Lång historia med frågor på slutet...
Så här ligger det till:
För lite drygt en vecka sedan kom det en liten kattdam traskandes längs vägen. Djurgalning som jag är kallade jag henne till mig och hon kom direkt fram och strök sig mot mina ben. En underbar liten flicka, mager som ett räfsskaft och en mage uppspänd som ett trumskin. Tyckte synd om den stackars kattan och gav henne mat (mot bättre vetande).
Ingen på gatan kände igen katten så jag började leta efter hennes hem längre iväg. Hittade tillslut ägaren. När han kom för att hämta katten så menade jag på att han nog borde se över henne eftersom hon är mager. Dessutom dräktig, för att inte tala om att hon troligtvis har öronskabb. Ägaren svarade ngt om att det är dyrt att gå till veterinären. Behöver jag tala om att jag blev duktigt förbannad?
Hursomhelst, ägaren tog sin katt och åkte hem, jag mådde allmänt dåligt i ett par dagar över kattens öde och den hjälplöshet jag kände, inte för att tala om hur jag förbannade mig själv över att jag hittat ägaren till kattstackaren…
Efter några dagar satt katten på min trapp igen (i samma eländiga skick), hon blev insläppt och efter några timmar kom ägaren igen. Jag tog åreigen ton och muttrade om ansvar som djurägare och hitan och ditan.
Så höll vi på i några dagar, kattan kom, ägaren kom, fick sig en uttskällning tog katten och åkte hem…
Jag har mått fruktansvärt dåligt över hur kattstackaren mår. Funderat på kattstöld och en mängd andra allternativ.
Nu kom ägaren ikväll igen och letade efter sin katt (som inte är här idag, undrar var hon håller hus? Nåja). Jag lyckades övertyga honom om att katten nog skulle trivas bättre här om han bara lätt den stanna. Det gick han med på.
Så nu helt plötsligt ser jag mig själv som kattägare, till en katt som för tillfället är försvunnen och högdräktig. (sambon är ute och letar efter henne).
Jag som inte skulle ha katt…
Nu till min fråga. Jag vill skriva någon sorts kontrakt om att katten faktiskt är min. Så att inte ägaren (fd) rätt som det är står här ute och begär sin katt tebax när den återfått hull osv. Hur utformar jag ett sådant kontrakt?
Dessutom behöver jag råd om hur jag skall göra med de kattungar som hon bär runt på i magen…
För att inte tala om att jag måste släpa henne till vett och få henne undersökt. Märkt. Vaccinerad. Skabbbehandlad. Kan jag avmaska en dräktig katt? För hon är säkert full av mask stackarn. Kan man försäkra en katt som man inte har någon ålder på? Och isåfall, vilket försäkringsbolag är bäst?
Usch, jag har tagit mig vatten över huvudet… Snälla någon därute… Hjälp!
Men du är ju för go. Den kissen får det jättebra hos dej. Den fd ägaren kan inte komma och ta katten tillbaka när du id-märkt och registrerat dej som ägare
Du får då ett ägarbevis.
För den var väl inte id-märkt när du fick den.
Sedan är det ju kastrering som gäller när bebisarna är födda.
Den fd ägaren kanske när den är född.
Ta du Agria eller det bolag du har din hemförsäkring i.
Om kissen kan avmaskas nu, kan jag inte svara på.
Men du får säkert svar, av andra.
Jenna

du kan avmaska men, inte med vilket medel som heslt, fråga på Apoteket eller veterinär. Axilur tror jag fungerar på dräktiga honor.
Lycka till!

