekonomiska skulle kunna ordnas på annat sätt, eftersom pengarna tydligen är slut
Varför får man det hårda beskedet igår att om inte mattanten ordnar ett hem till på torsdag så skall hon avlivas, för Praxis vill inte ha henne tillbaka. Lite kort tid att ordna ett hem på.

Jag har talat med crisse om att mimmi kan vara här under påskhelgen och att jag får köra hit och mata henne. Jag förstår att det är kort varsel så därför gör jag det. jag vill också klargöra att jag inte fört avlivning på tal pga. att jag inte kan ha henne, utan för att jag ifrågasätter att den här behandlingen och stressen som den medför är det bästa för mimmi. kommer den medföra onödigt lidande för henne så tycker jag det är bättre att hon får somna in. min mamma ska ringa haga idag och få en redogörelse av läget och höra vad deras bedömning är.
innan dess kommer inga beslut tas och jag kommer skriva här också när jag fått besked.
#117: Det är väl inte konstigt att den som är ansvarig för katten får fatta beslut och ta ansvar när det behövs? För övrigt är det väl sagt att Mimmi får de pengar som finns på hennes konto på Haga, och ingen har förbjudit någon att lägga mer pengar på henne heller.
All heder åt Praxis som uppträder ansvarsfullt och genomtänkt!
#119 men vem är det som har ansvar då för Mimmi egentligen? Mattanten, veterinären som ska veta vad som är bäst för Mimmi eller vem.. Det är ju intet för intet man undrar, det finns ju inget katthem bakom heller nu. Jo var det inte så att KKS stod bakom hamnkatterna nu. Blir det då de som har ansvar för Mimmi eller?

Tillvägagångssättet kunde skötts på ett bättre sätt, utan hotelser från TS
#121 Du får väl försöka ta henne.. Skyll inte allt på Crisse.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#120: Enligt informationen är mattanten ansvarig och måste fatta beslut utifrån veterinärens uppgifter och utifrån kattens tillstånd.
#121: Jag har inte sett till några hotelser. Att säga att ansvarig person måste ta sitt ansvar ser jag inte som hotelser. Ni som nu tagit över hamnkatterna får väl ta hand om den här hamnkatten också, om ni inte accepterar mattantens beslut. Crisse jobbar inte med hamnkatterna längre och har inte gjort på länge.

Nej, det förstår jag, det var jag som fick det på telefon igår.

Nu har jag läst och yttrar mig med risk för att bli halshuggen.
Jag har jobbat som djursjukvårdare i många år och har stor erfranhet av katter, både egna och andras.
Att hålla på och fånga in Mimmi under stor stress, släpa henne till veterinär, söva för att ge en spruta - det är INTE humant och det är snudd på djurplågeri.
Det är helt rätt av veterinären på Haga att rekommendera avlivning på en katt med dessa problem. Kortison är dessutom alltid en behandling som medför biverkningar som i detta fallet gör att vinsten blir bra mycket mindre än påfrestningen.
Det är lätt för folk som aldrig ens sett Mimmi att sitta och tycka att hon ska behandlas. Eller att hon ska överlämnas till mataren; som varken har kunskap eller lust att ta ansvar. Det finns en gräns för när välvilja övergår i att bli missriktad och det är helt rätt att låta Mimmi få somna in.
Praxis du har gjort ditt bästa och du har gett Mimmi en chans att få ligga i soffan och ha det bra. Så ta inte åt dig av onda tungor.
Låt henne slippa komma hem från Haga och låt henne få slippa stressen, smärtan och låt henne ta steget till en värld där hon slipper plågas. Jag har fullt förtroende för dig Praxis och att du kan avgöra att det är dags.
# 125 Av mej blir du absolut inte halshuggen.
Här tycker jag att inte det är tal om ett värdigt liv för Mimmi, låt veterinären avgöra i det här fallet, inte någon mattant.

ja men vad jag vet så har ingen veterinär dömt ut Mimmi än, alltså de har inte förordat avliving än. Vi får väl vänta å se vad vet säger och vad de tycker är att rekomendera sen är det upp till den som har ansvaret för katten att ta ett beslut. Då spelar det nog mindre roll vad vi här på sajten tycker.
Hoppas att Mimmi får en chans men om det inte skulle gå så hoppas jag att hon får sluta sitt liv värdigt utan plågor, om hon nu har ont av detta. Lilla stumpan…..
Jag har inte läst allt och jag har inte träffat Mimmi och min åsikt i detta spelar ingen som helst roll men jag kan bara instämma i det #125 skriver. Ibland är det humanast att låta katten somna in, det är en rättighet djuren har. Det finns tyvärr dom som låter det gå alldeles för långt i sin iver att rädda ett djur och DET är sorgligt.
Följer tråden och klart det är en chock för alla som följt Mimmis framsteg men värst måste det vara för de som har skött henne.
Förstår också det måste kännas kallt och konstigt få ett besked om 2 dagar annars blir det så och så, sånt gör man börjar fundera. Kan ju vara ett sätt för den som ringt att klara av situationen också.Jag vet inte.
Men däremot tycker jag alla som är här inne och diskuterar i förväg vad som kommer att hända, i stället hjälps åt med att hitta ett boende till i morgon ifall veterinären säger att hon kommer att kunna fortsätta med medicinering o.s.v. Försök i alla fall och ta inte ut någonting i förväg.
Debattia

#128 Det är få veterinärer som säger det uttryckligen.
Själv kan jag dock med hjälp av erfarenhet och empati sluta mig till att Mimmi får det jobbigare med att behandlas än vad det ger i slutändan.
# 126 Tack. Det krävs stor erfarenhet och kunskap att ta hand om Mimmis behandling och det betvivlar jag att mattanten eller ett över helgen framskakat stödhem har. Jag förstår om Praxis inte vill ta det på sig att hantera Mimmi på det sätter för det är både elakt och meningslöst.
#131 men det vet vi väl inte än om Mimmis behandling, vi kan väl inte bara sitta här o spekulera. Praxis mor skulle väl ringa å prata med vet idag för att höra närmare. Efter det vet vi mer.
De veterinärer jag har haft att göra med har då verkligen sagt det utryckligen om de tyckt att avliving var ett faktum, men det är kanske olika det med.

# 132 oavsett vad veterinären skulle säga om behandlingen per se, så är det djurplågeri att behandla Mimmi på det sätt som behandlingen kräver. Att hon ska behöva fångas in, stressas så att hon skadar sig, det tycker du är helt ok?
Jag tycker det är djurplågeri och det är min åsikt.
Jag har tagit in några skygga katter på senare år, riktigt skygga katter som klättrat på väggarna första dagen dom kom in. Friska, men väldigt skygga. Hade dom inte varit friska och klarat sig helt utan veterinärvård (blev kastrerade direkt dom togs in) hade det inte funkat. Det hade varit djurplågeri att utsätta dom för infångning, transport och veterinärvård vid upprepade tillfällen. Och medicinering mellan varven.
Jag hoppas så klart söta Mimmi som redan gått igenom så mycket ska bli frisk och leva ett bra liv men säger veten något annat måste man för kattens skull rätta sig efter det. Lämna henne till "mattanten" är det samma sak som att släppa ut henne i hamnen igen?

#133: Det beror väl helt och hållet på vad som krävs. Om man istället kan ge henne tex den antibiotika som tipsas om i #102 så är det något som troligen inte kräver att Mimmi stressas med att tas till veterinären.
För att kunna ta ställning måste man ju först veta vad det är hon drabbats av och hur påfrestande en ev. behandling blir samt utskikterna för att få ett gott liv med behandlingen. Det vet inte vi i denna tråd eftersom ingen ens har sagt exakt vad hon lider av. Förhoppningsvis vet annebeate mer efter samtalet hon skulle ha med veterinären.
Toppen att Praxis ställer upp och ändrar sina påskplaner för fina Mimmis skull - det är inte läge att stressa Mimmi med en flytt i detta läge.

