Hönorna sitter fortfarande i burar!
Hönorna sitter fortfarande i burar!
![]()
I Sverige finns cirka 6 miljoner hönor i äggindustrin och 40% av dem sitter i burar. I stort sett alla lever torftiga liv i stora anläggningar och dödas när de är runt 1,5 år och anses förbrukade. Tupparna kan ju inte lägga några ägg och dödas därför när de bara är någon dag gamla. Var med och hjälp hönorna och tupparna! Skicka våra vädjandemail till ICA och Hemköp för att be dem sluta sälja ägg från hönor i burar.
Från Djurens Rätt:
http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,1&_dad=portal&_schema=PORTAL
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack för länken, har nu skrivit på..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
tack ,har skrivit på
Ja. varför i herrans namn ta livet av tupparna efter bara några dagar för att de inte kan lägga ägg.Usch så hänsynslöst djur utnyttjas pga pengabegäret.
det värsta är väl att dom maldes ner levande förut ,nu vet jag inte hur det är
har skrivit på.

Frigående är inte mycket bättre. Ekoglogiska ägg är inte heller mycket bättre.
Har gjort ett stort arbete kring höns och de olika inhysningsformerna och faktum är att dödligheten är som lägst i bur, och stressen också.
Jag skulle nog hellre sitta i bur och kunna komma undan än att fastna i inredningen så jag bryter vingar & ben och inte kunna komma undan från vassa näbbar och klor.
Det vi behöver är en helt ny syn på djurhållning. Problemet är att det är FÖR MÅNGA djur, inte egentligen hur de sitter.
Visste ni att en höna slutar känna igen individerna i sin omgivning om de överstiger ett antal av 40 individer? :/
Nej, jag visste inte det sistnämnda angående igenkännande när antalet överstiger 40.Med andra ord ska hönsen inte vara för många på ett och samma ställe för att må väl.Borde vara mindre enheter avskilda från varandra.

#6 Ojdå, och jag som alltid är noga att köpa frigående,,,men bryter de vingar och klor så vill jag inte det,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#6 håller med, har ochså gjort en del efterforskninar kring höns.
en annan sak är att exempelvis pelle och lisa även säljer höns. man kan köpa höns då de byter på avdelningarna. detta brukar vi gör varige vår och även om de inte är så fina då de kommer ser man hur de trivs
Hur kan du säga att burhöns kan komma undan? De sitter instängda på gallergolv tillsammans med andra höns.
Jag har sett både bur-och frigående höns. Vi köpte burhöns för 1 krona/styck som hade värpt "färdigt" efter 1 år. Något värre har jag inte sällan sett. De satt så trånga att de knappt kunde vända på sig, inga fjäder och blodiga fötter. Mannen som tog ut hönsarna ur buren bröt av flygeln på de. När han fattade att vi ville ha de som utehöns-levande då blev han lite försiktigare. Istället började han klippa klorna på de så att blodet bara sprutade. De var sönderpickade just på stjärten av de andra höns.
Frigående höns kommer som kycklingar till stora stallar med halm på golvet och vatten-och foderautomater lite varstans. Men det är tusentals och när de har vuxit blir det trångt och inte alla kommer åt vatten-eller foderautomater. Döda höns ligger sedan en masse längs väggarna i gamla halmrester. Efter 1 år blir alla insamlade och slaktade. Ljuset är automatiskt och dagsljus ser hönserna aldrig.
Ekologiska ägg kommer från värphöns som får ekologiskt foder, mer utrymme, dagsljus, färre höns i flocken och möjlighet att gå utomhus, åtminstone sommartid.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hm, man skulle nog ha egna hönor i stället,,, känns inte som att jag är sugen på ägg nu,, stackars höns,,
Nej det är för hemskt hur det ser ut inom foderindustrin. I Nederländerna fanns det inte burhöns alls. Här är det tyvärr vanligt fortfarande. Har skrivit på jag också.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Måste tilläger. De burhöns som jag hämtade satt i gallerburar och det var för några år sedan.
Djurens Rätt om de inredda hönsburarna
Djurskyddsförordningen ändrades 1997 från ett totalt förbud mot burar för höns i äggproduktion till förbud mot de burar som inte har sittpinne, rede och sandbad.
Burförespråkarna hade lobbat hårt för detta och idag lever drygt 1,5 miljoner av Sveriges 5,5 miljoner värpande hönor i dessa modifierade burar.
Djurens rätt har hela tiden kritiserat också denna typ av burar, som vi menar inte alls uppfyller hönornas behov av att kunna bete sig naturligt. Dessutom tvingas hönorna konkurrera med varandra om att få tillträde till sandbadet, pinnen och redet.
Helena Wall visade i sin doktorsavhandling som lades fram vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala hösten 2003 att ca 30 procent av hönorna inte använde sandbaden och upp till 20 procent använde inte pinnarna respektive redena.
Nyligen har liknande problem bekräftats även internationellt. Vid ett möte i Milano mellan europeiska hönsforskare i slutet av februari 2005, framkom att fjäderplockning och aggressioner är ett problem i de modifierade burarna. Franska forskare redovisade dessutom blodtester som tyder på en ökad stress när hönorna hålls i dessa burar.
Det enda acceptabla sättet att hålla höns är i små grupper som även innehåller tuppar och som lever i ett välskött hönshus och får gå ut när de vill. Bort med alla typer av burar!
Skriver under på det sistnämnda hönsen ska ha en för dem naturlig miljö.