Jag vet ju inte heller ålder på mina. Be veterinären om en gissning, är katten över en viss ålder vill försäkringsbolag ha ett friskintyg. Lillan och Pluto är ju ungdomar, så där är det åldersmässigt bara att försäkra, medan Kisse gissningsvis är ca 5 år, och Folksam vill ha intyg från 3 år. Då Folksam är det bolag vi använt till annat använder vi det även för katt, jag tror inte det är så stora skillnader.
Gällande själva vården av henne bör du nog rådfråga en veterinär, de ska veta vilka medel som kan användas även på en dräktig hona, och kan bedöma när ungarna ska komma.
Det står i och för sig på pappret man får hem när man id-märkt och registrerat, att det inte går att använda som bevis på ägarskap. Så kanske det skulle vara idé med ett kontrakt ändå, jag vet inte. Även muntliga avtal gäller ju dock. Men om du skulle skriva ett kontrakt behövs det kanske ett datum, klartext om att ägarskapet överlåts, och nånslags beskrivning av katten så man vet vilken katt det handlar om. Sedan bådas underskrift.
Om du inte vill vänta tills du har id-märkt kisse kan du skriva ett enkelt ägaröverlåtelsepapper….
"Härmed intygas att katten X övergår i X ägo från och med *datum*. Sen skriver bägge på. Klart.
Så gjorde jag med mina småttingar och det har funkat bra.
Lycka till och en enorm JÄTTEKRAM till dig!!
Evangeline

Som blivande jurist rekommenderar jag att ni skriver ett simpelt kontrakt som evangeline föreslår. Skriv under det bägge två. Muntligt gäller visserligen, men skulle det bli problem så gäller det för er bägge att då bevisa era respektive sidor.
Vad gäller kattungar: De är en sann glädje att ha (jag har sex just nu), men det är lite jobb. När de blir några veckor så finns de överallt… och sedan gäller det att hitta hem till dem, vilket inte är det lättaste. Men det är underbart roligt att se dem växa.
Jag önskar dig lycka till :)
Camilla
Tack alla snälla människor för era ord och eran hjälp. Det betyder väldigt mycket för mig att kunna få lite stöd nu. Jag är glad att kunna hjälpa lillkisen (måste komma på ett namn nu) men är samtidigt livrädd. Det är ett så stort ansvar. Inte minst med tanke på att hon verkar dräktig.
#1 - Jag lovar att kisen skall kastreras snarast möjligt efter att de små "ramlat ut" så att säga… hihi… Hur lång tid efter nedkomsten är det dags? När bäbisarna är avvanda och utflytade vid 12 veckors ålder (för det är väl vid 12 veckor tidigast som en kissebäbis får lämna mamman?) eller tidigare? Hon är inte id märkt sedan tidigare, och ålder hade tidigare ägare ingen koll på alls tydligen *suck* Vilka människor det finns…
#4 - Låter bra att vett kan åldersbestäma en katt, skall be om ett sådant där intyg när jag ändå är där med henne, så har jag något underlag till försäkringsbolaget.
#5 och 6 - Då skall jag se till att göra ett litet kontrakt också då, och ha människan i fråga att skriva på det snarast möjligt. Efter det vill jag nämligen inte ha mer med den typen att göra. Jag blir bara så frustrerad när han vägrar lyssna på vad jag säger. USCH! 
Åter igen. Tack snälla för eran hjälp!
du är underbar som ger denna katten en ny chans till ett bättre hem!! jag tycker du ska hålla kattten inne ett tag eftersom den e dräktig?du vet inte vilken månad den är i?
Kattmamman bör avmaskas med bantmith som är mot spolmask. Det är en masksort som aktiveras när en katt blir dräktig. Det rekomenderas för dräktiga katter och kattungar. Man ska sedan avmaska kattungarna med det medlet från 2 - 3 veckors ålder och framåt. Sedan behövar mamman äta kattungefoder för att få i sig så mycket näring som möjligt resten av dräktigheten och under tiden hon diar. Dock bör du smyga in fodret försiktigt eftersom det är starkt för magen och det är lätt att de får diarre i början.
Veterinären kan i regel inte bestämma exakt vilken ålder en vuxen katt är i. Agria har en gräns på 6 år - är katten över 6 år måste man ha veterinärintyg. Annars inte.
Lycka till med kissen! Jättebra att du tar dig ann kissen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hittade henne under bilen för en stund sedan. Tog sig en promenad i huset, sniffade lite i skrymslen och vrår. Jag fick ta fram saxen och klippa bort lite päls på sidan av henne eftersom hon hade en stor fläck intorkad skit där. Luktade inte mumma kan jag lova. Nu ligger hon i soffan och sover och ser ut som om hon har bott här hela sitt liv. Rent otroligt, jag trode att hon skulle vara lite nervös så här i början men icke. En riktig liten prinsessa är hon. Och sambon min har smält totallt för henne. Underbart!
#8 - Jag tänkte att hon skulle få vara inne tills bäbisarna kommit. Men funderar samtidigt på om hon inte kan få följa med mig ut på tomten när jag går ut. Hon verkar ju vara van vid att vara ute och jag är lite rädd att hon skall känna sig fångad om hon nu helt plötsligt blir "inlåst"?
#9 - Tack för infon om avmaskningsmedlet. Är det receptfritt eller vett måste skriva ut det? Tänkte mest att det kan kanske ta någon dag att få tid till vett och jag skulle vilja få henne avmaskad så fort som möjligt.
Ang fodret funderar jag på om jag kan ge henne RC babycat? Mina illrar käkar nämligen det fodret. Givetvis köper jag något annat om ni har något ni rekomenderar…