# 135 Är skribenten i inlägg 102 veterinär?
Om inte så tar jag det "tipset" en rejäl näve grovsalt…
Efter att ha hoppat i tråden och läst en del, så måste jag säga, att näää, arma katt om hon skulle behöva utsättas för så svår behandling så länge utan hundraprocentig chans att bli bra och framför allt, få ett permanent hem, som förstår! Detta är återigen ett läge, där man faktiskt måste välja pest eller kolera och låt en bra vet bedöma, utan att se framtida inkomster. För det finns trots allt, en risk, att en vet KAN se möjligheten till konstgjord andning enbart av krassa ekonomiska skäl. Vilket jag INTE tror i detta fall, märk väl. HAr en avlägsen bekant, som har ett husdjur, som enbart hålls i liv med medikamenter och smärtstillande, till vilken nytta då? Den vackra dikten i tråden om Pontus bör läsas med eftertanke.

Jag har inte fått besked från min mamma hört från veterinären, men hon har ringt, väntrar bara på att hon ska ringa eftersom hon är på möte. Tydligen har Mimmi varit så rädd att hon fått sitta i en mörklagd bur för att hållas lugn. Och tydligen så ska Gullimat hämta Mimmi från veterinären imrogon, vart hon ska då vet jag inte, men jag antar till hon som matar? Jag är inte med på alla turer här men jag uppdaterar när jag vet. Känns som att allt händer utom ens kontroll i full fart nu, beror också på att Crisse talat med de som vill ta mimmi och inte jag.
#137 Håller med dig Gunilla. Varför utsätta Mimmi för såna behandlingar och sen inte blir frisk ändå..
Tänk på Mimmis bästa och låt hon få somna in..
Jag hoppas verkligen att vem det nu än är som har ansvar för Mimmi och ska fatta beslut för hennes räkning ser till det som är bäst för Mimmi.
Min egen känsla efter att ha läst om det är att det verkar vara en allt för stor stress och plåga för henne med behandlingen men det är svårt att veta när man inte har alla fakta.

Nu har jag pratat med min mamma som talat med haga. Vetrinären på haga rekommenderar avlivning och de brukar vara rätt återhållsamma med detta. de anser att kortisonbehandlingen av Mimmi kommer vara för jobbig för henne. Och kortisonet kommer bryta ner immunförsvaret på henne, vilket gör att hon lätt kan utveckla andra sjukdomar.
Jag vill ha svar om vad planerna är för Mimmi av de som vill ta henne. Jag kommer inte lämna ut mimmi om hon ska hållas vid liv till varje pris oavsett hur dålig hon blir. Aldrig i livet att jag riskerar att hon kommer få leva skyggt och i fålig form men jobbig infångning och sövning hos veterinären varannan vecka. Tycker det är tillräckligt hemskt nu att hon sitter i en liten mörkerlagd bur helt skräckslagen. Mimmi har lidit nog som det är.
Jag håller med dig Praxis. När jag läst vad du precis skrev tycker jag att det är dags för Mimmi att få slippa lida mer. Hon har haft det tillräckligt tufft.
Jag vill också veta vad planerna är för Mimmi av den som avser att hämta ut Mimmi i morgon hos Hagaveterinären. Som Praxis skriver rekommenderar veterinären avlivning av omtanke om Mimmi. Mimmi kommer inte att bi frisk. Behandlingen försvagar henne och hon kommer att plågas framöver. Hon är skräckslagen.Varför skall hon hållas vid liv till varje pris? Lilla söta Mimmi som kämpat så, förtjänar hon verkligen detta? Detta är inte ett värdigt kattliv. Tanken på hur hon har det och kommer att få det gör en bedrövad. Var det så Mimmis nya liv skulle bli ?

Det är alltså mattanten som bestämmer över om Mimmi ska avlivas eller ej nu då? Vem är det som hämtar Mimmi hos Haga imorgon då?
Ja är det som du skriver i #143 att vet bedömmer det som att Mimmi inte kommer att bli frisk så är avlivning humanast hur fruktansvär det än är.
Hemska människor som har skuld till detta från början, vad arg jag blir. Nån gång har hon kanske bott hos nån, för länge sen. Lilla Mimmi 
Va är det som händer
men va är det här för soppa????
Snälla! Låt Mimmi slippa mera nu, låt henne somna in.
Tack Praxis för att du gett henne den tid i soffan hon fått.
Det är mer än många kissar får uppleva.
Snälla! Låt Mimmi slippa mera nu, låt henne somna in.
Tack Praxis för att du gett henne den tid i soffan hon fått.
Det är mer än många kissar får uppleva.

i inlägg 138 står det att gullimat ska hämta Mimmi????
Vad händer?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Praxis, som jag ser det är det du och ingen annan som har rätt att fatta beslut.
Vem är det som tänker hämta Mimmi? Den personen bör bli polisanmäld för djurplågeri. Sen är det ju faktiskt så att veterinären har en laglig rätt och skyldighet att avliva ett djur som lider.
Jag tycker ni ska be veterinären på Haga utnyttja den rätten.
Ni har verkligen gjort allt för Mimmi, så låt ingen hämta ut henne till ännu mer lidande och skräck. Låt henne somna in.
Det vore intresant och höra något från hämtaren av Mimmi hur hon tänkt den forsatta vården av Mimmi kommer att bli. Om hon tycker detta är rätt mot katten ??
jag gillar abolut inte att en katt ska plågas ihjäl att vara rädd och ligga gömd för rädsa och för smärtor Fy så grymt rent ut sgt

Den som tänker hämta ut Mimmi och placera om inser nog inte vilken belastning det är att dels få kortison och få sitt immunförsvar utslaget eller vilka risker det medför att sövas gång på gång.
Är det verkligen så du vill att Mimmi ska ha det? vem du nu är.
Gullimat stämmer det att det är du som tänker hämta Mimmi hos veterinären?
Isf är vi många här som vill veta vad du har för planer för henne. Hur mycket plåga ska hon behöva utsättas för? Det får inte bli djurplågeri av det bara för att alla katter ska räddas. Ibland är det bästa sättet att rädda en katt att låta den få somna in och slippa sina plågor.
Vad jag vet så anmäls "djurägaren" el i detta fall den som hämtar djuret i fråga för djurplågeri om veterinären bedömt att katten inte mår bra och kommer att lida om den inte får somna in..
Förstår faktiskt inte hur Ni tänker som kan hämta ett djur för fortsatt vård då alla inklusive veterinären vet hur mkt den lider. Förstår heller inte veterinären om den släpper iväg katten!!!
Ibland kan viljan vara så stark att förnuftet glöms bort och man utsätter djuret för mer plåga än den behöver… Så jag ber alla inblandade i denna katts öde att verkligen tänka till en extra gång och handla utifrån kattens bästa. Vad än ni har för dispyter sinsemellan…. Och lyssna på veterinärens råd kring detta djur! Nånstans måste man sätta en gräns, och är inte detta en tydlig gräns för hur en katt ska behandlas så borde ni rannsaka er själva!!!
Det är så många inblandade när det gäller att rädda de utsatta här på hittekatter att det är bäddat för missförstånd och div smuskastningar. Att en vet bättre än den andra, skyllas ifrån och pekas ut att det är sorligt!
Lägg energi där det behövs istället!!!
Var har Gronstedt, Gulliver och Gullimat tagit vägen?
Kan inte personen som ska hämta Mimmi i lugn och ro få prata med veterinären imorgon, och sedan avgöra vad som ska göras.
Veterinären i fråga har inte uttalat sig här i tråden. Vi vet bara vad som sagts av andra. - Människor som inte träffat Mimmi den senaste tiden, eller som kanske tycker att hon blivit en belastning.
Det är kanske inte så illa med Mimmi som det låter.
Jag tror säkert att människan som ska hämta henne, låter henne somna in om vetten säger att hon inte kommer att få ett värdigt liv. Men låt isf veterinären säga det!! Litar man på veterinären, så blir nog det rätta gjort.