#10 Jag vet precis hur burhönsen har det. Jag köper också burhöns när de ska till att slaktas ut. Har varit med om det du beskriver också, hur de drar ut dem i fötterna och sedan klipper klorna utan att ens försöka missa pulpan. Visst är det underbart att se dem blomma ut efter några månader med dagsljus och utevistelse?
Det jag menar är att burhöns har sina burkamrater att gömma sig för, de frigående har tusentals. Stressen är mindre för en höna i bur än vad de är för en höna som går bland tusentals andra utan skydd. Buren är också den inhysningsform som är säkrast för hönan ur sjukdomssynpunkt. Fördelarna med bur är många. Det blir mindre grupper med djur som söker trygghet i varandra, sjuka&skadade djur syns lättare, dödligheten är lägst i bursystem. Sedan finns det ju massor med nackdelar också. Den begränsade rörelsefriheten leder ju till leverförfettning, avmagring och skador på muskulatur och skelett.
En annan fråga är hur industrin lyckades få det burförbud som Astrid Lindgren 1987 fick i 80-årspresent av Ingvar Carlsson att bli till en modifiering av burarna?
Problemet är att det inte finns något alternativ till burar när det handlar om så pass storskalig produktion som det gör i Sverige.
Det jag vill säga är: **Buren är det bästa system för hönan vi har idag, däremot inte sagt att det är ett bra system, att ha djur i bur är fullkomligt vidrigt.
Tills vi har en lösning som är bättre än alternativen vi har idag bör alla som kan och har möjlighet köpa ägg från sin lokala bonde alt. skaffa en fem-sex höns om man bor i trädgård.**
Okay, då är vi överens:)
Jag själv köper högst ett paket om året och då köper jag kravägg. Fast de är dyra…

Jag har skrivit på nu.
Själv köper vi från frigående höns som går ut och in som de vill från farmors granne.
Sedan kan jag rekommendera chokladägg, mycket bättre:)

Haha :)

mmm… chokladägggggg… perfekta till allt

har skrivit på nu jag med. kände bara för att sluta köpa ägg helt och hållet.
tänk om alla strejkade inför påsken och struntade i att köpa ägg, tills hönsen fick det bättre. men men, drömma kan man ju….

Vidrigt.
En annan sak som är vidrigt är att inte alla äggfarmare bytt till den nya modifierade buren än. Höns som bor på en yta stor som ett A4-ark finns fortfarande där ute..
Verkligen vidrigt. Påminner om Tysklands KZ-läger.
Ja detta är inte klokt, stackars djur. Jag har oxå skrivit på

ska handla i dag, men strök ägg från lisstan,,,

Det är bra martdat! Köp från en bonde eller någon som har ett par höns på tomten istället.

#28 Min bror har två tuppar som går och dräller,,, kanske kan få dem att lägga ägg,,,

Haha. :-P Bor du i Sthlm kan du köpa ägg av mig. :)

