kan man klippa katt med vanlig hårklippare?
jag menar en sån som våra karlar har. Min granne har två stycken kastrerade katter, stora hannar, som är väldans toviga, de brukar faktiskt bara tappa pälsen själva på somaren. JAg tänkte, att jag lie fint skulle kuna erbjuda mig att klippa ner kissarna? Tilläggas bör, att jag även skulle kunna erbjuda att köra ner dem till vet för sövning, så att det blev lite enklare.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Den luggas nog… bra om katten sover tror jag.
Klipper min hund med en dyr klippare men fastnar bra nog i pälsen, kan tänka mej hur en katt skulle reagera
ja de ser ju inte så annorlunda ut än de där fina, men självfallet, så skulle kissarna sövas ner.
Jag trodde du skulle tuffa till dej å klippa dem på köksbordet

Hur gör hundtrimmare då? Det måste väl luggas i hundpälsarna med?
Det är nog en viss konst att få det snyggt…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jo det är menigen. MEn att jag åker ner och söver kissarna först och sen direkt hem för frisering. Lite onödigt att betala dyra pengar för att klippa, om jag kan göra den biten själv.
Ja det luggas i hundpälsen som är lång och silkig, jag är väl inte så händig som en hundtrimmare, så jag får ta till en vanlig sax. Öronen går jättefint med maskin det är en annan pälskvalite där.
En hund är lite tåligare än en katt tror jag när det gäller trimmning. katten måste nog sova annars blir man nog strimlad.
ja funkar inte klipparen, så får jag klippa med sax. Sover katterna, så går det ju rätt fort det med.
Det går så bra att klippa katter med en helt vanlig sax men man får ta lite i sänder. Hur det fungerar med en klippmaskin vet jag inte men innan man börjar måste nog katten få kolla ordentligt vad det är.
Jag har sett hur min granne som utför hund- och kattklippning som arbete har klippt en helt vaken katt en gång utan några som helst problem. Hon hade klippmaskin.
Men en vanlig inte för stor sax som är vass men utan spets går bra. Om hela katten är mycket tovig kan man ju ta lite i sänder några dagar. Jag har ju fyra långhåriga katter varav en får tovor väldigt lätt men han har vant sig och tycker nu att det inte är något att bry sig om när jag tar saxen. Ibland när jag missat någon stor tova för länge brukar jag klippa mitt igenom tovan till att börja med för då är jag säker på att inte göra illa katten.
Att söva någon är alltid en risk både för människor och djur.
Jo jag vet att Siw och jag klippte hennes gamla toviga kisse med vanlig sax. utan sövning men då var vi två. Här är situationen lite annorlunda, det är inte folks om är så alerta på att göra något själv. och det är ju stora kraftiga friska killar, så sövningen är nog inget att oroa sig för. sen kan de ju få stanna och kvickna till i husvagnen. Jag vet man får vra oerhört försiktig. Givetvis hade det varit det bästa att kunna klippa utn sövning. Vi får se vad som händer.
Tror du veterinären släpper hem en katt som sover ?
De vill väl ha lite liv i dem först
Ja, om jag ber om en lätt sövning så gör han det. JAg fick ju ta hem Mee och då sov hon helt. MEn hon piggnde till i bilen på väg hem. Men då hade hon sovit i 1,5 timmar.

#11 Ja det där vet jag inte om jag skulle vågat. Alla (någorlunda seriösa) veterinärer är rätt noga med att katten måste vara vaken när den lämnar kliniken. Har för mig att Alexej var ute för ett obehagligt äventyr med en sövd katt som inte vaknade. Nåja, kanske man ge en lätt dos som bara håller en stund, det kanske även räcker om katten är lite "döven" och nyvaknad för att man skall hinna ta bort det värsta av tovorna.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Har du kollat om det finns någon som inte är veterinär som klipper hundar och katter i dina trakter. Jag tycker nog att det är att ta till onödigt grovt artilleri att söva en katt för att klippa den. Min Trisse är ganska speciell att hantera men han har vant sig att bli klippt fast första gångerna blev jag, om jag ska vara helt ärlig, lite riven.
Ta katten hemifrån räcker nog för de brukar bli ganska spaka när de är på främmande ställen.