Du är underbar som vill hjälpa kattmamman och jag vet att hon kommer få det bättre hos dej. Massvis med rosor till dej.
Den där ägaren hade man gärna velat ta ett rejält snack med 

haha, var det den Therese. Ja då så, då vet jag att den här katten blir extremt bortklemad i alla fall. Och ja, nurret till mig har du om du akut behöver råd från någon.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ps, du har låst din sida så man inte kan se dig. Slå igång msn, människa ;-)
Audiatur et altera pars
har du inga me katter bara illrar?? undra hur dräkrig hon här…hennes ägar vet ingenting eller? usch säger jag bara!hoppas bebisarna klarar sig!! du får ge henne mkt mat u när hon e gravid!! är hon kelig av sig,tam?
Vilken underbar människa du är som tar hand om denna kattflicka som väntar ungar. Många många röda rosor till dig som ngn sa här. Håller jag fullständigt med om.
Kattkram på dig
Sessan1

Nu har jag varit på Therese och informerat om att vi vill fortsätta följa denna kattdams och hennes ungars öde. I morgon ska vi hitta på ett bra namn åt henne också så hon slipper vara namnlös längre.
Audiatur et altera pars
hej therese vad otroligt fint av dig att ta hand om katten.och istället för att ha henne som utekatt så kan du låta henne gå kopplad med dig när du e ute.
Ha de bra
Massor med tassar från Mojje & Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
#10 Bantmith kan du köpa recepfritt på apoteket. Det är en pasta som är lätt att ge. Dessutom är det inte farligt om man skulle överdosera. Det har hög säkerhetsmarginal. Det är jättebra om du kan avmaska redan innan veterinärbesöket. Var bara vaksam på om hon har diarré. I så fall bör du låte henne fast 12 timmar och seden börja mata med kokt fisk i microportioner alternativt med morotspure på barnmatsburk. När magen är normal avmaskar man, annars tar inte medlet.
RC babyfood är utmärkt!
Lycka nu till med allt. Blir så glad att läsa den här tråden och andra trådar här i Hittekatter om alla katter som får hjälp av fantastiska djurvänner.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har besökt hennes fd ägare nu och haft honom att skriva på ett papper att det är min katt. Känns bra.
Jag är fortfarande bekymrad över det faktum att hon skall ha kattungar, sitter och läser det jag kan hitta om att ha en dräktig katt. Tycker att det verkar vara väldigt mycket att tänka på. Och då har jag ändå en känsla av att det svåraste av allt kommer att bli att hitta bra hem till kattungarna när de är stora. *suckar* Men det måste lösa sig på något vis. Med lite tur så blir det inte så många… En eller två hade varit absolut bäst. (önska får man va?)
Bilder kommer så fort jag lyckas hitta kabeln till datorn.
#14 - Nope, hon blir ensamkatt här hemma tyvärr. Jättekelen är hon, nästan överdrivet tillgiven. Skall hela tiden ligga uppe i ansiktet på en och mysa. Inte så bra eftersom jag är kattallergiker. Men inte kan jag motstå henne ömhetsbevis, och medeciner har jag ju…
#16 - Jag sitter fortfarande och klurar på namn till henne. Letar upp dig på msn när jag hittat lite olika allternativ.
#17 - Får se om jag kan lära henne gå i sele… Om jag lär henne som jag lärt illrarna så skall det förhoppningsvis gå.
#18 - Jag har varit och inhandlat avmasknigsmedel nu. Måste väga henne innan bara, så jag får vänta tills ikväll med att ge henne det. Behöver nämligen sambons hjälp tror jag, hon vill absolut inte sitta stilla på vågen.
Therese: Jag gillar dej!!! Underbara du!
Är du säker på att katten är dräktig? Kan du se att magen rör sig ?
Jag vill bara tala om att många katter har fångats in där man har trott att katten har varit dräktig, men istället har magen varit full med mask.
Det visade sig att Torsten inte var dräktig…men det var ju skönt för honom att få komma in i värmen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