Det enda rätta är att inte köpa några ägg. Det handlar inte om att drömma, ju fler vi är som vägrar stödja dagens djurindustri ju närmare kommer vi en bättre situation för djuren (och miljön).
Här ett exempel på vad som tillåts pågå då pengar anses viktigare än liv:
_"Kommun stoppar inte Fridtuna ägg
Ljungby kommun avvaktar med att ingripa mot äggproducenten Fridtuna Ägg, trots beslutet i Högsta domstolen, som innebär att företagets hönsburar strider mot djurskyddslagen.
Alf Karlsson, miljöchef på Ljungby kommun
Högsta Domstolen har beslutat att inte ta upp den fällande hovrättsdomen mot Gunnar Petersson på Fridtuna Ägg, det har Sveriges Radio Kronoberg rapporterat tidigare. Det är kommunens ansvar att se till att lagen följs, men miljöchefen vill avvakta.
Djurskyddslagen kräver att höns i bur ska ha tillgång till sittpinne, rede att värpa i, och ströbad. Saknas de här bekvämligheterna, så får burarna inte användas. HD:s beslut på torsdagen kan vara slutpunkten på en lång och segdragen utfasning av de olagliga burarna, som inleddes 1987 när dåvarande statsministern Ingvar Carlsson lovade Astrid Lindgren på författarinnans 80-årsdag, att burarna skulle bort. Men så blev det inte. Istället kom den inredda buren.
Ljungby kommun har nu möjlighet att sätta punkt för den oinredda buren, genom att tvinga Fridtuna ägg att sluta använda de olagliga burarna. Men Alf Karlsson, miljöchef på Ljungby kommun, är inte beredd att stoppa verksamheten direkt.
-Det är ju vår bedömning att det här var djurplågeri en gång i tiden. Vår bedömning har ifrågasatts av olika rättsinstanser. Även Jordbruksverket och Djurskyddsmyndigheten, som en gång har satt de här reglerna, har ifrågasatts av olika juridiska ombud. Det är en mycket kontroversiell fråga, så vi får gå igenom detta igen, säger Alf Karlsson.
Men nu har ni svart på vitt att verksamheten bör stängas, varför slår ni inte till direkt?
-Vi har fått de här uppgifterna idag och vi måste se till att vi gör rätt. Vi måste ha en viss tid för att se till att handläggningen utförs på rätt sätt, säger Alf Karlsson, miljöchef på Ljungby kommun."_

Ljungby är ett riktigt skräckexempel. Usch! De har fått ha det sådär hur länge som helst nu. Blir så trött på myndigheter som inte tar sitt ansvar alls och bara fortsätter blunda..
Vi i Sverige äter väl 60 milj eller mer… kycklingar per år. Många får medel för att växa och kan inte röra sig på den lilla tiden de får leva. De går på varandra. Många av dom dör och tas inte bort förrän efter flera dagar. Så de som lever får gå på de som dött. Fruktansvärt. Läget är väl bättre i Sverige nu kanske men i andra länder är det ännu värre. Förstår inte hur vårat lan som nu borde kommit längre i utvecklingen inte har det bättre för våra djur. Helt otroligt. Jag har inte ätit kycklingen sedan jag var 13 år och kommer inte göra heller.
Äggen från ekologiskt är väl bättre?

pappa håller på att bygga en hönsgård under vårt äppelträd. vi har haft höns innan, och saknar det riktigt mycket. så snart har vi äkta ekologiska ägg här hemma.
ekologiskt är mycket bättre :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
jag köper från granngården. dom köper från privat uppköpare. lite dyrare men bättre.

