Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5752 ggr
Malou77
0

Kattmamma verkar inte bry sig

För ca 2 veckor sedan tog vi in en dräktig katthona. Vad vi vet har hon varit utekatt men så pass tillgiven pga matarna så att vi kunde ta in henne.

Imorse när stödhemmet kom upp hade hon fött fram 3 ungar varav 1 var död.. Gråter Hon fick ytterligare 3 st men ingen av dessa klarade sig, hon slickade dem rena men de tog aldrig ngt andetag.

De två som överlevde fick vi mata lite med flaska eftersom mamsen höll på att föda och krysta. De blev lite starkare och vi höll dem varma med värmefilt och handukar. Men nu nu när allt e klart så verkar hon inte så intresserad, Hon tar dem till sig för att i nästa minut vända ryggen till så de ligger själv och fryser. De har börjar dia efter att vi gett dem lite på flaskan, och de söker sig till henne hela tiden men hon verkar inte riktigt veta vad hon ska göra. Vad är bäst just nu, att själv mata dem tills Selma har pustat ut och fått ny energi och sedan ge tillbaka ungarna? Eller vågar man lämna dem hos henne helt själv inatt?

Hur brukar magen sen bli när de fött alla ungar, för jag tycker fortfarande att hon är lite rund. Kan det vara fler? Har ju inte gått 24 timmar än, första ungen kom efter kl 02 när stödhemmet lagt sig.. så frågan är ju om det finns fler?

Oj.. detta blev långt.. men känner att jag behöver lite råd hur vi ska rädda dessa små.. ( om det nu går.. =( (

Malin

Föreningen Rädda Katten

Josefa
0

Jag skulle nog låtit ungarna ligga hos mamman i natt, men lagt in en värmeflaska till ungarna så de håller sig varma om mamman lämnar dem. Och flaskmata om inte mamman låter dem dia.

Om hon har fler ungar i magen så bör du kunna känna dem.

Håller tummarna för de små.

gulliver
0

Låt ungarna vara kvar hos mamman men väg ungarna minst morgon och kväll samt stödmata vid behov. Se till att ungarna har det varmt och gott och kolla dem några gånger inatt.

Hur magen bör/ska se ut törs jag inte ha någon uppfattning om.

tuska
0

Jag skulle tro att mamma katt har flera ungar i magen eftersom hon inte bryr sej om bebisarna, men ligger kvar i bolådan.  Mycket tyder på det när hon vänder sej från sida till sida och ni tror att hon vänder ryggen åt de små och inte bryr sej. Hon har nog fortfarande ont av någon bebis som ska ut. Långdragna förlossningar är inte roligt varken för katt eller ägare.

Intresant att höra hur det gått om hon tagit bebisarna till sej.

Maria-I
0

Å nej, är det den svarta honan som fött nu? Håller tummarna att det löser sig. Om det inte skulle göra det, kan vi försöka få koloni-Lisa att adoptera de två (eller den andra dräktiga honan i föreningen?). Hon är ju högdräktig och bör få sina ungar när som helst. Bäst för ungarna är alltid en kattmamma.

mymlanbus
0

Hur går det med bebisarna och mamma katt?

Malou77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi lite bättre nyheter..,=) Stödhemmet har varit vaken hela natten i omgångar och kollat både kattungarna och mamman. Och hon har äntligen tagit dem till sig!! =) Hon tog dem till sist och la dem mellan sina ben och lät dem gosa in sig, sen visade hon spenarna och de började sutta. Se om jag kan få med en bild…

Stödhemmet håller fortfarande koll på dem, man vet ju aldrig.. men nu verkar hon ha landat efter förlossningen…

Får se hur magen ser ut senare ikväll, om man kanske kan känna om det finns fler små bebbar…

Maria-I
0

Åh, så skönt!! Det var nog rejält tufft för mamman igår att hon helt enkelt inte orkade bry sig. Tänk att föda 6 st bebisar vid samma tillfälle hu…

Malou77
0

Jag tänker tillbaka på de som inte klarade sig, tyckte att de var så många ..Gråter De såg ut att vara färdigutvecklade, så man undrar ju hur det kunde hända.. om de dog innan i magen eller när de kom ut. Selma slickade ju dem rent kring näsa och mun, och de var inte länge inne i sin lilla bubbla.. utan kom ut rätt snabbt..

E det vanligt att så många redan dör i magen? Tänker på om hon kanske fått p piller eller så innan de som matade såg att hon var dräktig…

Bara lite tankar…

Hawknestgrove
0

Skönt att det ordnat sig. OCh på sätt och vis,bra att det inte blev fler. Antagligen så kände hon kanske på sig, att det var något som inte var som det skulle med dessa som dog. Det får vi aldrig veta.

KAn  mycket möjligt vara så att det är PPiller som har gjort det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Vilken lättnad att läsa att det har ordnat sig! :) Vilken dramatik det kan bli ibland. 6 ungar det var inte dåligt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
0

Puh, så skönt. Hade en mammakatt i stödhem för ett tag sedan som fick en levande och tre dödfödda ungar. Hon brydde sig inte heller om den levande ungen till att börja med så han fick handmatas något dygn. 

Sedan blev hon den mest perfekta och skyddande mamma man kan tänka sig.

Ja det är fruktansvärt med dödfödda ungar och de som dör strax efter att de fötts. Att inte få veta varför och man vill ju så gärna hjälpa. Man får försöka även om det inte är lätt att glädjas åt de som överlevde och att mamman nu tar hand om dem på bästa sätt.

Sidentass
0

Vad skönt att höra att det ordnat till sig! Kanske att mamma katt först behövde hämta sig lite o förstå vad som hänt..vilken vacker bild..önskar er allt lycka till med kattfamiljen i fortsättningen!

Malou77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har gått jättebra med kattfamiljen,. Vi köpte en köksvåg för att kunna hålla koll på de små, och de har nu verkligen börjat öka i vikt och få mer päls. Nu börjar vi misstänka att de var förtidigt födda.. =(

Men de mår bra, blir så glad bara jag tänker på dem..=) Kolla in denna bilden..=)

Tack alla för tips och råd!!