haha, vilken tur att Torsten inte var dräktig. Eller förresten, hade Torsten varit dräktig så hade han varit en medicinskt sensation och då hade det kanske kommit ut något bra av det.
Audiatur et altera pars

Therese: Jag är ju ingen expert på att ha kattungar, men vill du höra om hur jag haft det så är du välkommen att maila (bananacosmicgirl@hotmail.com) eller lägga till mig på msn messenger om du har det :)
om du bara får två kattungar så kan du ju iaf behåll en:) hur går katten ihop med dina illrar?
Nu har hon iaf fått ett namn (tror jag) sitter och smakar lite på det innan jag bestämmer mig helt. Ehlana, efter en drottning i en av David Eddings böcker.
#20 -
Tack, men jag vet att jag inte gör mer än vad alla ni andra här inne skulle ha gjort.
#21 - Ohh, nu fick jag nytt hopp. Kanske det "bara" är mask hon bär på. Jag har inte sett magen röra sig, men jag tycker att spenarna är större på henne än vad jag vill minas att stallkatterna hos morsan har. Men det lär väl visa sig inom kort isåfall. Om inte efter avmaskningen så borde ju iaf vett kunna se skillnad?
#23 - Tack så väldigt mycket för ditt erbjudande. Jag skall lägga till dig på msn nästa gång jag loggar in.
#24 - *ler* Nu får vi ta ett steg i taget vet du. Till att börja med så får jag först ta reda på OM det verkligen är bäbisar i magen eller om jag helt enkelt är så dum så jag bara tror det. Och sen får jag ta mig vidare därifrån. En sak är iaf säker. Ingen kattunge skall hamna ute i kylan. Hittar jag inga bra hem på en gång så får de stanna här så länge det behövs. Hur nu det skall gå till.
Än så länge hålls illrar och katt åtskillda, jag vill först få henne undersökt av vett, och låta henne komma ordentligt till ro, innan jag låter de träffas.
ja de gör du rätt i:) illrar e så söta.. som små kattunge bäbisar! hehe. hr du beställt tid för vett?
Det har varit med veterinärer som har trott att katten har varit dräktig men som har haft fel.Men ska du avmaska så är det bäst med ett medel som man kan ha till dräktiga honor för man vet aldrig.
Blir det kattungar är det lättare att hitta hem åt dom på vintern för då är det inte kattungesäsong och konkurrensen är inte lika hård som på våren och sommaren.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Tycker om namnet Therese. Du vet ju vilket telefon nummer jag har, bara ring om du vill prata.
Och försök inte förringa vad du gjort, jag tycker du är fantastisk. Fast det vet du ju sedan tidigare.
Audiatur et altera pars
Om det skulle vara bebbar på gång så får man göra det bästa av situationen. Om du vaccinerar, chippar och veterinärbesiktigare dem så kan du ta ordentligt betalt för dem och det blir lättare att hitta seriösa ägare. jag menar en serisö person tycker bara det är bra att de där bitarna är klara och backar inte för att betala för något som han/hon ändå skulle ha gjort. Du kan vaccinera första gången vid 8 veckor och andra gången vid 12 veckor när de börjar bli mogna att flytta hemmifrån.
När katterna är födda väger du dem regelbundet för att se att de ökar i vikt som de ska. Ha modersmjölkersättning hemma om du skulle behöva stödmata.
//Lena
Vilket fint inlägg.
Gulle dej
Kram Jenna
Och nu har jag hittat det jag misstänkte. Men ändå inte…
Jag vart övertygad om att hon hade öronskabb eftersom hon "klipper" med öronen hela tiden. Döm om min förvåning när jag hittar små svarta kryp vid öronroten på henne. Inte skabb alltså… Vad i hela fridens namn är det för några? Hur behandlar jag dem?