#156 Tack Josefa för de kloka orden. Det är precis så det kommer att bli.
Hoppas verkligen för Mimmi's skull att ni följer veterinärens råd och låter henne somna in och slippa ifrån sitt lidande.
Beskedet om Mimmi har lämnats från Hagaveterinären senast nu i eftermiddags till personer inkl mig själv som värnar om Mimmi och önskar henne det allra bästa i livet. Mimmi har intagit en särskild plats i mitt hjärta och fanns det något hopp för Mimmi så hade ingen möda sparats. Att plåga Mimmi ytterligare är oförsvarbart.
Det verkar ju som det är en duktig och seriös veterinär att dömma av alla här i tråden!? Där måste finnas en chans för den som ska hämta kissen få prata med veterinären i lugn och ro i morgon. kommer säkert meddela vad som händer. Lugna ner er alla kattvänner!!!!!! Tror alla här tänker på katternas bästa!!!!!
Debattia
Jo men varför tycker Hagakliniken att det är bäst att avliva henne?
För att hon inte kan bli frisk, eller för att hon blev så stressad när hon skulle fångas in för att tas till veterinären?
Om Mimmi får vistas i ett mindre rum de månaderna hon behöver behandling, så behöver hon kanske inte bli så stressad var gång hon ska in till veterinären.

Ulla-Bella tacksam för förklaring i PM till mig vad du menar med inlägg 160!
Josefa. Läs #141 eftersom du inte verkar vara uppdaterad…
Jo, jag har läst det. Men om det stämmer så kommer vetten att förklara det imorgon när Mimmi hämtas. Det känns mycket bättre och det är lättare att ta ett beslut om veterinären säger det direkt till en, än om någon berättar vad veterinären har sagt.
Jag vill iaf diskutera personligen med min veterinär, när det gäller behandling av mina katter.

#165 Tack igen Josefa.
Om man läser i tråden Nya hemlösa i Skåne 3, så är Mimmi inte obotligt sjuk, utan Praxis reder inte ut medicineringen. Så är det någon med mer erfarenhet och lämpligare bostad som vill försöka så varför inte?

#168 Tack!
#168#. kan du inte ta mimmi då.
Nää, jag har inte plats för fler katter!!
Har varit ute på nätet och kollat lite på sjukdomen Forl. Där rekommenderas av flera att dra ut alla tänderna på katten, den kan äta mjuk mat och leva ett bra liv i alla fall skrivs det. Där rekommenderas heller inte cortison,utan penecilin eller värktabletter. Man ska nog inte bara låsa sig vid vad en veterinär säger utan bra kolla upp lite själv också. Fast jag nu kommer med detta infot så lägger jag mig inte i själva debatten om Mimmi,tycker bara det är värt informera om.
Debattia
Mimmi är ingen KKS katt och har aldrig varit. Om man kan säga att där är någon som äger Mimmi så är det Praxis.
När man läser inlägget #168 inser man hur olyckligt det är när en person med noll insikt i saken uttalar sig och personen i inlägg #169 applåderar inlägget. Det är rent av beklämmande.
Ursäkta mina stavfel ! Men där finns diskussioner mellan kattägare som har katter med den sjukdomen.
Debattia
# 175
Det handlar inte om Forl längre utan Mimmi har fått ytterligare en sjukdom i munnen.
#171 Nä bara kattungar utan mamma går bra…
Jag tycker synd om Mimmi som ska behöva lida för att ni vill att hon ska leva..Usch….Vem ska betala all hennes veterinärkostnaderna undrar jag?
Det står också att 25 % av alla katter får denna sjukdom. Dom visste inte av den före 2006. Att tandroten kan växa fast med benet men att man då lämnar röterna kvar . Vissa menar att där heller inte behövs någon medicin överhuvudtaget. Efter att läst detta låter det som veterinären har gjort fel redan från början,i så fall skulle alla tänder dragits ut på en och samma gång för att det skulle kunna läkts.
Här har nämts forl och ingen annan sjukdom förutom rädslan. Nu fattar jag ingenting????
Debattia
#178 Pontus här hemma har FORL, han har bara dragit ut en tand än så länge, så veterinären har inte gjort fel när det gäller Mimmi….Man drar inte ut alla tänder på en gång om det inte behövs.
Eftersom det inte har kommit något svar på var Mimmi hamnar när hon blir hämtad imorgon så ringer jag till Haga och säger ifrån att ingen får hämta henne. Praxis som har skött Mimmi hela tiden är ledsen över att hon inte vet vad som skall hända Mimmi efter morgondagen.
Jag skall själv ner till Haga för att hämta Tunnan och Lotta och jag skall då ytterligare en gång prata med veterinären om vad som är bäst för Mimmi fast dom har sagt samma sak både igår och idag. Jag gav dom klartecken till att lämna ut alla uppgifter om Mimmi till Annebeate och hon har berättat för er vad veterinären sa till henne och det är samma uppgifter jag har fått.

Vetrinären har uttryckligt sagt att mimmi aldrig kommer bli frisk. Kortisonet kan hindra viruset tillfälligt, men den behandlingen innebär att hennes immunförsvar bryts ner och hon får mycket lättare att dra på sig andra sjukdomar. Dessutom är ri´sken betydligt större att hon utvecklar FIV. Mimmi behöver sövas ner för denna behandling som kommer att behöva ske så ofta som varannan vecka. INGEN som inte varit med om det jag varit med om med Mimmi kan förstå hur hemskt det var. Mimmi hade dödångest, hyperventilerade, skakade i hela kroppen, var aggressiv och jamade och slog sig blodig i ren desperation. Det var fruktansvär att se henne lida så mcyket. hos veterinären måste hon hållas i en liten mörk bur för att hon var så uppstressad och livrädd även där. Att utsätta henne för detta två gånger i månaden? Aldrig. Och dessutom att aldrig bli fri från detta utan riskera att utveckla andra sjukdomar och alltid behöva utstå denna behandling, detta är inget bra liv utan ren tortyr för henne.
veterinären har sagt att avlivning är det allra bästa för henne. varför ifrågasätta detta genom att ställa egna diagnoser utan kunskap? Och antydningen om att jag ser mimmi som en belastning? fel fel fel,.. ja mimmi väste, var asocial, kissade i soffan, sprätte kattsand överallt… men en belastning? aldrig. hon är en underbar katt. när hon gick in i mitt rum på natten var allt jobb värt det. hade behandlingen varit ett värdigt alternativ för henne hade jag inte tvekat en sekund. men det är det inte.
Jag respekterar det du berättar. Ville bara göra er observanta på att andra veterinärer om man söker på nätet ger dom svaren jag har berättat här när det gäller sjukdomenForl. Enl dom blir katterna bra efter tandurdragningarna och behöver inte medicinera hela livet.
Debattia
Förstår inte hur mattanten för vissa kan komma ifråga som ägare till Mimmi. Ingen kan alltså plocka in en katt som lever ute därför att om någon matar den har den katten en ägare som fortsätter äga katten trots att någon annan tar in den?
Den som tagit hand om Mimmi samt veten har sagt sitt om hur dom upplever Mimmis situation och veten har förordat att Mimmi får somna in. Förstår inte hur någon kan ifrågasätta detta? Det är inget annat än djurplågeri att låta Mimmi fortsätta leva ett sånt liv som väntar henne. Mimmis rätt är att få somna in och få lugn och ro.
#182 Vet att katterna inte blir bra från FORL, sjukdomen går i skov. Vet många som har tagit ut alla tänderna men det hjälper inte, dom har fått ta till mediciner ändå och till slut så har dom fått så ont att det är bara avlivning som hjälper..Man ska inte tro på vad veterinärerna på nätet säger.
#182 Men är det Forl Mimmi har? Som jag fattar Debattia så finns det botmedel mot denna sjukdom och alternativ oxå istället för sprutor.
Tycker att det är fler som ger gliringar till varann i denna tråden med, alla har rätt att ifrågasätta och tycka och fundera för att få svar utan för den sakens skull ge varann en käftsmäll.
Att man ska ifrågasätta en vet om varför och etc det bör man göra. De vet inte alltid bäst, det vet jag av egen erfarenhet.
Jag hoppas att finns det en liten chans till att rädda Mimmi och att om den finns bör den tas. Finns den däremot inte så är det bara ett att göra.