Ekologiskt är bättre än frigående men frågan är om det verkligen är bättre än bur. De ekologiska höns jag träffat har haft brutna ben och vingar. Tror de får vara max 10 000 höns i en ekologisk besättning, och det är fortf så pass mkt att det knappt gör någon skillnad för hönan. Efter 40 individer känner de inte igen varandra längre.
Att ekologiska höns går ut på så små ytor leder till att de kommer i kontakt med sin egen träck och dricker förorenat vatten -> leder till inflammationer i buken som leder till döden. Väldigt vanligt tyvärr. Buken fylls med var och de måste avlivas.
Som sagt; det finns INGET bra system för höns på industriväg. Köp lokalt istället.
JA, jag hade en tjej förut, som jag köpte av, men hon slutade at ha höns… tyvärr…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Som sagt, Sthlmare får gärna handla hos mig. :)
Fick detta på mailen!
PRESSMEDDELANDE 2008-03-17
Hemköp säger nej till alla ägg från höns i bur
Hemköp har av etiska skäl fattat beslut om att enbart sälja ägg från
frigående höns.
Alla butiker informerades i fredags (14 mars) om att Hemköpskedjan
enbart ska erbjuda ägg från frigående höns. Beslutet är taget av etiska
skäl och genomförs under en utfasningsperiod om cirka tre veckor.
För mer information kontakta:
Per Åkesson, försäljningschef, 08-553 990 57
Kristin Andersson, informationschef, 08-553 999 23
man får väl i nuläget tolka det som att det är postitivt att dom tar ställning i djurhanteringen,jag för min del föredrar nog lösa hönor istället för dom i gamla burar, denna tråden har fått mig iallafall att skaffa nya hörnor nu i vår, i nuläget har jag varit utan i 2 år pga att gamlingarna dog ut.har under tiden köpt kravägg.har varit engagerad i jordbruksdjur i 30 år och att bara det att affärena tar ställning mot djurplågeri tex musingfår eller hur det nu stavas och i detta fallet äggproduktionen är ett stort +,känns som ett steg åt rätt håll
det är väl på rätt väg får vi väl hoppas.
#38 Det låter ju väldigt bra var i Stockholm bor du? Om du vill kan du väl PM:a mig för jag köper gärna ägg lokalt när det finns möjlighet.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jag fick också svar från Hemköp.
Fick tipps om jordbruksverkets hemsida:
Från 2012 blir det förbjudet att hålla värphöns i oinredda burar i hela EU. I Sverige är omställningen till djurvänligare äggproduktion redan genomförd.
En svensk äter cirka 10 kilo ägg per år och under påsken nås en topp i konsumtionen. Majoriteten av äggen kommer från höns som har ett rede att värpa i, en pinne att sitta på och strö att bada i.
Den Svenska äggbranschen är därmed unik. Den omställning till djurvänligare system som övriga EU nu står inför är redan genomförd i Sverige.
Från 2012 införs ett förbud mot hållande av värphöns i oinredda burar i hela Europeiska unionen.
Av Sveriges mellan fem och sex miljoner värphöns finns cirka 40 procent i inredda burar. Resterande 60 procent finns i system där djuren går fritt i en eller flera våningar och i vissa fall även har möjlighet att vistas utomhus.
Vägen till en djurvänligare svensk äggproduktion har varit lång. Ett förbud mot att hålla värphöns i bur infördes redan år 1988. 1997 modifierades skrivningen och nu tilläts burar som gav hönsen tillgång till rede, sittpinne och sandbad. Därefter inleddes långdragna juridiska processer. Det kom att dröja ända fram till 2007 innan omställningen av den svenska äggproduktionen kunde anses färdig.
De juridiska turerna kring omställningen är inte avslutade. Senast häromdagen meddelande dock högsta domstolen att man inte tänkte pröva ett överklagande från en äggproducent som fortfarande använder olagliga burar.
Ganska fräckt att påstå att omställningen till djurvänligare äggproduktion i Sverige redan är genomförd. Tror inte att hönarna hålla med:(
Tänker inte på ngt sätt försvara hanteringen av hönor (el ngt annat djur för den delen)
Många slutsatser som nämnts ovan stämmer, en del inte. Hoppade lite fram och tillbaka, har inte läst hela, lång ju.
Tuppar dödas inte efter någon dag eftersom dom inte lägger ägg. Dom blir grillkycklingar el går till avel. I båda fallen är det en lönsam exportvara.
Ngn sade, att problemet med frigående höns är antalet hönor/m2. Ganska allmänt problem, så även i våra skolklasser, inte sunt för ngn.
Men här är lite fakta, även om den har ett par år på nacken. Det görs studier på höns välbefinnande.
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/slu_info_rapp_allm/IRA197/IRA197J.HTM
/tro rätt/tro fel
46
Visst mals hankycklingar ner levande i Sverige,de hankycklingar som kläcks i äggproduktionen sparas bara honorna.
Slaktkycklingat som föds upp för slakt är en annan typ av fjäderfä ,dom växer så snabbt att dom ofta innan slakt bryter bena eller inte orkar hålla uppe kroppen,pga av att dom växer så snabbt.
Dessa broilers eller slaktkycklingar slaktas vis ca 35 DAGARS ålder.
