Försäkringsfråga och avmaskningsfråga
Har precis fått hem en liten hemlösing och undrar nu över försäkring - är det inte så att försäkringsbolaget vill veta ålder på katten? Jag kan bara uppskatta att hon är runt året, räcker det tro?
Veterinär har vi inte besökt ännu, det väntar jag med tills hennes bebisar är födda och blivit några veckor gamla. Så där har jag ingen hjälp..
Jag har även en till fråga som gäller avmaskning. Ska jag följa rekommendationerna och inte avmaska henne? Ser inga tecken på mask men hon har ju gått ute hela sitt liv. Eller ska jag avmaska henne i dräktigt skick?
Ska kattungar avmaskas, alltså gäller rekommendationerna att inte avmaska regelbundet endast vuxna katter?
Hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig med dessa kanske självklara frågor.. 
Undrar en sak, kan man försäkra en kisse som inte är IDmärkt? OCh du kan på viss bolag inte försäkra katter över 7 år, så du måste nog ta en snabbkoll hos vet, för att få en ungefärlig ålder och garnatera att katten är frisk. Sen är det ju 30 dagars karens ifall något händer, och graviditeten tror jag inte är med i försäkringen ännu, dvs, skulle något fela där, så får du inget ut på försäkringen i alla fall. Så mitt råd är, att hör med bolagen i morogn. Ring runt och hör vilkasom verkar bäst. Tycker inte du ska avmaska om hon inte har mask. ungarna kan du ju maska v när det blir så dags.
Hör på apoteket om du nu vill maska av, vilket preparat du ska ta till en gravid kisse.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Katten jag tog hand om i vintras var inte ID-märkt vid det tillfälle jag försäkrade henne, var inga som helst problem. Naturligtvis ID-märktes hon senare dock. Och katten jag har fått hem nu är definitivt inte 7 år gammal då upphittaren tippar på runt året och jag håller med, hon kan inte vara mycket äldre än så.
Jag känner mig tryggare när jag vet att hon är försäkrad men vågar inte stressa iväg med henne till veterinären i det skick hon är i nu, då är det bättre att vänta!
Banminth vet. är väl det preparat man använder till dräktiga missar, men det skippar jag och avmaskar ungarna sen istället.

Det går bra att försäkra utan ID-nr. ID-nr kommer när hon är kastrerad och ID-märkt att ge rabatt på försäkringen.
Det är mycket svårt att ange exakt ålder på "vuxna" katter. Man kan ange t ex född ca 2007-2008.
Dräktiga honkatter kan avmaskas med ett preparat som heter Flubenol pasta. Ges efter vikt och i tre på varandra följande dagar. Tar både spol- och bandmask.
Jag vet så mycket som att Agria ersätter för kejsarsnitt och har 20 dagars karens.
Småttingarna när de kommit kan avmaskas med Banminth vid 2, 4, 6, 8, 10 och 12 veckors ålder.
#3 Oh, tack. Då räcker det säkerligen med att säga att hon är född under 2008.
Hur skulle du göra med avmaskning av henne då jag inte kan se några tecken på mask? Har ingen möjlighet att väga henne dessutom.
Bör mamma katt avmaskas samtidigt som ungarna sedan eller räcker det helt enkelt bara med att avmaska småttingarna regelbundet under de första tre månaderna?
Ser att både Flubenol och Banminth kan användas till dräktiga missar samt kattungar.
Läste precis en artikel om att vid användning av Flubenol så ska mamman avmaskas samtidigt som ungarna.
Jag tror det är bättre du väntar med att avmaska mamman till du skall avmaska ungarna då det är ny smitto risk senare annars. Där av texten om att mamman skall avmaskas samtidigt som ungarna. Om du inte avmaskar henne då får ungarna mask igen och vise versa. Sedan så är det ju så också att mamman kommer utifrån och som du säger troligtvis levt hela sitt liv ute då har hon med största sanolikhet mask så avmaska henne. Det är mitt råd. Jag gör alltid det när jag tar in en katt utifrån.
#0 jag har en katthemms kisse som vi ej vet exakt ålder på utan har uppskattat henne till Februari 2006 och det var då inga som helst problem att försäkra henne hos Folksam, inte en fråga om det. inte. Det du kan göra är ju att uppskatta med hjälp av veterinär och sen ta ett datum i den månaden.
Man kan försäkra hur gammal katt som helst hos Agria. Katten behöver inte vara ID märkt men har för mig att är den det, lämnar Agria viss rabatt på premien. Försäkringen börjar gälla efter 20 dagars karens, vid olycksfall, ingen karens.
Det är bara det hos Agria i allafall, så minsakr ersättningen ju äldre katten är. Och rätta mig om jag har fel, något av försäkringsbolagen NYförsäkrar INTE katter över 7 år.
Vilket jag i och för sig kan förstå, de kräver väl en vetundersökning i allafall och inte bara att Du garantera att katten är frisk? Vad jag däremot vet, så är det att har du fler än 2 katter, så får du rabatt hos Agria. Det där med IDmärkning visste jag inte det har likso inte varit kruellt att inte ha IDmärkta katter, så det har varit en självklarhet.
#9 Det stämmer det där med 7 år, Folksam försäkrar inga katter över 7 år. (det bolaget jag har) Men de har aldrig någonsin bett om veterinärintyg på de tre katter jag har försäkrade där.
Jag har inte tänkt att den "nya" inte ska vara ID-märkt, det är liksom även för mig en självklarhet, jag kan bara inte göra det nu i hennes skick utan väntar tills ungarna är födda. Men jag vill å andra sidan försäkra henne med tanke på karensen.
Tack för svaren! Det klarnade en hel del uppe i huvudet. 
JA jag hae nog frågat rejält på bolagen, så att du inte sätter dig i en dum sits, antingen betalar för mycket för något du inte får, eller missar att betala för något som du behöver.