Tidigare fick jag reda på att Praxis inte ville ha Mimmi mer Information som kom från TS. Fick ett sms i tisdags att Mimmi skulle avlivas om Mattanten inte ordnade ett hem till henne innan torsdag, för Praxis ville inte ha tillbaka henne. Det är så det hela började. Hade förväntat mig pm eller telefonsamtal igår ang. det hela, men allting sköttes här på tråden, som jag har tagit del av nu på morgonen.
Önskan om en bättre Värld
Vill påminna alla om att hålla vänlig och saklig ton i vad ni skriver och inte göra påhopp varken mot varandra eller föreningar. Det bästa i det här läget är att hålla känslorna i styr och avvakta vad veterinären säger. Ingen vinner på att känslostormarna yr iväg i allsköns riktningar med pajkastning och giftig repliker.
Personligen lägger jag inga åsikter i tråden utan hoppas på en saklig och proffesionell bedömning av veterinären. Om det varit min katt hade veterinärens bedömning varit det vägledande och det jag utgått ifrån. Det är inte möjligt för oss som sitter på annan ort att bedömma vad som är rätt och fel i det här ärendet. Det hoppas jag istället veterinären kan göra.
Hur som haver blir inte Mimmis situation bättre för att tredje världskriget bryter ut i den här tråden. Ta det därför lite lugnare gott folk. Intiger hjälper inga katter!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#155: Jag är här. Vad vill du mig?
Men är det någon som planerar att hämta Mimmi och isf vem?
Iom alla spekulationer som finns i tråden vore det kanske bra om den som vet kunde berätta om vad som gäller så slipper det bli fler spekulationer?
Vi är ju så många som engagerat oss i Mimmi och undrar hur det ska gå för henne.
Detta är bara vad jag tycker.

Är också säker på att Mimmi hade mått bra av att få vara hos mattanten i ett lite mindre utrymme, där hon kan titta på hennes andra katter och inte känna sig så ensam, hon är van vid sina kamrater i Hamnen. Hon känner också väl igen mattantens röst som pratat med henne varje dag i 1 1/2 år. Hon är också van efter alla år att behandla en sjuk katt
Veterinären har ju tydligt sagt att det är oförsvarligt att plåga Mimmi mer, eftersom hon inte har någon möjlighet att bli frisk. Varför inte acceptera det? Hagaveterinären har givit intryck av att vara förståndig och inte rekommendera avlivning i onödan.
Men har han verkligen sagt så? Eller har de som vill få henne avlivad,tolkat det så?
Nu har vi varit och hämtat Mimmi.
Mimmi har en autoimmun sjukdom som gör att hennes kropp krigar med sig själv. Hon kommer alltid att få ha denna sjukdom kvar då där inte finns något att göra men man kan lindra sjukdomen med Cortison. Jag har talat med Annebeate innan jag åkte till Haga och visste vad dom tyckte och pratade med veterinären och hörde vad han tyckte så utifrån det så har det bestämts att Mimmi skall få Prednisolon för att se om det påverkar hennes sjukdom annars är där inget att göra. Mimmi har fullt med sår i munnen och även på tungan så det är därför hon har haft svårt att äta men hon har fått långtidsverkande antibiotika som förhoppningsvis skall hjälpa mot det. Hon flyttar hem till Praxis där Mimmi känner igen sig för att inte utsätta henne för stressen att flytta till nytt ställe. Chrisse 77 som jobbar inom vården stod bredvid och hörde hela samtalet med veterinären och är där något jag har skrivit fel så hoppas jag att hon går in och rättar mig.

Nu får ni ge er. Tror ni på fullt allvar att det är ngn här som tycker det är kul att behöva ta ett beslut om avlivning på en katt. Tas det beslutet så är det för att det är det bästa för katten och inte som ni tror för att man tycker en katt är en belastning. Sjukt!!!!!!!!
Nu är det så att Mimmi har en autoimmun sjukdom (dvs att kroppen angriper sig själv) och det går inte att bota detta men man kan i bästa fall lindra med kortison om man har tur. Det är inte säkert att detta hjälper men jag vet att ett försök ska göras.
Mimmi hade ätit sin mat inatt och hon har fått AD mat utblandad med vatten så hon kan slicka det i sig. Jag köpte 10 burkar mat till henne så att hon klarar sig över påskhelgen och som Praxis får krossa och lägga hennes medicin i.
#193 tack för ett utförligt svar. Nu är det bara å hoppas att Mimmi kommer att repa sig, det vi inte men att ni ger henne en chans är jag glad för. Jag håller mina tummar blå att denna medicin gör underverk med henne.
Bra att hon får komma tillbaka till dig Praxis, hon är ju även van din röst nu och känner igen sig där hos dig. Skäm bort henne allt vad det går om detta inte skulle gå i hamn.

Jag ska göra mitt yttersta för att mimmi ska få en ärlig chans. men vi får alla vara beredda på att det finns en stor risk att hon inte blir bättre, men jag ska som sagt försöka hålla hoppet uppe och göra allt vad jag kan för henne.

Praxis, såg i #195 att Mimmi får Hills a/d. En tanke ftersom det är så pass mycket vätska ändå i den maten, och eftersom det är viktigt att Mimmi får i sig så mycket näring som möjligt i så lite mat som möjligt (?).
Testa att bara vispa maten med en stavmixer först, innan du blandar i vatten, och se om inte det räcker. Vispandet gör att maten blir till en slät smet (perfekt att suga upp i spruta t ex vid tvångsmatning) och den är troligen tillräckligt lös så att kissen kan lapa i sig det ändå.
Inget fel med mycket vätska men just för att Mimmi inte ska behöva kämpa med större mängd mat än nödvändigt om hon har sår i munnen.
Praxis, Prednisolon är starka grejor som slår ut tarmfloran på stora, starka människor! Du kan hjälpa Dimdim att stå ut genom att också blanda tarmbakterier i maten, till exempel Trevis-kapslar och Bifolac-kapslar, som finns på apoteket.
Tur att Mimmi får vara hos Praxix igen, hoppas allt går bra för henne.
Men vad bra, nu vet vi vad det är för fel på Mimmi. Innan fick vi inget klart besked, utan i princip bara att hon hade någon sjukdom ni inte visste namnet på, och att hon inte skulle klara stressen vid behandlingen.
Och jag tolkar det som att hon ses som en belastning, när Praxis skriver att hon inte kan ha henne när hon börjar jobba, eftersom hon tänkt bo hos sina föräldrar för att slippa gå upp så tidigt på morgnarna. Och det är INTE fel av Praxis, att säga ifrån om hon tycker att det blir för jobbigt, men jag tycker inte att andra ska bli hindrade från att hjälpa till om de kan och vill.

