Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 981 ggr
Liz-arden
0

Hur kan jag hjälpa?

Hej, efter att ha läst på den här sidan så inser man ännu tydligare än tidigare hur stort behovet av nya hem för hemlösa/bortsprungna katter är.

Jag vill gärna hjälpa till men har redan två katter hemma och en hittekatt som tillfälligt bor här. Ännu en katt i hushållet fungerar helt enkelt inte.

Jag och min kompis har länge haft en gemensam dröm om att starta ett katthem men vi har båda för lite tid för att orka med den ekonomiska och administrativa biten.

Dock finns ett tomt stall och en ladugård. Skulle man på något sätt kunna göra någon av dessa lämplig som jourhem åt hemlösa katter som behöver komma in akut? Det känns ju som en rätt torftig miljö att bo i men kanske skulle det gå att göra en bra inhägnad för tillfälligt boende?

Vad krävs för tt få bli jourhem och hur skulle i så fall boxen/ inhägnaden vara utformad?

Vi bor i närheten av Borås och här känns det som det finns ett vakum på katthem just nu.

Hawknestgrove
0

Ja, du, vi sitter i samma båt i Strömstad(KAttkedjan). Behöver lokal eller folk som vill ställa upp som stödhem.

Hör med Länsstyrelsen på orten, där finns det PDf filer att hämta hem där allt står vad som krävs!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Liz-arden
0

Ok, ska kolla med dom imorgon.

Hade varit fint om man kunde hjälpa till och boxarna är nog inte godkända att ha hästar i ändå för stallet är gammalt och takhöjden är för låg.

Debattia
0

Du  kanske kan inreda det lite tillfälligt för akuta katter !

Kanske du får stöd av något katthem?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

martdat
0

Låter som att det kan bli bra, tänkte ni ha som ett litet katthem elr bara nån enstaka katt?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SMMM
0

Hej.

Vaccum här i Borås e det minsta man kan säga….. I just Borås finns inget mer än nägra få engagerade personer som jobbar med hemlösa katter. (mig själv inkluderad).

Tyvärr så finns det ingen vettig förening i Borås att samarbeta med heller (enligt nmig). Men det låter som en bra ide att hitta på något med ditt stall kanske.

Lycka till och e det nått så kan du juh pm:a eller maila.

MH Kim Borås

Liz-arden
0

Eftersom vi båda är helt gröna på detta så är det nog bra att börja med någon eller några enstaka katter. Kanske någon dräktig hona eller annan katt som akut behöver komma in.

Lite pyssel behövs innan stallet är dugligt men kanske kan vi vara igång till slutet av sommaren. Då är ju behovet av jourhem stort.

Hur vi gör rent praktiskt med pengar till veterinärbesök får vi lösa också. Det bästa hade ju varit om vi kunde vara jourhem åt någon existerande förening men som sagt det kryllar ju inte av sådana i Borås.

Sen behöver man inte tillstånd om man bara har ett fåtal katter åt gången vad jag har förstått. Så det kanske är lättast att börja så…

Kattis999
0

Hej på Er!

Tittar in här titt som tätt och har också funderat på hur man kan hjälpa. Dock har jag redan tre egna katter och inte möjlighet att vara stöd eller jourhem, men jag hjälper gärna till om det blir något av era planer! Finns väl alltid saker som behövs hjälp med, tömma kattlådor, men framförallt mänsklig kontakt!

Djurens vänner i Borås är väl inte att tänka på för samarbete, även om den hemska Åke Röjland inte längre är kvar…

Debattia
0

Du blir säkert en riktig klippa för många katter som behöver hjälp ! Presis som du skriver kan du ta ett par åt gången.

KKS  arbetar med katter enbart genom stödhem, tänker på att dom kanske kan hjälpa till med veterinärkostnader ? Man kan också själv starta upp ett konto och begära hjälp till olika saker. Finns också fonder man kan söka pengar från. Finns en tråd här inne om det.

Kanske också fråga om man får ställa upp en stor rejäl tvättkorg framför en livsmedelsaffär ,fråga affärsinnehavaren om man får sätta upp lappar, om folk vill köpa kattmat och lägga i korgen utanför.

Kan även fråga närmaste katthem om dom kan hjälpa till med lite mat. Inte Borås då förstås.

Det var vad jag kan komma på så här sent på¨kvällen.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!