När jag fött upp kycklingar hemma har det tagit ca ett halvår innan kycklingen blivit så stor som en broiler är.
En tupp från de äggproducerande hönsrasen ,skulle växa alldeles för långsamt för att broilerindustrin skulle vara intresserad av att föda upp den ,den skulle bli alldeles för dyr i matkostnad osv.
Stumpan, undrar om de mals fortfarande? se dettaPDF och läs sidan 22 av dokumentet. Jag vet, att det förekom förut, det var på den tiden jag hade ormar och köpte just dagsgamla kycklingar som ormföda. JAg ansåg att det var bra mycket humanare än att de maldes levande i alla fall.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
51
Tack
#53 Läst länken? Det är ingen bloggare…
57
Om du klickar på länken i inlägg 51.
Under det fetstilta fimms en symbol hörlur ,där klickar du på
*avlivning sker med snabbkvarn*
Då hamnar du på sveriges radios hemsida ,där kan du höra intervjun ,som artikeln är baserad på.
#58 hade du läst vad jag skrev i inlägg #54……
Jag menar länken under #51. Och varför skulle Djurens Rätt vara partiska? De skriver sanningen…Det är deras innehåll.
Tråden är över 1 år gammal och inget har ändrat sig inom djurhållningen. Sverige är knappast bättre än vad andra länder är. Svensk kvalitetsstämpel? Köp svensk kött? Bara svenska råvaror? 
59
Jättebra ,jag trodde du missade länken i inlägg 51 
Ett missförstånd från min sida
Studier har visat att hönsen trivs betydligt bättre om man har en och annan tupp i de frigående besättningarna. En tupp per 10 till 100 hönor gör trivseln bättre för alla. Hönsen bildar grupper kring en tupp och denna grupp håller samman på dagarna och sover nära varandra på nätterna. Höns känner flocktillhörighet med dem de sover nära, och därför blir aggressionerna mindre i sammanhållna grupper än i stora flockar där alla är mer eller mindre främmande för varandra, och därmed minskar stress och skador. Och jag tror inte 1 till 10 % tuppar äta så förfärligt mycket mer än att det uppvägs av alla de hönor som INTE hetsas ihjäl i en mer harmonisk grupp.
#46: Ett fåtal tuppar från dem som föder upp värphönskycklingar går till avel, ytterligare en del säljs som köttdjur. Men eftersom höns inte är speciellt känsliga för inavel behöver man inte särskilt många. Inte för att det skulle hjälpa att ha många olika tuppar, för den genetiska variationen inom värphybridraserna är minimal. Ofta hålls köttuppfödning och värpuppfödning på helt olika gårdar och det är olika raser. Värphöns är små och tunna och inte mycket att äta på, även om tupparna är mer än dubbelt så tunga. I köttbesättningar vill man ju att alla, tuppar som hönor, snabbt ska bli stora och tunga och ge mycket mat.
En sak som är verkligt bisarr är att värphybrider är "konstruerade" för att inte behöva kalktillskott förrän de är 50 veckor gamla. Då är de nämligen totalt urkalkade, eftersom kalkförråden har gått till äggskalen. Efter 50 veckors ålder började äggskalen bli allt tunnare, tills de lägger ägg helt utan skal. Får de kalk kan de fortsätta att lägga 5 ägg i veckan året om till över 3 års ålder, men äggen blir ofta stora, ojämna och ibland skrynkliga och passar inte i äggkartongerna. Bort med dem, alltså! För det är alldeles för dyrt att ge dem kalk! För att inte tala om att man inte kan sälja oprydliga ägg! Den sortens resonemang gör mig TRÖTT!
påskrivet. Jag har själv köpt 25 pullor av äggfarmare lr vad man nu kan kalla dom. Det var burhöns jag köpte, lite skönt att rädda nån iaf hoppas fler ser fina i ta såna här pullor de lägger fina bra ägg och blir som vanliga höns efter ett tag. Vi hade vanlig hönsgård och stort inne med pinnar o värplådor men de fatta inte att man kunde gå in o ut hur man ville så man fick plocka ut o in dom först efter 3 dagar fatta dom att vid kvällen ska man vara inne då låster husse/matte in off för trygghetens skull och ute är skönt att gå o skrutta. När de lärt sig detta öppnar vi så fick de gå överallt på gården. De kom vid inkallningen så dom kom in för natten. Att man tar död på tuppar är synd, vi fick köpa 2 tuppar som larma o skydda sina pullor. Så ni som letar bra höns ta o köp av såna här även de höns som plockar sig själva slutar helt eftersom de får så mycket o göra :D de har helt klart det roligt. Såg en bild däruppe inlägg 20 på två hönor så där sjuka såg vissa ut men en del hade inte fjädrar på hals,mage o sjärten utan antigen plocka ineboendet dom lr så gjorde dom det själva. En höna dog efter 3 mån antar det var något som skrämt henne men hon fick iaf en liten lycklig tid. Ägg hade vi mycket o vänner fick alltid ägg :) mycket baka osv vart det med o det smakar mycket godare med egna ägg av sina höns kan jag säga med :)

MalinAkutgruppen: Jag är intresserad av att köpa ägg av dig ibland. Kanske inte så ofta eftersom jag inte har bil och vi inte bor så nära varandra, men det går säkert att lösa. PMar dig.
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"