Håller tummarna för att Mimmi svarar bra på medicinen. Katter klarar ofta kortison bra och drabbas inte lika ofta av biverkningar som tex människor och hundar gör. Toppen Praxis att du kan ta tillbaka henne så hon slipper byta miljö i det här läget!

#201, när jag tog in mimmi var det på villkor om att det var tillfälligt, att jag kunde ha henne fram tills sommaren. jag ser inte mimmi som en belastning, kan man kanske tolka som man vill, men jag tycker det är ett väldigt negativt ord. anledningen till att jag varit negativ till att låta henne bli förflyttat till någon annan i det skick som hon var i är att jag känner ansvar för henne. veterinären rekommenderade avlivning och i det skicket hon var i då tycker jag det var hemskt för henne att behöva utstå ännu mer. men, nu har läkarna gett en sista lösning som jag hoppas ska funka. jag kan ge det en chans, men fortsätter mimmi att utveckla sår i hela munnen och må dåligt så vill jag inte fortsätta hålla henne vid liv för då lider hon. men jag tror vi alla här hoppas att det här ska funka.
#201# är det så att du bara tar kattungar? varför inte vuxna katter.som behöver bra hem.
Jag vet att du bara skulle ha Mimmi tillfälligt, så jag tycker absolut inte att det är fel av dig att säga ifrån, om det drar ut på tiden. Men det fanns andra lösningar på det hela. Det verkade bara som om så många här inne skrek på avlivning, bara för att ingen annan skulle ta Mimmi.
Och jag är inte emot avlivning, om det sker av rätt orsak!!
Hoppas verkligen att det går bra nu
Därför att jag redan har 8 egna vuxna katter. Jag bor i lägenhet, och har ingenstans att ha vuxna katter på.
Vuxna katter behöver mer plats än små, och det blir mer stridigheter mellan vuxna katter. Kattungar reagerar inte mina katter nämvärt på. Och jag känner att jag måste ta lite hänsyn till mina egna katter. De ska inte behöva må dåligt bara för att jag tar in andra katter.
MEn en sak, kan det garanteras, att den arma Mimmi inte hamnar tillbaka i hamnen?För det tycker jag det ymptas om i tråden. En så krasslig kisse ska väl för tusan aldrig vara ute? Att sätta ut henne där igen då vill jag i alla fall anmäla personen för djurplågeri!

Jag kommer aldrig tillåta att Mimmi åker tillbaka till hamnen, men det har inte varit på tal heller. så det behöver du inte oroa dig för hawknestgrove!
Pust….. ja jag har inte fått den bilden att du vill det. Det är väl den där mattanten jag misstänker, men alla svängar här är så underliga. Hoppas att alla tänker i termen livskvalitet också.

Mattanten skulle aldrig i livet släppa tillbaka Mimmi i Hamnen. Hur kan man bara tro det. Hon ville ge Mimmi en chans eftersom ingen annan lösning fanns i tisdags, men hoppas att det skall gå bra för lilla kämpen Mimmi iallafall trots ändrade planer.
Om det behövs, så har jag gott om PRednisolon tabletter 5 mg. PM:a mig. JAg har ju för att emellanåt ge Esther, när hon får sina utslag.
Jag har oxå Prednisolon 5 mg. så det ordnar sig ändå, Mimmi skall ha 2,5 mg 2 ggr per dag.

#193 och #194 Kan ni förklara lite närmare vad ni menar med att Mimmi har en autoimmun sjukdom? Jag menar vilken sort?
Plasmocytär (alt plasmacells) gingivit "drivs" av någon oförklarlig anledning av kattens tänder.
Liksom vid t ex reumatoid artrit hos människa så uppfattar kroppen brosket i lederna som något ej kroppseget och immunsystemet börjar angripa det.
Katter tål cortison bra, det man fr a ska vara uppmärksam på är utveckling av diabetes.
Frågvis jag vet men sådan har jag alltid varit enligt mamma. Arbetar också inom vården närmare bestämt på UMAS.
#213 precis så är jag med frågvis, det ska man vara och jag tycker inte att det är något negativt med det. Det är bara bra, man kan inte köpa allt och med det menar jag inte bara det som skrivs här utan i det stora hela.
#213: Katter "tål" kortison bra på så sätt att de inte reagerar med tydliga följdsjukdomar förrän lång tids behandling. De "tål" kortison lika dåligt som alla andra på så sätt att de reagerar med utslagen tarmflora, magproblem, ätstörningar och magsmärtor, svampinfektioner, muskelinflammationer och allmän infektionskänsklighet. Detta brukar negligeras, både inom veterinärvård och humanvård, men det är icke desto mindre sant.
Ur FASS om biverkningar: Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare) : vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids. Tillväxthämning hos barn.
Mindre vanliga : grön starr, grå starr, ökad benägenhet för blodpropp, vid höga doser aktivering av psykisk rubbning.
Sällsynta ( förekommer hos färre än 1 av 1000 användare) : godartad tryckökning i skallen, benröta, senbristning, depression, mani.
Ingen av oss är veterinärer men om jag tänker på det nästa gång jag är på Haga så skall jag fråga.

Tack #214 Ankie och tack #216 Crisse-13.
#215 Det är också individuellt från individ till individ och även dosberoende.
Alla får inte alla biverkningar som listas i FASS.
Skulle biverkningar av i det här fallet cortison negligeras i både human- och veterinärvård?
Kan vi ta denna diskussion via PM Gronstedt?
201 ! Tycker du ska öppna en egen tråd med frågor vilka som kan ta in vuxna katter. Den här tråden handlar väl om Mimmi?
Debattia

Detta känner jag är ett utmärkt exempel på vad som händer när folk sitter på nätet och Googlar, tror att de "vet" en massa och yttrar sig efter det…
Humanvård och djursjukvård är inte heller samma sak. (så arbete i humanvård ger inte expertis inom djursjukvård) Det är t om skillnad på hur olika djurslag hanterar samma sjukdom och mediciner. Prednisolon är aldrig en bra sak i långtidsperspektiv för en katt. Biverkningarna har vi redan hört om men det ska även trappas ner i långsamt takt, vilket innebär att en behandling kan ta ett halvår för en katt.
Tror nog att alla fattar att man inte alltid får samtliga biverkningar av en medicin, så det var ett ganska onödigt påpekande.
Att hålla en katt vid liv till varje pris är en kultur som råder i i alla fall en kattförening jag varit i kontakt med. Där anser man t ex inte mig som är djursjukvårdare kompetent nog att avgöra när mina katter jag tagit permanent från dem ska avlivas. Hur förmätet är inte det, för själva har de ingen utbildning.
Skönt i alla fall att Mimmi är tillbaka hos Praxis, som inser att det finns en gräns för vad som är ett värdigt liv, och inte hamnade i mattantens klor.
#217: Följderna av kortisonets verkan på tarmfloran negligeras i stor utsträckning av både human- och veterinärvård, ja. Du får gärna skicka PM om du vill diskutera, det behöver du inte fråga.
Menar du #204?
MEn snälla, lägg ner vapnen!

#219 Skulle gärna vilja ha en PM diskussion med dig också.

Tycker det är skamligt av dig att ge sig på mattanten. Känner du henne? Klor har hon inga, men det finns det andra som har, och riktigt långa också.
Du verkar kunna det mesta inom djursjukvård. Skulle kanske anlita dig istället.
Ja du det är ingen av oss som känner mattanten här inne utan det vi vet om henne har vi hört från medlemmar här på sajten. Det man kan fundera på är om det vore dig eller mig det snackades om, hur skulle det kännas när vi inte ens kan försvara oss och ens vet om att det snackas heller kanske?
Förresten Praxis hur går det med Mimmi? Äter hon?