#31 Hur ser krypen ut? Påminner de om en räka till formen? I så fall kan det vara någon typ av loppa. Katter kan drabbas av loppor, löss, mjällkvaster, fästingar och öronskabb. Öronskabben ger som du säkert vet en svartbrun kaffesumpliknade beläggning ifrån sig. Fast det brukar inte röra på sig. Det är avförningen från öronskabbdjuren man ser. Skabbdjuren är i sig grågulvita men inte så lätta att se. Lössen är gråaktiga. Däremot är loppar svartbruna och ger även ifrån sig svartaktig avföring. För att ta reda på om det är loppor kammar du katten med en fin kam. Är det loppor på gång hittar man alltid svarta små korn i de lösa håren. Lägg dessa korn på att blött hushållspapper. Är det loppor kommer kornen att"blöda". Då vet man att katten fått loppor. Behandlingen består av Frontline Vet som du köper på apoteket. Se bara till att du får det som är avsett för katt. Du måste dock ta reda på om det går att behandla en dräktig katt med Frontline.
Annars verkar symtomen att hon klipper med öronen vara klockren när det gäller öronskabb. Hon kan ha både öronskabb och loppor.
Var bor ni någonstanns? Frågor eftersom kattloppor inte finns i Norra Sverige. Förut gick gränsen nedanför Göteborg. Nu för tiden har det dck rört sig uppåt landet lite pga de varmare somrarna och mildare vintrarna. Det finns dock andra loppor som hundloppor, fågelloppor och igelkottsloppor som även går på katt. Dessa finns i hela landet.
//Lena
#32 - Tack för en bra beskrivning.
Hon har loppor. Öronskabb är jag bekant med sedan innan då mina illrar har haft det. Har inte hittat den klassiska geggan i hennes öron. Men det är ytterligare en sådan sak som vett kommer att få kolla upp. Hoppas att det finns något jag kan behandla henne med trots misstänkt dräktighet, vore hemskt om hon skall behöva gå med kliande öron fram tills de små kommit.
För övrigt.
Jag fick ändra namnet. Sambon skrek i högan sky när han hörde mitt första allternativ. Alldeles för svårt att uttala lätt domen. Efter mycket spånande kom vi fram till att hon låter som ett mindre flygplan när hon spinner (vilket hon gör så fort man tittar på henne) och då blev ett självklart namn Cessna. 
Jag tror att hon är livrädd att hon skall behöva lämna huset. Så fort vi öppnar ytterdörren spänner hon sig och sätter sig så långt ifrån den hon kan utan att behöva släppa den med blicken. Försöker man då locka henne till sig så går hon ut i vardagsrumet och lägger sig i soffan precis som om hon verkligen vill demonstrera att - HÄR bor jag, och jag VÄGRAR flytta. Så SÖT!
Här kommer en bild förresten. Det går verkligen inte att se hur tun hon är. Pälsen döljer hennes skick väldigt väl… Min lilla lilla tuss…

Men så gullig hon är. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#34 - Visst är hon. 
Nu måste jag fråga. Hur lång tid tar det för ett maskmedel att verka?
Än så länge har hon nämligen inte lämnat några maskar i lådan…
äter hon bra:)

Vilken sötnos. Verkligen jättesöt. Du är en ängel som tagit hand om henne. Hoppas du vet det.

Therese tänk nu på att dina illrisar också kan få loppor, bara så du vet :-)
Cessna är ett super bra namn på henne tycker jag. Bra val av husse ;-)
Hon är fin din lilla tös.
Audiatur et altera pars
Theres hon är jättefin! En kopia av min tidigare katt Tina som också var hittekatt.
Det går att behandla öronskabb under dräktighet det gjorde vi på Saga. Det är viktigt att göra eftersom kattungarna får det annars. Vet inte hur det är med Frontline? Är det någon annan som vet? Annars finns det andra medel som också hjälper. Veterinären kan hjäpa dig. Och som sagt loppor går mellan illrar och katt.
//Lena

Enligt den här sidan http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19970630000016&DocTypeID=4&UserTypeID=1 ska Frontline kunna användas på dräktiga katter - men jag skulle väl rekommendera att fråga hos veterinären för att vara på den helt säkra sidan.