# 225
Tja hon verkar helt klart inte vara en del av lösningen, om man säger så… Hon hjälpte ju inte precis till med att låta bli att mata Mimmi när hon skulle fångas in och har enligt uppgift betett sig tämligen obalanserat mot medlemmar här. Så att lämna Mimmi till henne vore skandal. Hon är väl fri att gå in här och tycka om hon vill.
Anlita mig till vad? Jag hjälper folk som förtjänar det - på min fritid.
Varför skulle Mimmi vara tvungen att sövas var tredje till fjärde vecka för att få en kortisonspruta gavs inte sprutan i klämfälla?Verkar ju helt befängt att söva en katt bara för att den ska ha en kortisonspruta.
Nu ber jag er alla att lägga ned garden och ta det lite lugnare. Om bråket fortsätter ser jag mig tvungen att låsa den här tråden. Ni får istället göra upp via PM om era meningskiljaktigheter. Ingen mera pajkastning i denna tråd tack!
Diskutera gärna faktafrågor runt behandlingen men lämna uppretade känslor utanför.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag syftade på dig som börjar fråga ve msom tar in vuxna katter, vet inte om du var ute efter hem?
Du som kommenterar gogla på nätet har inte läst ordentligt vad jag skrivit . Är absolut inte fel gå ut och kolla olika saker på nätet, där finns det mycket bra och saklig information man kan ta till sig. Klart det finns dålig också,dels beroende på vilka sidor. Sen har man möjlighet kolla via flera källor.
Hoppas det går bra med lilla Mimmi ! Hon slappar väl av nu och känner sig hemma igen.
Debattia

#228 Vet du var/hur man ger en kortisonspruta på en katt?
Men jag kan hålla med om att det är befängt att utsätta en katt för transport, skräck och sövning var tredje, fjärde vecka.

mimmi är här nu. har gett henne valeriana tablett som lugnar oro, hon blir mycket mer avslappnad då. mimmi har nu bara tre tänder, en huggtand har alltså plockats bort. hon har haft fullt av blåsor och sår i munnen pga det nya konstaterade viruset. hon äter med god aptit nu. jag hoppas bara att kortisonet lyckas hålla nya blåsor i schack och att hon inte drar på sig något annat pga. försämrat immunförsvar.

Nu håller vi alla tummar och tassar för lilla Mimmi. En stor påskbukett till dig Praxis som gjorde det möjligt för Mimmi att få en "andra chans" så att säga.
Skönt att hon äter! Valeriana brukar katter gilla, har inte tänkt på att det kan ge dem ro också, men människor somnar ju av det så … Skönt för henne att slippa vara vettskrämd och ha ont. Men som sagt, ge gärna Trevis och/eller Bifolac också, så slipper hon få så mycket magproblem.
ja hoppas att detta går vägen nu, bra att du uppdaterar oss Praxis.
Men vi måste väl ändå putta för ett nytt hem för du kunde väl inte ha henne så länge va?

fick tipset av en kursare. hennes bror hade en spansk f.d. gatuhund som var livrädd när han flyttade in hos dem, hade nog farit väldigt illa tidigare. de gav lite neurofort som man köper på hälsokosten varje dag och det dämpade oron betydligt. nu mår han hur bra som helst och behöver inga tabletter mer. har kollat med haga och de sa att det gick bra. tydligen blir katter berusade av att lukta på det, på samma sätt som med kattmynta, men lugna när de äter det, precis som människor!
Påskpuss till Mimmi
kram till Praxis

jag kan inte ha mimmi permanent. jag har sökt många sommarjobb men inte fått besked ännu. får jag inget ska jag försöka jobba extra i malmö. troligtvis får jag rätt dåliga tider då och det tar lång tid att pendla för mig som inte har bil. så ja, ett riktigt hem till mimmi behövs fortf. men jag kan ha henne till slutet av maj/början av juni iaf.
men då finnes det tid ivarjefall att leta hem om du kan ha henne så länge. Om Mimmi nu rider ut denna storm
231.Ja det vet jag om inte distriktsveterinärerna gav sprutan helt fel i klämfällan på våran Nisse som också hade forl och inte blev sövd för att få sprutan.
Tycker inte det skulle finnas en anledning att ifrågasätta sövningen om vi här inte själva varit med om hur Nisse fick kortisonsprutan i klämmfällan gjorde den veterinären fel då menar du?
Håll oss inte i spänning så, var fick dom sina sprutor ?? Säg inte vetten tog fel och gav matte den i stället ???
Debattia
Nej veterinären gav den faktiskt till katten Nisse med forl i bakre delen vid låret genom gallret på klämfällan det gick väldigt snabbt.
I kväll när jag träffade Mimmi var det rörande att se Mimmi och Praxis tillsammans. Mimmi så söt med sina intensivt gröna ögon lugnt utforskande sin omgivning och Praxis som ständigt månar om Mimmi. När jag och min man gick från lägenheten tittade Mimmi som vanligt ut från sin plats under tvbänken undrande var vi skulle ta vägen. Innan dess hade hon suttit uppe i ena fönstret och spanat ut över den vackra innergården. Låt oss alla hoppas att Mimmi trots den mörka prognosen skall svara positivt på behandlingen. Mimmi har gång på gång visat att hon är en kämpe och därför hoppas jag på ett mirakel.
Vad skönt att höra Annebeate att Mimmi tar det med ro. Jag förstår att hon kände att hon kom hem igen till tryggheten.

Ja, vilken pärs det varit nu. att läsa allt som skrivits i den här tråden sedan jag läste senast. :)
Men nu ser jag att mimmi är hemma hos praxis istället och det ser lovande ut. Så jag hoppas så att allt ska gå bra för lilla dimdim och att hon kan bli bättre och sedan få flytta till något förstående permanenthem så småningom.
Praxis, lycka till med mimmi!
Vi håller alla tummar och tassar för att det ska gå bra med medicineringen och att Mimmi ska må bättre snart!!
I dag har Mimmi haft en lugn dag. Hon har ätit bra. Mimmi och Praxis har haft en mysdag. Det gäller nu att ta en dag i sänder. Det känns så skönt att veta att så många tänker på lilla Mimmi och vill henne väl. Denna lilla söta kattflicka kämpar så och det måste gå vägen.
Håller tummarna för att allt går bra för lilla Mimmi

idag har varit en bra dag för mimmi. hon har sovit mycket och ätit väldigt bra. hon har varit uppe i fönstret och gjort ljud. jag sprayade hennes vippleksak med flytande kattmynta och efter att första ha väst åt den började hon slå med tassen på den. sen strök jag henne över huvudet och ryggen med den när hon låg och vilade och då började hon spinna för allra första gången sen hon kom hit! hon rullade också ihop sig till en boll och spretade med benen och tassarna. hon verkar nöjd, hoppas det består 
Skönt att höra Praxis. Jag tycker det låter som Mimmi äntligen börjar må bättre, bra jobbat.
Härligt Praxis, vi hejar på dig och Mimmi/DimDim (som för övrigt är ett helt underbart namn!) ! 

Så kul att höra! :D det här är ju fantastiskt.
jag hejar oxå!
Nu vill vi nog allt snart ha ett litet fotografi på katttjejen igen.
Debattia

Å ! Hon struntar i påskstressen och bara njuter efter en god dag.
Debattia
Det är skönt att hon har fått komma hem till dig igen för hon kunde inte fått det bättre.
Mimmi.. söta, gulliga, vackra, fina Mimmi. Du sätter våra hjärtan i brand. Krya på dig nu lilla kämpe. Puss på nosen

Ätit bra och sover så sött, och spunnit för första gången, det bådar gott. Helt fantastiskt. Ni verkar vara ett jättebra team, du och Mimmi.

Skönt att höra Praxis att Dimdim myser med dig.
Det är så synd att du inte kan ha kvar henne när hon nu börjat få förtroende för dig. Att dra iväg henne till nåt nytt (och kanske tillfälligt) blir en stor belastning för henne.
Men jag förstår dig; oss studenter försörjer ju ingen sommartid. ;)
Finns det kanske nån som kan komma och mata henne om du måste övernatta i Malmö och sådär? Eller nån annan lösning så Dimdim kan bo kvar över sommaren? Tror att en matare är bättre än en flytt.
Nåja, skicka en slängpuss till lilla Dimdim; speciellt från min kopia Sisu lika rädd hon för 1,5 år sedan.

Titta vem som lät sig klappas av en läskig människohand idag ! Först strök jag henne med vippleksaken, sen bytte jag ut den mot min hand. Hon spann som vanligt men när hon såg att det var jag som klappade så väste hon, inte argt, antagligen mest för att det är det hon är van vid. sen när hon upptäckte att det var himla skönt att bli klappad av en hand också så slappnade hon av och lät mig stryka henne på huvude och klia henne bakom öronen, allt medans hon fortsatte spinna högt. tror att valerianatabletten har lite med det att göra, för hon är mycket mycket lugnare nu. hon får 2x1/4 tablett varje dag i lite grädde när jag märker att hon ser arg eller lite skrämd ut och det blir stor skillnad.
nu ska jag till malmö och äta påskmiddag så hon får vara själv och vila tills ikväll när hon ska ha medicin igen. hon har sina leksaker, hon fick med en virkad leksak i buren när hon kom hit senast efter veterinären, den verkar hon gilla. jag sprayade lite kattmynta på den och i morse hade den flyttat sig tvärs över rummet så hon har nog busat med den i natt :)

#259, jag håller med dig, men jag hoppas fortfarande på ett permanent hem åt henne. men man får se hur det går, just nu verkar mimmi ha blivit mycket bättre, inte lika rädd som innan, men det kan ju svänga det med. min syster flyttar in nära mig nu snart, så matning skulle kunna gå på så sätt. men vi får se hur det utvecklar sig, jag kan iaf ha henne i ungefär två månader till som det ser ut nu.

Åh, vad underbart Praxis!! Jag blir alldeles tårögd. All heder och stor kram till dig som tog tillbaka Mimmi.
Håller alla tummar och tassar här för att Mimmi ska bli bra och att det går framåt med hennes socialisering.
Vi kämpar själva på med en en liten kisse Candy som har samma besvär och "sjukdom" som Mimmi/DimDim.

Vilken underbar bild och så avslappad, och är det så som det ser ut, att hon är tillbaka i soffan.

Vad fint att lilla DimDim blir klappad. Tur att detfungerar så bra mellan dig och Mimmi Praxis. :)
Ska hålla tummarna för att liten missa nu blir bättre och faktiskt får lite tid på sig att må bra och bli bortskämd.

Vilka härliga bilder! Dom värmer. :) Så skönt att hon är tillbaka hos dig och får ta det lugnt och må bättre.
Ännu en bra dag för Mimmi.
Hon är pigg och äter bra. I dag har hon lekt en hel del med sina leksaker bl.a en virkad fisk och en prasselmus. I kväll när Praxis skulle prova kläder inför en kommande middag och det tog en lång lång stund
så var Mimmi med Praxis hela tiden. Visst gläds man åt att Mimmi är mera vaken och uppmärksam på saker och ting, denna lilla kämpande kattflicka. Hon finns ständigt i mina tankar.

Fantastiskt vilken bra jobb du gör med Mimmi, hon litar på dig

Vad härligt med så positiva nyheter
Håller tummarna för DimDim!
Mycket roligt att höra att det går framåt med Mimmi. 

Vad skönt att det verkar gå bra för henne. :) Hoppas att det håller sig.
påsk-klapp till mimmi
Tänk vilken tur att hon fick den här chansen!!
Förlåt virrpannan Gunilla, Alltså, Dim-Dim och Mimmi är samma katt? JA?
Vad roligt att du fått klappa Mimmi Praxis
och att hon verkar lugnare!! Grattis!!!

japp, DimDim=Mimmi. Förstår att det är förvirrande, Mimmi hette Mimmi när jag fick henne men jag har gett henne smeknamnet DimDim. Märker att jag inte är konsekvent när jag skriver om henne…

Ett litet tips Praxis:
Den här tråden börjar bli asdryg att ladda 
Kan du inte starta en ny och döpa den till DimDim = Mimmi?
Påskgrädde till lilla DimDim
I dag har Mimmi haft ännu en lugn dag, hon har slappat och fortsatt att äta bra. Lite lek har det också blivit. När jag mötte henne i kväll tittade hon som vanligt utforskande på mig och hon undrade väl vem damen var som kom och störde henne och Praxis på kvällen. Hon ser fin ut i pälsen. Måtte det gå vägen för lilla Mimmi. Tack för allt stöd!

Lilla Dimdim börjar mer och mer bli som en "vanlig" katt. Hon äter bra, har tungan inne i munnen och väser inte så mycket som innan. Hon har börjat sova avslappnat också och hon älskar att bli klappad med sin vippleksak. då spinner hon och sträcker ut klorna och rullar runt. man kan ibland klappa henne en kort stund på huvudet också, men det beror på hur avslappnad hon är. man kan iaf sticka fram handen åt henne så hon luktar på den utan att väsa eller bitas. hon har också slickat mat från mina fingrar.
i natt var det en aktiv natt för mimmi. hon stimmade nästan hela natten. hörde att hon lekte med sina leksaker, krafsade i lådan och smaskade i sig mat. sen krafsade hon på dörren till mitt sovrum och skulle in och sitta i fönstret och vandra runt. hon välte ner en tom läskburk som stod på mitt nattduksbord så jag vaknade och sen förde hon väsen en lång stund efteråt
runt elvatiden på kvällen börjar hon bli lite rastlös av att sitta under tvbänken och då kommer hon fram, igår satt hon på fönsterbrädet till ett fönster och vilade, det har hon aldrig gjort förut. härligt att se att hon inte är så galet rädd längre utan att hon v erkar vara en rätt nöjd och lycklig katt som njuter av livet

Fantastiskt härligt att få höra om duktiga lilla tösens framsteg
.

Fina, fina Mimmi/DimDim
.
Mimmi/DimDim är en supertjej, så söt med sina intensivt gröna ögon och vilken kämpe hon är! 

Jag fick träffa dimdim idag! :D hon är såå söööt! Vem som helst blir nog dökär i henne, så om medicinerna hjälper bra och mimmi fortsätter i den här takten så borde hon lätt kunna hitta ett hem.
Jag fick klappa henne med vippan! :D gosekatten.
mm.. jag blir lite fånig över detta… men det är flera veckor sen jag klappade en katt senast. :)

Bilderna jag tar med min digitalkamera gör henne inte riktigt rättvisa. På riktigt är hon ännu sötare. Hon är liten och nätt, har intensivt gröna ögon och har fått så fin blank päls nu (idag tvättade hon sig ordentligt, lade upp bakbenet och tvättade både mage och rygg, första gången jag sett henne göra det). Tyvärr är blixten på min kamera så stark fast jag ställt in den på "soft" så antingen blundar hon eller så blir hennes gröna ögon bara gulaaktiga. Men hon är galet söt :)

Hade jag haft plats hade jag kattnappat henne direkt! ;)

# 282
Inte klappat en katt på flera veckor! Vilket öde, det hade jag aldrig överlevt. ;)
Kul att lilla Dimdim går framåt och det var ju det jag sa innan, eller hur Praxis? =)
När ska hon till veterinären igen och när vet ni om medicinen gör sitt? Jag tänker hur mycket tid du/ni har innan ni måste nagga förtroendet i kanten igen gemom att stoppa in henne i en bur.
Låter helt fantastiskt med lilla snäckan. hon har inte kunnat fåt tdet bättre än vad hon har det hemma hos dig !!!!
Kan ett alternativ vara att vänja henne lite vid buren inför nästa vettebesök???
Debattia

mimmi behöver inte göra återbesök om det inte är några problem med henne, vilket det i nuläget inte är :) däremot skulle vi sänka medicindosen om ett tag, men det kräver inte heller något vet besök :)

Okej, vad bra! :D Hoppas det inte kommer behövas några återbesök då :)

#287 Det var skönt att höra. Då har du ju chansen att bara ägna dig åt socialisering utan att behöva stressa henne.
Och att njuta av Dimdims sällskap 
Praxis… så bra Mimmi-Dimdim har det hos dig, så bra att det går bra med henne, det berör mitt hjärta!
/Malin
heter hon mimmi eller dim.dim?

#291, för mig är hon DimDim, men när hon fångades in gavs hon namnet Mimmi, vilket är det namn de flesta här känner henne som

Det är så roligt att höra, att denna lilla kämpen friskar på sig. Hon finns alltid i mina tankar, efter all tid med henne i hamnen.
All heder till dig Praxis.

snart dax o öppna en ny tråd denna börjar bli väldigt lång.
Det är kul att läsa om hennes framsteg.
Hoppas medicinerna kan hålla allt i chak så hon kan fortsätta att njuta.
Hon ser så mysig ut lilla dim dim
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Hur går det för DimDim ?
Lilla Dim-Dim (Mimmi) mår bra. Hon spinner och äter bra. Hon kissar mycket men det är väl pga kortisonet. Praxis har just nu bråda dagar med tentamensläsning men hon kommer säkert in och skriver en rad endera dagen. När Praxis läser ligger Dim-Dim intill och håller Praxis sällskap. Ett riktigt radarpar eller hur.
.

så mysigt det låter! Kul att Dim-dim börjar få riktigt förtroende för Praxis. Hoppas hon kommer acceptera nästa matte/husse lite snabbare, nu när hon kommit på att mattar kanske inte är så illa ändå. ^^

Man blir så glad och tacksam varje gång man läser denna tråd.
Dock så vill jag be en Medarbetare här på Hittekatter att starta en ny tråd då denna blivit fasligt lång och svår att ladda.

Jag har varit dålig på att uppdatera här, men är mitt uppe i tentaplugg så har inte haft så mycket tid!
Det är helt otroligt vilken skillnad det är på Mimmi/DimDim nu jämfört med när jag fick henne. Numera leker hon med sina leksaker, hon älskar kattmynta, man kan klappa henne på huvudet och klia henne under hakan. Dock är hon lite sur på morgonen när jag ska ge henne medicin och väser åt mig lite. Hon får fortfarande lite valeriana för att tygla humöret men det behövs bara på morgonen då hon är vresig. På kvällen däremot älskar hon att bli klappad med vippleksaken och man kan klappa henne med handen också., Hon ligger på rygg och spinner och sträcker tassarna mot en och ser pigg och glad ut. På dagarna sover hon avslappnat. Hon har också börjat våga gå runt mer i lägenheten, hoppa upp i fönster och titta sig omkring. Hon har kissat i soffan och i sin sovkorg men kortisponet hon går på nu gör henne väldigt kissnödig (hon kissar väldigt mycket så ger henne extra vätska i maten) så kanske var därför. Lådan blir snabbt full och fastän jag försöker rensa så ofta jag kan så har jag ibland varit borta långa dagar och då har hon väl tyckt den varit lite ofräsch. Hon äter bra och såg nu att hon drack vatten ur sin vattenskål, så behöver inte oroa mig för att hon blir uttorkad. Hon har också lärt sig att när jag sticker in huvudet under sängen så ska hon komma ut därifrån (numera kan jag ha dörren till sovrummet öppen hela tiden utan att oroa mig för att hon gömmer sig där utan att komma ut). Allting är med andra ord jättebra :) Om en vecka ska hon enligt haga bara behöva halv kortisondos också :)

Det låter ju jättebra! Man blir så glad av att läsa om Dimdims framsteg
Kanske kan du testa att ha två kattlådor - det kan vara så enkelt som att hon inte vill kissa i lådan om hon redan har bajsat i den, t ex. Det är ganska vanligt. Dessutom tar det ju längre tid innan två lådor blir ofräscha än det tar för en att bli det.

Vad skönt att hon mår så bra trots att vi alla var så oroliga för henne. Tycker det verkar som hon gör enorma framsteg hos dig. Äkta kärlek från båda hållen. :)
Hoppas hon hittar någon som hon gillar lika bra som dig. :)
Praxis skall du behålla Dim-Dim ?

Vad roligt att höra att Dimdim mår bra.
Jo kortison blir man både hungrig, törstig och kissnödig av.
Jag hade fixat en låda till åt henne som föreslogs här ovan.
Sur på morgonen; ja vem av oss är inte det…
Senare i veckan på Valborgsmässoafton skall lilla Mimmi/DimDim börja få mindre doser kortison. Hoppas alla håller tummarna för henne så att inte virusinfektionen då blossar upp igen. Hon är en helt underbar liten kattflicka som så väl förtjänar ett gott liv.
Men så roligt att hon har blivit bättre lilla fröken, jag håller mina tummar att hon får fortsätta ha det bra söta Mimmi

Såklart, man håller tummarna för lilla DimDim
På torsdag valborgsmässoafton skall jag in till Lund och träffa Mimmi.
Samma dag skall hon börja dra ner kortisondosen. Hoppas det leder till att hon kommer att kissa mindre. Just nu kissar hon enormt enligt Praxis. Mimmi har börjat slicka sig lite runt munnen men Praxis kan inte se ,när hon gäspar, att det verkar vara något konstigt i hennes mun. Hon äter fortfarande bra.

Jag håller tummarna att DimDim får vara frisk
Igår träffade jag Mimmi/DimDim i Lund. Hon var lika söt som alltid.
Hon låg under TV-bänken och tittade och tittade på mig och önskade nog till slut att jag och min man skulle gå så hon fick vara alldeles ensam med Praxis. Nu har kortisondosen dragits ner till hälften så nu är det bara att hoppas.
Håller tummarna för Mimmi/DimDim :)
Håller tummarna för DimDim

Hur har det gått med Mimmi sen medicindosen sänktes. Mår hon fortsatt bra?
Hoppas ni startar en ny tråd för denna har blivit jätteseg !
Hoppas också det bara är bra med Mimmi !!!!
Debattia
så trevlig läsning på nattkröken!

Tyvärr reagerade Dimdim inte bra på halverad dos :( Hon har blivit rädd och aggressiv igen, äter sämre och slickar sig mycket runt munnen. Har gått upp till hel dos igen idag, förhoppningvis blir hon bättre då. Annars vet jag inte hur vi ska göra… Rapporterar igen senare, när jag vet om hon blir bättre av hel dos.
Tyvärr reagerade inte lilla Mimmi som vi hoppats när dosen drogs halverades. Vi får se vad som händer nu när Praxis återgått till hel dos och i nästa vecka tala med veterinären.
Lilla Mimmi, varför skall du ha det så besvärligt?
Är det forl som Mimmi har ???
Debattia
Näe, nu när det såg så bra ut ett tag
hoppas på att det vänder för lilla gumman, hon ska inte behöva må dåligt ivarjefall.

hur är det med henne? lilla dimdim.

öppnar en ny tråd om mimmi nu. kan ngn vara snäll och låsa denna?

Det skall jag ordna!
odnatt hälsar en trött Mimmi som somnat på soffryggen